AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #1 Skrevet 19. april 2018 Hei, er 14 uker på vei og fikk beskjed hos legen i går at jeg må ta glukosetest neste gang. Dette er noe "alle" over 25 gjør sier han, jeg er 37. Skal møte opp og drikke noe sukkerholdig tydeligvis (husker ikke helt hva han sa, tror han sa at jeg skal drikke 75 ml "sukker") og sitte i ro to timer for så og ta en test. Dette for å finne ut om jeg er utsatt for svangerskapsdiabetes. Så. Er det noe jeg kan "gjøre" for ikke få utslag og svangerskapsdiabetes? Noe jeg skal unngå, noe jeg skal / kan gjøre, etc? Noen som har gjort dette og vil dele litt? Takk! Anonymkode: 407eb...c76
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #2 Skrevet 19. april 2018 https://www.babyverden.no/gravid/dette-er-glukosebelastning/ fant denne Gir litt svar, men syns det er bedre om jeg får faktiske opplevelser og erfaringer fra folk som har vært der Anonymkode: 407eb...c76 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #3 Skrevet 19. april 2018 Husk at du må møte opp fastende og ha med noe å lese på eller gjøre. Og finn en god stol Har ikke tatt den selv ennå, skal om noen uker, men det er rådet jeg har fått fra de som har tatt den. Du skal ikke prøve å gjøre noe til og fra for å påvirke resultatet... Har du svangerskapsdiabetes er det viktig å vite om det så du får riktig oppfølging. Anonymkode: ed5f4...04a 5
messweather Skrevet 19. april 2018 #4 Skrevet 19. april 2018 Jeg tok glukosebelastning for noen uker siden. Det er ikke noe spesielt du kan «gjøre» for ikke å få utslag. Hvis du allerede har fått svangerskapsdiabetes er det viktig at det blir fulgt opp videre. De måler også langtidsblodsukkeret samtidig. Når det kommer til hvordan det fungerer så møtte jeg opp på labben fastende, dvs; fikk ikke drikke vann eller spise mat etter klokken 24:00 dagen før. De tok så et stikk i fingeren og målte fastende blodsukker. Så fikk jeg fem minutter på meg( de tok tiden med stoppeklokke) til å drikke opp en tykk søt veske, valg mellom sitronsmak og appelsin(?). Før jeg fikk beskjed om å sitte rolig i to timer. Fikk så vidt lov å gå på toalettet som lå 10 meter unna stolen😂 etter to timer må du ta en blodprøve. Ta med noe lesestoff eller strikketøy så går tiden fortere😊 Jeg tok med min mor som holdt meg med selskap, da gikk tiden fort. Så får du svar så fort prøvene er klare. Fastlegen min tok kontakt med meg når de var klare. Jeg hadde gruet meg i mange måneder for å ta glukosebelastningen, men det gikk fint. Deilig å være ferdig og vite at alt er bra😊 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #5 Skrevet 19. april 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at du må møte opp fastende og ha med noe å lese på eller gjøre. Og finn en god stol Har ikke tatt den selv ennå, skal om noen uker, men det er rådet jeg har fått fra de som har tatt den. Du skal ikke prøve å gjøre noe til og fra for å påvirke resultatet... Har du svangerskapsdiabetes er det viktig å vite om det så du får riktig oppfølging. Anonymkode: ed5f4...04a Lykke til - du skal før meg virker det som da Da tar jeg med meg rådet om at det ikke er noe jeg kan gjøre... Klart man vil ha "kontroll" og vite slik at ting foregår rett for seg, men er flink å grue meg så gruer emg til å få vite. Tenk om jeg har det og tenk om jeg har vanlig diabetes! Har mage (ikke av graviditeten, men er eple av fasong, er ikke overvektig, har BMI på 20) så derfor tenker jeg diabetes-tilfelle. Men jobbet en gang med ei tynn, trent, sprek, sunn dame og hun fikk svangerskapsdiabetes. Og ei anna jeg jobbet med er som meg og hun fikk diabetes da hun var 20. Så jada, krisemaksimerer tydeligvis og forhåpentligvis Anonymkode: 407eb...c76
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #6 Skrevet 19. april 2018 22 minutter siden, messweather skrev: Jeg tok glukosebelastning for noen uker siden. Det er ikke noe spesielt du kan «gjøre» for ikke å få utslag. Hvis du allerede har fått svangerskapsdiabetes er det viktig at det blir fulgt opp videre. De måler også langtidsblodsukkeret samtidig. Når det kommer til hvordan det fungerer så møtte jeg opp på labben fastende, dvs; fikk ikke drikke vann eller spise mat etter klokken 24:00 dagen før. De tok så et stikk i fingeren og målte fastende blodsukker. Så fikk jeg fem minutter på meg( de tok tiden med stoppeklokke) til å drikke opp en tykk søt veske, valg mellom sitronsmak og appelsin(?). Før jeg fikk beskjed om å sitte rolig i to timer. Fikk så vidt lov å gå på toalettet som lå 10 meter unna stolen😂 etter to timer må du ta en blodprøve. Ta med noe lesestoff eller strikketøy så går tiden fortere😊 Jeg tok med min mor som holdt meg med selskap, da gikk tiden fort. Så får du svar så fort prøvene er klare. Fastlegen min tok kontakt med meg når de var klare. Jeg hadde gruet meg i mange måneder for å ta glukosebelastningen, men det gikk fint. Deilig å være ferdig og vite at alt er bra😊 Håpet jeg kunne spise bare brokkoli og salat og unngå ALT av sukker og snop osv også ville alt være bra Men skjønner at det ikke er helt slik dessverre. Viktig å følge opp og viktig å passe på, litt usikker på hva som er "resultatet" av å ha det, blir ungen stor, blir man syk, får man diabetes etterpå om man ikke behandler det, får ungen diabetes, blir ungen syk, osv. MANGE tanker. Fikk beskjed om at jeg må sitte i ro, fikk ikke gå særlig mye eller langt for da forbrenner kroppen sukkeret. Kanskje tipset er å trene kjempehardt dagen før slik at kroppen jobber hardt neida, bare jeg som er redd for at ting ikke skal være riktige med meg. Lurer også på om det er mange med svangerskapsdiabetes... Dette skal jeg selvfølgelig google nå Hvor mange som har det og hva som er etterfølgende og slikt. Viktig å være over-forberedt Jeg er som deg deg - kommer til å grue meg til jeg skal gjøre det i slutten av juni Anonymkode: 407eb...c76
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #7 Skrevet 19. april 2018 TS igjen her. Kom på at jeg tok urinprøve og denne var negativ. Regner med at dette er positivt. Men dette er ikke nok, derfor må man ta sukkertesten. Men tenker bare at utganspunktet er bedre enn om jeg hadde hatt positivt på urinprøven. For selv om man har positiv urinprøve så betyr ikke dette at man har svangerskapsdiabetes. Anonymkode: 407eb...c76
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #8 Skrevet 19. april 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS igjen her. Kom på at jeg tok urinprøve og denne var negativ. Regner med at dette er positivt. Men dette er ikke nok, derfor må man ta sukkertesten. Men tenker bare at utganspunktet er bedre enn om jeg hadde hatt positivt på urinprøven. For selv om man har positiv urinprøve så betyr ikke dette at man har svangerskapsdiabetes. Anonymkode: 407eb...c76 Du må ta den uansett. Er retningslinjer man skal følge. Mest sannsynlig går det greit, men det er viktig å avdekke eventuell svangerskapsdiabetes som ikke avdekkes via andre prøver. Glukosebelastning skjer normalt uke 24-28 og den gugga smaker helt jævlig. Anonymkode: 95edd...928 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #9 Skrevet 19. april 2018 Du må ikke prøve å påvirke resultatet. Hvis du har svangerskapsdiabetes må de vite om det, hvis du går med det ubehandlet er det økt risiko for problemer både med fødsel og for barnet... Les deg opp på det! Anonymkode: ed5f4...04a
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #10 Skrevet 19. april 2018 Det er ikke noe du kan gjøre i forkant, for kroppens evne til å produsere insulin får du gjort fint lite med. Men om det skulle vise seg at du er av dem som ikke produserer nok insulin i svangerskapet, er det til gjengjeld en hel del du kan gjøre, som å spise lite sukker og karbohydrater og holde deg i bevegelse. Jeg har tatt belastingstest i alle svangerskap, og hadde grenseverdier i ett. Har lav bmi, sunt kosthold og trener, men da dessverre dårlige gener på dette området. Anonymkode: c7d44...4d7 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #11 Skrevet 19. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må ta den uansett. Er retningslinjer man skal følge. Mest sannsynlig går det greit, men det er viktig å avdekke eventuell svangerskapsdiabetes som ikke avdekkes via andre prøver. Glukosebelastning skjer normalt uke 24-28 og den gugga smaker helt jævlig. Anonymkode: 95edd...928 Har lest litt rundt, at noen nekter (av forskjellige grunner). Og i de dokumentene jeg har lest (NHI bl.a.) står det at ingen kan tvinges. Jeg skal ikke nekte altså, men SÅ mye "sukker" - hvordan påvirker det fosteret? Jeg kaster opp av lukter jeg før likte og har problemer med smaker. Det er bare å glede seg hører jeg Anonymkode: 407eb...c76
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #12 Skrevet 19. april 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må ikke prøve å påvirke resultatet. Hvis du har svangerskapsdiabetes må de vite om det, hvis du går med det ubehandlet er det økt risiko for problemer både med fødsel og for barnet... Les deg opp på det! Anonymkode: ed5f4...04a Jo, det må jeg absolutt prøve på. Har ikke planer om å påvirke resultatet for å "lure" helsevesen eller meg selv, jeg lurte mer på om det er noe jeg kan gjøre POSITIVT for meg selv og fosteret resten av tiden vi har sammen i samme kropp. Noe ala "ikke spis sukker og frukt så slipper du unna diabetesen med større sannsynlighet" eller lignende. Men er det noe en kan gjøre for å UNNGÅ ville vel alle gjort det, men tenker mer på om det er noe en kan gjøre selv for å gjøre sannsynligheten for å få det mindre. Skal ikke skade hverken foster eller meg selv. Anonymkode: 407eb...c76
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #13 Skrevet 19. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, det må jeg absolutt prøve på. Har ikke planer om å påvirke resultatet for å "lure" helsevesen eller meg selv, jeg lurte mer på om det er noe jeg kan gjøre POSITIVT for meg selv og fosteret resten av tiden vi har sammen i samme kropp. Noe ala "ikke spis sukker og frukt så slipper du unna diabetesen med større sannsynlighet" eller lignende. Men er det noe en kan gjøre for å UNNGÅ ville vel alle gjort det, men tenker mer på om det er noe en kan gjøre selv for å gjøre sannsynligheten for å få det mindre. Skal ikke skade hverken foster eller meg selv. Anonymkode: 407eb...c76 Du trenger ikke gjøre noe dersom du ikke har svangerskapsdiabetes. Du må absolutt IKKE prøve å påvirke resultatet, det er farlig. Har du svangerskapsdiabetes er dette viktig å vite. Har du ikke det så betyr det bare at du kan leve normalt og at du ikke trenger å gjøre noe «positivt». Anonymkode: c4f38...307
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #14 Skrevet 19. april 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe du kan gjøre i forkant, for kroppens evne til å produsere insulin får du gjort fint lite med. Men om det skulle vise seg at du er av dem som ikke produserer nok insulin i svangerskapet, er det til gjengjeld en hel del du kan gjøre, som å spise lite sukker og karbohydrater og holde deg i bevegelse. Jeg har tatt belastingstest i alle svangerskap, og hadde grenseverdier i ett. Har lav bmi, sunt kosthold og trener, men da dessverre dårlige gener på dette området. Anonymkode: c7d44...4d7 Takk for svar Da vet jeg det. Regnet med at om det er noe en kan gjøre så ville alle gjort det og alle leger anbefalt det, men lurte bare på om en kan gjøre noe for å "hjelpes" litt bort fra diabetes-faren. Men ser at du er "motbeviset" der, alt sunt og fint og alikevel fare for. Da er det bare å leve sunt og håpe da Anonymkode: 407eb...c76
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #15 Skrevet 19. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har lest litt rundt, at noen nekter (av forskjellige grunner). Og i de dokumentene jeg har lest (NHI bl.a.) står det at ingen kan tvinges. Jeg skal ikke nekte altså, men SÅ mye "sukker" - hvordan påvirker det fosteret? Jeg kaster opp av lukter jeg før likte og har problemer med smaker. Det er bare å glede seg hører jeg Anonymkode: 407eb...c76 Du kan gjerne nekte å ta den. Men svangerskapsdiabetes som går ubehandlet kan gjøre at barnet blir unormalt stort og både slite med overvekt og kan.gi deg store komplikasjoner med fødsel. Samtidig er det større risiko for svangerskapsforgiftning. Å ta en glukosebelastningtest er kanskje litt ubehagelig der og der, men ikke i nærheten av hvor ubehagelig som konsekvensene av å gå med ubehandlet svangerskapsdiabetes. Anonymkode: ed5f4...04a 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #16 Skrevet 19. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan gjerne nekte å ta den. Men svangerskapsdiabetes som går ubehandlet kan gjøre at barnet blir unormalt stort og både slite med overvekt og kan.gi deg store komplikasjoner med fødsel. Samtidig er det større risiko for svangerskapsforgiftning. Å ta en glukosebelastningtest er kanskje litt ubehagelig der og der, men ikke i nærheten av hvor ubehagelig som konsekvensene av å gå med ubehandlet svangerskapsdiabetes. Anonymkode: ed5f4...04a Skal spørre legen om påvirkningen på fosteret, det er egentlig hovedsaklig dette jeg lurer på. SÅ mye sukker, også i en engang. Skal ikke nekte, men når jeg skal noe lurer jeg veldig rundt det hele Skjønner at det er MYE verre med alt av følger, men jeg er forsker av natur og lurer på masse. Skal "manne" meg opp og få det gjort, litt ubehag takler jeg fint, mer bekymret for oppkastgreia mi Anonymkode: 407eb...c76
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #17 Skrevet 19. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal spørre legen om påvirkningen på fosteret, det er egentlig hovedsaklig dette jeg lurer på. SÅ mye sukker, også i en engang. Skal ikke nekte, men når jeg skal noe lurer jeg veldig rundt det hele Skjønner at det er MYE verre med alt av følger, men jeg er forsker av natur og lurer på masse. Skal "manne" meg opp og få det gjort, litt ubehag takler jeg fint, mer bekymret for oppkastgreia mi Anonymkode: 407eb...c76 «SÅ mye sukker» er ikke farlig om man ikke har diabetes, fordi kroppen tar seg av det helt fint. Det er heller ikke skadelig for fosteret, en glukosebelastning er ingenting sammenliknet med hva en diabetiker må styre med daglig. Og diabetikere kan få barn. Hvorfor skulle sukker være skadelig for fosteret? Her er du urimelig og altfor hysterisk. Ta glukosebelastningen og vent på svar. Anonymkode: c4f38...307
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #18 Skrevet 19. april 2018 Hvis du får påvist høye verdier så er det flere ting du kan gjøre. Jeg selv fikk resultat rett under grensen og fikk også påvist sukker i urinen hos jordmor. Har kuttet ut alt av potetgull og godteri, trener litt mer samt kuttet ut raske karber i kosten. Har ikke hatt sukker i urinen etter dette. Selv om jeg spiste ganske bra i utgangspunktet og trente regelmessig og er slank. Anonymkode: fe21a...ff6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #19 Skrevet 19. april 2018 Når jeg drakk den sukkersirupen tenkte jeg "å herre.. nå blir det liv i magen", men han sov ganske tydelig gjennom det hele. Våknet litt på slutten og ga meg noen kraftige spark. Når det hele var over og jeg skulle spise mat igjen, DA ble det fart på sakene. Jeg hadde kjempefine prøver, ingen diabetes. Hvordan barnet blir påvirket der og da HVIS man har diabetes vet jeg ikke. Anonymkode: 95edd...928
Liven_ Skrevet 19. april 2018 #20 Skrevet 19. april 2018 Ville anbefalt å unngå å gjøre noe for å få bestemt resultat. Tvert imot du må leve så normalt som mulig for å få nøyaktig resultat. Det er vinvin. Dersom kroppen tåler sukker riktig så blir verdiene aldri høyere enn normalen og følgelig ikke kommer til å ha påvirkning på din kropp. Dersom verdiene skulle være høye - er det godt mulig at du ikke følte at du hadde tendens til diabetes - så er sjansen stor at du får høye sukkerverdier av vanlig kosthold og da er det ingenting som er bedre enn å fange det opp i tiden. Ingenting å tape på testen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå