Gå til innhold

Hva menes med frivillig tvang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hører så mange klager på frivillig tvang, men hva er egentlig frivillig tvang ?

Anonymkode: 45d32...a39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noe du må gjøre, selv om du ikke har lyst. 
Så du gjør det frivillig, men ikke med glede. 

Skrevet (endret)

Frivillig tvang handler vanligvis om å gjøre alternativet til å ta et bestemt valg så uattraktivt at det ville være veldig vanskelig å la være. Selve valget er fremdeles frivillig, men i praksis vanskelig eller umulig å ikke ta. Et eksempel er hvordan Australia har taklet økende vaksinemotstand. I stedet for å gjøre vaksiner obligatorisk, i teorien tvangsvaksinering, har de i stedet valgt å gjøre det slik at de som ikke vaksinerer barna sine ikke får barnetrygd eller barnehageplass. Man har fremdeles valget, men å ikke vaksinere får så store konsekvenser at de fleste ville velge det likevel.

Endret av Arkana
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Men hva med for eksempel, at skolen skal arangere Hei Verden aksjon, der du må bidra med fruktkurv, kake, ting til loppemarked osv, men du ønsker selv å velge hvem du vil støtte? Men du føler du må bidra for å ikke bli sett på som en som ikke vil hjelpe andre, det er vel også frivillig tvang?

Gjest HanenIFlokken
Skrevet

Litt som når dere blir invitert på middag til svigerbeistet.. Du har ikke lyst men du må liksom :)

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva med for eksempel, at skolen skal arangere Hei Verden aksjon, der du må bidra med fruktkurv, kake, ting til loppemarked osv, men du ønsker selv å velge hvem du vil støtte? Men du føler du må bidra for å ikke bli sett på som en som ikke vil hjelpe andre, det er vel også frivillig tvang?

Nei, det er helt frivillig. At du føler andre ser rart på deg om du ikke bidrar er noe du må ta på egen kappe, sannsynligvis er det ingen som har oversikt over hvem som har bidratt og ikke og det er på ingen måte en konsekvens som tilsier at dette egentlig er frivillig tvang. Personlig hadde det ikke falt meg inn å nekte å være med på dette all den tid det krever veldig lite av meg, det er et godt formål og det er en fin lærdom for barna.  Det er faktisk også fullt mulig å støtte noen andre i tillegg til å bake en kake til akkurat denne aksjonen, det må da ikke være enten eller.

Endret av Arkana
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Arkana skrev:

Frivillig tvang handler vanligvis om å gjøre alternativet til å ta et bestemt valg så uattraktivt at det ville være veldig vanskelig å la være. Selve valget er fremdeles frivillig, men i praksis vanskelig eller umulig å ikke ta. Et eksempel er hvordan Australia har taklet økende vaksinemotstand. I stedet for å gjøre vaksiner obligatorisk, i teorien tvangsvaksinering, har de i stedet valgt å gjøre det slik at de som ikke vaksinerer barna sine ikke får barnetrygd eller barnehageplass. Man har fremdeles valget, men å ikke vaksinere får så store konsekvenser at de fleste ville velge det likevel.

Veldig godt beskrevet. Denslags er nok ofte det man mener. Liksom frivillig, men det ene alternativet er bevisst gjort så ubehagelig at man i praksis må velge det andre.

En annen situasjon (som ligner, men ikke er helt lik heller) der jeg har sett dette begrepet brukt er der man faktisk kan bli direkte tvunget ved neste korsvei dersom man nå velger bort det det senere er aktuelt å gjennomføre med tvang. Et eksempel er i psykiatrien, der man (med mindre det er åpenbart bortkastet) skal forsøke frivillig innleggelse før man eventuelt legger noen inn med tvang. En del pasienter som er kandidater for tvangsinnleggelse vil da legge seg inn såkalt frivillig fordi de, selv om det forsåvidt ikke er automatikk i det, har god grunn til å tro at de heller blir tvangsinnlagt hvis de lar være å legge seg inn selv. Det er selvfølgelig enda mindre frivillig enn eksempelet til Arkana, men jeg har sett det også bli beskrevet som frivillig tvang.

Anonymkode: 960ae...e7b

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. Et eksempel er i psykiatrien, der man (med mindre det er åpenbart bortkastet) skal forsøke frivillig innleggelse før man eventuelt legger noen inn med tvang. En del pasienter som er kandidater for tvangsinnleggelse vil da legge seg inn såkalt frivillig fordi de, selv om det forsåvidt ikke er automatikk i det, har god grunn til å tro at de heller blir tvangsinnlagt hvis de lar være å legge seg inn selv. Det er selvfølgelig enda mindre frivillig enn eksempelet til Arkana, men jeg har sett det også bli beskrevet som frivillig tvang.

Anonymkode: 960ae...e7b

Ja, jeg har også sett dette beskrevet som frivillig tvang. Det er vel kanskje et hakk nærmere tvang enn mitt eksempel med tanke på at for personen blir utfallet, at man blir innlagt, i praksis det samme uansett valg.

AnonymBruker
Skrevet

Når du ikke har noe valg, men fortsatt kan velge om du vil bli tvunget eller ei. 

Anonymkode: c8288...007

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frivillig tvang er en selvmotsigelse,

Anonymkode: fb903...0d9

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frivillig tvang er en selvmotsigelse,

Anonymkode: fb903...0d9

Det er likevel et fullt brukbart uttrykk med en ganske allment kjent betydning. 

Anonymkode: e116a...26d

• Liker 2
Skrevet

Å jobbe må vel være det mest nærliggende eksemplet. Ingen tvinger deg til det, men for de fleste av oss blir alternativet en ganske traurig tilværelse. Jeg har jo ikke akkurat lyst til å sitte inne på et kontor på dagtid når det er topp vær ute, eller stå opp halv sju hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Når man ikke vil konfirmere seg, sier at en ikke vil det, men bli overkjørt av foreldre/besteforeldre. Jeg kunne jo ha nektet å delta og heller tatt imot en del kjeft/skuffelse. Men ikke like lett å si nei til foreldre når man er 14. Det er frivillig tvang.

Som voksen hadde jeg nektet. Og de ville nok mast mindre også. 

Anonymkode: 5490f...a6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...