Gjest Anonymous Skrevet 21. februar 2005 #1 Skrevet 21. februar 2005 Hei! Jeg skal studere et år i utlandet og lurer på om jeg kan ta lappen i utlandet? Må jeg ta oppkjøringen på nytt når jeg kommer tilbake til Norge?
Gjest Anonymous Skrevet 22. februar 2005 #2 Skrevet 22. februar 2005 Ja, du må nok det for å få norsk førerkort. Jeg har ei venninne som tok lappen i USA (der kunne hun jo ta den allerede når hun var 16...) da hun gikk på skole der ett år. Da hun kom hjem måtte hun ta teorieksamen, en del v det obligatoriske (glattkjøring og mørkekjøring tror jeg det var) samt oppkjøringa for å få norsk sertifikat. ETTER at hun var blitt 18 da.
Gjest Étoile Skrevet 22. februar 2005 #3 Skrevet 22. februar 2005 Jeg tok lappen i USA da jeg var 16. Eneste obligatoriske jeg måtte gjøre når jeg kom hjem, var å ta et glattkjøringskurs da jeg fylte 18. Jeg valgte å ta masse kjøretimer i tillegg, ettersom kjøreopplæringen i USA ikke er helt optimal... Den gang var reglene slik at man måtte ha lappen i minst 6 måneder imens man bor ute for å kunne bytte inn det utenlandske førerkortet i et norsk. Mulig reglene er endret nå, jfr gjest over, men sjekk det opp med ditt lokale biltilsyn. En grei måte å spare mange mange tusenlapper på ihvertfall!
Gjest Anonymous Skrevet 22. februar 2005 #4 Skrevet 22. februar 2005 Ja, du må nok det for å få norsk førerkort. Men det er da virkelig ikke nødvendig med norsk førerkort!! Har du f.eks engelsk førerkort er det like gyldig i norge som et norsk et. Og det er halve prisen! Det er slutt på at man må ta glattkjøring i tillegg når man kommer hjem (men det kan kanskje være lurt alikevel?) Jeg skal studere et år i utlandet og lurer på om jeg kan ta lappen i utlandet? Kommer ann på land. Hvis det er EØS land; ja! Personer som bor i Norge og tar førerkort i et annet EØS-land (etter minst seks måneders dokumentert opphold i det landet), kan bruke dette førerkortet i Norge uten at det kreves innbytte. Må jeg ta oppkjøringen på nytt når jeg kommer tilbake til Norge? nei.... http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=1157 Mer informasjon om dette kan man få ved å henvende seg til en trafikkstasjon
Lizzie Skrevet 23. februar 2005 #5 Skrevet 23. februar 2005 I og med at reglene for kjøreopplæringen i Norge har blitt endret flere ganger i senere tid, og sist nå 1.januar, så ville jeg tatt kontakt med trafikkstasjonen for sikkerhets skyld. Lykke til med førerkortet!
Gjest Xavia Skrevet 23. februar 2005 #6 Skrevet 23. februar 2005 Ja, du må nok det for å få norsk førerkort. Selv om venninden din måtte det, så betyr ikke det at da er det sånn... Jeg tok lappen i utlandet, og måtte ikke ta oppkjøring om igjen. Søstenen min tok lappen i utlandet, og det ser ikke ut til at hun må ta oppkjøring om igjen hun heller. Kommer tydelig an på hvilket land du tar lappen i.
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #7 Skrevet 23. februar 2005 Vel, for å få et førerkort som er NORSKT innbilte jeg meg at man måtte ta oppkjøring i Norge, men tar man førerkort i et EØS-land er jo det like gyldig som noe annet. Mulig man bare kan "bytte det inn", men det er vel ikke egentlig noe poeng? Førerkortene er jo internasjonale, bare at det står land på dem, innen EØS? Min venninne tok altså sertifikat i USA, for ca 10 år siden, så ja, mye kan ha forandret seg, og det ser jeg slett ikke bort fra.
Glitnir Skrevet 23. februar 2005 #8 Skrevet 23. februar 2005 Selv tok jeg sertifikatet som i USA som 17-åring, da jeg bodde der ett år. Dette var i 1996. Da jeg kom tilbake til Norge og gikk innom Biltilsynet, fikk jeg beskjed om å komme tilbake når jeg ble 18. Det gjorde jeg. Ble da pålagt å ta glattkjøring, som det eneste. Ingen oppkjøring eller noe annet. Da denne var gjennomført, fikk jeg utstedt NORSK sertifikat, det amerikanske var overført til norsk. De "inndro" det amerikanske, og da jeg et par år senere var tilbake i USA, prøvde jeg å få utstedt det amerikanske sertifikatet mitt på nytt, som en souvenir. Dette gikk imidlertid ikke, da det faktisk var registrert der at mitt sertifikat var overført til norsk, hadde jeg ikke lengre amerikansk sertifikat ( ) Men denne praksisen var tydeligvis forskjellig fra biltilsyn til biltilsyn, for venner av meg som var like gamle og i USA samtidig som meg, og tok sertifikat, fikk det ikke godkjent uten blant annet oppkjøring i tillegg. Problemet med å ta sertifikat i utlandet for så å bruke dette i Norge, er at dette er tidsbegrenset (muligens ikke innenfor EØS dog). Det vanlige er ellers at du kan bruke sertifikatet i maks tre måneder for hver innreise, og i tillegg ett eller annet om at du ikke kan bo permanent i Norge, og så bare reise ut for å få det fornyet. Er noen år siden jeg sjekket opp reglene, men slik har det i alle fall vært. Mine slektninger som bor i USA, men er på lange ferier i Norge av og til, har problemer med dette.
Olifant Skrevet 23. februar 2005 #9 Skrevet 23. februar 2005 Jeg tror det lureste du kan gjøre er å kontakte biltilsynet og sjekke med de da reglene forandrer seg veldig fort. Jeg kom hjem fra Australia i fjor og reglene har forandret seg to ganger på det året jeg har vært hjemme!
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #10 Skrevet 23. februar 2005 Ja,tror jeg skal sjekke med biltilsynet,men takk for svar alle sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå