Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å søke høyere utdanning i år og har derfor ikke sendt inn noe søknad, men nå når jeg har tenkt litt på det så kunne jeg tenke meg å studere likevel. Er det mulig å få plass på studie uten å ha søkt?

Anonymkode: 1896f...59f

Skrevet (endret)

Hvis det er studier som ligger under Samordna opptak må du vente til  19. juli, når ledige studieplasser blir offentliggjort. Man trenger ikke ha søkt på våren for å komme inn der alle studieplassene ikke er oppfylt. 

Endret av Ullvott
AnonymBruker
Skrevet

Mulig å gå for restplasser på samordna opptak. Det kan også være mulig å kontakte den enkelte institusjon etter at SO er ferdig med sitt, det er ofte en del frafall i tidligere faser av en del studier. 

Anonymkode: bf97e...501

Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å søke høyere utdanning i år og har derfor ikke sendt inn noe søknad, men nå når jeg har tenkt litt på det så kunne jeg tenke meg å studere likevel. Er det mulig å få plass på studie uten å ha søkt?

Anonymkode: 1896f...59f

Feil...

Endret av mandel92
Feilpost
Skrevet
Akkurat nå, mandel92 skrev:

Fristen for å søke er jo ikke gått ut ennå.

Eh, jo... 15. april var søknadsfristen på Samordna opptak. 

Skrevet

Er spørs. Noen fagskoler har jo løpende opptak. Men vet ikke hvordan det er med høyere utdannelser. Du kan eventuelt ringe til der du skal søke og rett og slett bare spør. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må vente på resteplass-listen i sommer eller sjekke ut fagskoler og private høyskoler. Normalt vil høyskoler og universiteter ta inn flere studenter enn det er studieplasser for på grunn av forventede frafall på kullet, så sikter du etter en ettertraktet studie må du over på andre tanker eller vente til neste år.

Anonymkode: e559e...090

AnonymBruker
Skrevet

Svaret på det er nei. Du må nødvendigvis søke for at et studiested skal vite at du er interessert.

Anonymkode: e4861...219

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du vet hvilke universitet/høyskole du vil gå på så kan du søke hos dem til å ta enkeltemner. Noen har frist som er 1.juni og andre har til og med 1. august. Men det spørs på hva du ønsker å studere, yrkesfag kan eks ikke tas som enkeltemner. 

Anonymkode: e4b8a...708

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...