accobra Skrevet 19. april 2018 #1 Skrevet 19. april 2018 Noen her som har erfart at man ikke greier å få et lån på egen hånd, men er avhengig av en kausjonist eller lignende?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #2 Skrevet 20. april 2018 Maaange har denne erfaringen. Hva er det du lurer på? Anonymkode: 3090a...9d9
boblevann Skrevet 20. april 2018 #3 Skrevet 20. april 2018 Det er overhodet ikke unormalt. Hvordan da? Det kommer jo an på pris da, men du må ha jobbet deg opp en saftig egenkapital og ha en godt betalt jobb for å få lån som enslig. Hvertfall et lån som gir en brukbar bolig.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #4 Skrevet 20. april 2018 Ja, det var sånn jeg kjøpte meg første bolig. Sørget for å kjøpe i et strøk der det var billigere og lavere prisvekst, men samtidig såpass prisvekst at jeg tjente en million på fem år og dermed slapp kausjonist for neste bolig. Anonymkode: f4784...eb5
accobra Skrevet 20. april 2018 Forfatter #5 Skrevet 20. april 2018 4 timer siden, boblevann skrev: Det er overhodet ikke unormalt. Hvordan da? Det kommer jo an på pris da, men du må ha jobbet deg opp en saftig egenkapital og ha en godt betalt jobb for å få lån som enslig. Hvertfall et lån som gir en brukbar bolig. Tenkte bare på om det var mulig for meg som enslig å stille opp som kausjonist.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #6 Skrevet 20. april 2018 Er ikke unormalt å måtte ha hjelp på en eller annen måte. Selv lånte jeg penger avmine foreldre isteden for kausjonist. Husbanken var ikke tilhjelp da de kun låner ut til "syriske flyktninger" (deres ord ikke mine). Da jeg er etnisk norsk med etnisk norske foreldre betyr det automatisk at jeg får hjelp hjemme (nå fikk jeg det da, men synes ingen ting om slike antagelser da ikke alle har samme mulighet som jeg hadde). Anonymkode: 9ae71...e38
Million Skrevet 20. april 2018 #7 Skrevet 20. april 2018 (endret) 20 timer siden, marcus- skrev: Noen her som har erfart at man ikke greier å få et lån på egen hånd, men er avhengig av en kausjonist eller lignende? Får du ikke lån i vanlige banker, ta vare på avslagene og dokumenter det og søk hos Husbanken i din kommune istedet. De hjelper folk som er varig vanskeligstilte, dvs uten håp om noe særlig bedring økonomisk etc. Jeg undersøkte saken da jeg var på boligleting som ny-skilt i 2016, og sjekket hos Husbanken. Der sto det at lån kun gis til "varig vanskeligstilte", og at man måtte ha minst 2 avslag hos vanlige banker først, før man kunne søke hos dem. Nå endte det opp med at jeg, til tross for beskjeden inntekt (uføretrygd), fikk boliglån i min vanlige bank Dnb som jeg har vært kunde hos i over 30 år. Langvarig kundeforhold og god historikk var avgjørende. PS! Jeg trengte ingen kausjonist e.l. for jeg hadde 900.000 i egenkapital fra boligsalg med eksen. Endret 20. april 2018 av Million
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #8 Skrevet 20. april 2018 1 time siden, Million skrev: Får du ikke lån i vanlige banker, ta vare på avslagene og dokumenter det og søk hos Husbanken i din kommune istedet. De hjelper folk som er varig vanskeligstilte, dvs uten håp om noe særlig bedring økonomisk etc. Jeg undersøkte saken da jeg var på boligleting som ny-skilt i 2016, og sjekket hos Husbanken. Der sto det at lån kun gis til "varig vanskeligstilte", og at man måtte ha minst 2 avslag hos vanlige banker først, før man kunne søke hos dem. Nå endte det opp med at jeg, til tross for beskjeden inntekt (uføretrygd), fikk boliglån i min vanlige bank Dnb som jeg har vært kunde hos i over 30 år. Langvarig kundeforhold og god historikk var avgjørende. PS! Jeg trengte ingen kausjonist e.l. for jeg hadde 900.000 i egenkapital fra boligsalg med eksen. Som jeg skrev over så er ikke alle kommuner like enkle på det. Prøvde å spør å grave litt da de var veldig, nei men det er ikke bare så enkelt. Enn om jeg hadde vert alene forsørger med barn, så hadde det ikke nyttet. Det var ikke vanskeligstilt nok for å kunne få hjelp, pga. jeg er etnisk norsk med etnisk norske foreldre (deres ordbruk). Syrisk flytkning var det det kokte ned til for å få hjelp hos husbanken. Håper virkelig ikke at alle kommuner er like vanskelige på det, er det rart vi har rasisme når en får slikt kastet i ansiktet, at det å være norsk betyr at du ikke skal få hjelp... Kjenner at jeg enda er skikkelig irritert over det svaret altså! Er smart nok til å ikke klandre flytkningene selvsagt! Men er jo slik forskjellsbehandling som skaper dårlig stemning. Nå har mine foreldre heldigsvis vert flinke og betalt ned på sitt lån, og kunne derfor låne meg penger, men det er jo ikke noe en bare kan anta sån uten videre. Har venner hvor deres foreldre ikkke hadde hatt sjangs på å stille opp for dem. Anonymkode: 9ae71...e38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå