AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #1 Skrevet 18. april 2018 Jeg har hatt det. Gikk med det i to uker (!) før jeg ble lagt inn på sykehus og fikk behandling. Det var et smertehelvete uten like, jeg hadde 40 i feber, og gråt av smerte. Elendig allmenntilstand, mildt sagt, og slet med å puste. Joda, jeg var hos legen etter at det ikke gikk over etter 4 dager med den dritten, og de diagnostiserte meg med lungebetennelse etter et røntgenbilde, sendte meg hjem med smertestillende (som ikke hjalp) og AB. Gikk i 10 dager på det før jeg ble sendt til sykehus. Så det er 14 dager, og det er fra jeg kjente smerten, først i hjertet, så i lungen. Før det hadde jeg smerter i ene beinet, uten å forstå hva det kunne være for noe. Javel. Legene sa til meg at "det kan være farlig", men fikk alltid inntrykket av at det egentlig ikke er så veldig farlig. Men så en serie på TV nå der en person hadde hatt det samme som meg, og da hadde legen sagt at det at han gikk rundt med det i EN UKE (det var visst lenge) var alvorlig, og at det var et mirakel at han ikke var død.. Stemmer det!? Anonymkode: 99446...46c
solmåneogstjerner Skrevet 18. april 2018 #2 Skrevet 18. april 2018 Det er helt klart livsfarlig. Du var heldig. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #3 Skrevet 18. april 2018 Du lever jo tydeligvis, hvorfor stresse med det? Anonymkode: 18aa5...752 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #4 Skrevet 18. april 2018 Det kommer helt an på hvor i lungene det sitter, størrelsen på embolien og om det er en eller flere. Det kan være farlig, men som regel går det fint. Akkurat som infeksjon kan være farlig, men som regel går det fint. Anonymkode: b53c7...4e6 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #5 Skrevet 18. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du lever jo tydeligvis, hvorfor stresse med det? Anonymkode: 18aa5...752 Fordi livet mitt er ødelagt på grunn av det, så jeg sliter med traumer, og det at jeg kan ha vært så nær døden forverrer alt veldig for meg. Anonymkode: 99446...46c
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #6 Skrevet 18. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kommer helt an på hvor i lungene det sitter, størrelsen på embolien og om det er en eller flere. Det kan være farlig, men som regel går det fint. Akkurat som infeksjon kan være farlig, men som regel går det fint. Anonymkode: b53c7...4e6 Ok. Jeg husker ikke om det var flere, men det var betent og jeg var veldig (!) syk. Fikk senere embolier i begge leggene og lysken. Men det er ikke så farlig som LE har jeg hørt? Anonymkode: 99446...46c
Peaches Skrevet 18. april 2018 #7 Skrevet 18. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi livet mitt er ødelagt på grunn av det, så jeg sliter med traumer, og det at jeg kan ha vært så nær døden forverrer alt veldig for meg. Anonymkode: 99446...46c Du sliter med traumer... hvorfor? 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #8 Skrevet 18. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok. Jeg husker ikke om det var flere, men det var betent og jeg var veldig (!) syk. Fikk senere embolier i begge leggene og lysken. Men det er ikke så farlig som LE har jeg hørt? Anonymkode: 99446...46c En blodpropp i leggen er ikke farlig i det hele tatt i seg selv - det som kan være farlig er når blodproppen løsner fra leggen og drar opp til hjertet, hjernen osv. Hvordan er livet ditt ødelagt pga det? Anonymkode: 18aa5...752
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #9 Skrevet 18. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi livet mitt er ødelagt på grunn av det, så jeg sliter med traumer, og det at jeg kan ha vært så nær døden forverrer alt veldig for meg. Anonymkode: 99446...46c Hvordan er livet ditt ødelagt? Anonymkode: e32a5...620
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #10 Skrevet 18. april 2018 2 minutter siden, Peaches skrev: Du sliter med traumer... hvorfor? Det ønsker jeg ikke å utdype her. Men det har sammenheng med sykdom. Anonymkode: 99446...46c
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #11 Skrevet 18. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan er livet ditt ødelagt? Anonymkode: e32a5...620 Jeg forstår at du kan stille det spørsmålet, det er både PTSD (en veldig, veldig lang historie), samt en ødelagt kropp. Anonymkode: 99446...46c
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #12 Skrevet 18. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En blodpropp i leggen er ikke farlig i det hele tatt i seg selv - det som kan være farlig er når blodproppen løsner fra leggen og drar opp til hjertet, hjernen osv. Hvordan er livet ditt ødelagt pga det? Anonymkode: 18aa5...752 Igjen, ønsker ikke å legge ut om det. Dessuten sa legene at en blodpropp, fra leggen, ikke kan føres videre til hjernen, for det stopper i lungene pga de små blodårene i lungene. Så får man lungeemboli. Det sa en overlege til meg, aner ikke om det stemmer, men forholder meg til det. Anonymkode: 99446...46c
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #13 Skrevet 18. april 2018 Min bestefar fikk det akutt og overlevde så vidt. Snakker luftambulanse. Anonymkode: af015...a51
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #14 Skrevet 18. april 2018 Lungeemboli kan være livsfarlig, man kan dø av det. Anonymkode: 2078b...088
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #15 Skrevet 18. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår at du kan stille det spørsmålet, det er både PTSD (en veldig, veldig lang historie), samt en ødelagt kropp. Anonymkode: 99446...46c Det er ikke uvanlig å bli redd etter en blodpropp, og hvis du hadde psykisk sykdom fra før, kan alt forsterkes. Anonymkode: 08aa6...7c8
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #16 Skrevet 18. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke uvanlig å bli redd etter en blodpropp, og hvis du hadde psykisk sykdom fra før, kan alt forsterkes. Anonymkode: 08aa6...7c8 Det er ikke det det handler om. Anonymkode: 99446...46c
Elán Skrevet 18. april 2018 #17 Skrevet 18. april 2018 Det er farlig. Jeg hadde 7 blodpropper i lungene da det ble oppdaget. Legene på sykehuset sa at om jeg hadde kommet noen dager senere, kunne det vært for sent. Det var rett og slett en nær døden-opplevelse for meg.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #18 Skrevet 18. april 2018 Sammenligningen med en infeksjon er ganske god. Det kan være alvorlig og farlig, men det trenger ikke være det. Det avhenger av størrelsen og plasseringen. Lungene våre skal faktisk fungere som et filter og deler av jobben til lungene er å filtrere bort småpartikler som dannes i blodet. Det skjer hos oss alle, hele tiden. Problemet er når partiklene blir for store, slik at de ikke brytes ned, eller de setter seg slik at (store) deler av lungevevet blir skadet eller satt ut av funksjon. Så svaret på spørsmålet ditt er at hvis blodproppen sitter slik at den gir skade og kroppen ikke klarer å rydde opp selv, så kan det potensielt bli veldig farlig. Hvis den derimot sitter mer "gunstig" til, og kroppen klarer å rydde opp selv, så trenger det ikke være så farlig. Anonymkode: 5bc3f...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #19 Skrevet 18. april 2018 https://academic.oup.com/bjaed/article/13/3/98/278874 Her står det litt om lungene sin filterfunksjon. Anonymkode: 5bc3f...2a8
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #20 Skrevet 19. april 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Sammenligningen med en infeksjon er ganske god. Det kan være alvorlig og farlig, men det trenger ikke være det. Det avhenger av størrelsen og plasseringen. Lungene våre skal faktisk fungere som et filter og deler av jobben til lungene er å filtrere bort småpartikler som dannes i blodet. Det skjer hos oss alle, hele tiden. Problemet er når partiklene blir for store, slik at de ikke brytes ned, eller de setter seg slik at (store) deler av lungevevet blir skadet eller satt ut av funksjon. Så svaret på spørsmålet ditt er at hvis blodproppen sitter slik at den gir skade og kroppen ikke klarer å rydde opp selv, så kan det potensielt bli veldig farlig. Hvis den derimot sitter mer "gunstig" til, og kroppen klarer å rydde opp selv, så trenger det ikke være så farlig. Anonymkode: 5bc3f...2a8 Jeg hadde en betennelse der i 14 dager (derfor trodde de det var lungebetennelse), ekstreme smerter. Den løste seg ikke opp før jeg fikk blodfortynnende. Fikl antibiotika intravenøst pga crp på 250 elns. Så vet ikke, men jeg var da veldig dårlig. Har fortsatt smerter der den satt. Anonymkode: 99446...46c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå