Gå til innhold

Hvordan vet man om man har depositumskonto?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har depositumskonto, hvordan vet man det? 

Jeg overføre depositumet mitt til utleier som skulle lage depositumskonto. Må jeg godkjenne om den skulle blitt opprettet i nettbank? Jeg spurte utleier om de er på depositumskonto, og han svarer med at de er for konto for depositum.. Litt sånn luresvar føler jeg. Så de er ikke på en reell depositumskonto da? 

Anonymkode: 3763c...7d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppretter alltid bare en ekstra konto i nettbanken min som jeg setter depositum på, men ikke noen form for spesialkonto, bare en helt vanlig. Har aldri hatt problemer med dette før og det fungerer fint syntes jeg :)

Anonymkode: 440d1...c31

Gjest HanenIFlokken
Skrevet (endret)

Endret av HanenIFlokken
Gjest HanenIFlokken
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppretter alltid bare en ekstra konto i nettbanken min som jeg setter depositum på, men ikke noen form for spesialkonto, bare en helt vanlig. Har aldri hatt problemer med dette før og det fungerer fint syntes jeg :)

Hva skjer om det blir en skikkelig tvist mellom leier og utleier da? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig huseier ikke vet hva depositumkonto er. Om du spør om det er depositumkonto, så kanskje han tror du mener at det er en egen konto for dep. han vet kanskje ikke at dep konto er en egen greie som fungerer annerledes enn andre bankkonto. 

Husker ikke hvordan det foregikk sist jeg satte opp konto. Tror jeg tok kontakt med banken og jeg og huseier måtte signere digitalt fra en link vi fikk på e-post, men husker ikke om vi bare gjorde det ved kontraktslutt eller ikke

Kanskje du kan ringe banken det gjelder og spørre m du har konto der i ditt navn?

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du utleier? Problemet med det er at du kan ta pengene uten at leier kan protestere. Når det gjelder depositumkonto trenger man godkjenning fra både leier og utleier for å ta ut pengene. Dette for at begge parter skal være trygge. Det fungerer jo fint så lenge det ikke er noen krangler eller skader, men med en gang dere har en konflikt, så kan dette bli et problem, kanskje mest for leier sin del

Anonymkode: 048a3...66f

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har depositumskonto, hvordan vet man det? 

Jeg overføre depositumet mitt til utleier som skulle lage depositumskonto. Må jeg godkjenne om den skulle blitt opprettet i nettbank? Jeg spurte utleier om de er på depositumskonto, og han svarer med at de er for konto for depositum.. Litt sånn luresvar føler jeg. Så de er ikke på en reell depositumskonto da? 

En depositumskonto skal være i ditt navn og vil komme på selvangivelsen din. Du må godkjenne dette ja.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så de er ikke på en reell depositumskonto da? 

Nei. Nå er det en konto som utleier disponerer alene. Dette innebærer at han i praksis kan konfiskere hele beløpet når som helst, med ett eller annet tullepåskudd.

Anonymkode: 93d03...442

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at du har blitt litt lurt, med vilje eller ei, så er det huseiers plikt å kjenne til hvordan en depositumskonto fungerer. Min depositumskonto ser jeg i min egen bank, konto og beløp står der og er sperret for uttak. 

Et depositum som ikke er sikret på depositumkonto kan du kreve utbetalt når som helst, med forsinkelsesrenter, og det utgjør ingen sikkerhet for huseier, da huseier ikke kan holde det tilbake, selv om det har blitt skader eller mangler. Slik har lovgiver ordnet det at det straffer seg for huseiere å ikke følge loven. 

§3-7 annet ledd "Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd.

Kravet etter annet ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt, med mindre betaleren må anses i vesentlig grad medansvarlig for overtredelsen." 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_3

Anonymkode: 6e68e...985

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri hatt noe problem med brann eller innbrudd, men jeg har likevel innboforsikring. 
Man har ikke forsikringer fordi man har hatt problemer tidligere, man har forsikringer for problemer som kan dukke opp. 
Depositum er en forsikring for utleier og leietaker. 

Anonymkode: 6b52f...6be

• Liker 4
Gjest HanenIFlokken
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endret av HanenIFlokken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...