mchb Skrevet 18. april 2018 #1 Skrevet 18. april 2018 (endret) Vi får en Australian Shepherd valp om ca. 2 uker, og føler meg relativt klar. Har lest mye på nett om oppdragelse, kurs, atferd, helse, mentalt og fysisk stiumli osv. Har også fått med meg at de blir rampete og utfordrende når de blir kjønnsmodne, og at de "glemmer" ting de har lært. Hva kan man gjøre for å lettest mulig komme seg gjennom denne perioden? Vet at Aussiene er veldig intelligente, så "glemme" ting den har lært tviler jeg litt på. Når kan man forvente at hunden igjen blir litt roligere, og "husker" igjen tidligere lærte kommandoer og triks? Hvor lenge varer ca. denne perioden? Noen andre med Aussier som har noen generelle råd om rasen? Har hatt en krevende flat coated retriever før, og gleder meg stort til å få valpen :D Endret 18. april 2018 av mchb
Tabris Skrevet 18. april 2018 #2 Skrevet 18. april 2018 Det beste du kan gjøre for at de skal "glemme" minst mulig er å belønne så mye som mulig med godbiter som valp. Det som gjør at unghundtiden blir ekstra utfordrende for mange er de tror at valpeoppførselen blir med videre av seg selv. Dvs, en liten valp har et instinkt som sier at om den blir latt alene, så dør den. Derfor dilter den i beina på eier og det holder å bare klappe i hendene og si hva-som-helst med lys stemme, så kommer de løpende. Dermed tenker de at valpen jo allerede er "lydig" og "kan innkalling", så de belønner den ikke. Når da valpen går over til å bli unghund og får hormoner, så blir omverden mer spennende. Den blir mer selvstendig, mer nysgerrig og får større raduis. For hannhunder så blir andre hunder ofte veldig spennende, i tilfelle det er en tispe. Hvis man da ikke har belønnet med godbit alt det fine valpen gjør av kontakt og å komme, så har unghunden svært liten motivasjon for å komme når eier roper. Selvsagt vil også de som belønner få erfare unghundtiden, det er en helt normal del av utviklingen at de blir mer nysgjerrig og selvstendig, det skal de jo gjøre. Man må bare senke kravene og jobbe der hunden er, fortsette å belønne, så går det over. (Selv om hannhunder har hormoner hele livet og er ofte mer påvirket av dem enn hva tispene er). Valper blir kjønnsmodne mellom 6-10 måneder og blir mentalt modne ca ved 1,5-2 års alder. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå