Gå til innhold

Hvordan får jeg fjernet kjønnsvorter mest effektivt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For et par uker siden dro jeg til legen for å undersøke noe jeg fryktet var en kjønnsvorte og det visste seg at jeg hadde fryktet rett. Dette føltes i og for seg ikke som noen krise da vorten satt på venusberget og verken så spesielt ekkel ut eller medførte seg noe ubehag. Det jeg opplevde som verst var vel egentlig å videreformidle dette til en fyr jeg nylig hadde møtt og som jeg helst ikke ønsker at skal se på meg som et vandrende virus. Han var heldigvis full av forståelse. Jeg fikk Aldara 5% krem på resept av legen men stresset ikke noe særlig med å begynne behandlingen da der bare var snakk om en uskyldig vorte på venusberget.

Men så etter en uke eller to begynte jeg å kjenne på et voldsomt ubehag der nede og ettersom jeg stadig har hatt problemer med tilbakevendende soppinfeksjon og det faktum at jeg ikke hadde fått informasjon om at kjønnsvorter kunne gi slike symptomer, tok jeg høyde for at det var den jævelen der som hadde kommet på besøk igjen og anskaffet meg no canesten. Canestenen lindret i og for seg noe men jeg stusset over at plagene ikke begynte å gi seg etter noen dager med hyppig canesten-marinering av hele underlivet. 

Så tidligere idag dro jeg frem speilet og til min store fortvilelse viste det seg at vortene hadde både spredt og utviklet seg, denne gangen rundt skjedeåpningen. Huden der er jo i utgangspunktet noe ruglete og snål men det var ikke tvil om at det hadde oppstått rundt 10 vorter i området. Da jeg så dette var jeg ganske rask med å komme meg til nærmeste helsestasjon for å få prate meg en lege. En litt gråtkvalt 20 gammel jente spurte muligheter for både bytte ut hele underlivet eller evt amputere skjeden dersom det ikke gikk ann å få en ny😜 Han kunne dessverre ikke gjøre annet en å gi meg resept på Condyline og ba meg om å unngå intimbarbering for å unngå smitte. Jeg spurte han ut om både hvor lang tid det ville ta før disse vortene blir borte igjen, om når plagene med svie, brenning, kløe og tørrhet ville forsvinne, og stilte han nærmeste til avhør for hvor vidt behandlinger som frysing, laser og bortskjæring av vortene ville fungere mer effektivt en pensling og krem. Han kunne egentlig bare svare meg rent faglig på dette og jeg forlot ikke legekontoret noe særlig klokere. Jeg penslet vortene så fort jeg kom hjem men ettersom de sitter ved skjedeåpningen var det vanskelig å komme til og ikke treffe frisk hud. Og det kom noen tårer både fordi det var smertefullt å pensle dem samt at jeg følte meg fryktelig ekkel der jeg satt tvunget til å stirre på dem.

Nå leter jeg egentlig bare etter svar og trøst fra noen med erfaring.

- Hvor vanlig er det at disse vortene kommer tilbake etter behandling?

- Hvordan kan jeg eventuelt forebygge at de kommer igjen?

- Finnes det noen måte jeg kan bli kvitt viruset for godt? 

- Er det noen her som har prøvd laser, frysing, bortskjæring eller lignende? Hvor mange behandlinger var nødvendig og hvor mye koster det? Var det vondt i ettertid? Hvor lang tid tok det etter behandlingen før du følte at du kunne ha sex igjen? 

- Er det flere som har hatt sterke symptomer (som ligner på underlivssopp) i forbannelse med kjønnsvorter? Hvor raskt forsvant disse med behandling med condyline eller Aldara?

- Av erfaring fra dere, hvor raskt forsvinner vortene ved behandling med pensling eller krem? Og hvilken av disse fungerer best?

- Og ikke minst hvor mange av dere har fått vorter på nytt etter behandling?

Jeg har lest meg godt opp på kjønnsvorter og selve viruset vet godt hva dette er, hva det kommer av og hvordan det smitter. Alt det faglige er jeg med andre ord klar over, men jeg vil bare så gjerne høre litt om deres erfaringer på godt og vondt for jeg skal være så ærlig å innrømme at jeg føler meg helt jævlig og vil bare bli kvitt dette så fort som mulig. Jeg er klar over at det ikke er verdens undergang men kombinasjonen av at jeg føler meg utrolig stygg og ekkel, at jeg ikke kan ha sex med min nye flamme og at jeg har en del ubehag og smerter der nede gjør at jeg er litt desperat for trøst og svar.

Anonymkode: 9244c...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må bruke Aldara med en gang det kommer. Du vil ikke bli kvitt viruset men med god behandling kan du hindre eller minske hyppigheten av utbrudd. De fleste har tilbakevennende vorter , men som forsvinner etter noen dager med behandling før det ligger i dvale igjen. Canesten er ingen behandling for vorter.

Anonymkode: 9070d...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fullt klar over at canesten ikke er behandling for vorter men brukte det i noen dager fordi jeg trodde symptomene jeg hadde var underlivssopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde det for 10 år siden. Det kom tilbake ett par ganger med noen mnd mellomrom etter at jeg hadde behandlet de. Jeg smurte på nytt og har ikke hatt noen utbrudd siden de for 10 år siden. 

Anonymkode: 37235...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man blir aldri kvitt virusen dessverre. Det forsvinner aldri... og ja, det smitter. Lett. Kan smitte ved en enkelt håndtrykk.

Anonymkode: e6fe1...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns ikke du skal uttale deg på nett på den måten når du åpenbart ikke har peiling på det du snakker om. Jeg spurte etter erfaringer ikke falsk fakta. Tviler på at du (eller noen som helst andre for den saks skyld) har erfaring med å bli smittet med kjønnsvorter via et håndtrykk. Jeg spurte heller ikke om smitte. Jeg vet hvordan og hvorfor du smitter. Det du skriver om at viruset aldri blir borte er helt feil. Kroppens immunforsvar kan bekjempe viruset og man regner med at viruset er borte dersom man går en så så lang periode uten utbrudd eller andre tegn på at man ennå har viruset.

Jeg er som tidligere nevnt ganske ung. Jeg vet at det er mange andre unge jenter på min alder som også får kjønnsvorter, men det prater vi svært lite om. Jeg tror mye av grunnen til dette er den skremselspropagandaen læreren brukte når de fortalte oss om kjønnsvorter og herpes på ungdomsskolen. Sannheten er at det faktisk ikke er verdens undergang og det syns jeg at det er viktig å underbygge når du skriver på sånne forum som dette, da vi vet at unge fortvilte jenter går inn her å leser. Ikke skrev dem med fakta du ikke har grunnlag for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er individuelt. Condyline har vel best effekt. Viruset blir du aldri kvitt. Som med alle andre sykdommer/tilstander hender det at man aldri kommer i mål med behandlingen, dvs at det ikke er sikkert at pensling vil hjelpe, det er da man evt prøver laser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde når jeg var på samme alder som deg.
Jeg hadde dem kontinuerlig i litt over 1 år, siden forsvant de, og har aldri kommet tilbake.
Dette er nå 10 ish år siden.

Kan og nevne at kondomer fungerer dårlig mot å forhindre HPV. Eneste måten unngå å smitte andre på er sølibat mens du har utrbrudd.
Du vet sikkert dette, TS, men kan se for meg det er andre der som ikke vet det.

Endret av FactsOverFeelings
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brukte du noe behandling når du hadde disse eller tok det bare såpass lang tid fordi du lot immunforsvaret ta hånd om dem på egenhånd?

Er klar over at kondom har dårlig effekt da jeg alltid har vært flink med bruk av det og likevel endt opp med viruset...partneren min har selv valgt å ta den risikoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kjipt å høre at du har fått kjønnsvorter, og spesielt nå når du har ny kjæreste.

Jeg fikk ca 10 kjønnsvorter i mellomkjøttet, det ble utrolig tørt og jeg sprakk opp litt. Hjalp med krystallfiolett, sikkert det du har fått, men det tok måneder før det ble borte. Sitter igjen med 3 arr som er 2-3cm lange (ikke pga selve vortene, men fordi jeg sprakk opp). Klarte ikke å sitte, ligge eller stå uten at det sprakk opp, værste 7 månedene i mitt liv. Har slitt litt med arrene i etterkant, de kjentes stramme under sex.. 

Det er vel nesten 10 år siden jeg hadde det, og har aldri fått det tilbake etter behandlingen. 

Lykke til med behandlingen, håper det tar kortere tid å bli kvitt dem enn det gjorde med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

- Hvor vanlig er det at disse vortene kommer tilbake etter behandling?

- Hvordan kan jeg eventuelt forebygge at de kommer igjen?

- Finnes det noen måte jeg kan bli kvitt viruset for godt?

Frysing av dem var effektivt. Det eneste som var effektivt, faktisk. De kom ikke tilbake etter det. Min erfaring.

Du blir ikke kvitt viruset, dessverre. Det gjenstår å forhindre nye utbrudd, men som jeg tviler på at du får igjen. Bruk kondom, også ved blowjob. Vær litt mer forsiktig ved "utveksling" av kroppsvæsker/kjønnsvæsker.

Anonymkode: 31a5e...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke vorter i munnen, så hun smitter ikke partner ved å gi BJ. Hun har viruset i kroppen ja, men det smitter ikke så lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...