AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #1 Skrevet 18. april 2018 Når man er i jobbsøker modus, så er man i situasjonen at man vil gjøre hva som helst for å få en ny jobb, og når jobbene i nærmiljøet ikke er der, så trenger man å øke radiusen for at man skal få større sjanse for å få drømmejobben. Men kunne du flyttet til en ny by, ny sted der du ikke kjente noen fra før, ville du trivdes tror du og hva skulle du gjort i fritiden? Er ansatte flinke til å gjøre det enkelt å tilrettelegge at tilflyttere skal lettere finne seg til rette i den nye byen/stedet man har flyttet til? vil du dele erfaringer som du har gjort i den prosessen? Anonymkode: e688a...3c8
Daria Skrevet 18. april 2018 #2 Skrevet 18. april 2018 Jeg har gjort det - jeg flyttet helt alene til en annen kant av landet, et sted jeg ikke kjente noen og ikke hadde noe nettverk, fordi der var det relevant jobb å få. Arbeidsgiver hadde fritidsaktivitet klar til meg da jeg kom - jeg hadde nevnt på intervjuet at jeg drev med korsang og fikk beskjed på første arbeidsdag om når og hvor damekoret øvde og at de ventet meg Hovedproblemet mitt var at jeg er født og oppvokst i Oslo og flyttet til en liten distriktskommune, så forskjellene ble rett og slett for store - hadde jeg flyttet til en av de større byene ville antagelig ting vært enklere. Dessuten var jeg - som man gjerne er når man er nyutdannet, desperat og flyttbar - ung og uerfaren, det er mye jeg ville gjort annerledes og taklet bedre i dag. Jobbmessig var det absolutt verdt det, og jeg lærte mye av det også på andre måten, men det var ikke bare enkelt. 3
Vegglampe Skrevet 19. april 2018 #3 Skrevet 19. april 2018 Jeg har gjort det to ganger, eller bare bytta jobb en gang, men flytta på meg to ganger. Angrer ikke på valget. Var ensomt i starten, men så fikk jeg hunden min hjem. Da ble fritiden bedre. Meldte meg på flere aktiviteter, og har nå mye bedre nettverk.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #4 Skrevet 19. april 2018 Jeg gjorde det for noen år siden og skal snart gjøre det igjen. Det er ingen problem for meg. Jeg har svært mange fritidsinteresser og er ikke avhengig av at folk skal måtte tilrettelegge for meg nei. Anonymkode: 4309c...434
_popcorn_ Skrevet 19. april 2018 #5 Skrevet 19. april 2018 Har gjort det flere ganger. Men hvordan resultatet blir kommer an på deg. Om du er sånn passe utadvent, og kanskje har noen sosiale interesser, så er det lettere. Hvilken type jobb og firma kan også ha mye å si. Første gang jeg flyttet uten å kjenne noen, så var det en typisk jobb med mye gjennomtrekk av folk, og veldig mange som begynte der kjente ingen, derav hadde mange vært i samme situasjon og tok seg godt av de nye. Siste gangen så havnet jeg i ett lite firma, hvor de fleste var en del eldre enn meg, hadde helt andre fritidsinteresser og var etablert med familie, så der fikk jeg ingen sosial omgang med kolleger utenom på jobb. Den første måneden var litt tung, men fikk etterhvert kontakt med en gjeng med samme interesse som meg, som jeg begynte henge med en gang i uka pga hobbyen, og så møtte jeg en venn av en venn, som tok meg litt under vingen sin og ut av det fikk jeg plutselig masse nye venner og veldig mye sosial omgang. Har aldri angret på at jeg tok sjansene og flyttet dit det var jobber, har fått mange nye vennskap og mye god erfaring. Har også lært mye om meg selv ved å slippe taket på "trygghetslinen" og hoppe ut i det ukjente!
Oddy Skrevet 19. april 2018 #6 Skrevet 19. april 2018 Utdannelsen som jeg skal studere må jeg flytte så jeg hadde ikke hatt noen problemer å flytte til en plass hvor jeg ikke kjente noen. Ser det bare på en kul utfordring. Ny plass og nye mennesker å treffe. Er kjekt med litt forandring også
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #7 Skrevet 19. april 2018 1 minutt siden, Oddy skrev: Utdannelsen som jeg skal studere må jeg flytte så jeg hadde ikke hatt noen problemer å flytte til en plass hvor jeg ikke kjente noen. Ser det bare på en kul utfordring. Ny plass og nye mennesker å treffe. Er kjekt med litt forandring også Jeg er i samme situasjon som deg, men jeg vil tro det er mye enklere å flytte et sted alene når man er student vs det å skulle jobbe. Anonymkode: b5784...647 1
Oddy Skrevet 19. april 2018 #8 Skrevet 19. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i samme situasjon som deg, men jeg vil tro det er mye enklere å flytte et sted alene når man er student vs det å skulle jobbe. Anonymkode: b5784...647 Du har et poeng der. Studenter har fadderuker og folk i samme sitausjonen. Mens i jobb kan en bli litt mer begrenset. Men likevel tror jeg det kan gå fint for en hvis de virkelig står på å prøver å få kontakt med folk
Elaine Marley Skrevet 19. april 2018 #9 Skrevet 19. april 2018 (endret) Jeg har gjort det mange ganger Mest som student, og da er det enklere. Vil også si at det kommer helt an på stedet og hvordan man selv er. På enkelte steder kan folk være vanskeligere å komme inn på folk, og om du er av den tilbakeholdne eller sjenerte typen så kan det nok kanskje være en utfordring. Men man kan også være aktiv selv og finne ting å være med på. Allikevel så ville ikke jeg latt det stoppe meg. Hvis man ikke trives et sted så kan man alltids flytte. Endret 19. april 2018 av Elaine Marley
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #10 Skrevet 19. april 2018 Flyttet 3 timer biltur unna "hjem". Flotte mennesker her også. Var sent i 30årene mår jeg flyttet. Anonymkode: 8b91e...acb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå