Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått innvilget vanlig ufør, fikk beskjed om at de skulle behandle saken for ungufør og få vedtak på dette senere da jeg fikk vedtaket på vanlig ufør november 17.  

En saksbehandler har fortalt at 23 april er fristen for behandling som er noen dager til.. Kan denne fristen forskyves ? Og hva faen er det de bruker så lang tid på ? Jævla kjedlig å gå rundt å ikke vite om man får innvilga ung ufør eller ikke. 

Anonymkode: a68b4...138

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De bruker lang tid fordi de må gjennom en enorm bunke med søknader. Det er bare å smøre seg med tålmodighet og trøste seg med at om man får innvilget ung ufør så får man etterbetalt en slant.

AnonymBruker
Skrevet

Den ser jeg, men må de ikke holde fristen ?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det innvilget på 3 dager, så det er tydelig forskjell rundt om. 

Har du ringt å purret? Fått en forklaring på tiden det tar og kan ta videre? Kanskje lettere å ringe direkte til NAV å høre med dem hva du eventuelt kan gjøre hvis de går over fristen. 

Anonymkode: e4738...787

AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg har fått vite når jeg har purret er: vi ser kun det samme som du ser på min side, at saken er til behandling. Eller så sier de at det er ikke noe de kan gjøre for det er nav arbeid og ytelse som behandler saken. 

Jeg må jo vente til mandag 23 uansett. Men det er jo helt utrolig at i august er det 1 år siden søknaden ble sendt inn.  

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eneste jeg har fått vite når jeg har purret er: vi ser kun det samme som du ser på min side, at saken er til behandling. Eller så sier de at det er ikke noe de kan gjøre for det er nav arbeid og ytelse som behandler saken. 

Jeg må jo vente til mandag 23 uansett. Men det er jo helt utrolig at i august er det 1 år siden søknaden ble sendt inn.  

Og forresten nei, de sier at det ikke er noe behandlingstid på det.. at det  tar tiden det tar.. det får meg til se rødt. Hvordan kan det være at det ikke er behandlingstid på det ?? 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått innvilget vanlig ufør, fikk beskjed om at de skulle behandle saken for ungufør og få vedtak på dette senere da jeg fikk vedtaket på vanlig ufør november 17.  

En saksbehandler har fortalt at 23 april er fristen for behandling som er noen dager til.. Kan denne fristen forskyves ? Og hva faen er det de bruker så lang tid på ? Jævla kjedlig å gå rundt å ikke vite om man får innvilga ung ufør eller ikke. 

Du skal fylle diagnosekravene for unguføretrygd tillegget. I tillegg skal det ligge diagnose og eller funksjonsbeskrivelse som dokuemterer diagnosekravene dine i saken din. Diagnosekravene finner du om du googler. 

Nav har nok gjort dette på denne måten fordi du skal få et raskere svar og en avklaring på om du blir trygdet. 

Hva som står i brevet ditt er avgjørende for spørsmålet ditt om dato. Du kan og få et nytt brev med ny frist.

Anonymkode: 88b64...553

AnonymBruker
Skrevet

Alt av papirer er sendt inn, dette er det eneste som står ang ung ufør i brevet mitt 

Ung uføre
Du var 18 år på uføretidspunktet. Da du var under 26 år som er et vilkår for vurdering av ung 
uføre, har vi oversendt din sak til NAV sin rådgivende overlege. Du vil motta et vedtak av oss 
senere angående denne vurderingen.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt av papirer er sendt inn, dette er det eneste som står ang ung ufør i brevet mitt 

Ung uføre
Du var 18 år på uføretidspunktet. Da du var under 26 år som er et vilkår for vurdering av ung 
uføre, har vi oversendt din sak til NAV sin rådgivende overlege. Du vil motta et vedtak av oss 
senere angående denne vurderingen.

Det de nå vurderer er hvorvidt du fyller vilkåret om alvorlig funksjonsnedsettelse. Det AB553 sier om diagnosekrav er feil, noe slikt finnes ikke.

Fra nyttår ble det innført nye regler for AAP som gjorde at veldig mange måtte over på uføretrygd, som igjen førte til at saksbehandlerne har fått veldig mye å gjøre. Så smør deg med tålmodighet. Dersom du skulle få innvilget UU-tillegget vil du også måtte vente en god stund før du får vite hvor mye du får etterbetalt (jeg går ut i fra at du ikke har hatt UU-tillegget på AAP). 

Anonymkode: e166d...524

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stemmer det har ikke hatt det tillegget på aap. 

Eneste jeg vil vite er om jeg får det eller ikke, så kan de bruke så lang tid de vil på etterbetalting, hvor mye etc.. er slitsomt å ikke vite, samtidig gå med frykt for at man får avslag også må man gjennom en klageprosess som sikkert tar mange år.. Men men thats life 

Takk for svar alle sammen 😉

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det de nå vurderer er hvorvidt du fyller vilkåret om alvorlig funksjonsnedsettelse. Det AB553 sier om diagnosekrav er feil, noe slikt finnes ikke.

Fra nyttår ble det innført nye regler for AAP som gjorde at veldig mange måtte over på uføretrygd, som igjen førte til at saksbehandlerne har fått veldig mye å gjøre. Så smør deg med tålmodighet. Dersom du skulle få innvilget UU-tillegget vil du også måtte vente en god stund før du får vite hvor mye du får etterbetalt (jeg går ut i fra at du ikke har hatt UU-tillegget på AAP). 

Vanligvis når man påpeker at andre gjør en feil, så retter man opp eller presiserer hva som er feilen, man påstår ikke bare at andre har feil, med mindre man driver med hersketeknikk, da. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du søkte i august og fikk svar i november er du heldig! Vanligvis tar det 8 MÅNEDER og få igjennom en uføresøknad! Så smør deg med tålmodighet og gled deg over at du fikk igjennom søknaden din så fort som du gjorde!

Anonymkode: d00e2...436

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanligvis når man påpeker at andre gjør en feil, så retter man opp eller presiserer hva som er feilen, man påstår ikke bare at andre har feil, med mindre man driver med hersketeknikk, da. 

Beklager. Kravene for UU-tillegget er varig og alvorlig funksjonsnedsettelse før fylte 26 år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...