AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #1 Skrevet 18. april 2018 Jeg har kjøpt en vare fra ebay for 2000kr. Som viste seg å være fake. Med porto og toll og mva kom det nesten på 3000kr. Kan jeg selge det igjen her i norge,eller er det uloclig å selge fake? Jeg skriver selvfølgelig pp annonsen at det er fake/replica. Anonymkode: 934af...678
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #2 Skrevet 18. april 2018 Nei, du har ikke lov til å selge falske merkevarer her i Norge. Du har lov å kjøpe dem til personlig bruk, men du har ikke lov til å selge dem videre Anonymkode: afdd3...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #3 Skrevet 18. april 2018 Ulovlig å importere, ulovlig å selge. Dersom du selger, og kjøper blir obs på dette, så blir du å tape saken om de tar det til f.eks forliksrådet. Det beste du kan gjøre er å åpne sak mot kjøper via paypal. Da får du alle pengene tilbake, og Ebay vil beordre deg til å ødelegge varen. Skatt og MVA er dessverre litt vanskeligere...posten tar seg godt betalt for den tjenesten, da rundt 500-600 kr sist jeg sjekket. Du kan gå direkte til tollvesenet og fylle ut skjema der. Men om jeg husker rett, så kan det ta sin tid. Det eneste du absolutt ikke får dekt, er gebyret på 280 kr som posten tar. Anonymkode: 8fe26...f8a 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #4 Skrevet 18. april 2018 En sier ulovlig å importe en sier ok. Men en ting er sikkert,det er ikke lov å selge. Anonymkode: 934af...678 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #5 Skrevet 18. april 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: En sier ulovlig å importe en sier ok. Men en ting er sikkert,det er ikke lov å selge. Anonymkode: 934af...678 https://velgekte.no/import/hva-skjer-nar-kopivarer-stoppes-i-tollen/ Men det er faktisk et problem for folk som driver butikk, og importerer ting fra Kina. Har hørt om butikker som har fått stoppet hele containere, da tollerne fant ut av varene de kjøpte (og trodde var ekte) viste seg å være falske. Produsentene i Kina hadde ikke klart å produsere nok, og tydde til å fylle opp leveransen med billigere kopier fra en annen fabrikk. For privatpersoner og folk flest, så er det ofte snakk om merkevarer og slikt. Mye falske klokker, bagger, klær, instrument, osv. kopier som blir sendt rett fra en Aliexpress selger. Åpner tollerne denne, og ser kjent merkenavn på varen, så blir den nesten utelukkende stoppet og holdt. Enten ødelagt eller returnert til sender. Anonymkode: 8fe26...f8a
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #6 Skrevet 18. april 2018 Men hvordan kam de som jobber med toll kunne skille mellom hva som er ekte og falsk? For de kaster og holder tilbake falske merkevarer, men hva om det er ekte? De er da ikke utdannet på det området? Anonymkode: 934af...678
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #7 Skrevet 18. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan kam de som jobber med toll kunne skille mellom hva som er ekte og falsk? For de kaster og holder tilbake falske merkevarer, men hva om det er ekte? De er da ikke utdannet på det området? Anonymkode: 934af...678 Verdien på varen skal være oppgitt på tollpapirene man må fylle ut for å sende varer ut av landet. Anonymkode: 2b9dc...466
Neket Skrevet 18. april 2018 #8 Skrevet 18. april 2018 https://e24.no/privat/forbrukerrettigheter/piratkopier-er-tillatt-for-privat-bruk/20384862 I resten av EU kan man få en kjempebot om man feks mellomlander på vei hjem til Norge med en fake veske i bagasjen. https://www.dinside.no/reise/dyrt-a-kjope-falske-merkevarer/61621418 https://www.dn.no/nyheter/2017/07/17/0912/Handel/kjopte-falsk-designerveske-fikk-94000-kroner-i-bot
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #9 Skrevet 18. april 2018 Det kommer an på hva det er. Fake news for eksempel omsettes som varmt hvetebrød over heler Norge. En falsk Rolex er derimot ikke lov. Forstå det den som kan. Anonymkode: 1a195...1ab 1
Thyra Skrevet 18. april 2018 #10 Skrevet 18. april 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ulovlig å importere, ulovlig å selge. Dersom du selger, og kjøper blir obs på dette, så blir du å tape saken om de tar det til f.eks forliksrådet. Det beste du kan gjøre er å åpne sak mot kjøper via paypal. Da får du alle pengene tilbake, og Ebay vil beordre deg til å ødelegge varen. Skatt og MVA er dessverre litt vanskeligere...posten tar seg godt betalt for den tjenesten, da rundt 500-600 kr sist jeg sjekket. Du kan gå direkte til tollvesenet og fylle ut skjema der. Men om jeg husker rett, så kan det ta sin tid. Det eneste du absolutt ikke får dekt, er gebyret på 280 kr som posten tar. Anonymkode: 8fe26...f8a Hvorfor skulle kjøper ta saken til forliksrådet om ts er erlig og sier hun selger en kopi? Da er jo ikke kjøper blitt lurt. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #11 Skrevet 19. april 2018 Ta det med en klype salt, men så vidt jeg vet så er det ennå ikke forbudt å kjøpe/importere/selge replica av noe merke i norsk lovgivning, så lenge du opplyser kjøper om at produktet er replica. (Men har lest at dette skal bli forbudt i fremtiden i norsk lov) Når det er sagt, så opererer flere av de kjente merkenavnene i land der replicas av merkenavn ikke er tillatt, og man risikerer å få produsenten etter seg. I verste fall kan man i prinsippet bli gjenstand for søksmål i landet der produsenten holder til. Risikoen for det er nok ganske liten så lenge man selger svært begrenset kvanta, men jeg ville likevel ikke tatt sjansen. Anonymkode: 101a5...68c
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #12 Skrevet 19. april 2018 Men. Hvis man er så heldig at varen man kjøper faktisk er ekte. Da er det ok? Bare konsekvenser om det er falsk? Anonymkode: 934af...678
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #13 Skrevet 19. april 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan kam de som jobber med toll kunne skille mellom hva som er ekte og falsk? For de kaster og holder tilbake falske merkevarer, men hva om det er ekte? De er da ikke utdannet på det området? Anonymkode: 934af...678 De har ansatte som har dette som spesialitet. Mange av de som jobber i tollen har godt kjennskap til hvordan de skal kunne skille ekte fra falske merkevarer Anonymkode: afdd3...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #14 Skrevet 19. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men. Hvis man er så heldig at varen man kjøper faktisk er ekte. Da er det ok? Bare konsekvenser om det er falsk? Anonymkode: 934af...678 Det spørs. Du må som regel betale toll og mva for dyre vesker Anonymkode: afdd3...bdc
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #15 Skrevet 19. april 2018 21 hours ago, AnonymBruker said: Nei, du har ikke lov til å selge falske merkevarer her i Norge. Du har lov å kjøpe dem til personlig bruk, men du har ikke lov til å selge dem videre Anonymkode: afdd3...bdc Det er dette som stemmer. Anonymkode: 15d72...8d8
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #16 Skrevet 19. april 2018 15 hours ago, Thyra said: Hvorfor skulle kjøper ta saken til forliksrådet om ts er ærlig og sier hun selger en kopi? Da er jo ikke kjøper blitt lurt. Du kan så si! Typisk KG – her får en svar i hytt og vær. Anonymkode: 6b33b...ebb
Gjerrigknark Skrevet 19. april 2018 #17 Skrevet 19. april 2018 Bare gjerrigknarker&fattigfolk💸 som kjøper fake ting på nett.
GauteS Skrevet 19. april 2018 #18 Skrevet 19. april 2018 (endret) 5 minutter siden, Gjerrigknark said: Bare gjerrigknarker&fattigfolk💸 som kjøper fake ting på nett. Bare folk med mer penger enn vett kjøper latterlig overprisede "merke"varer. Endret 19. april 2018 av GauteS
Gjerrigknark Skrevet 19. april 2018 #19 Skrevet 19. april 2018 1 minutt siden, GauteS skrev: Bare folk med mer penger enn vett kjøper latterlig overprisede "merke"varer. De har verken penger eller vett spør du meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå