Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er en jente på 17 år, og etter hver gang jeg drikker får jeg utrolig fyllaangst, og det er kvelder/netter som jeg ikke husker..og når jeg får høre hva jeg har gjort får jeg helt angst og skyldfølelse, det er akkurat som jeg ikke er meg når jeg drikker. Dager etter jeg drikker har jeg bare lyst å være inne, det føles nesten ut som jeg opplever en tung depresjon og har angst. Jeg har tenkt mange ganger at jeg skal stoppe å drikke, men jeg blir alltid invitert av vennene mine på fest og vil ikke gå glipp av noe. Det er så mange ting jeg har gjort som går i mot mine verdier og hvordan jeg egentlig er som person. Jeg blant annet rotet med en gutt som har kjæreste, og jeg klarer ikke stoppe å føle skyldfølelsen og det eter meg opp.

Endret av rebecca_helen
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 19.4.2018 den 21.18, rebecca_helen skrev:

Jeg er en jente på 17 år, og etter hver gang jeg drikker får jeg utrolig fyllaangst, og det er kvelder/netter som jeg ikke husker..og når jeg får høre hva jeg har gjort får jeg helt angst og skyldfølelse, det er akkurat som jeg ikke er meg når jeg drikker. Dager etter jeg drikker har jeg bare lyst å være inne, det føles nesten ut som jeg opplever en tung depresjon og har angst. Jeg har tenkt mange ganger at jeg skal stoppe å drikke, men jeg blir alltid invitert av vennene mine på fest og vil ikke gå glipp av noe. Det er så mange ting jeg har gjort som går i mot mine verdier og hvordan jeg egentlig er som person. Jeg blant annet rotet med en gutt som har kjæreste, og jeg klarer ikke stoppe å føle skyldfølelsen og det eter meg opp.

Been there, done that. Eneste jeg kan råde deg til er å for det første styre unna spriten (eller idioti på flaske, som jeg kaller det), hold deg til drikkevarer med "butikk-styrke" (evt. vanlig vin), og ikke drikk som om noen holder en pistol mot hodet ditt. Nyt istedet for å bælme. Ta gjerne litt vann innimellom, og aldri drikk på tom mage. De fleste har gjort dumme ting i fylla, meg selv inkludert, men prøv å huske på at det ikke skal være noen konkurranse om hvem som blir mest drita på kortest tid. :)  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det hjelper tenker nesten alle det samme dagen derpå. Alle angster over hva de gjorde kvelden før selv, og ikke hva DU gjorde 

Anonymkode: 6d328...3c3

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 19.4.2018 den 21.18, rebecca_helen skrev:

Nå skal jeg jo forsøke å ikke moralisere, for kunne jo vært mora di.... samtidig tenker jeg at litt info om hva stort alkoholkonsum gjør med unge hjerner som fortsatt utvikler seg kan være nyttig.

Det er en grunn til aldersgrensen på 18 år for alkohol. Dels skal hjernen tåle det, dels skal du være moden nok til å forstå mengdebegrensning. 

Jeg vil si at du drikker risikabelt store mengder. For hver fyllekule vil alkoholen sette noen spor i utviklingen av hjernen din. Det vil kunne gå ut over evne til læring på skole og selvsagt psykisk helse. Fylleangst er et begrep som man bruker om den umiddelbare psykiske skadeeffekten etter en alkoholforgiftning. Ved mange fyllekuler, blir den psykiske helseeffekten stadig mer langvarig og kompenseres desverre av alkoholikere med ytterligere alkoholbruk. Så vil man jo etter noen år være alkoholiker. 

Noen blir alkohollikere tidlig. 

Håper du reduserer mengde alkohol betydelig. Kan du snakke med noen f. Eks helsesøster? Hvis det er vanskelig for deg å begrense så er det  desverre noen varsellamper som lyser rødt.

Endret av 4barnsmor
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det hjelper tenker nesten alle det samme dagen derpå. Alle angster over hva de gjorde kvelden før selv, og ikke hva DU gjorde 

Anonymkode: 6d328...3c3

Men noen ganger gjør man ting som folk faktisk legger merke til.

Anonymkode: d45d1...1ff

AnonymBruker
Skrevet

Da må du rett og slett lære deg å drikke mindre. Hold deg til øl og cider med lav alkoholprosent og finn ut hvor mye du tåler før du blir for dum. Å være brisen er fint, men ikke ravende drita om du ikke klarer å oppføre deg da. Og ikke takk ja til mer/annet av andre.

Anonymkode: 5092f...046

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg nærmere 30, men jeg var slik som deg. Jeg begynte og drikke når jeg var 14. Dessverre var det "in" å drikke da jeg var ung, blant de jeg omgikk med. Følte ikke så mye på det da jeg var såpass ung...og jeg ble aldri så drita at jeg mistet totalt kontroll. Så ble jeg 16, og tøyde grensene litt mer. Begynte og kjenne på angst rundt ting jeg sa og gjorde. Så ble jeg 20...og begynte og våkne med hjertebank og hadde masse mareritt om nettene. Søndager var et helvete fordi jeg følte meg ensom, smådeprimert, slapp og følte jeg var verdens verste menneske som alle hatet. Hadde nok ikke gjort noe spesielt, men jeg hadde direkte angst for mandagen, da jeg ble redd for å vise meg ute.
En gang opplevde jeg å bli så drita at jeg ikke husket en dritt. Og da fikk jeg høre det dagen etterpå og. Hadde angst i over 1 uke etterpå! 
Så kom jeg i 25 års alderen og kvalmen kom sigende. Trett og nesten direkte lei meg. 

Jeg hadde lærevansker og har det fremdeles. Jeg  sliter også med nedstemthet og lav energi. Jeg føler ikke så mye glede, ihvertfal.
Jeg vet ikke om dette har med mengden alkohol i ungdomstiden. Men mitt råd er å egentlig bare trappe ned eller unngå det helt. Evt. kan du jo velge å gå på en skikkelig smell, slik at du får kjenne hva alkohol virkelig er.

Syntes religiøse uttaleser om ting har vært litt tåpelig før, og har syntes det hele livet... men jeg skjønner at de kaller akolhol "djevelens munnvann" :P eller "syndens mor" .

Anonymkode: d45d1...1ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...