Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg vet ikke om dette er rett sted å spørre men. 

Jeg leier en hybel på 28 m2 som er inkludert strøm, og nå sier eieren at han skal sjekke strøm måleren også må jeg betale for over strøm... er dette riktig gjort av han? Første gang jeg leier som er inkludert strøm.. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Cocogirl skrev:

Hei. Jeg vet ikke om dette er rett sted å spørre men. 

Jeg leier en hybel på 28 m2 som er inkludert strøm, og nå sier eieren at han skal sjekke strøm måleren også må jeg betale for over strøm... er dette riktig gjort av han? Første gang jeg leier som er inkludert strøm.. 

Hva stod skrevet om strøm da du fant leiligheten du leier? Det er viktig dokumentasjon du må finne tilbake. 

Hva står i leiekontrakten din om strøm? Kontrakten er den skriftlige avtalen mellom deg og eier, den skal dere begge ha signert på. 

Når du har funnet svarmpå spørsmålene over, går du på Lovdata.no og finner Husleieloven og leser om strøm i leieavtalen. 

Anonymkode: 9a0cf...7d5

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva stod skrevet om strøm da du fant leiligheten du leier? Det er viktig dokumentasjon du må finne tilbake. 

Hva står i leiekontrakten din om strøm? Kontrakten er den skriftlige avtalen mellom deg og eier, den skal dere begge ha signert på. 

Når du har funnet svarmpå spørsmålene over, går du på Lovdata.no og finner Husleieloven og leser om strøm i leieavtalen. 

Tusen takk for svaret! :lillesky2:

Skrevet

Hvis det står i leiekontrakten din at strøm er inkludert i den prisen som er oppgitt i kontrakten så skal du ikke betale noe ekstra utenom det.

• Liker 3
Skrevet

Står 500kr i strøm. Regner med at jeg ikke har hadd så høy forbruk.. :phaedra:

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Cocogirl skrev:

Strøm er dyrt, kan til og med hende du har hatt over det dersom det ikke er sentralfyring.

Anonymkode: 6c605...70e

Skrevet

I min leiekontrakt (som var en standard kontrakt) så stod det at strøm var 500 i måneden, men at om jeg brukte mer enn det, så måtte jeg betale det overskytende. Jeg fant det litt urimelig, da huseier tjente ekstra penger på meg de månedene jeg brukte mindre enn 500 i strøm, men jeg måtte jo bare akseptere det. Skal sies at jeg aldri fikk ekstra regning.

Det er huseiers måte å sikre seg på slik at leieboer ikke har alle ovner på maks og vinduene åpne... Ved uvettig forbruk av strøm kan dermed huseier kreve betaling. Det er i grunnen fair når jeg ser tilbake på det, selv om jeg ikke helt så det da. Sjekk leiekontrakten. Hvis det står en klausul om det der, så har du dessverrre skrevet under på det og må  betale.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, altflyter skrev:

I min leiekontrakt (som var en standard kontrakt) så stod det at strøm var 500 i måneden, men at om jeg brukte mer enn det, så måtte jeg betale det overskytende. Jeg fant det litt urimelig, da huseier tjente ekstra penger på meg de månedene jeg brukte mindre enn 500 i strøm, men jeg måtte jo bare akseptere det. Skal sies at jeg aldri fikk ekstra regning.

Det er huseiers måte å sikre seg på slik at leieboer ikke har alle ovner på maks og vinduene åpne... Ved uvettig forbruk av strøm kan dermed huseier kreve betaling. Det er i grunnen fair når jeg ser tilbake på det, selv om jeg ikke helt så det da. Sjekk leiekontrakten. Hvis det står en klausul om det der, så har du dessverrre skrevet under på det og må  betale.

Et meget klokt svar. 

Og nettopp at leieren ikke bruker strøm ukritisk er viktig å sikre seg mot både som utleier og av miljhensyn. Er man ikke vant til å måtte betale for eget forbruk så tenker man gjerne heller ikke over sitt forbruk. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
18 timer siden, Cocogirl skrev:

Står det noe om hva som skjer hvis du bruker strøm for mer enn 500 kr eller står det noe om A konto? 

Endret av penny_
Skrevet (endret)

Ble dessvere ikke klok på dette.. han sa jeg måtte betale han 3100 kr for strøm.. :sjokkert:

Endret av Cocogirl
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Cocogirl skrev:

Ble dessvere ikke klok på dette.. han sa jeg måtte betale han 3100 kr for strøm.. :sjokkert:

4B47D1DF-6584-4158-A54F-D8EEEA9EA876.jpeg

Hadde jeg vært utleier og funnet denne saken på Kvinneguiden, åpen for hele verden, så hadde ikke denne leieboeren blitt populær.  Håndskrift er lett å gjenkjenne. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært utleier og funnet denne saken på Kvinneguiden, åpen for hele verden, så hadde ikke denne leieboeren blitt populær.  Håndskrift er lett å gjenkjenne. 

Beklager det da.. redigert det bort nå. :) 

Skrevet
5 timer siden, Cocogirl skrev:

Men hva står det i kontrakten da? Det er det som er avgjørende for hva du skal gjøre. 

Skrevet
30 minutter siden, penny_ skrev:

Men hva står det i kontrakten da? Det er det som er avgjørende for hva du skal gjøre. 

Sender deg privat melding :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...