Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva må til for å kunne kjøpe husbankbolig? Er et ungt par der han har et barn fra tidligere forhold. Han er utdannet maritimt og det er trangt med jobber nå, så han tar det han kan av vikarturer til det kommer noe fast. Hun har jobbkontrakt på 1 år, får nok fast etterhvert men nå har hun bare 50%. (+ekstra som tilsvarer 100% i mnd)

De har ikke gjeld annet enn Lånekassen og har egenkapital på 150 000 og kan få kausjonist i tillegg. 

Men man må vel begge ha fast jobb for å kunne få hjelp fra husbanken? Eller kan man få det om man er sikret inntekt uten fast stilling? 

Anonymkode: 353b8...4db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva må til for å kunne kjøpe husbankbolig? Er et ungt par der han har et barn fra tidligere forhold. Han er utdannet maritimt og det er trangt med jobber nå, så han tar det han kan av vikarturer til det kommer noe fast. Hun har jobbkontrakt på 1 år, får nok fast etterhvert men nå har hun bare 50%. (+ekstra som tilsvarer 100% i mnd)

De har ikke gjeld annet enn Lånekassen og har egenkapital på 150 000 og kan få kausjonist i tillegg. 

Men man må vel begge ha fast jobb for å kunne få hjelp fra husbanken? Eller kan man få det om man er sikret inntekt uten fast stilling? 

Husbanken gir bare lån til spesielle boliger. Du tenker formodentlig på kommunalt startlån? De tildeles etter hver og en kommune i landet sine egne regler. Å uttale seg generelt om den typen lån er ikke mulig da det er over 300 kommuner og like mange vurderinger for tildeling etter individuell vurdering. 

Men generelt, når dere kan få kausjonist så får dere vanlig banklån og dermed avslag på kommunalt lån. Kommunale lån er for vanskeligstilte. 

For å få lån, så må man og ha varig fast inntekt, som hovedregel. Men er man funksjonshemmet og trenger tilpasset bolig for å kunne bo, så kommer boligbehovet før kriteriene om fast inntekt. 

Men igjen med kausjonist så er dere ikke vanskeligstilte og kan få banklån på vanlig måte. 

Anonymkode: 41d64...6a1

AnonymBruker
Skrevet

Man må ha fast inntekt og helst ikke gjeld fra før. Det er stort sett bare svært vanskeligstilte, som ikke har fått arbeid på 10 år og heller ikke greier å få det, ikke de som midlertidig er uten arbeid,  og uføretrygdede som får husbankbolig lån.
Syntes situasjonen du beskriver ikke er uvanlig i det hele tatt, og dere må nok regne med å søke vanlig lån og vente med det til dere har fått faste stillinger. Å eie bolig er ingen rett man har, men noe man må jobbe (hardt) for, det gjelder alle, og her har dere mulighet, ingen sykdom eller lignende som hindrer dere, men arbeidsmarkedet er vanskelig, men det er det for alle.

Anonymkode: aaf05...f60

AnonymBruker
Skrevet

Poenget er vel det at vi ikke får lån i vanlig bank fordi vi tjener for lite. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jo selvfølgelig vært kjekt å kunne få et vanlig huslån. Jobber begge hardt og sparer alt som kan spares, og har som sagt ingen gjeld. Men skjønner ikke hvordan flere andre unge par som har kjøpt leilighet/hus som er husbankfinansiert der det ikke er snakk om å være vanskeligstilt og begge har jobb hvorav den ene bare er i et vikariat? Det ene paret har ikke barn, og det andre paret har 2. Er i samme kommune og jeg vet med sikkerhet at det ikke er vanskeligstilte uten jobb. Lurte derfor på om noen andre har vært i typ samme situasjon og ville si noe om hvordan det gikk for dem. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Her er det en logisk brist i det du her skriver og det hi forteller oss. 

Og har dere for liten inntekt, så får dere ikke lån noen steder fordi dere ikke kan betale tilbake et lån. Låneordninger for vanskeligsstilte skal nemlig også betjenes. Gå inn og sett opp et sifo budsjett for din husstand. Da ser du hvordan långivere regner og hva dere har igjen til å betjene et lån med. Dernest får du kontakte kommunen din, få et møte og får informasjon om lån fra dem.

Forøvrig finnes der mengder at tråder med denne typen problematikk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde jo selvfølgelig vært kjekt å kunne få et vanlig huslån. Jobber begge hardt og sparer alt som kan spares, og har som sagt ingen gjeld. Men skjønner ikke hvordan flere andre unge par som har kjøpt leilighet/hus som er husbankfinansiert der det ikke er snakk om å være vanskeligstilt og begge har jobb hvorav den ene bare er i et vikariat? Det ene paret har ikke barn, og det andre paret har 2. Er i samme kommune og jeg vet med sikkerhet at det ikke er vanskeligstilte uten jobb. Lurte derfor på om noen andre har vært i typ samme situasjon og ville si noe om hvordan det gikk for dem. 

TS

Hva alle andre gjør og får angår ikke deg. Missunnelsekortet er et dårlig kort å trekke. 

Husbankfinansierte nye boliger selges av utbyggere med husbankfinasieringen i orden fra dag en av. Hvem som helst kan søke om å få overta utbyggers husbanklån når de kjøper nybygg der dette er tilrettelagt fra utbygger. Det handler ikke om å være vanskeligsstilt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja har lest meg ihjel på flere tråder, men ble ikke klokere og prøvde derfor å skrive en selv med håp om noen andre som har en lignende situasjon. 

Når det kommer til inntekt er vel greien at den varierer fra 40 000 minimum til 60 000, spørs hvordan det er med jobb. Syns det er så merkelig at det blir «for lite» for å kunne betjene et lån. Har derfor vurdert husbanken da det virket som veien å gå.

skal såklart ta kontakt med kommunen, prøvde bare få et lite innblikk i det nå i disse natterstider. 

Takk for svar! :-) 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva alle andre gjør og får angår ikke deg. Missunnelsekortet er et dårlig kort å trekke. 

Husbankfinansierte nye boliger selges av utbyggere med husbankfinasieringen i orden fra dag en av. Hvem som helst kan søke om å få overta utbyggers husbanklån når de kjøper nybygg der dette er tilrettelagt fra utbygger. Det handler ikke om å være vanskeligsstilt. 

Misunnelseskortet?? Er da virkelig ikke misunnelig... er bare nysgjerrig da det er forskjellige meninger om hvem som kan få lån der. Tok derfor opp noen eksempler jeg vet om, uten en eneste vond tanke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Da må dere vente til dere tjener mer. Sånn er det for folk flest også. Mange forblir på leiemarkedet for alltid .

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja har lest meg ihjel på flere tråder, men ble ikke klokere og prøvde derfor å skrive en selv med håp om noen andre som har en lignende situasjon. 

Når det kommer til inntekt er vel greien at den varierer fra 40 000 minimum til 60 000, spørs hvordan det er med jobb. Syns det er så merkelig at det blir «for lite» for å kunne betjene et lån. Har derfor vurdert husbanken da det virket som veien å gå.

skal såklart ta kontakt med kommunen, prøvde bare få et lite innblikk i det nå i disse natterstider. 

TS

Har dere søkt i flere banker? Kjenner til folk med laaaaangt lavere inntekt enn det som har fått godkjent huslån fra de mindre kjente bankene, men fått avslag fra de store.
At dere ikke har fast kontrakt/sikret stilling er også en medvirkende faktor til avslag, men samme er kriterie (fast og sikret inntekt) er også krav hos Husbanken. Dere må nok bare vente noen år til dere er bedre etablert med jobb.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Minimum 40 000 til sammen i måneden, 20 000 på hver? Dere er LANGT I FRA å kunne få lån fra husbanken. Dere er IKKE vanskeligstilte! Jeg regner med at denne situasjonen ikke er permanent i 10+ år? Dere er to friske folk, så da får dere bite tenna sammen å spare alt dere kan.

Anonymkode: 8d917...398

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Misunnelseskortet?? Er da virkelig ikke misunnelig... er bare nysgjerrig da det er forskjellige meninger om hvem som kan få lån der. Tok derfor opp noen eksempler jeg vet om, uten en eneste vond tanke. 

Hva skal du med forskjellige meninger om hvem som kan få av samfunnets knapphetsgoder, når du oppgir at du er på jakt etter fakta for selv å angivelig søke lån? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva skal du med forskjellige meninger om hvem som kan få av samfunnets knapphetsgoder, når du oppgir at du er på jakt etter fakta for selv å angivelig søke lån? 

Om du leser flere svar i denne tråden ser du jo at folk har forskjellige meninger om hvem som kan få det. Jeg var ute etter noen som kanskje ville dele erfaringen sin da jeg syns det er litt vanskelig selv. Beklager om jeg tråkket på noen tær, men ser ærlig talt ikke hva som var galt med tråden min.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Du må begynne å finne ut av hvilken låneordning du snakker om. Du veksler mellom to ulike låneordninger. 

Og med den inntekten du nå kommer opp med så er du ikke i nærheten av å være vanskeligstilt. Ikke er du funksjonshemmet, ikke er du aleneforsørger og heller ikke er du uføretrygdet. 

Begynn med å ta en telefon til Husbanken i morgen så blir du kontant avvist på alle mulige måter. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som jeg har uthevet vil boligkontoret se på som et problem. Videre så beskriver dere jo ikke akkurat en situasjon der dere fremstår som vanskeligstilte, men at dere har litt problemer nå fordi at ingen av dere klarer å få tak i en fast jobb. Midlertidig vanskeligstilt er ikke boligkontorene interessert i, ihvertfall her.

Edit: Jeg så nå hvor mye dere tjener hver måned, Dere er jo ikke å regnes som midlertidig vanskeligstilte heller. Dere har jo en vanvittig god inntekt. Problemet deres er at ingen av dere har fast jobb så bankene er ikke interessert. :) 

Jeg fikk som alenemor til et barn. På det tidspunktet så hadde jeg hele 22.000 kroner inn per måned. 

Endret av SesameStreet
Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Akkurat nå, ja. Men dere er ikke "varig vanskeligstilte", slik kravet fra Husbanken er at man må være for å få boliglån derfra.

Dere er unge og friske og i stand til å få dere arbeid når som helst, som gir dere en normal inntekt. Dere er ikke "varig vanskeligstilte".

Søk i google på "varig vanskeligstilte husbanken". Evt legg til kommunenavnet der dere bor.

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

TS

Jeg vet om et par som fikk startlån gjennom husbanken. De var i cirka samme situasjon som dere, husker ikke om den ene hadde fast inntekt. Det er bare å søke. Men ikke bruk kausjonist hvis dere får lån i en annen bank, som du sier har dere ikke fast inntekt og det kan sette kausjonisten i en vanskelig situasjon hvis denne ikke har kapital utover egen bolig.

Anonymkode: f4b6b...e32

AnonymBruker
Skrevet

Ville kontaktet flere banker. Ser ikke at dette skulle være grunnlag for å nekte dere lån i bank. Dere tjener også såpass greit at det burde være enkelt å øke egenkapitalen. Jeg tror ikke dere får startlån med den typen inntekt. Den er helt normal. 

Anonymkode: 42b6c...b16

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Hvordan bor dere nå? De er kjempestrenge. 

Anonymkode: 69f7d...149

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...