AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #1 Skrevet 18. april 2018 Hei! Jeg skal ha barnet vårt hjemme til hen er 1,5 eller 2 år (har ikke bestemt oss helt enda). Jeg vil at vi skal ha en aktiv hverdag, der hen får oppleve mye av det samme som de tingene som de gjør i barnehagen, bare at hen skal være med meg, bli sett, og ha muligheten til å ha en rolig dag dersom hen trenger det. Jeg skal undersøke om det er åpen barnehage her i nærheten. Andre ting jeg har satt på lista er å gå tur, mate ender, oppsøke parker med lekestativ osv, dra i svømmehallen, dra i lekeland, male og leke hjemme. Har dere noen tips til hva mer vi kan gjøre? Ønsker en variert hverdag og at hen skal få utvikle seg. Anonymkode: 50047...bde
Gjest Sisti Skrevet 18. april 2018 #2 Skrevet 18. april 2018 Gå på biblioteket (sjekk om de har eget opplegg for barn), besøke gårder, gi barnet rom for frilek, ta med barnet på "voksenting" også så barnet ikke alltid er i hovedfokus. Husarbeid, bake, jobbe i hagen, lage mat.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #3 Skrevet 18. april 2018 Når du ikke vet om du har fått en jente eller gutt anbefaler jeg deg å levere barnet til kyndig personell. Anonymkode: 2a447...66f 26 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #4 Skrevet 18. april 2018 Musikk er viktig! Bruk tid på sang og lek med musikk. Natur er også viktig. La barnet få grise med jord og gress. Lær barnet om dyreliv. Lekeland og svømmehallen er ikke noe særlig ... barnehagebarn drar ikke dit. Anonymkode: 072b3...403 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #5 Skrevet 18. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du ikke vet om du har fått en jente eller gutt anbefaler jeg deg å levere barnet til kyndig personell. Anonymkode: 2a447...66f Så du forstår ikke at TS ønsker å anonymisere barnets kjønn? Anonymkode: ca563...6c4 6
Gjest Leoor Skrevet 18. april 2018 #6 Skrevet 18. april 2018 Jeg syns det ser ut som at du har funnet mange gode og spennende aktiviteter allerede! Følg også med i aviser, på nettet o.l om det skjer noen lokale «happenings».
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #7 Skrevet 18. april 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du forstår ikke at TS ønsker å anonymisere barnets kjønn? Anonymkode: ca563...6c4 I en helt anonym tråd som dette forstår ikke jeg behovet for å bruke «hen» i alle fall. Anonymkode: e7699...d14 18
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #8 Skrevet 18. april 2018 Jeg var hjemme med barna i to omganger til de var to år, og vi lagde oss rutiner så godt det lot seg gjøre. Ut hver dag, innom lekeplass, etter hvert møtte vi (noen få, utenlandske) andre (de samme) barn til samme tid der, det var fint. Hvis det var skikkelig drittvær, trillet vi i det minste til butikken. Biblioteket. Fast lekeavtale hver onsdag med noen vi kjenner som hadde barnet sitt hjemme fra barnehage hver onsdag. Åpen barnehage passet ikke oss så godt. Babysang mandager. Det ble allikevel lange uker hver gang det ikke var babysang, dårlig vær, onsdagsdaten uteble, åpen barnhage var kjipt. Særlig de periodene faren var bortreist så jeg måtte stå for all aktivisering i helgene også. Men mange fine dager med duplo, lekekjøkken, bading. Mye trilling i byen, museum, kafe, forskjellige lekeplasser, åpen bondegård. Når de er 2 år er det vanskeligere å finne på ting, men også morsommere på en måte: En tur for å hente en pakke på posten blir en hel dagsutflukt, der vi snakker om post og pakker og postmann Pat og brev og tar bussen. En tur til Ikea var jo en ekspedisjon. Men noe organisert anbefaler jeg: Babysvømming, babysang, babyyoga, eventyrstund på biblioteket... spiller ikke så stor rolle hva det er, men noe som får dere ut av huset. Du kan høre på helsestasjonen om det finns noen sånne halvorganiserte lekegrupper, hos oss passet ikke åpen barnehage så godt (for meg, vi gikk der av og til uansett, men det var ikke andre der i min situasjon), men jeg ble med i en sånn Mamma-gruppe for utenlandske mødre (he,he). De var hjemme på dagtid og hadde organisert seg litt, der vi dro på besøk hjem til hverandre eller møttes på lekeplassen, og barna lekte sammen (litt som barselsgruppe). Anonymkode: ea2f8...412 3
Ulrikke Skrevet 18. april 2018 #9 Skrevet 18. april 2018 Sang og musikk! Synge de "vanligste" barnesangene, gjerne med bevegelser. Danse til musikk, og gjerne "lage" musikk også om dere har en tamburin, tromme eller noe sånt. Bildebøker! Snakk om bildene, selv om barnet ikke har det store ordforrådet selv er forståelsen større! Snakk om følelser, om barna på bildene ser glade, lei seg ut osv... Ta barnet med på matlaging (enkel, så klart). Benevn alt du gjør. Ikke så mye at det blir slitsomt, men snakk om det dere gjør og det dere ser. Det utvikler ordforråd og forståelse. Snakk om at ting er stort og lite, farger, fort eller sakte, lavt og høyt, over og under, inni og utenpå osv. Gå på tur og la barnet gå i ulendt terreng! Det er utrolig mange små som begynner i barnehage som bare har gått på asfalt/stuegulvet hjemme/kjøpesenter. Vi (jobbet i barnehage i mange år) så fort hvilke barn som var vant til å ta seg fram på mer ulendte steder. Motorikken har utrolig godt av det! Ellers synes jeg du har fine ideer. Bibliotek og evt, museum eller teater, dersom det er noe som kan fenge barnet. Men til slutt: ikke gjør barnet ditt den bjørnetjenesten at du er på tilbudssiden absolutt hele tiden! La barnet finne roen med å leke selv og underholde seg selv også! Det er det STOR verdi i både nå og senere! Man går selvfølgelig ikke FRA en ettåring, men å hjelpe barnet til å kunne leke alene (mens du er i nærheten, men ikke leker du også!) er viktig! 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #10 Skrevet 18. april 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Musikk er viktig! Bruk tid på sang og lek med musikk. Natur er også viktig. La barnet få grise med jord og gress. Lær barnet om dyreliv. Lekeland og svømmehallen er ikke noe særlig ... barnehagebarn drar ikke dit. Anonymkode: 072b3...403 Sønnen min er 1 år. Vi er på (baby-) svømming hver uke. Kjempestas! Lekeland har vi vært på også! Anonymkode: 1c720...c30 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #11 Skrevet 18. april 2018 Burde ikke barnet sosialiseres med andre barn? Anonymkode: a8f76...9ea 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #12 Skrevet 18. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Burde ikke barnet sosialiseres med andre barn? Anonymkode: a8f76...9ea Joda, det er derfor jeg skal undersøke om det er åpen barnehage her i kommunen. Jeg håper også å møte andre barn på babysvømming, lekeland og i parker. Jeg har i tillegg blitt kjent med andre i en termingruppe på facebook og har avtalt å møtes ukentlig med barna. Barn som er 1 år trenger ikke barnehagen, foreldrene trenger barnehagen. Jeg ser ingenting negativt med at vi får et ekstra halvår-år hjemme sammen så lenge jeg klarer å sosialisere og aktivisere barnet. Det er en tid vi aldri får tilbake, og jeg vil gjerne være med på å forme mitt barn litt mer selv. Barnet er så lite at det kan ikke fortelle meg om noe er galt i barnehagen. Anonymkode: 50047...bde 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #13 Skrevet 18. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Musikk er viktig! Bruk tid på sang og lek med musikk. Natur er også viktig. La barnet få grise med jord og gress. Lær barnet om dyreliv. Lekeland og svømmehallen er ikke noe særlig ... barnehagebarn drar ikke dit. Anonymkode: 072b3...403 Lekeland og badeland er veldig kjekt med barna selv om de bare er 1år. Så jo anbefales. Mye glede og kos for både stor og liten. Men ja er jo stor forskjell på barn.Noen går tidlignog andre langt over året før de stabberavgårde. Gjør noe som dere syns er kjekt Duplo,tur,biblioteket,fløyen,mate ender,ake,og mye annet. Anonymkode: 61a7a...135 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #14 Skrevet 18. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Burde ikke barnet sosialiseres med andre barn? Anonymkode: a8f76...9ea 1år... de har det bedre hjemme med forelrene enn i en bhg.. De hører til hjemme.. ikke mange timer i en bhg.. Var selv hjemme med barna til de var rett over 3. Angrer ikke. Helt fantastisk. Hadde det veldig kjekt sammen og opplevde mye man ikke man ellers ikke hadde fått. Man kan og treffe andre barn. Så sosialisering er ikke noe problem. Barnet trenger mor/far mer før det er 3år enn å leke med andre hver dag! De leker mer ved siden av hverandre enn med hverandre i den alderen hun skal ha h*n hjemme. Ikke alle leverer barna i bhg så fort det går for de ikke orker eller vil eller gidd å være hjemme med sine egne barn. Kos dere og nyt tiden sammen. Senere vil du være glad du valgte det når du ser h or fort stor de blir og henger ute med venner istedenfor hjemme. Anonymkode: 61a7a...135 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #15 Skrevet 18. april 2018 Jeg synes det er fint at du vil være hjemme med babyen litt ekstra hvis du har råd til det Du spør hva du kan finne på, men har gode ideer allerede:). Aktivisering er en ting, men det er vel så viktig å lære barna, eller å la barna, leke selvstendig etter hvert. Kan være like mye omsorg i det. Ett av problemene i kjølvannet av barnehagekulturen, er at barna er blitt avhengig av de voksnes aktivisering. De finner ikke på noe selv, må spørre voksne om alt. Hvis det skal være tjo og hei og aktiviteter hele veien, sliter du deg selv ut og lærer barnet at du er ansvarlig for å finne på ting. Nå snakker jeg ut fra et langsiktig perspektiv. Gi barnet trøst og omsorg, det basale, tid og gi deg selv anledning til å finne ut av ting underveis. Du har tenkt på det allerede ser jeg, det å gi barnet en fin overgang til barnehagen når den tid kommer. En tilvenningsprosess. Anonymkode: 96d5b...32b 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #16 Skrevet 18. april 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du ikke vet om du har fått en jente eller gutt anbefaler jeg deg å levere barnet til kyndig personell. Anonymkode: 2a447...66f Ja, det er visst vanlig det nå, det å ikke ha respekt for foreldre lenger. Men slenge barna bort til såkalt kyndig personell. Du og dine 12 likere, kan ikke være spesielt kyndige i tankegangen når dere mener det er best for babyer å løsrives fra mor kun på grunn av måten en omtaler kjønn (hen istedet for han eller hun) på. Anonymkode: 96d5b...32b 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #17 Skrevet 18. april 2018 9 timer siden, Sisti skrev: Gå på biblioteket (sjekk om de har eget opplegg for barn), besøke gårder, gi barnet rom for frilek, ta med barnet på "voksenting" også så barnet ikke alltid er i hovedfokus. Husarbeid, bake, jobbe i hagen, lage mat. Dette!! Jeg var hjemme med ungen min til hun var tre år, og mesteparten av tiden gjorde vi ting som JEG ville/måtte. - Hagearbeid (det finnes masse redskap for barn) - husarbeid (gi dem en klut, la dem støvsuge, la dem ta ut klærne fra maskina osv), - Trening (senteret mitt lot meg ha med barn i en tom sal for egentrening på dagtid, crossfit og dans og yoga er supergøy for barn) - Sanking av ville vekster i skog og fjære - Fjell og skogsturer med ungen i bæretøy - Hobbyprosjekter (elsker kommoden ungen hjalp meg å male, for et nydelig minne!) - matlaging (hun fikk egen barne-kokkekniv da hun var 18 mnd, og hjelper alltid til med kutting og røring) Barn liker å føle seg nyttige, og har veldig godt av å ikke være sentrum av mammas univers. Vi er sola som de skal gå i bane rundt, ikke motsatt! Vi var selvsagt også på bibliotek, museer, åpen bhg, besøksgård osv, men max et par ganger i uka. Sosialiserte med venner med barn som heller ikke gikk i bhg. Anonymkode: 26c34...cc5 3
Gjest GoldenLioness Skrevet 19. april 2018 #18 Skrevet 19. april 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg skal ha barnet vårt hjemme til hen er 1,5 eller 2 år (har ikke bestemt oss helt enda). Jeg vil at vi skal ha en aktiv hverdag, der hen får oppleve mye av det samme som de tingene som de gjør i barnehagen, bare at hen skal være med meg, bli sett, og ha muligheten til å ha en rolig dag dersom hen trenger det. Jeg skal undersøke om det er åpen barnehage her i nærheten. Andre ting jeg har satt på lista er å gå tur, mate ender, oppsøke parker med lekestativ osv, dra i svømmehallen, dra i lekeland, male og leke hjemme. Har dere noen tips til hva mer vi kan gjøre? Ønsker en variert hverdag og at hen skal få utvikle seg. Anonymkode: 50047...bde Du har ikke fått barnet enda? Når min rundet 1 så ble han et sant mareritt om han ikke var i barnehagen. Han var rastløs og ble veldig rampete. Vi fant på masse ting, men det sosiale, felleskapet, bånd som knyttes med andre barn og stimuleringen i barnehagen har jeg per i dag ikke klart å oppnå. Han står og dundrer på ytterdøren klokka 07 for han er så ivrig etter å gå i barnehagen og ler og smiler hele veien. Du har mange fine ideer og jeg gjorde det samme i permisjonen, men det er noe vi mødre ikke klarer å gi barnet. Å leke sammen med andre barn er utrolig viktig og nyttig. Ungen min utviklet seg latterlig fort når han startet i barnehagen da han kopierte og lærte av de andre barna. Vi var også i åpen barnehage, men det er fryktelig travelt og mer morsomt for de større barna. Ofte var det fullt og vi kom ikke inn heller. Ikke får han knyttet de båndene som han gjør med de barna han ser hver dag. Jeg ville i det minste hatt halv dag i barnehagen. Og tro meg, dere vil nok begge ha godt av et lite avbrekk fra hverandre. Jeg tror ikke jeg har møtt mange mødre som ikke var sjeleglade når ungen fikk barnehageplass nettopp fordi de slet med å stimulere barnet da det ville leke med andre barn og være i en sånn type setting.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #19 Skrevet 19. april 2018 59 minutter siden, GoldenLioness skrev: Du har ikke fått barnet enda? Når min rundet 1 så ble han et sant mareritt om han ikke var i barnehagen. Han var rastløs og ble veldig rampete. Vi fant på masse ting, men det sosiale, felleskapet, bånd som knyttes med andre barn og stimuleringen i barnehagen har jeg per i dag ikke klart å oppnå. Han står og dundrer på ytterdøren klokka 07 for han er så ivrig etter å gå i barnehagen og ler og smiler hele veien. Du har mange fine ideer og jeg gjorde det samme i permisjonen, men det er noe vi mødre ikke klarer å gi barnet. Å leke sammen med andre barn er utrolig viktig og nyttig. Ungen min utviklet seg latterlig fort når han startet i barnehagen da han kopierte og lærte av de andre barna. Vi var også i åpen barnehage, men det er fryktelig travelt og mer morsomt for de større barna. Ofte var det fullt og vi kom ikke inn heller. Ikke får han knyttet de båndene som han gjør med de barna han ser hver dag. Jeg ville i det minste hatt halv dag i barnehagen. Og tro meg, dere vil nok begge ha godt av et lite avbrekk fra hverandre. Jeg tror ikke jeg har møtt mange mødre som ikke var sjeleglade når ungen fikk barnehageplass nettopp fordi de slet med å stimulere barnet da det ville leke med andre barn og være i en sånn type setting. Tullprat at en på ett har behov for å gå i barnehagen. De kan ha det fint der, ja. Men behov har det ikke. Å være hjemme til barnet er 1,5 er utelukkende positivt. Anonymkode: 87b9a...422 8
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #20 Skrevet 19. april 2018 Rutiner gjennom dagen så barnet vet hva som kommer skaper trygghet. Utetid hver dag, uansett vær (regn og sludd er ingen unnskyldning i barnehagen). Lydbøker, lesestund, sang, regler osv. (Samlingsstund) La barnet ta del i faglige rutiner som vasking av klær, sette inn kopper&tallerker etter måltid, rydde. Dette er med på å skape mestringsfølelse og være en del av et fellesskap. Turdag; en gang i uka med matpakke hvor man drar til et sted utenom «det vanlige». Nå er det mye faglig opplegg i barnehagen ut over dette, kanskje du finner en bok på biblioteket med tips og råd. Anonymkode: 7096b...82d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå