AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #1 Skrevet 19. april 2018 Såkalte økonomieksperter advarer stadig mot renteøkning og at nordmenn ikke må venne seg til lave renter. Men samtidig er det ingen ekseperter som anbefaler folk å binde renta. Er det ikke en logisk brist her? Hvilke motiver har økonomer for å spre dommedagsprofetier? Anonymkode: d97e8...081
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #2 Skrevet 19. april 2018 Du må betale høyere rente hvis du binder den enn hvis du har flytende, og du kan ikke binde den for så veldig mange år av gangen. Renta må stige til ca 3% i løpet av 3 år eller 4% i løpet av 5 år for at det skal lønne seg å binde nå. Anonymkode: 63dc3...4a6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #3 Skrevet 19. april 2018 Skremmende. Lite jobber og høy rente vil ikke gå bra. Anonymkode: d9c51...1ba
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #4 Skrevet 20. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Skremmende. Lite jobber og høy rente vil ikke gå bra. Anonymkode: d9c51...1ba Det er ganske mange jobber... Anonymkode: 39fca...d48
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #5 Skrevet 20. april 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Såkalte økonomieksperter advarer stadig mot renteøkning og at nordmenn ikke må venne seg til lave renter. Men samtidig er det ingen ekseperter som anbefaler folk å binde renta. Er det ikke en logisk brist her? Hvilke motiver har økonomer for å spre dommedagsprofetier? Anonymkode: d97e8...081 Har du levd under en stein? Jeg har sett råd om å om at de som har litt vel mye gjeld burde binde renten i flere år nå. Anonymkode: 79e8f...681 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #6 Skrevet 20. april 2018 Jeg ser ikke den logiske bristen. Renta kan øke. Noe man alltid bør ta hensyn til når man tar opp et lån. Å binde renta vil ytterst sjeldent lønne seg da bankene legger inn en sikkerhetsmargin for egen del på dette. Altså er dette to veldig fornuftige råd. Anonymkode: 12b0a...ac0 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #7 Skrevet 20. april 2018 Mange av disse rådgivende økonomene man kan se i media er dessverre ikke alltid nøytrale, og kan ha vikarierende motiv for å gi de rådene de gjør (En del av dem er f. eks. tungt eksponert mot aksjer/fond/valuta etc.), så man skal alltid ta det med en klype salt. Dog kan det hende at renta skal opp nå, og jeg tror rentebanen vil gå svakt til moderat oppover. Men det er ingen vits i å løpe å binde renta med en gang av den grunn. Se det an litt først, og så kan man vurdere det hvis det er tegn til at renteveksten blir sterkere enn antatt. Anonymkode: 25ce0...7fd
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #8 Skrevet 20. april 2018 https://www.tv2.no/nyheter/9793362/ Jeg tok 200.000 jeg hadde på sparekonto (egentlig øremerket oppussing) og betalte det inn som ekstra avdrag på boliglånet mitt. Har hatt avdragfrihet på boliglånet i 1½ år og har spart penger det siste året til oppussing. Den ekstra innbetalingen på lånet er fordi jeg ikke vil tåle særlig stor renteøkning før jeg får det ubehaglig trangt økonomisk. Så alle monner drar for å krympe boliglånet. Det gikk fra 1.7 mill til 1.5 mill. Jeg er alene og forsørger en 18 åring. Så....Nå har jeg 0,- kr igjen til oppussing, og bare 40.000 på bufferkontoen. Skal spare opp så jeg har 100.000 på bufferkontoen, og så se om jeg klarer å spare til å pusse opp kjøkkenet etterhvert likevel. Men det blir langsiktig sparing og det vil ta år. Anonymkode: 0b85d...01b
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #9 Skrevet 20. april 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ser ikke den logiske bristen. Renta kan øke. Noe man alltid bør ta hensyn til når man tar opp et lån. Å binde renta vil ytterst sjeldent lønne seg da bankene legger inn en sikkerhetsmargin for egen del på dette. Altså er dette to veldig fornuftige råd. Anonymkode: 12b0a...ac0 Dette. Du kan bare vinne mot banken hvis bankens eksperter grovt undervurderer hvor mye renta stiger (altså at renta stiger mye mer enn bankens økonomer har forventet). Anonymkode: e0ed1...594 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #10 Skrevet 20. april 2018 Historisk sett har det ikke lønt seg med fastrente, fordi fastrenten "alltid" over tid vil være høyere enn gjennomsnittet av den flytende renten. Fastrenten styres av markedet og markedet har allerede priset inn den forventede renteøkningen. Dette gjør at fastrenten vil ligge høyere enn flytende rente når det er forventet at renten skal stige. Ja, renten vil stige på et eller annet tidspunkt, men det betyr likevel ikke at det lønner seg i kroner å øre å binde renten. Motivasjonen for å binde renten er forutsigbarhet, ikke for å spare noen kroner, over tid. Anonymkode: c85ae...8fb
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #12 Skrevet 21. april 2018 Det lønner seg sjelden å binde renten over tid. Mange på KG argumenterer med at de kan jo binde renten i 25 år bare de får lån for å spare seg for evt renteøkning, uten å forstå hva som da skjer om du må bryte bindingen før 25 år er gått. Da må du nemlig betale inn alt du har spart, og vips så har du ikke spart noe som helst. Altså hvis du ila 25 år f.eks vil bytte bolig, få refinansiering for å pusse opp badet, selger leiligheten e.l. Langsiktig fastrente lønner seg sjelden Anonymkode: ef9cd...425
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #13 Skrevet 21. april 2018 39 minutter siden, AnonymBruker said: Det lønner seg sjelden å binde renten over tid. Mange på KG argumenterer med at de kan jo binde renten i 25 år bare de får lån for å spare seg for evt renteøkning, uten å forstå hva som da skjer om du må bryte bindingen før 25 år er gått. Da må du nemlig betale inn alt du har spart, og vips så har du ikke spart noe som helst. Altså hvis du ila 25 år f.eks vil bytte bolig, få refinansiering for å pusse opp badet, selger leiligheten e.l. Langsiktig fastrente lønner seg sjelden Anonymkode: ef9cd...425 Jeg bandt renta for ti år, men renta har vært lavere enn fastrenta, vil det si at jeg kan selge uten å betale noe mer til banken? Anonymkode: 56c9e...c1e
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #14 Skrevet 21. april 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bandt renta for ti år, men renta har vært lavere enn fastrenta, vil det si at jeg kan selge uten å betale noe mer til banken? Anonymkode: 56c9e...c1e Du må sjekke avtalen med banken, flere vil ha gebyr for å avslutte avtalen tidligere fordi de har løpt en risiko med å gi deg fastrente. Anonymkode: ef9cd...425
smilo Skrevet 22. april 2018 #15 Skrevet 22. april 2018 På 21.4.2018 den 12.03, AnonymBruker skrev: Jeg bandt renta for ti år, men renta har vært lavere enn fastrenta, vil det si at jeg kan selge uten å betale noe mer til banken? Anonymkode: 56c9e...c1e Hvis den flytende renta er lavere enn det du har bundet renta på vil banken har overkurs. Dvs at det krever deg for det de vil tape fra du bryter avtalen og til utløpet av avtalen. Det er for at banken må låne ut pengene på nytt til en lavere rente enn de kunne fått fra deg i hht avtalen. Hvis derimot den flytende renta er høyere enn det du har i fastrente vil de betale deg disse pengene, for da har de mulighet til å låne ut pengen på nytt til en høyere rente.(Underkurs)
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #16 Skrevet 22. april 2018 Vas, vas og atter vas... Jeg forstår ikke hvorfor folk stresser så ned renta? Hvis den går opp og det er bare hvis blir det med MAKS 2 prosent poeng ila et par år eller tre. Det er jo en kjensgjerning at husholdninger i dag har høy gjeldsgrad og alle, spesielt bankene er jo tjent med at folk kan betale gjelden sin.. Hvis dem hadde øket renta med f.eks 5% hadde jo 1/5 av befolkningen gått personlig konkurs.. Slapp av, ta ei øl og nyt dagen. Det blir ikke noe merkverdig renteøkning på mange, mange, MANGE år... Anonymkode: f82bb...d27
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #17 Skrevet 22. april 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo en kjensgjerning at husholdninger i dag har høy gjeldsgrad og alle, spesielt bankene er jo tjent med at folk kan betale gjelden sin.. Hvis dem hadde øket renta med f.eks 5% hadde jo 1/5 av befolkningen gått personlig konkurs. Det er Norges Bank som bestemmer om renta skal være høy eller lav, og det gjør de ut fra inflasjon og hva statsbankene i andre land gjør. Setter de opp renta så blir de vanlige bankene som folk har lån i nødt til å følge etter. Anonymkode: 63dc3...4a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå