Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er usikker når det gjelder grunnen bak dette. Om det hjelper flere uføre å komme tilbake til arbeidslivet, så vil jo Norge spare penger på lang sikt, så dette er en investering

Men på den annen side tenker jeg at de aller, aller fleste uføre er for syke til å jobbe, så skattelette vil ha minimal effekt. 

Anonymkode: b0031...1ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er rimelig spesielt å anta at uføre plutselig blir føre, om de får et økonomisk insitament. Det har de jo i høyeste grad allerede, siden de har fått inntekten kuttet med en tredel.

Anonymkode: eba7b...de1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det var en gledelig nyhet. Kanskje jeg kan få råd til tannlege på slutten av året.

Anonymkode: 38a51...722

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var en gledelig nyhet. Kanskje jeg kan få råd til tannlege på slutten av året.

Leste visst feil. Trodde det gjaldt alle uføre. Det var dumt :(

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere er friske og har det helt fint:-)

Anonymkode: 1b8cc...c7b

Enig alle uføre lyver og ingen av dem er egentlig syke.

Anonymkode: 1fddf...c94

AnonymBruker
Skrevet

Dette vil ikke hjelpe all den tid det nesten ikke finnes arbeidsgivere som er villige til å ansatte uføre. Det er heller der man må gjøre noe om man ønsker å få flere uføre i arbeid. 

Anonymkode: 4829f...082

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Det sier seg selv, egentlig. :sarkasme:

Anonymkode: eba7b...de1

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette vil ikke hjelpe all den tid det nesten ikke finnes arbeidsgivere som er villige til å ansatte uføre. Det er heller der man må gjøre noe om man ønsker å få flere uføre i arbeid. 

Anonymkode: 4829f...082

Enig. Mer tilrettelegging tror jeg vil være en viktigere faktor for å få folk tilbake i jobb enn skattelette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er statistisk umulig at hele befolkningen i et land er friske og at ingen er uføre. Beklager. Du må nok  innse at du tar feil.

Uansett, linken tiil artikkelen viser bare til et forslag. Det skal mye til for at det faktisk blir sånn. Jeg tviler.

Anonymkode: 17c9e...e17

Skrevet

Om flere uføre får mulighet til å utnytte den restarbeidsevnen de har, så er det kjempebra. For eksempel så står veldig mange kronisk syke og funksjonshemmede utenfor jobb mot sin vilje. Det er vel heller ingen som er uenige i fordelene helsemessig eller sosialt ved å ha jobb, eller hva det ville gjort positivt for samfunnet, om flere hadde tilknytning til arbeidslivet. Men jeg er redd det er et villspor å henge seg mest opp i enkeltmenneskets "økonomiske motivasjon" til å jobbe i tillegg til uføretrygd. Her må man også se vanskene på systemnivå, og som det politiske problemet det er, fremfor å redusere det til å gjelde enkeltmenneskers motivasjon og moral.

Gi arbeidsgiverne noen gulrøtter ved å ansette folk med mer behov for tilrettelegging og tilpasning, for eksempel. Altså, fjerne noe av det som gjør det mindre attraktivt for arbeidsgivere å ta "sjansen" på folk. Forenkle prosesser med å få hjelpemidler. Blant annet.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...