Gå til innhold

Når folk foretrekker venninna mi fremfor meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd noe merkelig med ei god venninne. Greia er at når vi to er sammen og møter andre, så er det gang på gang tydelig at de foretrekker henne foran meg. Eksempler: Hver gang! Vi har studert sammen, og når jeg kom sa de andre «hei!». Når hun kom, så sa de andre «HEEEIII!!! :)». Hver bidige gang! En annen fyr vi ble kjent med på byen sender alltid mld til henne når han vil finne på noe. Jeg prøver bare å være blid og imøtekommende, men kommer i skyggen her også. Jeg har opplevd at vi begge sto og snakket med en annen medstudent vi ikke hadde sett på lenge, etter en stund går venninna mi ut. Jeg blir fortsatt stående å prate med medstudenten til hun avbryter meg og sier hun vil gå utenfor og lufte seg. Hvorpå hun går rett bort til venninna mi og fortsetter å skravle med henne i stedet for meg. 

Hun får gratulasjoner på bursdagen, jrg hører ikke et pip.

Jeg er på ingen måte sur eller sjalu på venninna mi for at alle foretrekker henne foran meg. Jeg er veldig glad i henne og vi er gode venner. Hun er bare seg selv sånn hun er og prøver på ingen måte å ta noen fra meg. Jeg har heller aldri før opplevd noe lignende og jeg har alltid hatt venner og hatt lett for å få nye venner. Men her skjer det et eller annet i dynamikken som gjør at jeg blir stående igjen som tydelig mindre interessant enn henne. Jeg har også opplevd at en annen medstudent sa til meg lykke til videre i livet da vi sluttet, mens hun sa at «vi ses» til venninna mi like etterpå. Jeg må innrømme at det noen ganger er litt tøft for selvfølelsen min.

Er det noen som har kommentarer til dette, eller er det noen som har opplevd noe lignende selv?

Anonymkode: ce98c...55b

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Da jeg var mye yngre, hadde jeg en venninne som var rett og slett vakker, rå kropp og veldig utadvendt. Alle elsket henne ved første øyekast. Jeg kjente på et stikk av misunnelse, var ikke noe galt med hvordan jeg så ut heller, men hun var en innertier å se på. 

Før jeg møtte henne var jeg vant til å være midtpunktet og hun som alltid ble likt av alle. Brått ble jeg nr 2. 

Trøstet meg med at etter at alle ble kjent med venninnen min, var det alltid meg som var den de ville holde kontakten med i ettertid. For jeg var også kul å snakke med, de kjedet seg i selskapet hennes etter en liten stund, hun var bare pen og det var det. 

Og nå, 30 år senere er det ingen tvil om hvem som har holdt seg i form ;) Hun surfet noen år på at hun var vakker og sprek, men glemte at tiden setter sine spor. Jeg har litt bedre gener enn henne og må vel si, uten å skryte, at jeg ser langt bedre ut enn henne nå. 

Dagens selvtillitsboost på meg selv, fra meg selv :) 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Trøstet meg med at etter at alle ble kjent med venninnen min, var det alltid meg som var den de ville holde kontakten med i ettertid. For jeg var også kul å snakke med, de kjedet seg i selskapet henn

Hei! Så bra for deg at det viste seg at du var den kule å være med i lengden. :) 

I mitt tilfelle er det nok ikke slik. Jeg «taper» hver gang. Det som er trist er at det kan bli selvforsterkende også. Men nå er studiet over og vi ses ikke og henger ikke sammen hver dag slik som før. Jobber i hver vår by nå. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei! Så bra for deg at det viste seg at du var den kule å være med i lengden. :) 

I mitt tilfelle er det nok ikke slik. Jeg «taper» hver gang. Det som er trist er at det kan bli selvforsterkende også. Men nå er studiet over og vi ses ikke og henger ikke sammen hver dag slik som før. Jobber i hver vår by nå. 

Ja, da er det ikke så bra kanskje. Føler du at du mister litt av deg selv, ville jeg kanskje tatt avstand fra henne. Noe som også skjer i ditt tilfelle siden dere er i hver deres by. Viktig å ta hensyn til seg selv hvis du kjenner at det går på bekostning av selvtillit og selvfølelse. Noen mennesker er sånn skapt at de tiltrekker seg alt og alle, uansett kjønn. Og de kan være vonde å være sammen med, kjedelig for de også, i hvert fall hvis de ikke vet at de er sånn.

Hadde en kjæreste en gang som var sånn, til slutt orket jeg ikke være sammen med han lengre, han fikk for mye oppmerksomhet og jeg fikset ikke å være mistenksom til alle jentene som la seg flate etter ham. Han merket knapt jentene, men jeg merket de altfor godt ;) Orket ikke utsette meg eller forholdet vårt for sånt, better off alone. 

AnonymBruker
Skrevet

Mnja.... Jeg tror dette vil være mye lettere å forholde seg til nå som vi ikke henger sammen daglig. Vi ses noen ganger i året og snakkes på tlf en gang i blant, men uten at det er andre til stede hvor jeg blir stående i skyggen. Jeg vil gjerne bevare vennskapet, så jeg håper det kan gå bra. Det hadde nok vært verre om vi fortsatt hadde studert eller hengt sammen hver dag som før. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan det hende du tolker litt for mange situasjoner som at folk foretrekker venninnen din? Hadde ikke tolket alle situasjonene du nevner som det.

Når det er sagt finnes det jo mange som er veldig sosiale og åpne som folk tiltrekkes mot. Jeg er ikke sånn og har ofte ønsket at jeg var flinkere på det området. Men har kommet frem til at det egentlig ikke er så viktig for meg. Så lenge de nære venninnene mine prioriterer meg er jeg fornøyd.

Anonymkode: 507d8...fad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan det hende du tolker litt for mange situasjoner som at folk foretrekker venninnen din? Hadde ikke tolket alle situasjonene du nevner som det.

Når det er sagt finnes det jo mange som er veldig sosiale og åpne som folk tiltrekkes mot. Jeg er ikke sånn og har ofte ønsket at jeg var flinkere på det området. Men har kommet frem til at det egentlig ikke er så viktig for meg. Så lenge de nære venninnene mine prioriterer meg er jeg fornøyd.

Anonymkode: 507d8...fad

Nei, her har jeg nok ikke overtolket. Det har vært et tydelig mønster og jeg har tenkt nøye gjennom at det faktisk er slik.

Det triste med dette er jo at det hver gang er hun som får nye venner, invitasjoner osv og aldri jeg. Og dette har aldri skjedd før så klart og tydelig. 

Skrevet

Håper ikke du klandrer henne for dette så lenge hun er en god venn mot deg! Det kan være så mange grunner til at folk virker mer interesserte i henne og vil snakke/holde kontakten med henne. Kanskje er hun flink til å sende meldinger/snaps what so ever når dere ikke er på skolen, og at de dermed føler at de kjenner henne bedre. Man må jo gjøre en større innsats for å få ordentlige venner når man blir eldre, og det er lurt å ta kontakt utenom der man møtes naturlig.

AnonymBruker
Skrevet

Men altså, jeg er klar over at noe som skjer kan være tilfeldig, men likevel så er det et tydelig mønster her. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, powpow skrev:

Håper ikke du klandrer henne for dette så lenge hun er en god venn mot deg! Det kan være så mange grunner til at folk virker mer interesserte i henne og vil snakke/holde kontakten med henne. Kanskje er hun flink til å sende meldinger/snaps what so ever når dere ikke er på skolen, og at de dermed føler at de kjenner henne bedre. Man må jo gjøre en større innsats for å få ordentlige venner når man blir eldre, og det er lurt å ta kontakt utenom der man møtes naturlig.

Nei, jeg klandrer henne ikke i det hele tatt. Vi er heller ikke 20, men i 30-åra. Folk kontakter også henne igjen før meg uten at hun har send mld først. En gang var vi på fest med ukjente, man la til hverandre på fb. Noen dager senere er jeg slettet som venn men ikke hun. Ja, det kan være bugs og tilfeldigheter. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være ødeleggende. For din egen del hadde jeg vært med denne venninnen minst mulig offentlig, og heller vært med henne med bare dere. Hatt det slik jeg også, var ikke koselig. Men når jeg går ut alene og slikt foretrekker folk meg.

Anonymkode: 7595c...101

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være ødeleggende. For din egen del hadde jeg vært med denne venninnen minst mulig offentlig, og heller vært med henne med bare dere. Hatt det slik jeg også, var ikke koselig. Men når jeg går ut alene og slikt foretrekker folk meg.

Anonymkode: 7595c...101

Du har et poeng. Jeg tror det er best i møtes bare oss to, eller at vi ikke opererer i tospann når vi er i en stor gruppe. 

AnonymBruker
Skrevet

det er her tiltrekningskraften gjelder. Magnetismen. 

Anonymkode: 73ccb...c62

AnonymBruker
Skrevet

Har det på samme måte med et søsken så kjenner følelsen. Det er så kjipt når mennesker vi har kjent like lenge/ er like mye i slekt med eller treffer i de samme sammenhengene hver gang hiver seg om halsen på mitt søsken, med et HEIIIii, for så å hilse såvidt på meg, for så å skravle i vei med mitt søsken. Det blir så tydelig i alle sammenhenger, ved bordplassering f eks, er det en ledig stol blir den alltid ved siden av meg, aldri ved hen.

Har det på samme måte på facebook, jeg blir ikke lagt til, søsken blir. Det er helt klart et mønster som er umulig å overse og veldig vanskelig til tider å ikke la gå inn på seg. Jobber egentlig med å bare godta min plass og prøve å blomstre i skyggen. Ikke lett alltid....  :lillesky2:

Anonymkode: b3afd...32e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har det på samme måte med et søsken så kjenner følelsen. Det er så kjipt når mennesker vi har kjent like lenge/ er like mye i slekt med eller treffer i de samme sammenhengene hver gang hiver seg om halsen på mitt søsken, med et HEIIIii, for så å hilse såvidt på meg, for så å skravle i vei med mitt søsken. Det blir så tydelig i alle sammenhenger, ved bordplassering f eks, er det en ledig stol blir den alltid ved siden av meg, aldri ved hen.

Har det på samme måte på facebook, jeg blir ikke lagt til, søsken blir. Det er helt klart et mønster som er umulig å overse og veldig vanskelig til tider å ikke la gå inn på seg. Jobber egentlig med å bare godta min plass og prøve å blomstre i skyggen. Ikke lett alltid....  :lillesky2:

takk for din beskrivelse.

Anonymkode: 73ccb...c62

AnonymBruker
Skrevet

Trist :( 

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i historien din og opplevde noe av det samme første året på VGS. 

Min daværende besteenninne (som jeg kom i klasse med) var veldig utadvendt og hadde lett for å bli kjent med andre. Hun var veldig på. Jeg var mer sjenert og litt tilbakeholden. Hun kunne ta litt for mye plass, men det var ubevisst tror jeg.  Så jeg synes det var veldig vanskelig, for følte jo hun fikk god kontakt med de andre og de likte henne. Siden hun var en skravlebøtte, så var det vanskelig å komme til. Jeg ble jo usikker når hun begynte å legge planer med de. At de skulle finne på noe etter skolen osv. Jeg var i skyggen av henne. Hun var også veldig lett å like. Tok vi to følge med en ned til sentrum for å ta bussen f.eks, så styrte hun samtalen og jeg bare gikk der liksom 

Tok det litt opp med henne på en forsiktig måte, men fikk bare til svar at hun kunne ikke noe for at jeg var sjenert og hun må få lov til å være seg selv. Joda, men var bare vanskelig å komme til ordet og følte hun overkjørte meg helt. Var mye lettere når hun ikke var på skolen. For da var det mye lettere å snakke med de andre, for da ble jeg ikke avbrutt. Så fort hun kom tilbake, var jeg skyggen igjen :dry:

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ofte slik at hva vi verdsetter i venninner endrer seg litt med alderen. Når man er ung er midtpunktet kanskje den som er mest utadvendt og snakker høyest, mens etterhvert som man blir tryggere på seg selv så vil noen trekkes mer mot den milde og rolige som kan lytte å snakke litt om ting. Jeg aner ikke hvordan du og venninnen din er. Men min egen erfaring er at personer som er negative og klager mye ikke blir tatt så godt i mot selv om det kanskje var morsomt for flere år siden.

Anonymkode: 59d68...72d

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det har med utstråling og imøtekommenhet å gjøre. Noen folk er sosiale magneter fordi de f eks smiler mye, bruker lyst toneleie og alltid viser at de er skikkelig glad for å se deg, og det blir de folk henvender seg til og bonder mest med og syns er tryggere å si heeei til da, enn en som kanskje er mer dempet og normal i sin tilnærming. 

Betyr ikke at du nødvendigvis er noe kjipere person en henne bare at hun er veldig mye blidere og "oppe" i humør liksom, enn mellow og nede på jorda/normal og rolig , etter andres oppfattelse

Anonymkode: d1282...be6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...