Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gir man i gave til en jente? Hvilken prisklasse bør der ligge i, jeg er helt grønn på dette.p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Navnefest? Altså en baby? Det samme som du hadde gitt hvis det var dåp, hvor mye kommer an på relasjonen tenker jeg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det kristen navnedag?

Anonymkode: efc9f...5ea

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Neinøff skrev:

Hø.. navnedag er jo kristent!

Det heter dåp når det er kristent.

Navndag når det er humanetisk.

Og når det gjelder gave så hadde jeg gitt som om det er dåp. Det er jo et alternativ til dåp og derfor stiller det likt - minus Gud og Jesus og Den Hellige Ånd... osv... 

Anonymkode: 411d2...52c

Gjest N-Nøff
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og når det gjelder gave så hadde jeg gitt som om det er dåp. Det er jo et alternativ til dåp og derfor stiller det likt - minus Gud og Jesus og Den Hellige Ånd... osv... 

Nei. HAH.. trodde du det? 

Navnedag er kristent :P 

NAVNEFEST er noe teite human-etere har funnet opp fordi de skal late som de gjør noe viktig. 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Neinøff skrev:

NAVNEFEST er noe teite human-etere har funnet opp fordi de skal late som de gjør noe viktig. 

De gjør neppe noe mindre viktig enn de som døper barna, det er et rituale som mye annet ;) 

Anonymkode: 2aafb...10e

• Liker 4
Gjest N-Nøff
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De gjør neppe noe mindre viktig enn de som døper barna, det er et rituale som mye annet ;) 

Anonymkode: 2aafb...10e

Ateister tror at de "feirer navnet", kristne tror at de døper barnet. Du vet hva dåp er? Det er hellig. Det er kjempestort, for kristne. Noe av det viktigste! For de tror på noe større enn seg selv :hoppendeglad:

Det er ikke bare et rituale, for den som tror. Men for humanetikere er navnefest kun for moroskyld, fordi de ikke har noe annet å feire. Og hvis man virkelig er ateist, har man overhodet ingen grunn til å feire navnefest, heller. 

Men de tror ikke på fri vilje, så kan vel ikke noe for det, da...

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Neinøff skrev:

Ateister tror at de "feirer navnet", kristne tror at de døper barnet. Du vet hva dåp er? Det er hellig. Det er kjempestort, for kristne. Noe av det viktigste! For de tror på noe større enn seg selv :hoppendeglad:

Det er ikke bare et rituale, for den som tror. Men for humanetikere er navnefest kun for moroskyld, fordi de ikke har noe annet å feire. Og hvis man virkelig er ateist, har man overhodet ingen grunn til å feire navnefest, heller. 

Men de tror ikke på fri vilje, så kan vel ikke noe for det, da...

Hvis man er ateist, kan man vel feire barnet, de fleste med nyfødt barn syns det er vært et familieselskap i seg selv? Eller navnet? Eller livet? Eller familien? Eller bare ha en fest for moro skyld, slik \man har ved bursdager? "Forsinket nullte fødselsdagsfest/velkommen til verden/familien"? De fleste feiringer er jo ikke-religiøse. Litt rart å mene et nytt menneske ikke er noe å feire for foreldrene og de andre nærmeste.

Anonymkode: d8c36...414

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du gir det samme som ved dåp. Ting jeg har fått gitt og blitt glad for er stor fin eventyrbok, den storr sangboka, barnehagesekk med litt fyll,  ingravert sølvskei og smykke, barneservise. Koster vel 500+ -. 

Anonymkode: c7903...ce4

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gir det samme som ved dåp. Ting jeg har fått gitt og blitt glad for er stor fin eventyrbok, den storr sangboka, barnehagesekk med litt fyll,  ingravert sølvskei og smykke, barneservise. Koster vel 500+ -. 

Anonymkode: c7903...ce4

Takk. Jeg er helt grønn. Har kun erfaring med dåp og små babyer, denne er større og jeg kjenner ikke morssiden til barnet. De har sikkert sine tradisjoner men sølv er jo tidløst da. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Navnedager har eksistert lenge og har ingenting med humanetisk livsstil å gjøre. Det er bare å se i kalenderne, så står alle navnene oppført og det er alltid ett guttenavn og ett jentenavn hver dag

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Neinøff skrev:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Navnedager har eksistert lenge og har ingenting med humanetisk livsstil å gjøre. Det er bare å se i kalenderne, så står alle navnene oppført og det er alltid ett guttenavn og ett jentenavn hver dag

Beklager, jeg blandet ordene navndag og navnfest og mente navnfest siden det var greia i HI ift gaver. 

Skrevet
3 timer siden, Neinøff skrev:

Navnedag er ikke kristent. Man gir ikke barnet navnet i dåpen. Presten spør hva heter barnet? Han spør ikke hva skal barnet hete. Så dåpen har strengt tatt ikke noe med navnet å gjøre i det hele tatt. Dåpen er Jesus velsignelse av barnet.

• Liker 1
Gjest N-Nøff
Skrevet
Akkurat nå, Kjetil E skrev:

Navnedag er ikke kristent. Man gir ikke barnet navnet i dåpen. Presten spør hva heter barnet? Han spør ikke hva skal barnet hete. Så dåpen har strengt tatt ikke noe med navnet å gjøre i det hele tatt. Dåpen er Jesus velsignelse av barnet.

Jo, det er faktisk kristent. Skjønner ikke hvorfor du tror at dåp har noe med navnedag å gjøre, navnedag er en kristen feiring fra gammelt av - uavhengig av dåpen. Man skulle heller feire dét fremfor bursdagsfeiring

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Duff skrev:

Takk. Jeg er helt grønn. Har kun erfaring med dåp og små babyer, denne er større og jeg kjenner ikke morssiden til barnet. De har sikkert sine tradisjoner men sølv er jo tidløst da. 

Hvor mye penger tenker du å legge i? Og hvor gammelt er barnet? 

Gaver kan være så mye - medlemskap i OBOS/BOB eller det boligbyggeselskapet som er i byen barnet bor i, smykkeskrin, barneservise som hakkebakkeskogen f.eks., tripp trapp stol, trehjulssykkel, er foreldrene glad i friluftsliv kan du jo kjøpe en tursekk til barnet, medlemskap i barnas turlag, DVD med Astrid Lindgren-historier, barnebøker med eventyr, asbjørnsen&moe f.eks., speiderkniv

Anonymkode: c42b9...f70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...