Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt en vare fra ebay for 2000kr. Som viste seg å være fake. Med porto og toll og mva kom det nesten på 3000kr.

Kan jeg selge det igjen her i norge,eller er det uloclig å selge fake? Jeg skriver selvfølgelig pp annonsen at det er fake/replica.

Anonymkode: 934af...678

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du har ikke lov til å selge falske merkevarer her i Norge. Du har lov å kjøpe dem til personlig bruk, men du har ikke lov til å selge dem videre

Anonymkode: afdd3...bdc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ulovlig å importere, ulovlig å selge. Dersom du selger, og kjøper blir obs på dette, så blir du å tape saken om de tar det til f.eks forliksrådet. 

Det beste du kan gjøre er å åpne sak mot kjøper via paypal. Da får du alle pengene tilbake, og Ebay vil beordre deg til å ødelegge varen. Skatt og MVA er dessverre litt vanskeligere...posten tar seg godt betalt for den tjenesten, da rundt 500-600 kr sist jeg sjekket. Du kan gå direkte til tollvesenet og fylle ut skjema der. Men om jeg husker rett, så kan det ta sin tid. 

Det eneste du absolutt ikke får dekt, er gebyret på 280 kr som posten tar. 

Anonymkode: 8fe26...f8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En sier ulovlig å importe en sier ok. 

Men en ting er sikkert,det er ikke lov å selge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

En sier ulovlig å importe en sier ok. 

Men en ting er sikkert,det er ikke lov å selge.

https://velgekte.no/import/hva-skjer-nar-kopivarer-stoppes-i-tollen/

Men det er faktisk et problem for folk som driver butikk, og importerer ting fra Kina. Har hørt om butikker som har fått stoppet hele containere, da tollerne fant ut av varene de kjøpte (og trodde var ekte) viste seg å være falske. Produsentene i Kina hadde ikke klart å produsere nok, og tydde til å fylle opp leveransen med billigere kopier fra en annen fabrikk. 

For privatpersoner og folk flest, så er det ofte snakk om merkevarer og slikt. Mye falske klokker, bagger, klær, instrument, osv. kopier som blir sendt rett fra en Aliexpress selger. Åpner tollerne denne, og ser kjent merkenavn på varen, så blir den nesten utelukkende stoppet og holdt. Enten ødelagt eller returnert til sender. 

AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan kam de som jobber med toll kunne skille mellom hva som er ekte og falsk? For de kaster og holder tilbake falske merkevarer, men hva om det er ekte? De er da ikke utdannet på det området?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kam de som jobber med toll kunne skille mellom hva som er ekte og falsk? For de kaster og holder tilbake falske merkevarer, men hva om det er ekte? De er da ikke utdannet på det området?

Verdien på varen skal være oppgitt på tollpapirene man må fylle ut for å sende varer ut av landet. 

Anonymkode: 2b9dc...466

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva det er.

Fake news for eksempel omsettes som varmt hvetebrød over heler Norge. En falsk Rolex er derimot ikke lov. Forstå det den som kan.

Anonymkode: 1a195...1ab

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ulovlig å importere, ulovlig å selge. Dersom du selger, og kjøper blir obs på dette, så blir du å tape saken om de tar det til f.eks forliksrådet. 

Det beste du kan gjøre er å åpne sak mot kjøper via paypal. Da får du alle pengene tilbake, og Ebay vil beordre deg til å ødelegge varen. Skatt og MVA er dessverre litt vanskeligere...posten tar seg godt betalt for den tjenesten, da rundt 500-600 kr sist jeg sjekket. Du kan gå direkte til tollvesenet og fylle ut skjema der. Men om jeg husker rett, så kan det ta sin tid. 

Det eneste du absolutt ikke får dekt, er gebyret på 280 kr som posten tar. 

Hvorfor skulle kjøper ta saken til forliksrådet om ts er erlig og sier hun selger en kopi? Da er jo ikke kjøper blitt lurt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta det med en klype salt, men så vidt jeg vet så er det ennå ikke forbudt å kjøpe/importere/selge replica av noe merke i norsk lovgivning, så lenge du opplyser kjøper om at produktet er replica. (Men har lest at dette skal bli forbudt i fremtiden i norsk lov)

Når det er sagt, så opererer flere av de kjente merkenavnene i land der replicas av merkenavn ikke er tillatt, og man risikerer å få produsenten etter seg. I verste fall kan man i prinsippet bli gjenstand for søksmål i landet der produsenten holder til. Risikoen for det er nok ganske liten så lenge man selger svært begrenset kvanta, men jeg ville likevel ikke tatt sjansen. 

Anonymkode: 101a5...68c

AnonymBruker
Skrevet

Men. Hvis man er så heldig at varen man kjøper faktisk er ekte. Da er det ok? Bare konsekvenser om det er falsk?

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har ansatte som har dette som spesialitet. Mange av de som jobber i tollen har godt kjennskap til hvordan de skal kunne skille ekte fra falske merkevarer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men. Hvis man er så heldig at varen man kjøper faktisk er ekte. Da er det ok? Bare konsekvenser om det er falsk?

Det spørs. Du må som regel betale toll og mva for dyre vesker

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, du har ikke lov til å selge falske merkevarer her i Norge. Du har lov å kjøpe dem til personlig bruk, men du har ikke lov til å selge dem videre

Det er dette som stemmer.

Anonymkode: 15d72...8d8

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, Thyra said:

Hvorfor skulle kjøper ta saken til forliksrådet om ts er ærlig og sier hun selger en kopi? Da er jo ikke kjøper blitt lurt.

Du kan så si! Typisk KG – her får en svar i hytt og vær.

Anonymkode: 6b33b...ebb

Skrevet

Bare gjerrigknarker&fattigfolk💸 som kjøper fake ting på nett.

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Gjerrigknark said:

Bare gjerrigknarker&fattigfolk💸 som kjøper fake ting på nett.

Bare folk med mer penger enn vett kjøper latterlig overprisede "merke"varer. 

Endret av GauteS
Skrevet
1 minutt siden, GauteS skrev:

Bare folk med mer penger enn vett kjøper latterlig overprisede "merke"varer. 

De har verken penger eller vett spør du meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...