Gå til innhold

Sydentur alene, juli 2018

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. I år blir det aller første gang jeg reiser alene, så jeg trenger tips og anbefalinger hva jeg skal se etter. I første omgang ser jeg på charterturer til Hellas eller Kroatia, og budsjettet er max 10 000 for en uke. 

Hva er vanlig pris for en reise-alene-til-syden tur?

Lønner det seg virkelig å sette sammen turen selv fremfor charterselskap? Jeg er virkelig ikke en av dem som klarer å snu nettet rundt for å finne den billigste turen, men kaste penger ut vindu vil jeg heller ikke. 

Anonymkode: 2534f...8d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor reiser du alene?

Anonymkode: add1d...e8b

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke så viktig, men hvis jeg skal svare så samlivsbrudd og få kjente/familie som har fri eller er planløse på den tiden.

Skrevet

Det kan være penger å spare på å sette sammen turen selv, men det kommer litt an på om man er ute i god tid og får tak i billige billetter. 

Hva er du ute etter da? Full avslapping med solseng og bok? Eller liker du å utforske litt? Jeg hadde iallfall unngått typiske familieresort dersom jeg skulle reise alene. Det finnes hotell som har egne basseng for voksne, da slipper man hylende barn rundt seg. Og sjekk tripadvisor, er ikke alltid hotellene er så fine som de ser ut på charterselskapene sine sider. 

AnonymBruker
Skrevet

Bestill selv, og hold deg unna fam. Destinasjoner.. hadde jeg gjort vertfall. Hadde dratt til eks Malaga/barcelona/ italia eller franske riviera. Greit å kunne oppleve litt også😊 god tur! 

Anonymkode: 5ba5c...76e

AnonymBruker
Skrevet

Tenker 50:50. Eller mer 60:40 - litt mere sol og avslapning, mindre - action. Men det må være noe å finne på i nærheten allikevel. 

Grunnen til at jeg titter på charterturene til Hellas og Kroatia i første omgang er at det er lettvint. Jeg blir kjørt fra flyplass til hotell, og jeg har noen å ta kontakt med dersom det er noe. Og selvfølgelig, prøver jeg å styre unna barnevennlige hoteller. 

Sette sammen en reise selv tar tid, og den lille researchen som jeg har gjort, gir meg ikke allverdens bedre priser. Men kanskje jeg bør prøve litt til? Å reise på denne måten alene for første gang er litt skummelt også med tanke på transport, dersom jeg tar et kveldsfly. 

MEN.. hva er innafor å betale for en uke alene? Er klar over at de legger på litt ekstra på hotellet for å kompensere minus 1,.. ser at jeg kan få en tur med apollo for 6-7000, men da uten havutsikt. Havutsikt koster rundt 10 000. Dette er da i Hellas. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenker 50:50. Eller mer 60:40 - litt mere sol og avslapning, mindre - action. Men det må være noe å finne på i nærheten allikevel. 

Grunnen til at jeg titter på charterturene til Hellas og Kroatia i første omgang er at det er lettvint. Jeg blir kjørt fra flyplass til hotell, og jeg har noen å ta kontakt med dersom det er noe. Og selvfølgelig, prøver jeg å styre unna barnevennlige hoteller. 

Sette sammen en reise selv tar tid, og den lille researchen som jeg har gjort, gir meg ikke allverdens bedre priser. Men kanskje jeg bør prøve litt til? Å reise på denne måten alene for første gang er litt skummelt også med tanke på transport, dersom jeg tar et kveldsfly. 

MEN.. hva er innafor å betale for en uke alene? Er klar over at de legger på litt ekstra på hotellet for å kompensere minus 1,.. ser at jeg kan få en tur med apollo for 6-7000, men da uten havutsikt. Havutsikt koster rundt 10 000. Dette er da i Hellas. 

Når vi har ordnet reiser selv, så har vi ofte fikset sjåfør fra flyplassen. Nå har jeg ikke reist alene, så vi er jo flere å dele utgiftene på, men det er veldig deilig når noen står og venter på deg i ankomsthallen og du blir kjørt direkte til hotellet i en bil med aircondition. Ofte har vi som familie ikke betalt noe mer for dette enn charterselskapene skal ha for å kjøre deg i buss og da må man først vente på at alle andre kommer seg på bussen og så gjerne stoppe på ørten hoteller. 

Priser aner jeg ikke noe om, men det er jo dyrt å reise til syden i Juli. Hvorvidt du klarer å få det mye billigere selv enn igjennom charter kommer nok an på både hvor du vil reise og hvor tidlig ute du er. Du kan jo f.eks. se hos Norwegian her i lavpriskalenderen, dersom du ikke er alt for bundet av destinasjon eller tidspunkt. https://www.norwegian.no/destinasjoner/OsloGardermoen-SologBad?SplitDatesInto=3&UseDates=True&D_Day=01&D_Month=201807&D_Day_End=30&D_Month_End=201809&CurrencyCode=NOK&IncludeTransit=True

AnonymBruker
Skrevet

Om det er første gangen du drar alene så hadde jeg valgt charter. Du får nok av utfordringer allikevel. Om du velger å bestille fly og hotell på egen hånd så sjekk ut hvordan du kommer deg fra flyplass til hotell.
Anbefaler deg et større sted slik at det skjer noe rundt deg. Jeg reiser alene og ser at Apollo oftest har hoteller hvor rom for en person ikke er helt horribelt. Noen steder blir det uansett for dyrt og en del hoteller er man uønsket når man drar alene. I Kroatia hadde jeg valgt Makarska. I Hellas kan jeg anbefale Agio Nikolaos på Kreta og Parga på fastlandet. Jeg betaler 4500 kr for en uke helt i starten av juni. Du skal dra når det er høysesong så synes ikke 6-7000 var en ublu pris. Jeg drar også i september og da blir prisen 15000 for 2 uker.

Anonymkode: 51b74...9e6

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg ville nok tenkt at 6 000, kanskje 6 500, hadde vært et realistisk budsjett for fly og bo. Ja, jeg ville uten tvil satt sammen turen selv. 

Skrevet

Jeg ville anbefalt å sette sammen reise selv. Sjekk flypriser på feks Momondo, og søk på hotell på feks Booking.com. Jeg har reist mye alene, og synes det er greit. Forhåndsbestiller da transport fra flyplassen til hotellet. 

AnonymBruker
Skrevet

10000 Er mer enn nok det til syden, med mindre du må ha luksus hotell. 

Vi er to stykk å tenker 20K, men satser på 16K hvis det er ledig når vi bestiller i mai. 

Anonymkode: e58d2...ada

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...