Gå til innhold

Hvor mye hjelp/pass er det ok å få til barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker for å f.eks kunne bevare kjæresteforholdet og drive med egne interesser. Tenker det sikkert kommer an på hva "slags" unge man får. Noen er rolig og lett å ha med å gjøre og kanskje man lettere kan ta de med på ting voksne synes er gøy (når de er små selvsagt) og man blir kanskje ikke så sliten slik at man har tid til å pleie kjæresteforholdet når ungen er lagt. 

Men andre unger sliter kanskje med søvn, er krevende, trenger mye oppmerksomhet ol. Da er det gjerne ikke like lett å få pleiet forholdet og man er gjerne for sliten til dette etter leggetid. 

Er gravid nå, og har lyst å gjøre meg noen tanker om hva som er ok og ikke. 

Kjenner f.eks et par som er veldig flinke til å få tid til å drive med egne interesser, besøke venner ol. i babyperioden, men de gjør det alltid hver for seg slik at den andre er hjemme med babyen. De gjør sjelden noe sammen og det er noe jeg selv ikke ønsker. Det er vel ikke gale å få f.eks pass en gang i mnd slik en kan f.eks gå på date? Eller 1-2 ganger i uken et par timer slik at en kan trene, handle, ta en tur på kino?

Hva tenker dere? Og hva gjør dere i dag? Noe dere ville gjort annerledes?

Anonymkode: c7998...83e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke gale å få f.eks pass en gang i mnd slik en kan f.eks gå på date? Eller 1-2 ganger i uken et par timer slik at en kan trene, handle, ta en tur på kino?

Hva tenker dere? Og hva gjør dere i dag? Noe dere ville gjort annerledes?

Anonymkode: c7998...83e

Pass et par ganger i måneden for å gå på date (herunder kino) synes jeg er helt innafor, men pass av utenforstående opptil to ganger i uka for å trene eller handle synes jeg høres veldig snålt ut; da kan jo heller foreldrene bytte på å gjøre ærender og passe barn.

Siden vi ikke har familie i nærheten, og av ymse grunner ikke kan ha hvilken som helst barnevakt til det yngste barnet, er det veldig sjelden vi har barnevakt for å gå på "date"/gjøre noe sammen, så vi deler oss stort sett. Har kanskje barnevakt 3-4 ganger i året. Ideelt sett skulle vi gjerne hatt litt mer, for å gjøre ting som å spise ute eller gå på kino, en gang i måneden eller så hadde holdt. 

Anonymkode: 8f4b4...ea3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Etter hvert som barna har fått leggerutiner på kveldstid har vi kunnet bytte på å gå ut alene på kveldstid for å ivareta egne interesser. Eldste var syv måneder første gangen vi gikk på date, ni eller ti måneder første overnatting hos farmora (veldig tett og godt forhold til henne). Nå er den eldste fire, den yngste er to og vi har kanskje barnevakt annenhver måned for å gå ut sammen, hvis det er så ofte. Som regel skjer det etter barnas leggetid og vi er hjemme før midnatt.

Trening, handling og slike ting kan man vel gjøre uten barnevakt? Ved at en deler seg opp og tar hver sin kveld til å gjøre egne aktiviteter.

Tror det er lurt å være innstilt på at babyen vil komme først ganske lenge og ikke ha så store ambisjoner om alt man vil få tid til i permisjonstiden. Noen ganger må man finne opp kruttet på nytt, lage nye rutiner for hva som er egentid, kjærestetid, hvordan en kan vise partneren sin at man bryr seg osv. Baby og småbarnstiden er for mange unntakstilstand og man må bare velge å stå i det. For alt du vet vil du ikke ønske å ha så mye barnepass heller. ;) 

Anonymkode: c0666...0ac

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke kjent på behovet for pass i den grad du beskriver før nå. Barnet vårt er to. Hun er blitt passet altså, men det har vært mest at besteforeldre har trillet tur, hentet fra bhg og hatt henne et par timer eller sånn. Hun overnattet ikke borte før hun var rundet to (mye styr med legging) og har aldri blitt passet her hjemme på kveld/natt. Men det er jo fordi vi ikke spør noe særlig etter pass heller og fordi vi som sagt ikke har følt på behovet :) 

Nå som hun er enklere å legge kan det være hyggelig for alle parter med mer pass på kveldstid. En gang i mnd høres ikke urimelig ut, om de som passer ønsker det selv. Synes det er feil å omrent pålegge besteforeldre (har sett dette mye i vår krets) å passe unger opptil flere ganger i uka og kanskje annenhver helg fordi foreldrene må ha «egentid» og skal på fest :P Supert med foreldre som passer på forholdet altså, men det mener jeg man kan gjøre hjemme i eget hus, i tillegg til å gå på date i ny og ne :) 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...