AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #1 Skrevet 19. april 2018 Vi har hatt katt i tre år. Nå går det ikke lenger. Den er sint og sur. Vil svært sjelden kose. Når den en sjelden gang gnir seg og ser ut som at han vil ha kontakt, må man reven med et plutselig bitt hvis man klør han. Han har flere ganger angrepet helt uprovosert både oss og gjester. Han er dominerende og aggressiv. Yngste barn er livredd katten, og nå har vi kommet fram til at det er nok. Jeg har hatt katt gjennom hele oppveksten min og aldri møtt en lignende katt. Veldig trist! Jeg tenker at vi skal dra til dyrlegen og få han avlivet. Han er av typen som trengte tre pleiere med hansker da han skulle få vaksine, feks. Problemet er at jeg har hørt at dyrlegen ikke avliver friske dyr. At man må ta ansvaret for dem. Han er jo frisk, sånn sett. Jeg orker ikke guilt trip fra dyrlegen etter å ha tatt denne tunge avgjørelsen på hjemmebane også. Kommer jeg til å få han avlivet? Hva gjør man? Anonymkode: b00f8...9e3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #2 Skrevet 19. april 2018 Er du sikker på at den er frisk? Og er den kastrert? Er det kanskje mulig å få den omplassert? Anonymkode: 241e6...3ce 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #3 Skrevet 19. april 2018 Han har alltid vært sånn, så fysisk frisk er han. Men han virker helt gal. Han ble kastrert da han var 8 mnd, så skulle jo ikke bli sinna... Omplassering har vi tenkt på, men da må jo bare noen andre slite med den gale katta. Han egner seg i hvert fall ikke til barnefamilier. Anonymkode: b00f8...9e3
Gjest Catalina Culès Skrevet 19. april 2018 #4 Skrevet 19. april 2018 Om katten er frisk, syns jeg ingenting om å avlive den. La heller dyrebeskyttelsen ta den, eller prøv å gi den vekk.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #5 Skrevet 19. april 2018 Hvis katten er halvgal så må det jo vøæe bedre for den og å få fred. Få d gjort. Anonymkode: ca4a5...759
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #6 Skrevet 19. april 2018 Virker som at frykten min er velbegrunnet. Tror ikke jeg klarer å gjøre det selv på en ordentlig måte. Jeg får bare ta en telefon og høre... HI Anonymkode: b00f8...9e3
Peaches Skrevet 19. april 2018 #7 Skrevet 19. april 2018 Det hjelper jo ikke å omplassere katten hvis den er mannevond. Hvem vil ha en sånn katt? Avliv. 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #8 Skrevet 19. april 2018 Du MÅ ikke avlive den. Hvilke andre løsninger har du prøvd? Har du kontaktet Dyrebeskyttelsen? Andre organisasjoner som omplasserer katter? Anonymkode: 33477...850 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #9 Skrevet 19. april 2018 En katt sommer sint og mannevond ville jeg avlivd. Her inne må du ikke finne på å rådføre deg om sånt. Da er det ikke måte på Hvor grusom og mannevond du blir fremstilt. Gå til dyrlegen å rådfør deg om hva den beste løsningen er. Jeg kjenner en dyrlege som flere ganger har avlivd slike dyr fordi de rett og slett ikke har et godt liv når de går å er sinte og angriper uprovosert. Anonymkode: 69724...72c 1
Maleficenta Skrevet 19. april 2018 #10 Skrevet 19. april 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt katt i tre år. Nå går det ikke lenger. Den er sint og sur. Vil svært sjelden kose. Når den en sjelden gang gnir seg og ser ut som at han vil ha kontakt, må man reven med et plutselig bitt hvis man klør han. Han har flere ganger angrepet helt uprovosert både oss og gjester. Han er dominerende og aggressiv. Yngste barn er livredd katten, og nå har vi kommet fram til at det er nok. Jeg har hatt katt gjennom hele oppveksten min og aldri møtt en lignende katt. Veldig trist! Jeg tenker at vi skal dra til dyrlegen og få han avlivet. Han er av typen som trengte tre pleiere med hansker da han skulle få vaksine, feks. Problemet er at jeg har hørt at dyrlegen ikke avliver friske dyr. At man må ta ansvaret for dem. Han er jo frisk, sånn sett. Jeg orker ikke guilt trip fra dyrlegen etter å ha tatt denne tunge avgjørelsen på hjemmebane også. Kommer jeg til å få han avlivet? Hva gjør man? Anonymkode: b00f8...9e3 Er den nå frisk? Noe feiler det den iallefall
Tvist Skrevet 20. april 2018 #11 Skrevet 20. april 2018 Hva med å ta en tur til dyrlegen for å få en grundig helsesjekk? Så kan veterinæren være med å gi råd. Har katten mulighet til å gå ut? Var han sosialisert før dere fikk ham? Blir han stresset av barna? Er han trygg på de voksne? Noe plager åpenbart katten. Snu hver stein før dere tar en beslutning som ikke kan omgjøres. 7
Gjest fruktfest Skrevet 20. april 2018 #12 Skrevet 20. april 2018 Prøv å få den omplassert. Det er mulig den rett og slett ikke trives hos dere. Vi hadde en katt som dreit inne, klatret i alt bortsett fra det dyre, digre klatrestativet sitt og «angrep» så fort noen satte seg på gulvet. Mannen min og jeg ventet vårt første barn og tenkte at vi ikke kunne ha det slik når hun ble født. Ville ikke risikere at hun etterhvert krabbet bort til kattedritt vi ikke hadde sett, eller at katten skulle «angripe» henne når hun lekte på gulvet. (Skriver forresten «angrep» fordi det var vel mere lek, men han bet og klorte oss til blods. Katten var 1 år) Vi endte i alle fall opp med å omplassere han. Han flyttet til søsteren til bestemoren min og han ble fort en helt annen katt. Er aldri noe greier med han lenger, virker som han har det mye bedre der. Helt hvorfor vet jeg ikke, men sånn er det nå i alle fall. Hun var veldig alene og, så er veldig glad for at hun fikk så mye glede av katten og at katten har det bra sammen med henne😊
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #13 Skrevet 20. april 2018 Jeg har sett noen slike katter som du beskriver. De var ikke friske men giktiske. Jeg ville rådført meg med dyrlege og vært ærlig og sagt det at slik det er nå så fungerer det ikke. Dyrlegene er ofte borti slike problemstillinger. Det skal ikke være slik at et husdyr terroriserer en hel hustand. Vi sliter selv med en katt, den har tissa inne nesten hver vinter de siste fire årå så fort snøen har lagt seg. Skikkelig slitsomt å vokte over den som en hauk og å begrense plassen den får gå på. Dyrt er det også da teppet måtte byttes ut osv. Den ødelegger nattessøvnen så og si hver eneste natt, noe den har gjort de siste fem årene. Vil den ikke ut så vil den inn, og den gir seg ikke for den får det som den vil! Vi gav den en siste sjangs nå i vinter, hvis det gjentok seg så var det kvelden. Det skjedde ikke så den er her enda. Men helt klart, den får ikke mange sjangsene fordi den er en problemkatt. Og vi vil ikke ''lure'' den på andre. Anonymkode: a4039...cf7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #14 Skrevet 20. april 2018 Katten kan være syk på en måte du ikke ser. Kanskje den har epilepsi, nevrologiske problemer, kroniske smerter. Noen dyr kan ha smerter som kommer "skytende" og dersom det skjer mens dere klapper katten tenker den kanskje at det er dere som forårsaker smertene og den vil da bli sint og ta igjen Har dere hatt en grundig sjekk med dyrlege? Anonymkode: 6a493...f1d 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #15 Skrevet 20. april 2018 Omplasser pusen! For alt dere vet liker den ikke barn, det er ihvertfall tilfelle for en del katter. Den fortjener i det minste en ny sjanse hos noen som ikke har barn. Er mange katteannonser der det står at den ikke skal til noen som har små barn. Anonymkode: fdd8a...884 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #16 Skrevet 20. april 2018 Jeg avlivet katten min for noen år siden på grunn av det du nevner her,TS. Jeg fikk han da han var kattunge, og han hadde hatt det godt i hele oppveksten. Frisk og ingen plager, men likevel kunne han angripe helt ut av det blå. Det endte med at han angrep mamma så stygt, at hun måtte få legehjelp da såret ikke ville gro. Ringte nedover til dyrlegen og forklarte situasjonen.Katten ble avlivet uten spørsmål, og jeg har aldri vært i tvil om at det var det beste for den. Anonymkode: 1f1e3...30a 2
Sirah Skrevet 20. april 2018 #17 Skrevet 20. april 2018 Ta en telefon til dyrlegen TS. Katter er ekstremt flinke til å skjule smerte og for alt vi vet kan den ha kjempevondt en plass og at det er derfor den reagerer som den gjør. Dette vil en skikkelig helsesjekk kunne bekrefte/utelukke. 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #18 Skrevet 20. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sett noen slike katter som du beskriver. De var ikke friske men giktiske. Jeg ville rådført meg med dyrlege og vært ærlig og sagt det at slik det er nå så fungerer det ikke. Dyrlegene er ofte borti slike problemstillinger. Det skal ikke være slik at et husdyr terroriserer en hel hustand. Vi sliter selv med en katt, den har tissa inne nesten hver vinter de siste fire årå så fort snøen har lagt seg. Skikkelig slitsomt å vokte over den som en hauk og å begrense plassen den får gå på. Dyrt er det også da teppet måtte byttes ut osv. Den ødelegger nattessøvnen så og si hver eneste natt, noe den har gjort de siste fem årene. Vil den ikke ut så vil den inn, og den gir seg ikke for den får det som den vil! Vi gav den en siste sjangs nå i vinter, hvis det gjentok seg så var det kvelden. Det skjedde ikke så den er her enda. Men helt klart, den får ikke mange sjangsene fordi den er en problemkatt. Og vi vil ikke ''lure'' den på andre. Anonymkode: a4039...cf7 Hørt om kattesand? Anonymkode: 805b1...cd8 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #19 Skrevet 20. april 2018 Er katten sterilisert eller kastrert? Man sier at de roer seg ned hvis de er. Kanskje vurdere å gi den kattemynte for å se hvordan den reagerer? Anonymkode: d6a4f...2b2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #20 Skrevet 20. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hørt om kattesand? Anonymkode: 805b1...cd8 Hørt om katter som nekter å gå på kattedo? Slutt å spekuler! Anonymkode: 69724...72c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå