Gå til innhold

5-åring vil ikke sove

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg håper noen har erfaring med dette, noe jeg mistenker sterkt. Vi har en gutt på 5 år som alltid har vært vanskelig å legge. Vi starter tidlig med stelling, pysj og mat og tannpuss, leser bok, sier god natt. Da begynner tullet, og hun styrer på på rommet sitt. Hun girer seg opp når vi går, og det kan virke som om hun tar energien vår når vi er der, girer seg opp da også, det eskalerer.  Jeg har lest ofte at feks «vi tillater ikke at hun går utav sengen» , men hva ligger i det?? Tillater ikke, men om hun/han gjør det, hva blir konsekvensen? Vi bruker hele kvelden på legging av lillemann, og det har blitt en negativ slutt på dagen som vi ønsker å gjøre noe med. Det er vel litt av problemet, viner alle sliten av at det er slik, og ofte blir klokken 2130 før han sovner. Vi prøver å ha han i seng til 19, da vi opplever at han fort blir overtrøtt etter det. Altså, noen ganger sovner han ikke lenge etter det, men han sovner sjelden lett etter leggetid ca 1930. Det er som om han på død og liv ikke skal sove, begynner å styre når han merker at han holder på å sovne. Jeg er desperat, ønsker gjerne KONKRETE råd, hva gjør dere om barnet begynner å skrike, tulle etc. ÅHelt konkret. Kan nevnes at han har småsøsken som har lagt seg, vi prøver å unngå at han vekker de. Vi håper veldog på tips fra noen med erfaring er ute! 

Endret av Threekids
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en som fyller fem til sommeren, og kan kråke ganske mye på kvelden. Den siste uka har vært et helvete, og jeg har- i min graviditet med tredjemann kapitulert og latt han sovne i vår seng, med avtale om at vi skulle bære han over i sin egen seng når vi skulle legge oss. Det har funka her.

I dag starta vi leggingen kl 1730, og bestemte oss for at han ikke skulle sovne annet sted enn i sin egen seng i dag. Ryddet rommet sammen med han slik så ingenting skulle være «klart til å lekes med», han badet ganske lenge og vi leste en bok og sang en sang. (Det er vanlig rutine). Han sto opp to ganger, men gikk tilslutt og la seg da jeg truet han med å bli sint. 

Det går i faser her, men vi opplever st kl 1900 er for sent å legge. Vi må legge han senest 1830, for hvis ikke blir det ihvertfall bare rot.

Anonymkode: 5a2c1...e31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...