AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #1 Skrevet 19. april 2018 Om jeg tar opp et lån i mitt navn på bil, hvordan sikre seg best mulig om hun ikke betaler? La den stå i mitt navn? Er det noe vits i å skrive kontrakt? Banken vil ha salgspant i kjøretøyet. Anonymkode: 17ff7...7a1
Nicathv Skrevet 19. april 2018 #2 Skrevet 19. april 2018 Det er nesten alltid en dårlig idé å la noen andre ta opp lån i sitt navn. 21
Gjest padawan Skrevet 19. april 2018 #3 Skrevet 19. april 2018 Jeg hadde aldri tatt opp lån for andre i mitt navn.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #4 Skrevet 19. april 2018 Det beste er nok å skrive en kontrakt med detaljert betalingsplan og konsekvenser dersom betaling blir utelatt. Men som de andre sier: Ikke ta opp lån for andre i ditt navn! Anonymkode: 0ee23...79f
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #5 Skrevet 19. april 2018 Men når både bil og lån står i mitt navn, står jo jeg fritt til å selge om hun ikke holder avtalen om betaling av avdrag? Er vel hun som i teorien kan sitte som tapende part dersom hun betaler inn halve lånet og jeg står som eier og kan bare selge bilen om jeg skal være skikkelig ekkel? Anonymkode: 17ff7...7a1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #6 Skrevet 19. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men når både bil og lån står i mitt navn, står jo jeg fritt til å selge om hun ikke holder avtalen om betaling av avdrag? Er vel hun som i teorien kan sitte som tapende part dersom hun betaler inn halve lånet og jeg står som eier og kan bare selge bilen om jeg skal være skikkelig ekkel? Anonymkode: 17ff7...7a1 Et problem er at en bil faller ofte raskere i verdi de første årene enn man rekker å betale ned avdrag. Anonymkode: 1844a...1d2 6
Carrot Skrevet 19. april 2018 #7 Skrevet 19. april 2018 Joda, slik du beskriver det så er det nok hun som taper på det om alt skulle gå galt, men - du må også dekke forsikring.. I hennes sko ville jeg ikke gått inn en slik deal heller..
Ullvott Skrevet 19. april 2018 #8 Skrevet 19. april 2018 For å svare på KG-vis først (altså ikke svare på det du spør om): Hvis hun ikke får lån i banken: hvorfor i huleste skal du ta risikoen ved å gi henne lån? For å svare på det du spør om: Det sikreste (eller minst usikre) er å la bilen stå i ditt navn, og skrive kontrakt med henne på hva hun skal betale deg (husk også kostnader som forsikring, servicer og annet), og krysse fingrene for at det går bra. Da kan du heller overdra kjøretøyet til henne når lånet er nedbetalt. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #9 Skrevet 19. april 2018 Husk at å "overdra" bilen til samboer/kjæreste krever omregistreringsavgift. Det koster 3000-15000 kr, avhengig av vekt og alder på bilen. Nyere og tyngre bil er dyrere. Anonymkode: 1844a...1d2
Ullvott Skrevet 19. april 2018 #10 Skrevet 19. april 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Husk at å "overdra" bilen til samboer/kjæreste krever omregistreringsavgift. Det koster 3000-15000 kr, avhengig av vekt og alder på bilen. Nyere og tyngre bil er dyrere. Anonymkode: 1844a...1d2 Riktig at det koster, men TS har trolig risiko for å tape langt mer enn det hvis de gjør det på en annen måte. Endret 19. april 2018 av Ullvott
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #11 Skrevet 19. april 2018 Ingen måte å sikre seg på. Dette er slik svindlere holder p Anonymkode: 73303...d2e
Neket Skrevet 19. april 2018 #12 Skrevet 19. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Husk at å "overdra" bilen til samboer/kjæreste krever omregistreringsavgift. Det koster 3000-15000 kr, avhengig av vekt og alder på bilen. Nyere og tyngre bil er dyrere. Anonymkode: 1844a...1d2 Rett over 6000 kr er maks på ny bil over 1200 kg.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #13 Skrevet 19. april 2018 34 minutter siden, Neket skrev: Rett over 6000 kr er maks på ny bil over 1200 kg. Ok. Takker for korreksjonen. Jeg visste den nye regjeringen hadde satt ned omreg.avgifta noe, men trodde ikke den var satt ned så mye. For fem år siden var det 20 000 for å omregistrere en ny bil. Anonymkode: 1844a...1d2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #14 Skrevet 19. april 2018 Hvorfor kan hun ikke spare til bil? Det er svindyrt å ha billån, og man trenger strengt tatt ikke helt ny bil. Kan få en fin bil til 80.000. Noe de fleste klarer å spare i løpet av ett år Anonymkode: 2fb1c...db1 2
stan Skrevet 19. april 2018 #15 Skrevet 19. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Om jeg tar opp et lån i mitt navn på bil, hvordan sikre seg best mulig om hun ikke betaler? La den stå i mitt navn? Er det noe vits i å skrive kontrakt? Banken vil ha salgspant i kjøretøyet. Anonymkode: 17ff7...7a1 I tillegg til det som er nevnt, risikerer du ødelegge kredittverdigheten din. Så om du tar opp dette lånet så må du også, for din egen del, være forberedt på å betjene lånet. Antagelig er det aktuelt å ta opp flere lån i årene som kommer. Et annet poeng er jo at bilhold heller ikke er gratis, så det må også regnes med. 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #16 Skrevet 19. april 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan hun ikke spare til bil? Det er svindyrt å ha billån, og man trenger strengt tatt ikke helt ny bil. Kan få en fin bil til 80.000. Noe de fleste klarer å spare i løpet av ett år Anonymkode: 2fb1c...db1 Den koster 150.000 og selger hun den gamle og betaler inn på lånet (60-70000). Fikk et godt tilbud av en bekjent, så den blir evt kjøpt til under markedspris. Anonymkode: 17ff7...7a1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #17 Skrevet 20. april 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Om jeg tar opp et lån i mitt navn på bil, hvordan sikre seg best mulig om hun ikke betaler? La den stå i mitt navn? Er det noe vits i å skrive kontrakt? Banken vil ha salgspant i kjøretøyet. Anonymkode: 17ff7...7a1 Å ta opp lån for andre er t risikoprosjekt ingen bør utsette seg for. Når en person ikke får lån så er det fordi banken vurderer personens betalingsevne og eller betalingsvilje som så dårlig at de ikke stoler på at personen vil tilbakebetale et lån. Hvorfor skal du som privatperson da være dummere enn banken og hjelpe denne personen? Begynn å tenke litt selv, da, værsåsnill? Anonymkode: bc138...b52 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #18 Skrevet 20. april 2018 On 4/19/2018 at 12:39 PM, AnonymBruker said: Men når både bil og online lån står i mitt navn, står jo jeg fritt til å selge om hun ikke holder avtalen om betaling av avdrag? Er vel hun som i teorien kan sitte som tapende part dersom hun betaler inn halve lånet og jeg står som eier og kan bare selge bilen om jeg skal være skikkelig ekkel? Anonymkode: 17ff7...7a1 Jeg forstår at du vil være hyggelig, men hvis banken besluttet at hun ikke klarer å betale ned et lån, så det er nok best å la være. Noen ganger spiller det ikke noen rolle hvor godt du mener, det blir bare rot. Anonymkode: 6c6b4...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #19 Skrevet 20. april 2018 På 4/19/2018 den 13.39, AnonymBruker skrev: Men når både bil og lån står i mitt navn, står jo jeg fritt til å selge om hun ikke holder avtalen om betaling av avdrag? Er vel hun som i teorien kan sitte som tapende part dersom hun betaler inn halve lånet og jeg står som eier og kan bare selge bilen om jeg skal være skikkelig ekkel? Anonymkode: 17ff7...7a1 Joda, men du kan også havne i min situasjon. Kjøpte bil sammen med eksen, og så ble det slutt før billånet ble nedbetalt. Så da måtte jeg betale det alene, og det var litt tyngre enn jeg regnet med, med bare en lønn. Å selge bilen var et dårlig alternativ, både pga måten verditapet fungerer på, og fordi vi hadde større verditap enn normalt, pga han brukte bilen litt "røft" i arbeid. Så ja, jeg ble sittende igjen med en nedbetalt bil, som han har betalt ca 25% av, men det kostet meg en trang økonomi en lang periode. (Føler ikke jeg skylder han noe, da han var den som brukte bilen mest i den perioden han betalte, og uansett måtte betalt for bil pga jobb.) Så i korte trekk, for å gjøre dette må du har råd til å betale lånet aleine. Har du skikkelig uflaks krasjer hun bilen og dumper deg. Anonymkode: 456a5...227
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #20 Skrevet 20. april 2018 Den er da forsikret og registrert på meg, så er jo bare å vrake i vei... Anonymkode: 17ff7...7a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå