AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #1 Skrevet 19. april 2018 Siden vi som er opptatt av blodsukkerets betydning mtp vekt ikke får diskutere saken videre i den andre tråden, så tenkte jeg å starte en egen tråd for temaet. Jeg synes temaet er veldig interessant, og stiller meg selv som testperson. De neste to ukene skal jeg prøve å leve på mat med minst mulig raske karbohydrater. Jeg kan ikke garantere at det blir uten knall, fall og sprekk, men det er jo en del av livet, at alt ikke går på skinner. Jeg har blodsukkermåler, og skal prøve å legge inn tall på det også, når jeg kommer på å måle. Jeg er ingen spesialist på dette, så det blir for meg å prøve og feile. Jeg tar gjerne i mot gode råd og tips. De som er veldig kritiske, kan vente med kritikken til eksperimentet mitt er over. Mål: Et lavere blodsukker og en lavere vekt. Startvekt: 79,6kg https://caluna.no/spis-deg-friskere/diabetes/debatten-raser-fakta-blodsukkerstigning/ https://levmeddiabetes.no/2014/04/diabetesboka/ http://www.klikk.no/helse/kosthold/mat/blodsukker-og-insulin-2458228 Anonymkode: 2f10d...329 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #2 Skrevet 19. april 2018 Trenger ikke gjøre eksperimenter, dette finnes det mye forskning på Man ser at for eks mennesker med diabetes 2 kan redusere medisinbruk på et vegansk kosthold. Et høykarbo, lavfett kosthold hjelper altså mennesker med diabetes 2 (skal sies at karbohydrater ikke betyr spise kjempemasse fin hvete, sukker og annen junk). Men å fronte veganisme som et kosthold for bra helse er ikke noe man vil bli populær av. Man ser studier som viser det samme helt tilbake til 50-tallet https://veganhealth.org/type-2-diabetes-in-vegans/ Tror for øvrig et stabilt blodsukker er oppskrytt. Om et kosthold høyt i karbohydrater er automatisk dårlig fordi blodsukker burde være stabilt, så burde man se mer sykdom i de som spiser mye karbohydrater (som de fleste veganere). Men mans er at det motsatte er tilfelle. Pluss at mennesker fra Okinawa var blant menneskene i verden som hadde minst forekomst av diabetes og lengst levetid (inntil de begynte å herme etter kostholdet til vesten). Og kostholdet deres bestod av 70% søtpoteter og 12% ris! (De spiste for øvrig mindre enn 3% kjøtt, egg og fisk) Anonymkode: b35e1...31e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #3 Skrevet 19. april 2018 At vekten har en sammenheng med blodsukkeret har jeg personlig erfaring med, men blodsukkermålinger som det legges opp til i dette eksperimentet har ingenting for seg. 1. det er ikke blodsukkeret i seg selv som påvirker vekten, men insulinmengden i kroppen, og denne kan ikke måles på denne måten. 2. Om man er insulinresistent (som de fleste overvektige er i større eller mindre grad) vil man ha et overskudd av insulin i blodet, noe som vil gi lave blodsukkerverdier til tross for inntak av raske karbohydrater. Ved å unngå raske karbohydrater vil insulinmengden reduseres, og det vil mest sannsynlig påvirke vekten på en positiv måte, men som sagt behøver det andre prøver enn blodsukkermålinger for å dokumentere sammenhengen. Anonymkode: 3fc03...ab8 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #4 Skrevet 20. april 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Trenger ikke gjøre eksperimenter, dette finnes det mye forskning på Man ser at for eks mennesker med diabetes 2 kan redusere medisinbruk på et vegansk kosthold. Et høykarbo, lavfett kosthold hjelper altså mennesker med diabetes 2 (skal sies at karbohydrater ikke betyr spise kjempemasse fin hvete, sukker og annen junk). Men å fronte veganisme som et kosthold for bra helse er ikke noe man vil bli populær av. Man ser studier som viser det samme helt tilbake til 50-tallet https://veganhealth.org/type-2-diabetes-in-vegans/ Tror for øvrig et stabilt blodsukker er oppskrytt. Om et kosthold høyt i karbohydrater er automatisk dårlig fordi blodsukker burde være stabilt, så burde man se mer sykdom i de som spiser mye karbohydrater (som de fleste veganere). Men mans er at det motsatte er tilfelle. Pluss at mennesker fra Okinawa var blant menneskene i verden som hadde minst forekomst av diabetes og lengst levetid (inntil de begynte å herme etter kostholdet til vesten). Og kostholdet deres bestod av 70% søtpoteter og 12% ris! (De spiste for øvrig mindre enn 3% kjøtt, egg og fisk) Anonymkode: b35e1...31e Det er flere ting som er viktig å få med seg her. 1. Diabetes er et kosthold der man ikke sliter med å prosessere karbohydrater. Et næringsstoff vi ikke trenger å spise ett eneste gram av. Kroppen klarer fint å lage alle karbohydratene den trenger selv. 2. Diabetesforeningene anbefaler likevel utrolig nok IKKE et lavkarbokosthold, men et høykarbo- og lavfettkosthold. Det gir like mye mening som at man skal anbefale mennesker med laktoseintoleranse til å basere kostholdet sitt på laktose. 3. De sammenligner det kostholdet Diabetesforeningene anbefaler med vegansk kosthold. De sammenligner altså et ikke-optimalt kosthold med et annet ikke-optimalt kosthold og ser at hey, vegansk kosthold var bittelitt bedre enn høykarbo-lavfett. Ikke så rart egentlig... Men hadde de derimot sammenlignet vegansk kosthold med lavkarbo-kosthold så tror jeg vegansk hadde kommet ganske så dårlig ut. 4. Observasjonsstudier av vestlige vegetarianere og veganere viser at vegetarianere er sunnere enn kjøttspisere, og veganere er enda sunnere enn vegetarianere. De viser også at vegetarianere røyker betraktelig mer enn veganere, og kjøttspisere røyker betraktelig mer enn vegetarianere. Og at vegetarianere drikker betraktelig mer alkohol enn veganere, og kjøttspisere drikker betraktelig mer alkohol enn vegetarianere. Og at vegetarianere trener mer enn kjøttspisere, og veganere trener mer enn vegetarianere. Ser du noen faktorer som kan gjøre at vegetarianere totalt er sunnere enn kjøttspisere, og vegetarianere enda sunnere? Faktisk så viser studier av østlige vegetarianere der gruppene ellers lever likt (røyking, drikking, trening og sånt) at kjøttspiserne er sunnere enn vegetarianerne. Så vestlige vegetarianere er sunnere enn kjøttspisere fordi de bryr seg mer om helsa si. Den gjennomsnittlige vegetarianeren er sunnere enn den gjennomsnittlige kjøttspiseren til tross for at h*n ikke spiser kjøtt, ikke på grunn av! 5. Her må man nesten nevne atdiverse folkgrupper som spiser mindre enn 3% grønnsaker og ikke har diabetes, hjertesykdom +++. Helt til de adopterte vestlig kosthold... Anonymkode: 3c108...a21 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #5 Skrevet 20. april 2018 TS her Jeg takker for innspill, og leser med stor interesse det dere skriver. Mtp disse fra Okinawa, så vet vi vel ikke hvordan de spise alle potetene sine? Og risen, for den saks skyld. Dersom potetene og risen ble spist kokt og avkjølt, så inneholdt de ikke de raske karbohydratene lenger. Jeg måtte Google det i går, fordi jeg lurte på hva som skjer om vi varmer opp igjen potet/ pasta Men det har altså ingen karbofordel å koke, kjøle og varme opp igjen, det må spises kaldt. Jeg konkluderte med at jeg faktisk med fordel kan re-lansere KALD fullkornspasta i salaten min En av grunnene til at jeg er veldig opptatt av blodsukker, er at jeg har hatt svangerskapsdiabetes. Det ble sent oppdaget, og behandling kom ikke i gang før jeg hadde født. Derfor rakk jeg å lese meg opp på egenhånd, men fikk aldri skikkelig informasjon. Jeg har også mye diabetes 2 i familien, og anser min sannsynlighet for å få det, en eller annen gang, til 100%. Det som forvirret meg aller mest, var kostholdsrådene. Legen sa at jeg skulle kutte karbohydrater, men rådene på nett var da (en del år siden nå) å spise mye karbohydrater. Jeg klarte meg forholdsvis godt i går, men ble servert et lyst hamburgerbrød, som jeg ikke klarte å lure meg unna. I dag skal jeg kose meg med fiskekaker på jobb Anonymkode: 2f10d...329
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #6 Skrevet 20. april 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: TS her Jeg takker for innspill, og leser med stor interesse det dere skriver. Mtp disse fra Okinawa, så vet vi vel ikke hvordan de spise alle potetene sine? Og risen, for den saks skyld. Dersom potetene og risen ble spist kokt og avkjølt, så inneholdt de ikke de raske karbohydratene lenger. Jeg måtte Google det i går, fordi jeg lurte på hva som skjer om vi varmer opp igjen potet/ pasta Men det har altså ingen karbofordel å koke, kjøle og varme opp igjen, det må spises kaldt. Jeg konkluderte med at jeg faktisk med fordel kan re-lansere KALD fullkornspasta i salaten min En av grunnene til at jeg er veldig opptatt av blodsukker, er at jeg har hatt svangerskapsdiabetes. Det ble sent oppdaget, og behandling kom ikke i gang før jeg hadde født. Derfor rakk jeg å lese meg opp på egenhånd, men fikk aldri skikkelig informasjon. Jeg har også mye diabetes 2 i familien, og anser min sannsynlighet for å få det, en eller annen gang, til 100%. Det som forvirret meg aller mest, var kostholdsrådene. Legen sa at jeg skulle kutte karbohydrater, men rådene på nett var da (en del år siden nå) å spise mye karbohydrater. Jeg klarte meg forholdsvis godt i går, men ble servert et lyst hamburgerbrød, som jeg ikke klarte å lure meg unna. I dag skal jeg kose meg med fiskekaker på jobb Anonymkode: 2f10d...329 Mener du her å si at karbohydrater forsvinner ved nedkjøling og kommer tilbake ved oppvarming? Det høres jo totalt usannsynlig ut, uten at jeg er noe ekspert Anonymkode: 84d13...cb3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #7 Skrevet 20. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mener du her å si at karbohydrater forsvinner ved nedkjøling og kommer tilbake ved oppvarming? Det høres jo totalt usannsynlig ut, uten at jeg er noe ekspert Anonymkode: 84d13...cb3 Det var nok litt misvisende av meg, beklager. Men karbohydratene i potet og pasta blir mindre raske ved koking og avkjøling, og dermed mye mer blodsukkervennlige https://forskning.no/mat/2014/05/kald-potet-er-sunnere-enn-varm-potet det er nok å kjøle ned til 25 grader faktisk: https://bramat.no/vekt/966-derfor-bor-du-spise-potetene-kalde https://www.kk.no/livstil/spis-pasta-og-poteter-kalde-67984578 https://potet.nlr.no/fagartikler/varm-potet-kald-potet/ Anonymkode: 2f10d...329
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå