Gå til innhold

konstruktiv kritikk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Hvordan bli bedre på å motta konstruktiv kritikk? 

Jeg er veldig dårlig på å takle konstruktiv kritikk, både på jobb og privat. Jeg tar alt meget personlig og kan bli dypt fornærmet av kritikk. Selv hvis noen spør om jeg trenger hjelp så blir jeg i forsvarsposisjon "Hva mener du med `om jeg trenger hjep', mener du jeg er dårlig i det jeg gjør?" Osv. 

Anonymkode: 7bfe7...a64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er konstruktiv kritikk ville jeg ha vært glad for det. Du kan si: Takk for at du sier det. Det vil jeg ta til etterretning.

Det er alltid fint å kunne forbedre seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenk at det er greit at andre mennesker har sin mening om deg og ditt arbeid, det betyr ikke at de alltid har rett eller at det trenger være krise. Du vet jo at du ikke er mindre verdt eller blir hatet om noen finner en feil ved deg

Anonymkode: 0bc23...03f

Skrevet
På 20.4.2018 den 6.18, AnonymBruker skrev:

Hei.

Hvordan bli bedre på å motta konstruktiv kritikk? 

Jeg er veldig dårlig på å takle konstruktiv kritikk, både på jobb og privat. Jeg tar alt meget personlig og kan bli dypt fornærmet av kritikk. Selv hvis noen spør om jeg trenger hjelp så blir jeg i forsvarsposisjon "Hva mener du med `om jeg trenger hjep', mener du jeg er dårlig i det jeg gjør?" Osv. 

Anonymkode: 7bfe7...a64

Synes det er fint du tar opp. Vanskelig for mange dette.

Du kan øve deg med å rett og slett spørre om mere konkret tilbakemelding. Prøv å lytte uten å ta det personlig eller dra konklusjoner før du har hørt hva som sies og du trenger ikke alltid å være enig. En 3. Part på å spørre kan være nyttig for å bekrefte eller avkrefte tilbakemeldingen. 

Se på det som selvutvikling og vær glad du har muligheten til å bli bedre som både menneske og i arbeid. Vi trenger alle feedback på godt og vondt, men det skal være kontruktivt. Hva med å øve deg selv på de nærmeste? Gi alltid ros først og konstruktiv kritikk etterpå. Fortell så klart det er øvelse så du unngår misforståelser :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...