AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #1 Skrevet 18. april 2018 Potensiell kjøper på Finn.no vil overføre betalingen til min konto men ber meg sende pakken til en annen person, en annens adresse siden han selv for tiden har opphold i utlandet. Og pakken trenger heller ikke sporing sier han. Hva tenker dere? Noen som har vært borti dette og er dette uproblematisk? Redd for vanskeligheter i ettertid og med en tredje ukjent person involvert ser jeg for eg at det lett kan bli krøll Anonymkode: c5707...602
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #2 Skrevet 18. april 2018 Ville sendt med sporing uansett. Det er en trygghet for deg som selger Anonymkode: 23cc3...b96 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #3 Skrevet 18. april 2018 Uansett hva jeg selger/kjøper på finn.no så lager jeg skriftlige meldinger som gjør at både jeg og den andre har god nok dokumentasjon til at en forliksklage kan gi medhold om detnoppstår konflikt og varen skal sendes. Har du gjort det her? Telefonnummer får aldri den andre før overnevnte avtale er inngått skriftlig. Når penger er overført sender jeg og den avtalen har de fleste andre på finn også. Er det snakk om små penger (under 1500 -2000 Kroner)? Da ville jeg gjort det kjøper ønsker. Men vurderingen er vanskelig siden du ikke oppgir størrelse og verdi på produktet du selger. Anonymkode: 2587a...d79 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #4 Skrevet 18. april 2018 Jeg ville ikke gjort det. Det er et vanlig svindeltriks å få noen andre til å sende penger for seg. De som sender penger tror at de kjøper noe helt annet, som den du sender varen til har sagt til dem at han/hun selger. Når så den som sender pengene ikke får varen anklager han/hun deg for svindel. Anonymkode: a8aca...517 1
Forundret.. Skrevet 18. april 2018 #5 Skrevet 18. april 2018 Jeg pleier bare å skrive at hvis de vil ha det uten sporing så står ikke jeg ansvarlig for om det forsvinner eller blir ødelagt. 2
Fjompen Skrevet 18. april 2018 #6 Skrevet 18. april 2018 Hva er varetype og verdi? Er det noe man lett kan skaffe eller som ikke er spesielt billig så blir jeg umiddelbart skeptisk. Det blir som i de gamle nigeria-svindlene, hvorfor skal noen kjøpe akkurat din TV og få den sendt til Uganda? Du må i alle fall ha klare avtaler som nevnt ovenfor, og ha kontakt med tredjepart slik at den parten også er involvert i saken. Og såklart mot forskuddsbetaling. Her ville unngått Paypal/western union o.l)
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #7 Skrevet 18. april 2018 1 time siden, Fjompen skrev: Hva er varetype og verdi? Er det noe man lett kan skaffe eller som ikke er spesielt billig så blir jeg umiddelbart skeptisk. Det blir som i de gamle nigeria-svindlene, hvorfor skal noen kjøpe akkurat din TV og få den sendt til Uganda? Du må i alle fall ha klare avtaler som nevnt ovenfor, og ha kontakt med tredjepart slik at den parten også er involvert i saken. Og såklart mot forskuddsbetaling. Her ville unngått Paypal/western union o.l) Det er snakk om en sjelden antikvarisk gjenstand. 5-600 kr. Jeg synes kjøper virker litt påståelig og selvgod og arrogant,at jeg kan jo bare gjøre slik og slik osv... men hun har fått mange gode anmeldelser samt et par- tre elendige. For alt jeg vet kan jo de gode være fiktive Dårlig magefølelse her ja. Anonymkode: c5707...602
ingeniørfrue Skrevet 18. april 2018 #8 Skrevet 18. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er snakk om en sjelden antikvarisk gjenstand. 5-600 kr. Jeg synes kjøper virker litt påståelig og selvgod og arrogant,at jeg kan jo bare gjøre slik og slik osv... men hun har fått mange gode anmeldelser samt et par- tre elendige. For alt jeg vet kan jo de gode være fiktive Dårlig magefølelse her ja. Anonymkode: c5707...602 Har du flere interesserte? Da ville jeg latt være rett og slett. Magefølelse stemmer ganske ofte.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #9 Skrevet 18. april 2018 10 minutter siden, ingeniørfrue skrev: Har du flere interesserte? Da ville jeg latt være rett og slett. Magefølelse stemmer ganske ofte. Ja har vært noen tidligere men jeg avslo pga lavt bud dengang Jeg har tid til å vente på rette kjøper, Jeg er ikke veldig erfaren på Finn.no men har solgt og kjøpt litt og har så langt gode erfaringer men denne var skikkelig ekkel! Hun nærmest dikterte meg og brysket seg opp. At ok ja da bare gjør vi det sånn. Og jeg tror ikke du vil lure meg. Bare send det som enkel brevpost du. Koster ikke mer enn 20,- Og det kostet i realiteten mye mer. Pushet på for å få mitt kontonummer Dessverre oppga jeg det i første etappe for da bare skulle hun ha gjenstanden og ba om kontonummer og endret mening da portoen ble for dyr. Kan det misbrukes at vedkommende nå har mott kontonummer og navn? Anonymkode: c5707...602
ingeniørfrue Skrevet 18. april 2018 #10 Skrevet 18. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja har vært noen tidligere men jeg avslo pga lavt bud dengang Jeg har tid til å vente på rette kjøper, Jeg er ikke veldig erfaren på Finn.no men har solgt og kjøpt litt og har så langt gode erfaringer men denne var skikkelig ekkel! Hun nærmest dikterte meg og brysket seg opp. At ok ja da bare gjør vi det sånn. Og jeg tror ikke du vil lure meg. Bare send det som enkel brevpost du. Koster ikke mer enn 20,- Og det kostet i realiteten mye mer. Pushet på for å få mitt kontonummer Dessverre oppga jeg det i første etappe for da bare skulle hun ha gjenstanden og ba om kontonummer og endret mening da portoen ble for dyr. Kan det misbrukes at vedkommende nå har mott kontonummer og navn? Anonymkode: c5707...602 Hm det tror jeg ikke. Hun må nok ha mer en det. Jeg hadde sagt det som det er at du ikke finner deg i å bli diktert på den måten, og at du heller venter på den rette kjøperen . Jeg hadde heller ikke solgt det til ei sånn kjerring. Og 20 kr for porto er såvidt et postkort, så dama prøvde å lure deg sikkert. 2
Alice123 Skrevet 18. april 2018 #11 Skrevet 18. april 2018 Magefølelsen stemmer som regel, dropp det salget og vent på ny kjøper. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #12 Skrevet 18. april 2018 2 hours ago, Forundret.. said: Jeg pleier bare å skrive at hvis de vil ha det uten sporing så står ikke jeg ansvarlig for om det forsvinner eller blir ødelagt. Du trenger ikke engang si dette. Når selger er en privatperson så regnes varen som "levert" så snart varen er levert til posten. Anonymkode: 1658f...1d1
Forundret.. Skrevet 18. april 2018 #13 Skrevet 18. april 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke engang si dette. Når selger er en privatperson så regnes varen som "levert" så snart varen er levert til posten. Anonymkode: 1658f...1d1 Jeg gjør nok ikke det men jeg synes det er greit å ha det bekreftet på sort hvitt at det er det kjøper ønsker tross alt.
Fluffe Skrevet 18. april 2018 #14 Skrevet 18. april 2018 Hold deg unna. Virker som svindell eller en forstyrra person. 1
Mkigjen Skrevet 18. april 2018 #15 Skrevet 18. april 2018 Vært borti det samme når jeg skulle selge på Finn. Skulle være gave til nevø i England, jeg styrte unna... 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #16 Skrevet 18. april 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja har vært noen tidligere men jeg avslo pga lavt bud dengang Jeg har tid til å vente på rette kjøper, Jeg er ikke veldig erfaren på Finn.no men har solgt og kjøpt litt og har så langt gode erfaringer men denne var skikkelig ekkel! Hun nærmest dikterte meg og brysket seg opp. At ok ja da bare gjør vi det sånn. Og jeg tror ikke du vil lure meg. Bare send det som enkel brevpost du. Koster ikke mer enn 20,- Og det kostet i realiteten mye mer. Pushet på for å få mitt kontonummer Dessverre oppga jeg det i første etappe for da bare skulle hun ha gjenstanden og ba om kontonummer og endret mening da portoen ble for dyr. Kan det misbrukes at vedkommende nå har mott kontonummer og navn? Anonymkode: c5707...602 Ved kjøp og salg på finn og andre steder skal du aldri oppgi en konto du har kort på, beskjeden fikk jeg i banken når jeg spurte om hvordan unngå svindel og ugreie hendelser. Jeg har laget en egen konto for kjøp og salg. Når du har så dårlig magefølelse så hadde jeg stengt kontoen, og opprettet en ny, og slettet finnanonnsen etter å ha tatt skjermdump av den og korrespondansen med "Madam Merkelig". En ting har jeg lært etter mange år på finn.no og det er at man treffer på alle mulige normale og oppgående mennesker og det stikk motsatte, samt varianter mellom disse to ytterpunktene. Noen er hyggelige, mange er greie og høflige, atter andre er merkelige og noen ytterst få gir meg en ugrei magefølelse. Du får vurdere hvor viktig salget er for deg og om du vil ta risikoen. Anonymkode: 2587a...d79 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #17 Skrevet 18. april 2018 https://www.nordlys.no/svindelforsok/bedrageri/kriminalitet/bestilte-luksusklokker-for-en-halv-million-planla-a-sla-til-mot-denne-lille-postfilialen-mener-politiet/s/5-34-837993 Pluss-sak. Handler om svindel der en mann hadde handlet dyre klokker fra 10-20 privatpersoner fra Finn, og fikk dem sendt i oppkrav til en liten post i butikk som politiet mener han (og medhjelpere) planla å rane når alle klokkepakkene var kommet fram dit. Kan det være noe slikt TS er ute for? Anonymkode: 49808...593
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #18 Skrevet 18. april 2018 https://www.avisa-st.no/distriktet/rindal/2016/11/02/Fikk-tips-om-innbrudd-fra-Finn.no-13732047.ece En annen artikkel om samme type svindel/innbrudd i Trøndelag. Anonymkode: 49808...593
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå