Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest N-Nøff
Skrevet
19 minutter siden, Forever22 skrev:

Har prøvd både helmelk og mandler, agurk og det som er.. Finnes det noe på apoteket kanskje som er for gravide? eller som gravide kan ta?

lovehearts da? 

Skrevet
2 minutter siden, Eneri skrev:

Javisst! Slet med autokorrekt som jeg ser ikke ble riktig korrigert av meg likevel! 

Den autokorrekten kan være lunefull. Jeg har slått den av overalt. :)

Skrevet
4 minutter siden, Arabella skrev:

Den autokorrekten kan være lunefull. Jeg har slått den av overalt. :)

Får f... ikke til å kverke den på den nye mobilen min!! Gjør meg sprø!! 

AnonymBruker
Skrevet

Drikkegaviscon 🙌

Anonymkode: 5460c...5e7

• Liker 1
Skrevet

Har også mye halsbrann, hadde det sist også, helt fra uke 7-8 eller noe. Det som hjelper meg litt, når jeg ikke er kvalm (da klarer jeg ikke å holde det nede🙈), er flytende Gaviscon. Det er ikke så mange preparater mot halsbrann gravide kan ta, men der finnes noen, både som flytende og tyggetabletter. Spør på apoteket, de har god peiling.  Ellers har jeg prøvd kjerringråd, men det er egentlig ingenting som tar det helt. Må bare vente til det går over. Men unngå mye kaffe, kullsyre, sterk mat, sur/syrlig mat (tomatsaus og taco er drepen for meg), tyggis og sjokolade. Spis deg passe mett og maten bør ikke være glovarm. 

Skrevet (endret)
1 time siden, Arabella skrev:

Det har ikke falt deg inn å spørre legen din eller på et apotek hva som kunne være bra å ta, da? Nå nærmer du deg slutten på svangerskapet, og så går du med slike plager.

Nei altså, jeg har hatt dette av og på i noen uker. Men det har på en måte forsvunnet litt etter en kort stund. Er først i går og i dag at det ikke forsvinner. Det er konstant. Å få time til legen min her pga halsbrann kan jeg vel se langt etter da det er ukesvis med ventelister her.. Men apotek derimot, den ideen kunne kanskje falt meg inn litt tidligere, jeg skal absolutt ta meg en tur i morgen. Men tenkte siden det er mange gravide her inne så skader det da ikke å spørre om noen har noen gode tips..

Endret av Forever22
Skrevet

Tusen takk for veldig mange fine og gode tips! Jeg leser hvert eneste tips som kommer frem! jeg skal prøve ALLE :fnise::klem:

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 minutter siden, Forever22 skrev:

Nei altså, jeg har hatt dette av og på i noen uker. Men det har på en måte forsvunnet litt etter en kort stund. Er først i går og i dag at det ikke forsvinner. Det er konstant. Å få time til legen min her pga halsbrann kan jeg vel se langt etter da det er ukesvis med ventelister her.. Men apotek derimot, den ideen kunne kanskje falt meg inn litt tidligere, jeg skal absolutt ta meg en tur i morgen. 

Men du, jeg vil absolutt anbefale Nyco og Samarin, begge gamle og gode fruktsalter. Samarin finnes i hendige porsjonsposer. Begge disse er ypperlige mot tilfeldig sure oppstøt og halsbrann. Dem kan du kjøpe i dagligvarebutikk.

Endret av Arabella
AnonymBruker
Skrevet

Vet hvor ille det kan være. Hadde det døgnet rundt fra uke 25. Prøvd «alt»! Lovehearts hadde ingen effekt på meg. Heller ikke mandler, melk, heller ikke gaviscon. Novaluzid ble redningen for meg, sammen med å kutte kaffe, krydder, bakst, juice, sitrus, stekt mat, og spise latterlig små måltider

Anonymkode: ec5e2...82c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Forever22 skrev:

Ja, helt alvorlig. Har det nesten konstant hele dagen :( er gravid i uke 30.. Har diverse apper på mobilen hvor det står at halsbrann gjerne ikke kommer før i uke 31-33 men jeg har hatt det ganske ofte fra uke 24... Noen tips? føler jeg har prøvd det meste...

Gaviscon, lovehearts.. unngå sterk mat og mat med tomatsaus ( gryterett,pizza, lasagne o.l ) det forverrer det bare

Anonymkode: 3c1ce...e6c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ekstremt plaget med halsbrann i mitt siste svangerskap, og det begynte tidlig. Prøvde det meste av kjerringråd utenhell. Det mest hjelpsomme her var faktisk å spise rå potet 🙊. Prøvde de fleste medisiner også. Gaviscon flytende /tbl, Novaluzid, Titralac , Link, Galieve, Rennie (fra utlandet). (Flere av preparatene her har samme virkestoff). Det brant noe helt forferdelig, fra morgen til kveld. Uansett hva jeg holdt meg unna av matvarer som trigget dette så kom det. Legen min satt meg tilslutt opp på Somac. Og det hjalp virkelig! Men den er vel ikke akkurat anbefalt for gravide. 

Anonymkode: 3cdac...20d

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ekstremt plaget med halsbrann i mitt siste svangerskap, og det begynte tidlig. Prøvde det meste av kjerringråd utenhell. Det mest hjelpsomme her var faktisk å spise rå potet 🙊. Prøvde de fleste medisiner også. Gaviscon flytende /tbl, Novaluzid, Titralac , Link, Galieve, Rennie (fra utlandet). (Flere av preparatene her har samme virkestoff). Det brant noe helt forferdelig, fra morgen til kveld. Uansett hva jeg holdt meg unna av matvarer som trigget dette så kom det. Legen min satt meg tilslutt opp på Somac. Og det hjalp virkelig! Men den er vel ikke akkurat anbefalt for gravide. 

Anonymkode: 3cdac...20d

Her tok nok legen en råsjanse.

Sitat fra felleskatalogen:

Graviditet, amming og fertilitet

Graviditet: En moderat mengde data (300-1000 graviditeter) indikerer ikke potensial for misdannelser eller føto/neonatal toksisitet. Dyrestudier har vist reproduksjonstoksisitet. Som et forsiktighetstiltak anbefales det å unngå bruk under graviditet.
Amming: Utskillelse i morsmelk er rapportert. Tatt i betraktning fordelene av amming for barnet og fordelene av behandling for moren, må det tas en beslutning om ammingen skal opphøre eller behandlingen skal avsluttes/avstås fra, avhengig av hvor viktig amming er for barnet og hvor viktig behandling med pantoprazol er for moren.
Endret av Arabella
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, Arabella said:

Det har ikke falt deg inn å spørre legen din eller på et apotek hva som kunne være bra å ta, da? Nå nærmer du deg slutten på svangerskapet, og så går du med slike plager.

Er det nødvendig med en sånn sur kommentar?

Anonymkode: d7e90...302

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, Arabella said:

Er det nødvendig med en sånn sur kommentar?

Anonymkode: d7e90...302

AnonymBruker
Skrevet

Her "hjalp" komboen Novaluzid og flytende Gaviscon. Det lindret akkurat nok til at jeg fikk sove et par timer før det var på'an igjen

Anonymkode: af850...ee1

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Forever22 skrev:

Ja, helt alvorlig. Har det nesten konstant hele dagen :( er gravid i uke 30.. Har diverse apper på mobilen hvor det står at halsbrann gjerne ikke kommer før i uke 31-33 men jeg har hatt det ganske ofte fra uke 24... Noen tips? føler jeg har prøvd det meste...

Snakk med legen din. 

Ellers finnes det ulike reseptfrie produkter på apoteket. Norwegia hvitost eller sjokolademelk hjelper godt. Samt å spise lite og ofte.

Anonymkode: ecb6d...40a

Skrevet

Jeg har slitt med voldsom halsbrann i alle svangerskap. Titralac var det eneste som hjalp for meg, og i tillegg måtte jeg holde meg unna rå løk, rå hvitløk, chili og appelsinjuice og skulle jeg overleve natten kunne jeg ikke spise etter kl 19 (og måtte sove på høyre side). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...