Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hvordan jeg skal legge opp måltidene mine..

Har kommet fram til at jeg må ha rundt 1200kcal om dagen for å gå ned litt i underkant av en kg i uka. Er 27 år, rullestolbruker med svært begrensede muligheter for fysisk aktivitet. Har et mål om å gå ned 10kg.

Hele livet så har jeg aldri vært noe fan av frokost. Er ikke sulten før rundt klokka 13-14, så da ser jeg heller ikke vitsen i å spise før da. Har prøvd begge deler, og synes egentlig at frokost påvirker dagsformen min negativt. Tidligere har jeg vært vant med å spise kun lunsj og middag, og dette har fungert godt.. Men da har jo middagen vært ganske kaloririk. Ikke på grunn av at jeg "tar igjen" til middag, men fordi jeg er glad i kjøtt, dressing og saus. 

På grunn av noen medisiner jeg går på, så blir jeg sjeldent sulten. Jeg er ikke sulten, men jeg har matlyst.. Jeg spiser fordi det smaker godt rett og slett. Men jeg kan godt gå en hel dag uten mat uten å være påvirket av det og. Har den siste uka kun spist etter sultfølelse, og har da landet på rundt 300kcal om dagen.. Noe som er alt for lite!

Jeg ser for meg at jeg skal klare å få i meg lunsj, middag og kvelds i hvert fall. Hvordan skal jeg best mulig fordele kaloriinnholdet da? Har spist en lunsj på ca 170kcal de siste dagene og da er jeg fornøyd i mange timer. Ser liksom for meg at jeg må ha litt dressing i livet mitt for at dette skal gå bra, haha.. Så jeg lurer rett og slett på om jeg kan spise en liten "lunsj", ta igjen kaloriene til middag, og så en liten kvelds? Kan jeg liksom spise 200 kcal til lunsj, 800kcal til middag og 200kcal til kvelds? Det viktigste er vel at man finner noe som man kan leve med og at man får i seg de 1200kcal om dagen eller? 

Hvordan er det med godteri? Det er min svakhet i helgene.. Lørdag sklir ut til fredag, søndag og mandag. Går det an å bruke det som en gulrot? Sånn at hvis man når et delmål, så kan man unne seg noe ekstra feks? Eller kanskje en cheat day hver 14. dag eller noe? Hvordan gjør dere det? :-D Må liksom være litt realistisk, og jeg vet at det ikke er realistisk at jeg skal kutte ut all godteri til evig tid.. Da ber jeg om å gå på en smell.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes veldig innviklet/detaljert ut,jeg kan/vil ikke ta stilling til det du spør om. Jeg ville isteden først sett på om 1 kg i uka er realistisk hvis du bare har 10 kilo du skal ned.

Skrevet
2 hours ago, Pringle said:

Det hørtes veldig innviklet/detaljert ut,jeg kan/vil ikke ta stilling til det du spør om. Jeg ville isteden først sett på om 1 kg i uka er realistisk hvis du bare har 10 kilo du skal ned.

Er ikke så veldig innvikla egentlig.. Spørs om jeg skrev litt mye :fnise: Spør egentlig om jeg kan spise 3 måltider om dagen. Eks: 200kcal lunsj, 800kcal middag, 200kcal kvelds. De fleste oppfordrer til at du skal spise frokost, lunsj, middag og kvelds med mellommåltider innimellom. Dette synes jeg virker som mye styr, når jeg kan være godt fornøyd med 3 måltider om dagen uten noe mellommåltid innimellom og være innafor 1200kcal. Og om noen har noe form for belønningssystem etter de har gått ned så og så mye eller f.eks at de unner seg en sjokolade annenhver lørdag. Litt i underkant av en kg i uka er realistisk med et inntak på 1200 kcal dagen for meg. For å holde vekten så trenger jeg ca 2000kcal, for å gå ned 0.5 kg i uken så trenger jeg 1500kcal ca. 

Skrevet

Du kan spise akkurat som du vil. 

Jeg har ikke belønnet meg selv for vektnedgang. Jeg vet mange gjør det, men jeg mener det virker mot sin hensikt. Jeg "unner" meg heller ingenting, jeg spiser det jeg har lyst på, når jeg vil, så lenge jeg ikke øker i vekt.

1 kilo i uka er realistisk i teorien. Du skal leve og spise i praksis.

Skrevet
31 minutter siden, Pringle said:

Du kan spise akkurat som du vil. 

Jeg har ikke belønnet meg selv for vektnedgang. Jeg vet mange gjør det, men jeg mener det virker mot sin hensikt. Jeg "unner" meg heller ingenting, jeg spiser det jeg har lyst på, når jeg vil, så lenge jeg ikke øker i vekt.

1 kilo i uka er realistisk i teorien. Du skal leve og spise i praksis.

Vet i hvert fall at jeg har krympa rundt 10 cm på 12 dager. Er ikke sånn at jeg er hysterisk med veiinga. Er ikke så viktig med akkurat 1kg i uka, men jeg blir veldig motivert når jeg ser framgang.. Sånn som nå. Si at jeg skal ut å spise om 4 uker da, da er man jo fort oppi 1000kcal hvis man bestiller seg en burger. Er det slik at jeg skal legge opp til at det blir det eneste måltidet mitt den dagen, for å holde meg innafor 1200kcal? Eller merkes det ikke noe særlig ettersom jeg spiser 1200kcal til vanlig, og at dette kun skjer 1 gang i løpet av 1mnd? Vil jo fortsatt være stort kaloriunderskudd i løpet av mnd selv om jeg "jukser" en dag, men kaloriunderskuddet blir litt mindre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...