Gå til innhold

Når skal man gripe inn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det hender jeg går forbi en leilighet hvor man kan se rett inn i stua til en barnefamilie, og hver gang jeg har gått forbi så er det kjemperotete der inne, og to små barn som sitter oppe og ser på TV selv om klokka har passert midnatt. Ikke misforstå meg her, det er ikke litt sånn typisk «barnefamilierotete», men totalt bomba.

Jeg vet at dette ikke er min sak, men jeg føler et lite ansvar. Men et rotete hjem og manglende leggerutiner er vel ikke nok til å kunne kalles omsorgssvikt? Hvor går grensen? Skal jeg fortsette å gå forbi og holde et lite øye med disse barna? Hva ville du gjort?

Velger å ta denne som anonym. 

Anonymkode: 4e977...f14

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du kan melde anonymt til barnevernet og så kan det jo være opp til dem hvordan de tar det videre. Da har ihvertfall du gjort ditt. 

Anonymkode: 8c1ab...852

• Liker 9
Skrevet

Er ikke opp til deg eller KG hvor grensen går. Er du bekymret, men usikker på om det er noe å melde, kan du ringe barnevernet anonymt og spørre hva du skal gjøre. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du kan melde anonymt til barnevernet og så kan det jo være opp til dem hvordan de tar det videre. Da har ihvertfall du gjort ditt. 

Anonymkode: 8c1ab...852

Kan man melde fra når man ikke har navn på dem det gjelder?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan man melde fra når man ikke har navn på dem det gjelder?

Du veit no adressa :)

Anonymkode: 20cca...d0d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Eller du kan rådføre deg med helsesøster 

Anonymkode: 1f564...b21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går du forbi huset i ukedager eller helg etter midtnatt? Virker jo litt rart det da.  Har du noen gang sett foreldrene med barna? Stopper du opp og virkelig ser inn i stua deres? Hvis du er så bekymret så ring bv da, er jo bare du som kan ha en følelse på det. Vanskelig for folk på kg å si noe om det når man ikke har sett det selv.

Anonymkode: 260fc...c69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du veit no adressa :)

Anonymkode: 20cca...d0d

Ja, men det er en høyblokk med mange leiligheter på samme plan. :)  Men da får man vel bare beskrive akkurat hvor den aktuelle leiligheten ligger.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Går du forbi huset i ukedager eller helg etter midtnatt? Virker jo litt rart det da.  Har du noen gang sett foreldrene med barna? Stopper du opp og virkelig ser inn i stua deres? Hvis du er så bekymret så ring bv da, er jo bare du som kan ha en følelse på det. Vanskelig for folk på kg å si noe om det når man ikke har sett det selv.

Jeg har hund, så jeg kan finne på å gå tur etter midnatt, ja. Og nei, jeg stopper ikke og nistirrer, jeg kaster et blikk bort på en leilighet som ligger rett ved veien der jeg går. Leiligheten har store vinduer og flombelysning rett mot gata, uten gardiner trukket for. Har sett en mor der inne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

dette er mitt råd. gå inn på hjemmesiden til den kommunen du tilhører og gå inn på barnevernstjenester. så fyller du ut skjemaet og leverer, så er det faktisk opp til barnevernet og vurdere om dette er en sak eller ikke.

adr finner du på nettet, og er det blokk kan du kanskje se på ringeklokka hva de heter. dette er ikke noe problem. vi har alle ett ansvar når det kommer til barn. og hvis du er i tvil om hva du skal gjøre, så mener jeg det er viktig å siifra. 

kanskje har de allerede en sak på seg, og at du melder en bekjymring er det som skal til for at de skal få den hjelpen de trenger, for det handler ikke om å bli fratatt barna, men kanskje få veiledning og rettledning og en guide i hverdagen. 

Anonymkode: 6bc4f...2ec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta med deg en venninne/venn på tur så kan de vurdere det også kanskje. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sende/melde bekymringsmelding til barnevernet

Anonymkode: cab65...7a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du gjør noe. 

Anonymkode: ae83e...0a1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, alle sammen. :) Jeg har hatt en følelse på at jeg burde melde fra, og nå har jeg fått det bekreftet. Skal melde fra til barnevernet så får de vurdere saken.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du gjør noe. 

Anonymkode: ae83e...0a1

Det er hyggelig at du sier, takk :-) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...