Gå til innhold

Lade tom bilbatteri?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er total idiot når det gjelder alt med bil å gjøre, så jeg søker hjelp her.

Moren har en eldre Toyota Avensis som er sikkert 20 år gammel og har stått det siste halve året i garasjen. Jeg får overta bilen siden hun føler ikke at hun har behov for denne. Problemet er at batteriet er totalt utladet (lys i bilen har vært påslått) og dermed får jeg ikke startet bilen. 

Alright tenker jeg - låner en batterilader (coTech HT7715), tar ut batteriet (SA654 POWERLINE) og skal nå til å lade denne hjemme på balkongen. Starter ladingen og ladereren hopper over til flow charging. Googler dette og finner ut at det er type lading når batteriet er fullt og laderen vedlikeholder spenningen i batteriet. Samtidig når jeg ser på spenningen over batteriet når ladingen er slått av så vises det 5.9 Volt (skal være 12 V). 

Da tenker jeg at kanskje det er noe galt med batteriet og velger å benytte "reconndition battery" alternativet på laderen - men ser at produsenten informer om at dette er vedlikeholdsfritt batteri - betyr det at jeg kaster bort tiden?

Eller skal jeg anse slaget som tapt og kjøpe et nytt batteri på bilthema? 

Anonymkode: a799b...5da

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det har vært flatt så lenge og du vet at lyset til og med har stått på, så er det stor sjanse for at batteriet er ødelagt. Da blir all syren omgjort til rent vann og det sliter med å ta til seg lading igjen. Et flatt batteri kan også fryse i stykker når det er kaldt. Så jeg hadde sannsynligvis bare kjøpt et nytt. Eventuelt så kan du jo prøve skvulpe litt på det for å få syren til å blande seg, ta av og på klypene et par ganger og se om du kanskje er heldig og det begynner å lade, men.. batterier koster ikke så veldig mye. Kanskje rundt 500-800kr, så er ikke sikkert det er verdt å stresse så mye med.

Anonymkode: 1dec4...89c

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp et nytt batteri. Koster ikke så mye, f.eks på Biltema. Batterier varer ikke evig, de må byttes av og til.

Anonymkode: b36a5...7fb

Gjest Audiot
Skrevet

Kjøp nytt batteri. Når laderen viser "Fulladet batteri", og 5,9v, betyr det at batteriet er så dårlig at laderen din tror batteriet er et 6v batteri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...