Gå til innhold

Har søkt på studie - kan jeg ikke si fra meg plassen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har søkt på studie, gjorde det i god tid før selve søknadsfristen. Men jeg kjenner nå at jeg ikke kommer til å løs på den faget. Det blir ikke riktig for meg å gå løs på en sånn type studie. Dessuten så vil muligheten være å søke lånekassen, og studie er en deltidsformet studie. Det er en snakk om fagskole. Men spørsmålet mitt er jeg forpliktet til å studere, selv om jeg ikke kommer til å starte? Grunnen jeg spør er når jeg leser en sak der noen må gå retten for å slippe å betale 50.000kr i skolepenger, og jeg forstår såpass at det er en privat skole. 

Har dere fasiten?

Anonymkode: 9ca80...95d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har søkt gjennom samordna opptak forplikter du deg ikke til å takke ja til eventuell studieplass. 

De du leser om har takket ja, for så å si fra seg plassen ETTER at fristen for å si den fra seg har gått ut. 

Anonymkode: 5d517...64e

• Liker 2
Skrevet

Fasiten er å lese kriteriene for den skolen du har søkt på. Men det høres ut som du ikke har fått tildelt plass ennå? I så fall må du vel kunne trekke søknaden? Ring å hør, iallefall, og gjør det i morgen. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, reiseglad skrev:

Fasiten er å lese kriteriene for den skolen du har søkt på. Men det høres ut som du ikke har fått tildelt plass ennå? I så fall må du vel kunne trekke søknaden? Ring å hør, iallefall, og gjør det i morgen. 

jeg fant ikke søknaden i samordnet opptak, kun at det var for sent å sende søknad etter fristen. Men jeg vet jeg fullførte søknadsprosessen og at det stod jeg kunne gjøre endringer helt frem til fristen.

TS

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har søkt gjennom samordna opptak forplikter du deg ikke til å takke ja til eventuell studieplass. 

De du leser om har takket ja, for så å si fra seg plassen ETTER at fristen for å si den fra seg har gått ut. 

Anonymkode: 5d517...64e

ja, det er det jeg har gjort via samordna opptak. Jeg kommer nok ikke til å takke ja til studieplassen. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har søkt på studie, gjorde det i god tid før selve søknadsfristen. Men jeg kjenner nå at jeg ikke kommer til å løs på den faget. Det blir ikke riktig for meg å gå løs på en sånn type studie. Dessuten så vil muligheten være å søke lånekassen, og studie er en deltidsformet studie. Det er en snakk om fagskole. Men spørsmålet mitt er jeg forpliktet til å studere, selv om jeg ikke kommer til å starte? Grunnen jeg spør er når jeg leser en sak der noen må gå retten for å slippe å betale 50.000kr i skolepenger, og jeg forstår såpass at det er en privat skole. 

Har dere fasiten?

Den saken du sikter til var til en privat høyskole. Samordna opptak har vel kun til offentlige høyskoler og universiteter

Skrevet

Du sier ting som ikke henger sammen her: at du har søkt fagskole og at du har søkt via Samordna opptak. Hvis det er en fagskole, så er det ikke så rart at du ikke finner søknaden din på Samordna opptak, for man søker ikke fagskoler der inne, kun universiteter og høgskoler. Fagskoler finnes på flere områder, både offentlige og private, så du må nesten sjekke med den skolen du har søkt hvilke kriterier de stiller.

Hvis det er et studium via Samordna opptak, er det bare å takke nei, eventuelt å unnvære å svare på tilbudet om studieplass. Det vil ikke ha noen konsekvenser for deg. 

AnonymBruker
Skrevet

hvor søker man liksom til fagskoler? iallfall var det der jeg fant skole og søkte på. Jeg gjorde alt på pc, og trodde det var via samordna opptak jeg søkte via. 

Skrevet

Fagskoler, i alle fall offentlige, søker man via vigo.no. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvor søker man liksom til fagskoler? iallfall var det der jeg fant skole og søkte på. Jeg gjorde alt på pc, og trodde det var via samordna opptak jeg søkte via. 

Hvis du har søkt fagskole, har du søkt igjennom skolens hjemmeside eller VIGO. 

Anonymkode: 88b9d...807

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Ullvott skrev:

Fagskoler, i alle fall offentlige, søker man via vigo.no. 

Da er det nok vigo jeg har søkt igjennom

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har søkt fagskole, har du søkt igjennom skolens hjemmeside eller VIGO. 

Anonymkode: 88b9d...807

ok, da er det nok der jeg har vært, blir helt forvirret av alt som finnes i dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...