Gå til innhold

Hva skal til for at du boikotter steder som f eks amazon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir litt irritert når jeg leser om hvordan vi godtar at folk blir behandlet, ved å belønne dem med våre penger. Ett tegn på at uregulert kapitalisme fungerer like dårlig som kommunisme. 

Men uansett, går igjennom diverse videoer og artikler om amazon. Og arbeidere blir behandlet som dyr\ maskiner samtidig som selskapet utkonker ørten andre bedrifter. I norge har vi jo en arbeidsmiljølov (som mange ønsker nedentil) så dette gjelder i stor grad usa, England og div eu land, hvor det er lite arbeid å få. Altså de er i praksis lønnsslaver for selskapets eier. 

Selv om ting blir brakt frem i lyset, så har det null å si for salget. Noe som irriterer meg. Så hva skal egentlig til for at forbruker boikotter noe som helst? Barnearbeid vet vi jo, at ikke har noe særlig å si. Hva skal egentlig til da?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Boikotter ikke annet enn norske bønder

Anonymkode: 5c59e...59c

AnonymBruker
Skrevet

Som de gjentatte trådene om Dubai viser så driter mange i etiske spørsmål så lenge de har det fint selv. For de fleste typer varer er ikke Amazon spesielt attraktive å handle fra for nordmenn enda, men jeg håper de får samme behandlingen som Lidl hvis de kommer til Norge.

Anonymkode: 21f0a...2d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som de gjentatte trådene om Dubai viser så driter mange i etiske spørsmål så lenge de har det fint selv. For de fleste typer varer er ikke Amazon spesielt attraktive å handle fra for nordmenn enda, men jeg håper de får samme behandlingen som Lidl hvis de kommer til Norge.

Hvorfor skal ikke vi få lov å gjøre som vi vil? Det er merkelig hvor lett det er å mene at man har rett til å bestemme over andres hverdag og hva vi vil handle og ikke.

Jeg er møkklei av at vi får en pekefinger i ansiktet og fortalt hva vi skal boikotte og ikke

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper konsekvent ikke fra Amazon hvis jeg kan unngå det (det hender dessverre at det kun er der det er en vare jeg ser etter for eksempel). Grunnen til det er at jeg ikke ønsker at mer av den beinharde amerikanske arbeidskulturen (der mange jobber hele sin våkne tid av døgnet, 7 dager i uka, året rundt uten ferier) skal komme til Norge også (i min bransje er det dessverre blitt delvis sånn allerede, innen teknologi. Der gjelder ikke arbeidsmiljøloven i praksis, men jeg ønsker ikke å fremskynde utviklingen ytterligere)

Anonymkode: a625a...ba7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal ikke vi få lov å gjøre som vi vil? Det er merkelig hvor lett det er å mene at man har rett til å bestemme over andres hverdag og hva vi vil handle og ikke.

Jeg er møkklei av at vi får en pekefinger i ansiktet og fortalt hva vi skal boikotte og ikke

Det sier litt om deg og dine holdninger. Så lenge det går bra for deg, så driter du vel i andre. 

Anonymkode: a625a...ba7

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du er neppe noe mer lei av det enn de som jobber under de elendige forholdene du støtter ved å bruke slike tjenester, så slutt å sutre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er 31 år, og har handlet på nettet siden 1999. 80% av det jeg kjøper (ekskludert mat), kjøper jeg på nettet. 

Når det er sagt, så har jeg aldri i mitt liv, noensinne, kjøpt noe som helst via Amazon. 

Anonymkode: 9f26b...d35

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å boikotte noe du aldri bruker. :P

Anonymkode: be0e4...4ca

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er neppe noe mer lei av det enn de som jobber under de elendige forholdene du støtter ved å bruke slike tjenester, så slutt å sutre.

Det hjelper ikke å boikotte. Da mister de jobben og pengene som familien trenger

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det hjelper ikke å boikotte. Da mister de jobben og pengene som familien trenger

Men så kjøper du varen i en annen butikk i stedet, som behandler de ordentlig. Da kan den butikken ansette dem, siden den får mer å gjøre. Konsekvensen av boikotting av verstingene er at folk mister jobben i uetiske butikker og får ny i etiske, i stedet for at de mister jobben i etiske butikker og må få en ny i uetiske.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men så kjøper du varen i en annen butikk i stedet, som behandler de ordentlig. Da kan den butikken ansette dem, siden den får mer å gjøre. Konsekvensen av boikotting av verstingene er at folk mister jobben i uetiske butikker og får ny i etiske, i stedet for at de mister jobben i etiske butikker og må få en ny i uetiske.

En kan ikke redde verden og jeg kjøper den varen jeg ønsker når jeg vil ha den og til den beste prisen

Skrevet

En kan ikke redde verden og jeg kjøper den varen jeg ønsker når jeg vil ha den og til den beste prisen

Elendig argument, så klart man kan. Blir som å si at det ikke er noen vits i å stemme ved valg. FRPs argument om at folket handler etisk på det åpne markedet faller totalt i grus her. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Fint at du i hvert fall er ærlig igjen og slutter å late som at du bryr deg om andres ve og vel.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sterkt imot boikotter for alt mulig. En Starbucks cafe i USA hadde stadig vekk problemer med pøbler fra afroamerikanske gjenger som lagde kvalm på cafeen. Noen ansatte på den cafeen ringte derfor etter politiet da to svarte fra det samme miljøet var på cafeen før de hadde gjort noe galt. Dette var det noen som fikk med seg, og skulle mobilisere hele internett for å boikotte Starbucks. Latterlig!

Boikotten av Rema 1000 i fjor som mange her på kg heiv seg på, var også dårlig begrunnet. KIWI er like knallharde i innkjøpene sine som Rema, og det er Kiwi som er storeulv i norsk dagligvarebransje. Presser du ut Rema 1000, vil Kiwi kunne øke prisene enda mer og forbrukerne blir taperne.

Anonymkode: e48df...252

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Boikotten av Rema 1000 i fjor som mange her på kg heiv seg på, var også dårlig begrunnet. KIWI er like knallharde i innkjøpene sine som Rema, og det er Kiwi som er storeulv i norsk dagligvarebransje. Presser du ut Rema 1000, vil Kiwi kunne øke prisene enda mer og forbrukerne blir taperne.

Anonymkode: e48df...252

Hvorfor mener du dette er et argument for å ikke boikotte en monopolistisk global nettbutikk som f.eks. sier opp ansatte som "kaster bort" tiden på å gå på toalettet i stedet for å tisse på flaske?

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare innrømme at du handler egoistisk iblant dersom det er mest behagelig for deg? Det er helt normalt, men sitter tydeligvis veldig langt inne hos enkelte for å innrømme det 

Anonymkode: 2d927...e89

Skrevet

Jeg boikotter bedrifter som kræsjer med mine politiske standpunkt. Jeg boikottet RyanAir på grunn av dere behandling av ansatte, jeg boikottet diverse produkter som var produsert i Israel, jeg boikottet alle kosmetikkmerker som testet på dyr og jeg boikotter alle kjøttprodusenter.

Om Amazon for eksempel tok parti med Trump, ville jeg boikottet. Om de var sjåvinistisk ville jeg boikottet...

Har alltid boikottet med gode grunner. Aldri noe så teit som at Rema ikke tar inn et øl-merke, liksom :P

Jeg vet dessverre ikke så mye om Amazon og hvordan de jobber.

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare innrømme at du handler egoistisk iblant dersom det er mest behagelig for deg? Det er helt normalt, men sitter tydeligvis veldig langt inne hos enkelte for å innrømme det 

Anonymkode: 2d927...e89

Det kan jeg gjerne gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...