AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #1 Skrevet 19. april 2018 Jeg har akkurat begynt å trene og ønsker å gå ned i vekt (eller i alle fall opp i muskler og ned i fett). Problemet mitt er at jeg har veldig dårlig matlyst og får ikke i meg nok kalorier. Hvilken kaloririk mat finnes som man ikke trenger å spise så mye av? Anonymkode: a6934...ec6
Pringle Skrevet 19. april 2018 #2 Skrevet 19. april 2018 Skal du ned i vekt, må du spise mindre (færre kalorier), så "klarer ikke spise nok til å gå ned i vekt" er, vel - vissvass. Hvis du har dårlig appetitt, og ikke får i deg nok mat, bør du ikke bare fokusere på kaloririke enkeltmatvarer (akkurat som de som slanker seg ikke bør fokusere på enkelte kalorifattige matvarer). Vi mennesker trenger en viss mengde av mange forskjellige næringsstoffer, og det enkleste, for de fleste (dermed sannsynligvis deg også, uten at jeg kan si det bombesikkert), er å spise et bredt utvalg matvarer. Variert kost vil også kunne bedre appetitten (jeg sier ikke at det vil skje for deg, men det er sannsynlig). Ofte sitter appetittproblemer i hodet, og man må jobbe med måltidsrutiner og innstilling. Kaloritett mat er uansett mat som er rik på sukker, stivelse og fett. Kaker, sukkertøy, sjokolade, brus, nøtter, olje, er noen eksempler. 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #3 Skrevet 19. april 2018 1 minutt siden, Pringle skrev: Skal du ned i vekt, må du spise mindre (færre kalorier), så "klarer ikke spise nok til å gå ned i vekt" er, vel - vissvass. Hvis du har dårlig appetitt, og ikke får i deg nok mat, bør du ikke bare fokusere på kaloririke enkeltmatvarer (akkurat som de som slanker seg ikke bør fokusere på enkelte kalorifattige matvarer). Vi mennesker trenger en viss mengde av mange forskjellige næringsstoffer, og det enkleste, for de fleste (dermed sannsynligvis deg også, uten at jeg kan si det bombesikkert), er å spise et bredt utvalg matvarer. Variert kost vil også kunne bedre appetitten (jeg sier ikke at det vil skje for deg, men det er sannsynlig). Ofte sitter appetittproblemer i hodet, og man må jobbe med måltidsrutiner og innstilling. Kaloritett mat er uansett mat som er rik på sukker, stivelse og fett. Kaker, sukkertøy, sjokolade, brus, nøtter, olje, er noen eksempler. Ja, jeg er klar over at om man vil ned i vekt så må man ligge på kaloriunderskudd, men jeg tenker at det er jo ikke bra å spise langt under det som er anbefalt? Anonymkode: a6934...ec6
Pringle Skrevet 19. april 2018 #4 Skrevet 19. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, jeg er klar over at om man vil ned i vekt så må man ligge på kaloriunderskudd, men jeg tenker at det er jo ikke bra å spise langt under det som er anbefalt? Anonymkode: a6934...ec6 Men gjør du det da? Har du gjort det lenge? Teller du kalorier? Og kan du si noe om når og hvordan appetittløsheten oppsto?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #5 Skrevet 19. april 2018 1 minutt siden, Pringle skrev: Men gjør du det da? Har du gjort det lenge? Teller du kalorier? Og kan du si noe om når og hvordan appetittløsheten oppsto? Ja, jeg har ligget på 500-900 kalorier de siste ukene selv om jeg virkelig prøver å spise mer. Jeg begynte å miste appetitten for i alle fall over en måned siden. Anonymkode: a6934...ec6
Pringle Skrevet 19. april 2018 #6 Skrevet 19. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har ligget på 500-900 kalorier de siste ukene selv om jeg virkelig prøver å spise mer. Jeg begynte å miste appetitten for i alle fall over en måned siden. Anonymkode: a6934...ec6 Hvor fort går du ned i vekt? Gram per uke i gjennomsnitt? Begynte du å miste appetitten før eller etter at du begynte å spise mindre?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #7 Skrevet 19. april 2018 15 minutter siden, Pringle skrev: Hvor fort går du ned i vekt? Gram per uke i gjennomsnitt? Begynte du å miste appetitten før eller etter at du begynte å spise mindre? Går ikke så fort ned i vekt, kanskje 400 gram i gjennomsnitt per uke. Mistet appetitten før jeg begynte å spise mindre. Anonymkode: a6934...ec6
Pringle Skrevet 19. april 2018 #8 Skrevet 19. april 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går ikke så fort ned i vekt, kanskje 400 gram i gjennomsnitt per uke. Mistet appetitten før jeg begynte å spise mindre. Anonymkode: a6934...ec6 Da har du et kaloriunderskudd på ca 400 per dag. Er du undervektig?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #9 Skrevet 19. april 2018 8 minutter siden, Pringle skrev: Da har du et kaloriunderskudd på ca 400 per dag. Er du undervektig? Nei, jeg har en BMI på 24. Anonymkode: a6934...ec6
Pringle Skrevet 19. april 2018 #10 Skrevet 19. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg har en BMI på 24. Anonymkode: a6934...ec6 Så bra! Da teller du bare feil, og du får i deg de kaloriene du skal. Men det er ikke sikkert du spiser optimalt for det. Kan du huske om noe spesielt skjedde før/idet du mistet appetitten? Og hvordan arter det seg, hvordan kjennes det ut, hva tenker du om mat og spising?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #11 Skrevet 19. april 2018 2 minutter siden, Pringle skrev: Så bra! Da teller du bare feil, og du får i deg de kaloriene du skal. Men det er ikke sikkert du spiser optimalt for det. Kan du huske om noe spesielt skjedde før/idet du mistet appetitten? Og hvordan arter det seg, hvordan kjennes det ut, hva tenker du om mat og spising? Nei, jeg kan ikke komme på noe spesielt som har skjedd før eller i det jeg mistet appetitten. Jeg kjenner meg egentlig ganske kvalm når jeg skal spise, prøver jeg å presse meg selv til å spise brekker jeg meg (og kaster opp). Tenker egentlig at spising er et ork og er ikke noe glad i mat, eneste grunnen til at jeg spiser er for å overleve. Anonymkode: a6934...ec6
MaxxMekker Skrevet 19. april 2018 #12 Skrevet 19. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har akkurat begynt å trene og ønsker å gå ned i vekt (eller i alle fall opp i muskler og ned i fett). Problemet mitt er at jeg har veldig dårlig matlyst og får ikke i meg nok kalorier. Hvilken kaloririk mat finnes som man ikke trenger å spise så mye av? Anonymkode: a6934...ec6 Ut fra hvordan du beskriver ønsker og mål, ville jeg satset på tung vekttrening og muskelvekst, som i sin tur vil virke fettforbrennende. Voksende muskler "spiser" fett. Personlig bruker jeg mye peanøttsmør når jeg vil sikre nok kalorier. I det daglige unngår jeg sukker og de fineste hveteproduktene. Egg og havre er essensielt i mitt kosthold.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #13 Skrevet 19. april 2018 Dette var forvirrende. Du ønsker å gå ned i vekt, men ønsker kaloririk mat? Og du går bare ned 400 gram i uken, men mener du bare spiser 500 - 900 kalorier Umiddelbart slår det meg at du teller veldig feil. Et så lavt kaloriinntak er en sultekur som de færreste hadde klar å holde i mange uker. Du hadde følt deg slapp og syk og tappet om du virkelig hadde ligget så lavt. Og du hadde rast ned i vekt. Så jeg tenker at du teller feil, og bør sette deg skikkelig inn i hva matvarer inneholder. Anonymkode: 9bebc...18a 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #14 Skrevet 19. april 2018 2 minutter siden, MaxxMekker skrev: Ut fra hvordan du beskriver ønsker og mål, ville jeg satset på tung vekttrening og muskelvekst, som i sin tur vil virke fettforbrennende. Voksende muskler "spiser" fett. Personlig bruker jeg mye peanøttsmør når jeg vil sikre nok kalorier. I det daglige unngår jeg sukker og de fineste hveteproduktene. Egg og havre er essensielt i mitt kosthold. Takk for tips. Anonymkode: a6934...ec6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #15 Skrevet 19. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette var forvirrende. Du ønsker å gå ned i vekt, men ønsker kaloririk mat? Og du går bare ned 400 gram i uken, men mener du bare spiser 500 - 900 kalorier Umiddelbart slår det meg at du teller veldig feil. Et så lavt kaloriinntak er en sultekur som de færreste hadde klar å holde i mange uker. Du hadde følt deg slapp og syk og tappet om du virkelig hadde ligget så lavt. Og du hadde rast ned i vekt. Så jeg tenker at du teller feil, og bør sette deg skikkelig inn i hva matvarer inneholder. Anonymkode: 9bebc...18a Det som jeg tenker i forhold til kaloririk mat er jo at om jeg spiser kaloririk mat trenger jeg ikke spise så mye. Om jeg spiser kaloririk mat og holder meg spiser så jeg ligger i underskudd så vil jeg vel fortsatt gå ned i vekt selv om maten jeg spiser er kaloririk? Jeg bruker lifesum til å registrere maten jeg spiser, så det kan vel ikke bli så feil? Anonymkode: a6934...ec6
Pringle Skrevet 19. april 2018 #16 Skrevet 19. april 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg kan ikke komme på noe spesielt som har skjedd før eller i det jeg mistet appetitten. Jeg kjenner meg egentlig ganske kvalm når jeg skal spise, prøver jeg å presse meg selv til å spise brekker jeg meg (og kaster opp). Tenker egentlig at spising er et ork og er ikke noe glad i mat, eneste grunnen til at jeg spiser er for å overleve. Anonymkode: a6934...ec6 Det du sier, henger på overflaten ikke på greip - hvis du veier mer enn du trives med, er du absolutt i stand til å spise (mer enn) nok; hadde du spist 900 kcal per dag i ukesvis, hadde du ikke bare rast ned i vekt, du hadde ikke orket å trene, du hadde knapt klart å skrive på KG. Det egentlige problemet ditt, tror jeg, er at du har et anstrengt forhold til mat. Du tenker på spising som en plikt og ikke som en kilde til glede; samtidig leser jeg mellom linjene at du ønsker å gjøre noe med det - du er inne på noe veldig sentralt, selv om du ikke ser det selv: JA, du kan spise hva du vil og gå ned i vekt, så lenge du inntar færre kalorier enn du forbrenner. Det er grusomt å tvinge seg selv til å spise mat man ikke liker bare fordi det skal være "sunt" eller man skal ned i vekt. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som jeg tenker i forhold til kaloririk mat er jo at om jeg spiser kaloririk mat trenger jeg ikke spise så mye. Om jeg spiser kaloririk mat og holder meg spiser så jeg ligger i underskudd så vil jeg vel fortsatt gå ned i vekt selv om maten jeg spiser er kaloririk?Anonymkode: a6934...ec6 Sitat Jeg bruker lifesum til å registrere maten jeg spiser, så det kan vel ikke bli så feil? Jo, det kan bli veldig feil, hvis du ikke gjør alt (som er viktig) riktig, hele tiden. Et PS: Når du spiser mat du liker, og tar sikte på å treffe et sunt kaloriinntak (feks 1500 kcal), kan du komme til å oppleve at det er lettere å være "ærlig" når du logger matinntaket ditt, og du vil se at det ikke er noe problem å komme opp i (feks) 1500 kcal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå