Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den het "Evig din" og handlet om ei ung dame som lette etter spor etter farfaren sin. Hun var blitt fortalt at han forsvant fra en fangeleir i Russland under krigen. Ryktene sa at han hadde reist til India.

Hva synes dere? Jeg tror det må ha vært en av de beste dokumentarene jeg har sett på lenge!

Men jeg sitter igjen med en masse spørsmål... Det var kanskje meningen :ler:

Fant de ingen grav, eller etterkommere fra farfaren? Hva skjedde med ham etter at han solgte veskebutikken i Bombay?????

Noen som vet om jeg kan finne ut mer om dette?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes hun behandlet farmoren sin skikkelig dårlig, jeg ble provosert! Ok, kanskje dama lever på en livsløgn og at det er veldig irriterende for sønn og barnebarn som søker "sannheten", men synes hun ble hengt ut av barnebarnet. Liker ikke å være vitne til andre familiers krangling, føltes bare ekkelt!

Bortsett fra det var "ideen" god og spennende, men fikk som sagt en dårlig smak i munnen av slutten :evil:

Skrevet

Jeg så bare litt av den, det var iallfall Monica Csango fra TV2 som var med. Kanskje det kan hjelpe deg litt hvis du vil prøve å søke opp mer informasjon.

Skrevet

synes også hun kunne respektert farmoren sin litt mer.

Skrevet

Uff,jeg glemte den helt jeg,hadde gledet meg til å se det:(

Gjest Champagne ii
Skrevet

Jeg er også enig i at farmoren ble fremstillt i et dårlig lys. Jeg ville aldri behandlet en gammel dame, nei ikke engang en ung dame, på den måten. Ikke noe særlig å strø salt i sårene på den måten.

Skrevet

Jeg fikk også vondt av farmoren hennes. Hun var ikke akkurat snill med henne. En bør trå litt mer forsiktig i enkelte situasjoner.

Og så ble jeg rørt til tårer da Monaca satt på benken og snakket med faren sin. Da han begynte å gråte. Kan ikke være enkelt for han å forsone seg med at faren hans ikke ville ha kontakt med sønnen sin. Var kanskje letter å takle at faren mest sannsynlig var død.

Jeg satt også igjen med mange spørsmål etter å ha sett denne dokumentaren. Men det gjør sikkert Monica etter å ha laget den også.

Skrevet

Ja så på den. Syns dokumentaren var veldig bra, men også jeg satt igjen med masse spørsmål.

Hun burde nok ikke behandlet sin bestemor som hun gjorde, men jeg vil tro at Monica også ble såpass personlig preget av alt de fant ut, og at skuffelsen og sinnet dermed gav uttrykk på denne måten.

Jeg håper uansett at de har ordnet opp seg i mellom i dag.

Skrevet
:Nikke: helt enig,når programmet var ferdig,ble jeg bare sittende : hæ?? er det fredig nå? men,men,men,hva,hvilken,hvem,hvor?? men ja,syns litt syns på bestemora,var unødig ekkel mot henne
Skrevet

Syns det var en skikkelig bra dokumentar selv om man ble sittende igjen med mange spørsmål.

Lurer fælt på hvorfor farfaren gjorde som han gjorde. Hva var grunnen til aldri mere å kontakte familien sin, ikke se sin eneste sønn (som vi vet om)???? Skulle så gjerne likt å visst det.

Tror Monika var veldig preget at det hun hadde funnet ut og at farmoren gikk tilbake på at det var farfar hun hadde funnet bilde av. Det ble jo en veldig ubehagelig konflikt ut av det hele og jeg syns veldig synd på farmoren.

Håper de har skværet opp.

Skrevet

Er enig i at det kanskje var litt unødvendig å rippe opp i noe som tydeligvis har vært veldig vondt og vanskelig, men jeg syntes nå at hun farmoren var litt ekkel tilbake, jeg... Det er klart man er nysgjerrig når man har et familiemedlem man aldri har møtt, og når man klarer å komme så nær sannheten må det være utrolig frustrerende å ikke få de siste opplysningene som kunne forklart dem hvorfor han forsvant. Selv om farmoren ikke vil dele det hun eventuelt vet, så kunne hun jo vist et snev av forståelse for hvorfor sønnen og barnebarnet gjorde det de gjorde.

Velvel. Håper også at de får ordnet opp seg i mellom.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jo det var klart at farmoren også var litt ekkel og at den telefonsamtalen som avsluttet programmet ikke viste henne fra den beste siden, men det var tross alt ikke hun som hadde laget et tv-program der det var tatt med. En ting var at de kranglet og at begge sa sårende ting, men det var særlig avslutningen av programmet jeg reagerte på der bestemorens opprigning var tatt med. Synes det da liksom ble sagt "Se, så gal hun er". Ville ikke likt at mine krangler ble tatt opp på bånd og vist til det norske folk. Hun bør ha spurt om det var greit at hun tok det med og akkurat det tviler jeg litt på.

Men hun som har laget programmet skal ha ros for at hun ikke fremstilte seg selv ufordelaktig positivt, synes hun fremsto som ganske beinhard og kompromissløs (situasjonen gjorde sikkert sitt)

"Vi lager ikke en bok, vi lager en film, da kan ikke du gjøre ting på egenhånd, vet du!"

Jeg håper også at de får gjort opp, synes at det virket som de hadde det ganske hyggelig før hardt ble satt mot hardt

Gjest Aurélie
Skrevet

Fascinerende historie, jeg ble helt oppslukt av den og litt oppgitt over at vi ikke fikk noe konkret svar på om hvorvidt det faktisk var denne Ferenc (eller hva han het) som hadde startet butikken i India. Men bildet Monica fikk tak i talte kanskje for seg selv, det var jo en slående likhet. Synd hun ikke fikk fatt i andre kilder, men det var jo såpass mange år siden..

Det var vondt å se farmorens sorg. Og i såpass høy alder få vite, eller bli tvunget til å innse, at hennes livs kjærlighet valgte å ikke vende tilbake til henne og sønnen, må være tungt og opprivende.

Gjest en gjest
Skrevet

Jeg så ikke hele dokumentaren, så ta mine kommentarer med en klype salt. Men man kan ikke la være å vise hvordan andre er. Det jeg så av bestemoren, så virket hun ikke som det mest oppegående mennesket jeg hadde møtt. Synest det var veldig tøft at den yngre generasjon tok opp vanskelige ting. Løgn og hemmeligeter i familie fører aldri til noe godt synes jeg.

En dokumentar tilsier at det svært ofte vil bli vist sterke følelser, både dårlige og gode.

En dokumentar behøver heller ikke å være objektiv, faktisk skal den helst ikke være det. For da får man bort den unike tingen det å prøve og ta del i og oppleve andres liv.

Hvis kritikken deres (at det er respektløst) ene og alene var at programmet viste at farmoren var ekkel (og at de reagerte på det til slutt) så synes jeg kritikken er urettferdig. Familiekrangler er en vanlig og ærlig ting. Ikke alle familiemedlemmer går overens, ikke alle familiemedlemmer er snille, og ikke minst så kan man (over)reagere på egne familiemedlemmer. At eldre mennesker kan være j***a irriterende og dustete; er det respektløst å erkjenne? De er akkurat som alle andre mennesker i andre aldersgrupper: Helt ulike.

Gjest Anonymous
Skrevet
. Familiekrangler er en vanlig og ærlig ting. Ikke alle familiemedlemmer går overens, ikke alle familiemedlemmer er snille, og ikke minst så kan man (over)reagere på egne familiemedlemmer. At eldre mennesker kan være j***a irriterende og dustete; er det respektløst å erkjenne? De er akkurat som alle andre mennesker i andre aldersgrupper: Helt ulike.

Enig med deg om alt dette, men i denne filmen er det kun barnebarnet sin side som blir vist, den andre personen får ikke forsvart seg. Jeg skjønner derfor hvor begrepet "Barnebarnet fra helvete" kommer inn (som det ble referert til i en av linkene over).

I det siste har det vært en diskusjon om forfattere kan kunne skrive inn venner og kjente i romaner uten at de blir forespurt på forhånd og at i mange tilfeller synes folk det er problematisk å kjenne seg igjen noe som har blitt avfeid med at det kun er fiksjon. Men dette er en dokumentarfilm der folk er seg selv, og jeg hadde ikke funnet meg i det hadde jeg blitt framstilt sånn. Det er sikkert journalistisk nyvinnende og fantastisk. (Jeg synes ofte at journalister har en helt annen "moral" enn meg....)

p.s. Jeg synes ikke alderen til bestemoren er av betyding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...