AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #1 Skrevet 18. april 2018 Så. Jeg har alvorlig ME. Jeg er i bunn og grunn husbunden. Dette innebærer at jeg ikke bare er inaktiv, men selv matlaging er vanskelig til tider. Derfor har det blitt for mye ferdigmat. Og selv når jeg ikke spiser direkte usunt er det vanskelig å ikke legge på seg når man får null fysisk aktivitet. Jeg søker tips fra folk i lik situasjon. Eller evt tips til sunn mat som krever ekstremt lite forbereding. Anonymkode: 2f6ab...38c
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #2 Skrevet 18. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Eller evt tips til sunn mat som krever ekstremt lite forbereding. alle typer salater kjøp ferdigblandinger og tilsett en proteinkilde og fett Anonymkode: 46242...811
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 18. april 2018 #3 Skrevet 18. april 2018 Vekt handler 90 % om kosthold, så at du ikke kan trene betyr lite. Vil du ned i vekt må du spise mindre enn du forbruker. Skjønner at du ikke orker å bruke lang tid på å lage mat, men sunn mat trenger ikke ta lang tid å lage.
Lill3My Skrevet 18. april 2018 #4 Skrevet 18. april 2018 Spise mer grønnsaker! Metter godt og gir mye god næring uten å gå betydelig utover kaloriene. Jobb deg opp til en hel kilo grønnsakee hver dag. Ellers kutt all flytende næring - det gir nye kalorier uten å mette særlig. Kutt ned på mengden saus o. L Det virker forferdelig å ha ME! Føler med deg. Husk at mye mat lager seg selv - ovnsbakte grønnsaker med fisk eller kylling feks. De dagene du er litt bedre kan du jo evt koke opp litt mat slik at du har til de kommende dagene. Ha alltid kokte egg i kjøleskapet feks. Fruktmessig kan du med fordel velge ting som melon o. L fremfor banan og druer og sukker og kalorier. Spis generelt mye grønt og mye bra protein som fisk, rent kjøtt egg, meieriprodukt osv 1
miaw Skrevet 18. april 2018 #5 Skrevet 18. april 2018 (endret) De dagene du er litt bedre og har overskudd til å lage mat, så lag store porsjoner med sunn mat som du kan fryse ned og ta opp? Ellers er det jo mye godt fra findus som ikke er usunt. Grønnsakspasta istede for vanlig pasta. Kutt karbohydrater og pøs på med masse grønnsaker istede. Frosne hvis det blir mye jobb å kutte opp. Å steke laks med grønnsaker i folie tar ca like lang tid som å steke en ferdigpizza. Masse god bedring til deg, håper du klarer og holde motet oppe! Endret 18. april 2018 av miaw
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #6 Skrevet 18. april 2018 Hvis du har alvorlig grad bør du få tilbud om hjemmehjelp eller BPA. Har du snakket med kommunen om det? De kan handle og lage i stand mat. Anonymkode: efd93...558 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #7 Skrevet 18. april 2018 Det finnes en gruppe på Facebook for oss hvis det er interessant, du finner den her: https://www.facebook.com/groups/519870714795147/ Anonymkode: 7fa09...28f
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #8 Skrevet 18. april 2018 Sliter i perioder med akkurat det samme selv. Prøver å lage opp endel i de periodene jeg er bra. Smoothie: kan tilsette f.eks avokado, kokosmelk, cottage cheese eller egg for at den blir mettende i tillegg til grønnsaker/bær. De ferdige wokblandingene, kokosmelk, curry paste og nudler/ris. Fiskepakkene som du kan putte rett inn i ovnen og f.eks salatposene som er ferdig kuttet og potetsalat. Makrell i tomat for å få i meg fisk. Nøtter. Mye kalorier, men sunt fett. Så har brukt det som et måltid når jeg er ekstra sliten. Anonymkode: d8a37...ad0
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #9 Skrevet 18. april 2018 38 minutter siden, Lill3My skrev: Spise mer grønnsaker! Metter godt og gir mye god næring uten å gå betydelig utover kaloriene. Jobb deg opp til en hel kilo grønnsakee hver dag. Ellers kutt all flytende næring - det gir nye kalorier uten å mette særlig. Kutt ned på mengden saus o. L Det virker forferdelig å ha ME! Føler med deg. Husk at mye mat lager seg selv - ovnsbakte grønnsaker med fisk eller kylling feks. De dagene du er litt bedre kan du jo evt koke opp litt mat slik at du har til de kommende dagene. Ha alltid kokte egg i kjøleskapet feks. Fruktmessig kan du med fordel velge ting som melon o. L fremfor banan og druer og sukker og kalorier. Spis generelt mye grønt og mye bra protein som fisk, rent kjøtt egg, meieriprodukt osv Ja jeg må prøve å lage opp litt på gode dager. Jeg er også blitt obs på flytende. Drikke også, drikker bare vann nå. 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har alvorlig grad bør du få tilbud om hjemmehjelp eller BPA. Har du snakket med kommunen om det? De kan handle og lage i stand mat. Anonymkode: efd93...558 Ja skulle nok det. Men så vidt jeg forstår er jeg for dårlig til BPA, og jeg vet ikke hvor jeg skulle begynt engang. Man må nesten være frisk for å være syk. Jeg orker ikke engang å tenke på nav og kommune og legetime engang. 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sliter i perioder med akkurat det samme selv. Prøver å lage opp endel i de periodene jeg er bra. Smoothie: kan tilsette f.eks avokado, kokosmelk, cottage cheese eller egg for at den blir mettende i tillegg til grønnsaker/bær. De ferdige wokblandingene, kokosmelk, curry paste og nudler/ris. Fiskepakkene som du kan putte rett inn i ovnen og f.eks salatposene som er ferdig kuttet og potetsalat. Makrell i tomat for å få i meg fisk. Nøtter. Mye kalorier, men sunt fett. Så har brukt det som et måltid når jeg er ekstra sliten. Anonymkode: d8a37...ad0 Hm jeg lager smoothie innimellom, men har ikke tenkt på de tingene for å få de litt mer mettende, det var smart! Jeg glemte forøvrig å nevne at jeg har ibs. Det er nogenlunde under kontroll, men tåler ikke mye gluten eller laktose. Takk for alle svar så langt ❤️ Anonymkode: 2f6ab...38c
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #10 Skrevet 19. april 2018 Hei, jeg er litt i samme situasjon selv, har ikke fått diagnosen ME, men er nok like rundt hjørnet Og har ibs. Du må jobbe med tarmen din, forbedre den først og fremst. En gang i uken så koker jeg kraft av to økologiske høner, drikker denne hver dag med en stor ss kollagen inni. Dette har gjort mye for min tarm, jeg tåler til og med bittelitt gluten nå igjen etter et hvalvt år, men holder meg unna for å styrke tarmen enda mere. Har du tatt dietten for ibs? Kuttet ut alt du ikke skal ha også innføre en og en ting? Anbefaler deg å gjøre det. Mine tips ang mat er: ha alltid egg i hus, det er raskt, næringsmessig ypperlig, billig og ibs vennlig. 2 kokte egg til frokost, omelett med ferdig oppkuttet salat til til lunch eller middag, det går raskt. Chia og maisknekkebrød som er glutenfritt anbefales. Den kan du spise med makrell i tomat med majones og masse agurk. Ren kjøttpålegg, gjerne 2-3 skiver åer knekkebrød for å få opp proteinmengden. Nå vet jeg ikke om du har familie å ta hensyn til, men det jeg pleier å gjøre er å lage wok-aktig middag for meg for flere dager. Bruker de grønnsakene magen min tåler, en kjøttkilde, feks kyllingfilet, og når jeg først er i farta så lager jeg for 3-4 dager. Blir jeg lei andre dagen så fryser jeg ned og tar opp senere. Supper og gryter er også mat som lages raskt, er glutenfrie og kan lages for flere dager. Andre dager kan middagen min være 100g kjøttdeig med forrskjellige krydder, 2 speilegg og mye grønt ved siden av. Mye mat kan lages veldig raskt så lenge en har alt i hus. Så god planlegging og handel er viktig. Anbefaler deg å holde deg unna sukker, det forverrer både ibs og ME. prøv å lese deg opp, det er mange fine sider både på facebook og forrskjellige blogger å hente inspirasjon fra. Det kan føles overveldende å vite hvor en skal begynne men etterhvert går det seg til. Det sies at over 90 prosent av de med ME, sliter med tarm, så veldig viktig å få denne i orden. Anonymkode: 27d32...ee5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #11 Skrevet 19. april 2018 På dager hvor formen er litt bedre så kan du prøve å lage opp mat og fryse ned i porsjoner. Grønnsaksuppe f.eks er sunt og mettende. Kok opp ei gryte vann+grønnsakbuljonger, putt oppi de grønnsakene du liker. Jeg bruker gulrøtter, kålrabi, sellerirot, purreløk og poteter. Dette er den lettvinte måten, du kan også koke kraft med svineknoker, sil kraften, rens svneknokene og tilsett kjøttet og grønnsakene i suppen/kraften. Fiskegrateng kan du også lage opp og fryse ned. Hvis du kjøper deg ei juicemaskin så kan du lage deg sunne og gode juicer av både frukt og grønnsaker. Har ikke ME selv, så lite erfaring, men jeg tror det er viktig at ME-pasienter har et næringsrikt kosthold med vitaminer, sunne fettkilder, proteiner, trege karbohydrater og mineraler. Anonymkode: 2e48e...d81
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #12 Skrevet 19. april 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Så. Jeg har alvorlig ME. Jeg er i bunn og grunn husbunden. Dette innebærer at jeg ikke bare er inaktiv, men selv matlaging er vanskelig til tider. Derfor har det blitt for mye ferdigmat. Og selv når jeg ikke spiser direkte usunt er det vanskelig å ikke legge på seg når man får null fysisk aktivitet. Jeg søker tips fra folk i lik situasjon. Eller evt tips til sunn mat som krever ekstremt lite forbereding. Anonymkode: 2f6ab...38c har gått ned 55 kg ved å være fullstendig inaktiv, så det går godt an. Det er stort sett kosthold som teller når det gjelder vektnedgang. Anonymkode: 8b29d...6b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå