Gå til innhold

Tak av trebord?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi leide nylig en hytte som hadde et tak av trebord. Flere i samme felt som hadde dette. Det virket som om solen hadde klart å svette ut tjære eller tilsvarende, se bilde:

20180415_104533.thumb.jpg.47bd8ea4757c981dc6d8678724db5209.jpg

Det jeg lurer på: Var dette vanlig en gang? Hvordan treverk er dette? Hvordan er det behandlet? Hvordan er det festet (spiker-/skruhull må jo være en svakhet)? Pleide det å være takpapp under? Og hva er forventet levealder på slikt?

Jeg skal lafte en koie i skogen en gang, og et slikt tak kan jo være et alternativ til å dra plater, plast og tull i skogen.

Anonymkode: cb176...556

Gjest padawan
Skrevet

Det der ser ut som lerk. Det blir grå etter et par år og har så mye olje i seg at det ikke trengs å bli behandlet.

Skrevet

Var dette vanlig en gang? Ja, tretak er en tradisjonell byggemetode

Hvordan treverk er dette? Lerk eller furu er mitt tips

Hvordan er det behandlet? Hvis lerk - trolig ubehandlet. Furu og andre tresorter kan være impregnert, beiset, oljet eller tjærebredd

Hvordan er det festet (spiker-/skruhull må jo være en svakhet)? Her er en av flere monteringsanvisninger som finnes på nett: http://www.moelven.com/no/Produkter-og-tjenester/Bygge-og-bo/Ovrige-produkter/Montering-av-tretak/ Og her er enda en beskrivelse: https://www.gaus.no/tips-og-rad/tett-tak-selv-med-tre/

Pleide det å være takpapp under? Det gjør i alle fall det i dag. Når takpappen ble oppfunnet vet jeg ikke, men det vil være fornuftig å ha fukt- og vindsperre.

Og hva er forventet levealder på slikt? I følge litteraturen: flere tiår hvis godt og riktig vedlikehold er gjennomført. Til sammenlikning har vel takshingel og takplater en levetid på 30 år og betongtakstein 30-40 år. Tretak har dermed  levetid helt på linje med mange andre taktekker. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...