Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må jeg virkelig kjøpe nyfødtinnlegget om jeg skal benytte ergobaby 360 på en 5 uker gammel baby som veier 5.3 kg? Det står at man må ha det innlegget om baby er under 5.5 kg..

Og før noen halshugger meg; jeg har ikke tatt den i bruk enda...

Anonymkode: 487b9...2f7

Skrevet (endret)

Ja. Den skal brukes til babyen er minst 4 mnd, uavhengig av vekt. Babyer over 4 mnd må veie minst 5.5 kg. 

Alternativt kjøp en annen sele. :)

Endret av Sisti
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Takk for svar :)

1 minutt siden, Sisti skrev:

Ja. Den skal brukes til babyen er minst 4 mnd, uavhengig av vekt. Babyer over 4 mnd må veie minst 5.5 kg. 

Alternativt kjøp en annen sele. :)

Skrevet

360 omni eller adapt (og mange andre gode seler) kan brukes fra start uten nyfødtinnlegg. Anbefaler å kjøpe en sele som ikke krever innlegg (med mindre du allerede har kjøpt selen, den funker fint, men er litt knot med innlegget)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må jeg virkelig kjøpe nyfødtinnlegget om jeg skal benytte ergobaby 360 på en 5 uker gammel baby som veier 5.3 kg? Det står at man må ha det innlegget om baby er under 5.5 kg..

Og før noen halshugger meg; jeg har ikke tatt den i bruk enda...

Ja det må du. Det er fordi babyen trenger den ekstra støtten, uavhengig av størrelsen. Ergobaby adapt, Ergobaby omni eller Tula free to grow er eksempler på seler du kan bruke uten nyfødtinnlegg og som dermed kan oppfattes som mindre knotete. 

Er det ikke 4 måneder og 5,5 kg som er kriteriene for å ikke lengre bruke innlegg? Man må altså oppfylle både alder og vekt. 

Anonymkode: ce188...6e0

AnonymBruker
Skrevet

Nyfødtinnlgget er kjøpt. Men om jeg benytter den puten så kommer jo babyen alt for høyt opp! Hodet henger og slenger utenfor kanten som skal støtte nakken.

Kan jeg bruke nyfødtinnlegget uten puten? Hva har det for seg da? Veldig knotete opplegg altså....da sitter han jo bare på selve nyfødtinnlegget som blir bare som en klump om ikke puten er der.

Så frustrerende.  Alle sier det er så fantastisk og enkelt med de bærereiene. Her får vi det ikke til å fungere. Har sjal også men babyen sklir jo bare..

Skrevet

Det er ikke så innmari vanskelig altså, bare du først forstår hvordan man får det til. Må få innlegg og baby langt nok ned i selen, og med vippet bekken vil hodet tippe inn mot deg når baby slapper av/sover, ikke slenge rundt.

Nei, du kan ikke bruke innlegg uten puten. Les del 1 og 2 av dette; https://www.google.no/amp/s/baerehjelpen.wordpress.com/2018/01/22/ergobaby-nyfodtinnlegg-del-1/amp/

I Facebook-gruppen Norsk Bæregruppe kan du legge ut bilder for å høre om det ser greit ut eller hva som eventuelt kan forbedres.

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nyfødtinnlgget er kjøpt. Men om jeg benytter den puten så kommer jo babyen alt for høyt opp! Hodet henger og slenger utenfor kanten som skal støtte nakken.

Kan jeg bruke nyfødtinnlegget uten puten? Hva har det for seg da? Veldig knotete opplegg altså....da sitter han jo bare på selve nyfødtinnlegget som blir bare som en klump om ikke puten er der.

Så frustrerende.  Alle sier det er så fantastisk og enkelt med de bærereiene. Her får vi det ikke til å fungere. Har sjal også men babyen sklir jo bare..

Det blir bedre etterhvert, når babyen er større og stivere i kroppen. 360 er fantastisk når han er stor nok til å bæres utover :) 

Sikkert på at du har festet nyfødtinnlegget riktig? Mitt krøllet seg aldri...

Anonymkode: 85a1b...d3e

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som du ikke får babyen dypt nok ned. 

Bæring er fantastisk, men det krever godt bæretøy, og 360 er dessverre ikke helt brukervennlig for de minste. Finnes enklere alternativer. Men med øvelse får du det nok til, og da blir det bra. :)

Skrevet

Grunnen for puten er at selen er for bred/babyen ikke er lang nok fra knehase til knehase til at hen kan sitte uten. Når barnet blir lenger, kan det sitte uten pute, men det er for mange først rundt 6 mnd.

Resten av innlegget skal og barnet den nødvendige støtten til det kan holde seg selv oppe.

Men som nevnt over, innlegget må lenger ned. 

Du sier at babyen bare sklir i sjalet. Hvilket sjal har du? Og hvordan knyter du? Du kan gjerne sende meg et bilde på pm 😊

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir bedre etterhvert, når babyen er større og stivere i kroppen. 360 er fantastisk når han er stor nok til å bæres utover :) 

Sikkert på at du har festet nyfødtinnlegget riktig? Mitt krøllet seg aldri...

Det er vel bare en måte å feste det på? Men om man fjerner den puten så blir det jo bare krøll der puten egentlig skulle ha vært? Da blir det jo som et tomt skall som bare krøller seg under rumpa til babyen. Kan umulig være behagelig å sitte på.

Det er jo en slags beholder på nyfødtinnlegget hvor den puta skal sitte. Fjerner man puten så vil jo den beholderen bare bli som en tom klump.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel bare en måte å feste det på? Men om man fjerner den puten så blir det jo bare krøll der puten egentlig skulle ha vært? Da blir det jo som et tomt skall som bare krøller seg under rumpa til babyen. Kan umulig være behagelig å sitte på.

Det er jo en slags beholder på nyfødtinnlegget hvor den puta skal sitte. Fjerner man puten så vil jo den beholderen bare bli som en tom klump.

Ikke ta bort puten...

Anonymkode: 444c4...8fe

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Bokdamen skrev:

Grunnen for puten er at selen er for bred/babyen ikke er lang nok fra knehase til knehase til at hen kan sitte uten. Når barnet blir lenger, kan det sitte uten pute, men det er for mange først rundt 6 mnd.

Resten av innlegget skal og barnet den nødvendige støtten til det kan holde seg selv oppe.

Men som nevnt over, innlegget må lenger ned. 

Du sier at babyen bare sklir i sjalet. Hvilket sjal har du? Og hvordan knyter du? Du kan gjerne sende meg et bilde på pm 😊

Fatter ikke hva jeg gjør galt. Ser på YouTube og gjør slik som de gjør men babyens hode havner ovenfor nakkestøtten. Og en annen ting; de skulderreimene er jo så stive at de faller bare ned av skulderen når jeg skal forsøke å sette babyen i. 

Har caboo close så knyting trengs ikke. Allikevel sklir bare babyen ned i den.

Jeg må være komplett idiot som ikke får til noe av delene..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke hva jeg gjør galt. Ser på YouTube og gjør slik som de gjør men babyens hode havner ovenfor nakkestøtten. Og en annen ting; de skulderreimene er jo så stive at de faller bare ned av skulderen når jeg skal forsøke å sette babyen i. 

Har caboo close så knyting trengs ikke. Allikevel sklir bare babyen ned i den.

Jeg må være komplett idiot som ikke får til noe av delene..

Min oppskrift var

1. La baby på gulvet eller annen flate den ikke kan rulle ned fra

2. Tok selen rundt livet

3. Satt på kne foran sofa e.l, la selen utover foran mer (tenk at du har på et forkle)

4. La i nyfødtinnlegg

5. La baby på plass i selen

6. Løftet sele og baby inntil meg med en hånd på ryggen.

7. Tok på skulderstroppen 

8. Festet klipsen (det var det vanskeligste)

Hvor stor er du? Det er dessverre ikke alle seler som passer alle kropper.

Har ikke prøvd caboo, men har hørt at det skal være mye strammere enn du tror før du putter i baby. Med elastisk sjal skal det være som en T-skjorte før babyen går i.

Jeg har troen på deg, når det først sitter er det en nye verden 🙌

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Bokdamen skrev:

Min oppskrift var

1. La baby på gulvet eller annen flate den ikke kan rulle ned fra

2. Tok selen rundt livet

3. Satt på kne foran sofa e.l, la selen utover foran mer (tenk at du har på et forkle)

4. La i nyfødtinnlegg

5. La baby på plass i selen

6. Løftet sele og baby inntil meg med en hånd på ryggen.

7. Tok på skulderstroppen 

8. Festet klipsen (det var det vanskeligste)

Hvor stor er du? Det er dessverre ikke alle seler som passer alle kropper.

Har ikke prøvd caboo, men har hørt at det skal være mye strammere enn du tror før du putter i baby. Med elastisk sjal skal det være som en T-skjorte før babyen går i.

Jeg har troen på deg, når det først sitter er det en nye verden 🙌

Hehe, bra noen har troen :P

Hvor gammel var din baby da du begynte å bruke ergobaby? 

Og takk for tips! Skal forsøke din metode når jeg får anledning.

Ja jeg håper veldig på å få dette til å fungere for babyen vår sovner ikke av seg selv og vi bruker flere timer daglig på å bysse han i søvn. Vi er så sliten i rygg, skulder og nakke.

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, bra noen har troen :P

Hvor gammel var din baby da du begynte å bruke ergobaby? 

Og takk for tips! Skal forsøke din metode når jeg får anledning.

Ja jeg håper veldig på å få dette til å fungere for babyen vår sovner ikke av seg selv og vi bruker flere timer daglig på å bysse han i søvn. Vi er så sliten i rygg, skulder og nakke.

Brukte elastisk sjal i starten og begynte med ergobaby da han var 2-3 mnd. Jeg har vært innom et utall av bæretøy og bruker nå mest vevd sjal. Måtte også bysse masse og bære eller trille i søvn, så for meg reddet bæretøy mye av permisjonen.

Gutten min er 1,5 og vi bærer til barnehagen og turer i nærområdet. Nå som han bare sover en gang om dagen gir det også en frihet til å slippe å ta med vogn alle stedet. Så hvis dere får dreisen på det, kan det vare lenge.

I forhold til cabooen, har han seget hele tiden? Eller har det kommet mer etterhvert som han blitt eldre?

Det er mange fine mammaer som driver med bæring og jeg har fått prøve og låne masse på både bæretreff og andre måter. Hvis du bor et sted det arrangeres bæretreff (dette kan du finne i norsk bæregruppe på fb eller sende meg en pm om hvor du bor så skal jeg finne ut av de for deg) ville jeg anbefalt det. Godt å få litt hjelp med innstillingene og noen som kan gode tips og råd.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo knapper som holder den på plass.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Viktig å ha magebeltet godt opp, nesten under puppene 👍 det er magebelte og ikke hoftebelte 😁 lettere å få innlegg og baby godt nedi da

Anonymkode: 7e7ee...e96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var selv frustrert i begynnelsen og opplevde det samme som deg. 

Etterhvert som jeg ble tryggere, er alt glemt. Jeg har brukt ergobaby hver dag siden mini var kun noen uker gammel. Gull verdt, og er kjempefornøyd. 

Jeg syns faktisk at ergobaby er mye bedre enn sjal. 

Anonymkode: e62f4...dd2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viktig å ha magebeltet godt opp, nesten under puppene 👍 det er magebelte og ikke hoftebelte 😁 lettere å få innlegg og baby godt nedi da

Anonymkode: 7e7ee...e96

Ser det er så mange som sier dette, men det er jo ikke det instruksjonene til ergobaby sier. IM-BCOMNI360P-171016-V1B.pdf

Anonymkode: 46a2b...ea5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...