Gå til innhold

Fjerning av mandlene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn på 3 år som får 1000 ganger virus relatert til luftveisinfeksjon i løpet av året, dvs flere ganger i måneden. Alltid de samme symptomene feber, hoste, nedsatt matlyst, osv. Dette er ikke første året i bhg, h*n har gått i bhg i nesten 3 år nå, og sånn har vært siden h*n ble født. Fastlegen sier gang på gang det er uaktuelt å ta blodprøver for å sjekke antistoffer, jern nivået, mineraler eller vitaminer siden barnet pleide å ha atsma og sier at barnet er mer mottakelig til sykdom når man har sykehistorie som atsma. 

Det jeg lurer på er kan det være pga barnets mandlene? mandlene blir hovne med en gang h*n får slike luftveiinfeksjoner. Vil gjerne høre fra deres erfaringer, hva hva det som fikk dere til å gå med fjerning av mandlene? 

Anonymkode: 6232f...9aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min fikk også ofte luftveisinfeksjoner da hun var liten. Men hun snorket i tillegg. Slet med å spise kjøtt også. Hun startet med flutide og ventoline da hun var ca 2 år. 

Da hun var 5 år ble mandler og polypper fjernet, og jeg fikk et nytt barn. Anbefales 😁

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde halsbetennelser og ørebetennelser fra oktober til mai hvert år. Kom akkurat innenfor *antall antibiotika-kurer" de siste tre årene som var et av kriteriene. Vi ønsket det, fastlegen var for, øre-nese-halslegen skeptisk og syntes ikke de var store eller at vi beskrev noe problem. Men kirurgen sa de satt dypt og var stappfulle av arr etter halsbetennelser, arr med puss og bakterier i. Da ba vi om henvisning til minstemann også. Ingen av dem har hatt én eneste øre-eller halsbetennelse siden. De blir knapt forkjøla. Ingen sykedager fra skole på tre år! 

Så:anbefales på det sterkeste, selvom det er to veldig kjipe uker etter operasjonen.

Anonymkode: d30d7...65a

Skrevet

De har blitt ganske strenge på fjerning av mandler nå, og generelt er det to grupper de gjør det på: de med et visst antall kraftige halsbetennelser i året og de med søvnapné/snorking. Det ene barnet mitt var masse forkjøla, men det var pga det sistnevnte over at han fikk fjernet mandlene. Det er ikke noe man burde ta lett på, siden det er et inngrep med potensielle komplikasjoner. Jeg var veldig usikker på om vi skulle gjøre det, men gjennomførte det da barnet var fire år. Og det ble veldig bra for ham, men det er ikke noe jeg ville gjort uten veldig god grunn. Selv uten komplikasjoner var han ordentlig dårlig, med mye vondt, samt redusert form i flere uker.

AnonymBruker
Skrevet

Vår treåring fikk fjernet mandlene pga snorkelyder på dagtid og nattestid, mandlene var så store at det var slitsomt å puste mellom dem. Søvnapné om natta. Lite problemer med halsbetennelse og slikt. Vi måtte mase litt for å få operasjonen. Nå er han en helt annen gutt. Mye bedre humør om dagen pga athan endelig får sove godt om natta. 

Han fjernet ikke hele mandlene, men fikk skåret bort så mye at nesten bare «rota» står igjen. Ifølge legene er dette mer skånsomt enn å fjerne alt. Men det er en liten sjanse for at de kan vokse igjen.

Anonymkode: e36e6...195

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...