Gå til innhold

Pus vil ikke ha mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare for å nevne det først: pus har akkurat vært til veterinær og det feiler han ingenting.

Våren er her og pus elsker å være ute, han er ute mesteparten av døgnet om han får lov. Så han er veldig aktiv om dagen. Men er også skikkelig kosegris når han er inne.

De siste dagene har han vært veldig lite keen på maten sin. Han har bare spist bittelitt og så ligger det igjen rester i evigheter. I dag har han nesten ikke spist noe av fôret sitt. Det jeg da lurer på er om det er normalt at katter spiser seg mett på byttedyr ute? Jeg har ikke inntrykk av St noen andre mater han, fordi når jeg er hjemme på dagtid så går han inn og ut døra hele tiden (altså det er ingen som tar han inn, da ville de nok holdt han inne litt til egen kos). Han er også litt skeptisk til folk han ikke kjenner så godt. 

Hva tror dere kan være årsaken? Han er som nevnt ikke syk. 

Anonymkode: d59d4...66b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er han viril?

Altså u-kastrert?

Da er de ofte litt rare😂

Ellers kan det være varmen? Ny preferanse i matveien? En dårlig boks/pakke m mat?

Prøv noe nytt! 👍🏼

Anonymkode: 544e2...8e0

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er han viril?

Altså u-kastrert?

Da er de ofte litt rare😂

Ellers kan det være varmen? Ny preferanse i matveien? En dårlig boks/pakke m mat?

Prøv noe nytt! 👍🏼

Anonymkode: 544e2...8e0

Han er kastrert, skulle nevnt det, men for meg er det en selvfølge å kastrere katten sin :)

Han går på spesialfôr, så noe nytt er ikke så lett. Men ellers takk for tipset. 

• Liker 2
Skrevet

Du sier han akkurat har vært på veterinær så betyr ikke det at det kan ha skjedd noe etter den turen, det kan være noe med tennene. Det kan også være at han rett og slett bare er mett, hvor lenge er det siden han ikke har fått i seg mat? Det jeg har lært opp igjennom årene er at når katter ikke spiser er det som regel noe galt med de, så jeg ville vertfall ringt og forhørt meg om dette med veterinær. 

Vil gjerne vite hvor mange timer det er siden han har fått i seg ordentlig mat, og om han får ha maten stående eller om du gir etter klokkeslett.

Skrevet

Tror forresten at katter ikke klarer å spise seg helt mette på jakt, de spiser ikke hele dyret heller, så kommer det an på hvor mange timer katten din er ute av gangen. Jeg sier ikke at det ikke kan skje at de blir mett på grunn av jakt, men det er ikke det jeg tenker med en gang når det gjelder en vanlig huskatt.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Apex skrev:

Du sier han akkurat har vært på veterinær så betyr ikke det at det kan ha skjedd noe etter den turen, det kan være noe med tennene. Det kan også være at han rett og slett bare er mett, hvor lenge er det siden han ikke har fått i seg mat? Det jeg har lært opp igjennom årene er at når katter ikke spiser er det som regel noe galt med de, så jeg ville vertfall ringt og forhørt meg om dette med veterinær. 

Vil gjerne vite hvor mange timer det er siden han har fått i seg ordentlig mat, og om han får ha maten stående eller om du gir etter klokkeslett.

Han var til veterinær i går. Og ellers har han tipp topp allmenntilstand som er det første man ser på, så nei, det feiler han ingenting. 

Han har spist kanskje 4 korn med tørrfor i dag og 10 korn med tørrfor i går. Gir han ikke ny mat når han ikke spiser opp det jeg forsøker å gi han. Og fordi han har spesialfôr kan det ikke stå fremme mye av gangen, så gir normalt etter ca-klokkeslett (morgen - middag - kveld). Men det betyr jo ikke at han ikke har fått i seg mat dersom han spiser masse byttedyr ute, er jo det jeg spør om. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Apex skrev:

Tror forresten at katter ikke klarer å spise seg helt mette på jakt, de spiser ikke hele dyret heller, så kommer det an på hvor mange timer katten din er ute av gangen. Jeg sier ikke at det ikke kan skje at de blir mett på grunn av jakt, men det er ikke det jeg tenker med en gang når det gjelder en vanlig huskatt.

Min spiser hele fugler, hos gnagere legger han igjen bare et par organer. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han var til veterinær i går. Og ellers har han tipp topp allmenntilstand som er det første man ser på, så nei, det feiler han ingenting. 

Han har spist kanskje 4 korn med tørrfor i dag og 10 korn med tørrfor i går. Gir han ikke ny mat når han ikke spiser opp det jeg forsøker å gi han. Og fordi han har spesialfôr kan det ikke stå fremme mye av gangen, så gir normalt etter ca-klokkeslett (morgen - middag - kveld). Men det betyr jo ikke at han ikke har fått i seg mat dersom han spiser masse byttedyr ute, er jo det jeg spør om. 

Teller du kornene.....?

Anonymkode: 4b99e...2e8

Skrevet

Min spiser hele fugler, hos gnagere legger han igjen bare et par organer. 

Da lurer jeg på om han rett og slett bare er mett, som du sier så er jo sesongen begynt. Min katt spiser ikke hele fugler eller rotter, dessverre :P 

Du merker det veldig godt på katt om han er sulten hehe.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Teller du kornene.....?

Om man er bekymret for om katten spiser nok er det lettere å følge med på hva katten spiser og da får man gjerne med seg hvor mye.

AnonymBruker
Skrevet

Han har forresten fått ormekur for bare en ukes tid siden, så det er ikke noe sånt heller. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Teller du kornene.....?

Herregud, skal alltid komme en sånn som deg. Jeg skrev "kanskje".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Apex skrev:

Om man er bekymret for om katten spiser nok er det lettere å følge med på hva katten spiser og da får man gjerne med seg hvor mye.

Ja, og derfor vet jeg sånn ca, kanskje 4 korn i dag og 10 korn i går.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han har forstoppelse? Da stopper de å spise

Anonymkode: 1ebc9...c1a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har forresten fått ormekur for bare en ukes tid siden, så det er ikke noe sånt heller. 

Veldig bra du er på toppen av det, jeg ga min for 1 uke siden så jeg håper det var nok. Er veldig med fugler han skal prøve å ta inn, han skal liksom kun vise de til meg men han gjør ingenting med de :( 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Apex skrev:

Da lurer jeg på om han rett og slett bare er mett, som du sier så er jo sesongen begynt. Min katt spiser ikke hele fugler eller rotter, dessverre :P 

Du merker det veldig godt på katt om han er sulten hehe.

Skulle ønske jeg kunne sett hva som er inne i magen hans, haha! 

Skrevet

Skulle ønske jeg kunne sett hva som er inne i magen hans, haha! 

Ja du det hadde vært meget interessant! :laugh:

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Apex skrev:

Veldig bra du er på toppen av det, jeg ga min for 1 uke siden så jeg håper det var nok. Er veldig med fugler han skal prøve å ta inn, han skal liksom kun vise de til meg men han gjør ingenting med de :( 

Usj ja, min kommer også på døra og skal vise. Skulle ønske jeg kunne hindra han i det, men det er jo sånn naturen er, det er hans instinkter. Han spiser de i det minste opp, bortsett fra spissmusene som han bare leker seg med og legger igjen som et torturert kadaver. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje han har forstoppelse? Da stopper de å spise

Anonymkode: 1ebc9...c1a

Ikke en dum tanke, men da ville han vel hatt redusert allmenntilstand? Underlig om det skulle skje så fort etter veterinærbesøk isåfall, men er jo ikke alt de avdekker hos veterinæren heller. 

Skrevet

Ikke en dum tanke, men da ville han vel hatt redusert allmenntilstand? Underlig om det skulle skje så fort etter veterinærbesøk isåfall, men er jo ikke alt de avdekker hos veterinæren heller. 

Jo jeg tror katten ville fått redusert allmenntilstand, men så lenge han virker frisk og rask så tror jeg ikke det er problemet. Men for å være på den sikre siden så kan du prøve å følge med på katten når han er på do om du skulle være så heldig, da får du mulighet å se hvor lang tid han bruker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...