Gå til innhold

Stedatter som ikke vil sykle på trening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

jeg har en stedatter på 14 år, som jeg har mye ansvar for da min samboer jobber skiftarbeid. Jeg har også en baby i hus som krever sitt.. Stedatteren min er super på mange måter, og jeg er veldig glad i henne altså.. Men nå i det siste har hun funnet ut at det er "flaut" og kjedelig å sykle til trening, og vil da bli kjørt, uansett vær. og da gjerne midt i leggetid til baby. Hjem igjen, får hun sitte på med noen som kjører forbi (kun på hjemover veien)

Jeg har sagt at dersom jeg skal bruke 20 minutter på å kjøre henne på trening og forskyve leggetiden osv. tre dager i uken, så må hun hjelpe meg med husarbeid i 20 minutter før vi drar tre dager i uken (noe hun ellers ikke synes noe særlig om å hjelpe til med).. 

Hun mener at jeg er urimelig og teit som krever dette..  Er jeg det??

(Syklingen tar henne ti - femten minutter hver vei, og vi bor på landet med lite trafikkerte veier. Det er heller ikke noen annen grunn til at hun ikke vil sykle.. Kun fordi at hun ikke har lyst, fordi "alle de andre" blir kjørt)

Anonymkode: 052ed...a9d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja desverre blir alle kjørt til alt no. Før syklet vi og gikk selv. om det var 5min eller 1time. Hun er så stor at hun fint kan sykle 

Anonymkode: 75d48...807

• Liker 17
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Så nekt å kjør henne da vel, så er hun nødt å sykle.

Endret av Catalina Culès
Skrevet

Her er det bare å sette foten ned. Du kjører kun om det er glatt, storm, snø eller andre vanskelige forhold. Hun er 14 år, og kommer nok til å møte større utfordringer enn dette fremover. Bare å tøffe seg opp. Forklar henne på en snill og bestemt måte, at nå tar denne luksusen slutt. 

• Liker 26
Skrevet

Hun kan sykle såfremt det ikke er fullstendig pissregn. Be henne finne på et bedre argument en "all andre" hvis hun ikke gir seg. Det er ikke flaut å sykle, i min barndom syklet vi overalt. Kun unntaksvis ble vi kjørt. 

Sykling er supersunt, selv om jeg har bil sykler jeg så ofte jeg kan. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja desverre blir alle kjørt til alt no. Før syklet vi og gikk selv. om det var 5min eller 1time. Hun er så stor at hun fint kan sykle 

Anonymkode: 75d48...807

Ja, men hvorfor er det slik?

det er så absolutt ikke barna "våre" som har lagt opp til det... 

• Liker 13
Skrevet

Jeg har prøvd å få datteren min til å sykle.. Men når jeg nekter å kjøre, går hun bare til naboen som alltid blir kjørt og sitter på der.

Naboen har hintet til at jeg kanskje kan kjøre innimellom, og jeg har hintet til at naboen kanskje kan be barna sine om å sykle :P (fikk for øvrig til svar, at grunnen til at hun ble kjørt, var at hun ikke hadde lyst til å sykle)

• Liker 15
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hvorfor er det slik?

det er så absolutt ikke barna "våre" som har lagt opp til det... 

Foreldrenes økende angst for pedoer overalt.

Foreldrene mener veien ikke er trygg.

Foreldrene er redde for kidnapping "man hører jo om så mye fælt".

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes at det blir for dumt at du må kjøre. Syklinga er god oppvarming før trening. 

Ungene blir bortskjemt slik sett 😐 Jeg sender datteren min ut på ræk til venner og da går, sparker eller sykler hun. Nå har det skjedd noen ganger at foreldrene til vennen har kjørt henne hjem igjen med sykkel eller spark i bagasjerommet. Da har jeg mest lyst å spørre om dem aldri lar egne barn strekke på beina..

• Liker 13
Skrevet

Tenker at egentlig skal du ta det som et kompliment at hun syns du er urimelig og teit akkurat på dette. 

Det er jo ikke til å unngå at ungdom på denne alderen syns det om sine nærmeste. 

Jeg kan jo forstå at det kanskje blir vanskeligere å vurdere når det er snakk om stebarn en egne barn, kanskje? 

Jeg tenker, forholdet til egne barn er jo ofte så trygt at en står i disse drakampene uten å bli så veldig usikker, mens man kanskje er mer usikker og strekker seg lengre når det er stebarn? 

Jeg vet ikke helt, bare tenker det kan være sånn. 

Ville egentøig bare si at utifra innlegget ditt virker det som du er ei super stemor og at jeg tror det er greit å være "urimelig" av og til. Alle foreldre bør av og til være det 😉 

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, spektralkatt skrev:

Tenker at egentlig skal du ta det som et kompliment at hun syns du er urimelig og teit akkurat på dette. 

Det er jo ikke til å unngå at ungdom på denne alderen syns det om sine nærmeste. 

Jeg kan jo forstå at det kanskje blir vanskeligere å vurdere når det er snakk om stebarn en egne barn, kanskje? 

Jeg tenker, forholdet til egne barn er jo ofte så trygt at en står i disse drakampene uten å bli så veldig usikker, mens man kanskje er mer usikker og strekker seg lengre når det er stebarn? 

Jeg vet ikke helt, bare tenker det kan være sånn. 

Ville egentøig bare si at utifra innlegget ditt virker det som du er ei super stemor og at jeg tror det er greit å være "urimelig" av og til. Alle foreldre bør av og til være det 😉 

Takk, det var hyggelig skrevet :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Antoinette skrev:

Foreldrenes økende angst for pedoer overalt.

Foreldrene mener veien ikke er trygg.

Foreldrene er redde for kidnapping "man hører jo om så mye fælt".

Her blir barna kjørt fordi det er 18 km til treninga, ikke gangfelt, 80 km/t og ikke gatelys overalt. I tillegg til mørketid halve året. 

Anonymkode: 8e194...752

• Liker 4
Gjest padawan
Skrevet

Jeg synes også du skal sette hardt mot hardt. Ingen hjelp, ingen kjøring. Egentlig har hun bare godt av å sykle så det at du er teit og dust får du bare ta som et kompliment. 

Skrevet

Jeg forstår din stedatter, TS, for jeg hadde det sånn selv på 70-tallet. Jeg måtte sykle eller tigge skyss, siden fatter'n mente vi barna bare hadde godt av litt ekstra trim (og han jobbet mye overtid, så var ikke alltid tilgjengelig som sjåfør heller). Jeg opplevde det som flaut, siden "alle andre" hadde foreldre som stilte opp med kjøring.

Løsningen TS har skissert, med at stedatteren bruker tid på husarbeid, synes jeg er god og rimelig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vettu hva. Hun nekter å hjelpe til mot at hun blir kjørt? Da får hun sykle. Enkelt og greit. Ingen hjelp, ingen kjøring

Anonymkode: 7dfd2...e66

• Liker 8
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her blir barna kjørt fordi det er 18 km til treninga, ikke gangfelt, 80 km/t og ikke gatelys overalt. I tillegg til mørketid halve året. 

Anonymkode: 8e194...752

Men da sier det seg selv at det er andre forhold som ligger til grunn og da blir saken en annen. 

• Liker 12
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

jeg har en stedatter på 14 år, som jeg har mye ansvar for da min samboer jobber skiftarbeid. Jeg har også en baby i hus som krever sitt.. Stedatteren min er super på mange måter, og jeg er veldig glad i henne altså.. Men nå i det siste har hun funnet ut at det er "flaut" og kjedelig å sykle til trening, og vil da bli kjørt, uansett vær. og da gjerne midt i leggetid til baby. Hjem igjen, får hun sitte på med noen som kjører forbi (kun på hjemover veien)

Jeg har sagt at dersom jeg skal bruke 20 minutter på å kjøre henne på trening og forskyve leggetiden osv. tre dager i uken, så må hun hjelpe meg med husarbeid i 20 minutter før vi drar tre dager i uken (noe hun ellers ikke synes noe særlig om å hjelpe til med).. 

Hun mener at jeg er urimelig og teit som krever dette..  Er jeg det??

(Syklingen tar henne ti - femten minutter hver vei, og vi bor på landet med lite trafikkerte veier. Det er heller ikke noen annen grunn til at hun ikke vil sykle.. Kun fordi at hun ikke har lyst, fordi "alle de andre" blir kjørt)

Du er langt ifra teit. Helt riktig av deg å gjøre slik👍 Ungene kan ikke bare forvente å få, å få, å få. Hvis ikke hun vil hjelpe, kan hun sykle, enkelt å greit.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok tittelen som det TS skrev, at jente ikke vil sykle PÅ trening. Man har jo treningssykler på treningssentre. Å sykle TIL trening er jo noe annet. :) 

Anonymkode: 56364...8fe

• Liker 1
Skrevet

Hun  burde vel strengt tatt hjelpe til med husarbeid uavhengig av at du kjører henne.

Alt er flaut i den alderen, men det får hun bare takle. Det eneste riktige er at hun sykler!

Si at hvis hun vil ha fin rumpe i årene som kommer så er sykling rette trening! Sånne ting er det som biter på tenåringer, ikke helseperspektivet ;)

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Men om det tar deg 20 minutter å kjøre, hvordan kan det ta henne kun 10-15 minutt å sykle? 

Jeg pleide å sykle til trening, men etter treningen var det kjempe tungt å sykle hjem. Enten ble jeg kjørt og kunne gi alt på trening. Om jeg syklet måtte jeg spare litt på energien. Men jeg hadde 30-40 minutt å sykle. Så det er kanskje ikke turen til som er problemet, men turen tilbake. For skyssen hjem hadde vel ikke vært så lett om de må ta med sykkel også.

Anonymkode: fe0f5...f0b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...