Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

hjeelp, mugg på planter

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, krisesituasjon.. 

Det har seg slik, at jeg har noen planter (stort sett små kaktuser og en storstor plante) som er blitt plantet direkte inn i pyntepotten, altså uten hull i bunnen og 0 lufting. På en av plantene er det allerede mugg i jorden. HVA GJØR JEG? 

Kan jeg kjøpe nye plastpotter eller er det feks en mulighet for å legge steiner i bunnen av pottene? Tenker så vannet ikke står i jorden.. Håper noen med grønne fingre kan hjelpe :)

Endret av refinkow
AnonymBruker
Skrevet

Får du ekstra muggvekst på planter så bærer du hele planten forsiktig ut. 

Muggsopp er helseskadelig og skal ikke være innendørs.

Anonymkode: d173f...fc8

AnonymBruker
Skrevet
På 19.4.2018 den 16.12, refinkow skrev:

Hei, krisesituasjon.. 

Det har seg slik, at jeg har noen planter (stort sett små kaktuser og en storstor plante) som er blitt plantet direkte inn i pyntepotten, altså uten hull i bunnen og 0 lufting. På en av plantene er det allerede mugg i jorden. HVA GJØR JEG? 

Kan jeg kjøpe nye plastpotter eller er det feks en mulighet for å legge steiner i bunnen av pottene? Tenker så vannet ikke står i jorden.. Håper noen med grønne fingre kan hjelpe :)

Da bytter du ut jorden med ny frisk jord, du potter de om med plastpotter med hull innerst (inni pyntepotten) og så vanner du mindre. Lecakuler eller stein kan ligge i bunn av pyntepotten, men er ikke et must. Mugg på jorden er tegn på at jorden konstant er fuktig, dvs at du vanner for mye. Lykke til 😊

Anonymkode: 40f2b...4f6

AnonymBruker
Skrevet
På 19.4.2018 den 16.12, refinkow skrev:

Hei, krisesituasjon.. 

I tillegg til det som er nevnt over. Kaktusen er en ørkenplante og samler vann i bladene. Trenger lite vanning. Den kan med fordel stå i godt drenert jord, dvs. enten blande vanlig plantejord med grov sand (eks. fuglesand) eller bruke kaktusjord, i innerpotter med hull i bunnen. Du kan erstatte disse plastpottene med lecakuler i bunn av pyntepottene, men det beste er pottene med hull i bunn.

Fjern den gamle jorda helt fra plantene. Du kan skylle røttene rene. Rengjør pyntepottene fri for den gamle jorda.

Du bør ikke plante direkte i pyntepotta, såfremt det ikke er slike terakottapotter med hull i bunnen og fat under. Innerpotter i plast kan fås billig på f.eks. Plantasjen. Kanskje det også er på tide med litt større potte. Den store grønne planten skal ha vanlig plantejord. Ny plantejord er det også god næring i for plantene. Skift gjerne plantejord hver vår.

Husk å ikke vanne for mye, spesielt ikke vinterstid. Men nå går det mot lysere tider og plantene trenger å vannes oftere enn om vinteren. Stikk en finger to-tre cm ned i jorda, er jorda tørr der, er det på tide å vanne. 

Sjekk også på Plantasjen sine hjemmesider hvordan du skal stelle plantene dine. Den store planten, om du ikke vet navnet på den, kan du finne ved å søke på Grønne planter. Du kan også ta bilde av planten og spørre om hjelp på Plantasjen, Hageland eller annen planteforhandler.

Anonymkode: 3f4ef...eaf

AnonymBruker
Skrevet
På 19.4.2018 den 16.49, AnonymBruker skrev:

Får du ekstra muggvekst på planter så bærer du hele planten forsiktig ut. 

Muggsopp er helseskadelig og skal ikke være innendørs.

Anonymkode: d173f...fc8

Omg:fnise:

Anonymkode: 3f4ef...eaf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...