Gå til innhold

Sport er en tortur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jei har lyst å være aktiv, men kroppen vil ikke som jeg vil. Når jeg løper en tur få jeg muskelsmerter eller jeg er så sliten etter en kvart time at jeg må slutte. Hva skal jeg gjøre? Er det lurt med en personal trener? Hvor mye koster det? Dessuten har jeg artritt i knee hvilken blir dårligere ved bevegelse. Jeg hater kroppen min 😢

Anonymkode: dc2b6...3d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fått en fysioterapeut eller lege til å hjelpe meg med å finne øvelser som ikke gjør kneet dårligere.

Anonymkode: 17de7...904

• Liker 2
Skrevet

Har du problemer med knærne bør du vel ikke løpe? 

Forsåvidt finnes det mye å gjøre som ikke er løping. Jeg er også utslitt etter kort tid når jeg løper, men trener gjerne styrke en time. Gruppetimer er også mye bedre enn løping for min del da jeg ikke rekker å tenke på at det er slitsom. 

Har du problemer med kroppen bør du ikke begynne med trening alene. Snakk med legen din, en fysioterapeut eller en pt som kan noe om skadeforebyggende trening (prisene varierer så vanskelig å si hva det vil koste).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har problemer med knærne er det bedre å sykle enn å løpe. Jeg har hatt problemer med det ene kneet siden jeg var 13. Kan ikke jogge/løpe, men sykler minst en time hver dag. Sykler ute eller på ergometersykkel hjemme, spinningtimer blir for hardt.

Anonymkode: d6701...40e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sykling går overhudet ikke etter fem minutter kommer smerter og jei mister kreften. En gang landet jeg i grøfta med sykkeken 🙁

Skrevet

Hva med svømming? Blir du sliten så er jo det hele poenget med trening. Da tar du pause og begynner igjen. Så holder du nok ut lenger neste gang eller etter noen uker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sykling går overhudet ikke etter fem minutter kommer smerter og jei mister kreften. En gang landet jeg i grøfta med sykkeken 🙁

Er det kun det ene kneet  du  har problemer med? I så fall kan du prøve å sykle på ergometersykkel  eller spinningsykkel og sykle kun med en fot. Det er svært god trening. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jei har lyst å være aktiv, men kroppen vil ikke som jeg vil. Når jeg løper en tur få jeg muskelsmerter eller jeg er så sliten etter en kvart time at jeg må slutte. Hva skal jeg gjøre? Er det lurt med en personal trener? Hvor mye koster det? Dessuten har jeg artritt i knee hvilken blir dårligere ved bevegelse. Jeg hater kroppen min 😢

Er denne artritten noe som du kan få behandling for slik at du blir helt bra?

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått veiledning om trening fra fysioterapeut? Hvis ikke; be om henvisning fra fastlegen til fysioterapi.

Her kan du lese om behandling av reaktiv artritt. (Er det det du har?)

"Når den akutte fasen av sykdommen er over, er det viktig å trene slik fysioterapeut har anbefalt. Trening forebygger at muskler blir svekket og forkortet, og hindrer skrumpning av leddhinner og feilstillinger i ledd."https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/giktsykdommer/reaktiv-artritt/?page=5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke sykkle med en ben. Det er begge knee som verker. Legen har diagnostisert borelliose og det er mulig at jeg hadde dette lengre en jeg tenkte. Med svømming er vanskelig. Jeg har ingen førerkort og kommer ikke fram. Snart blir det varm og kan svømme i havet. Det ville være greit når legen kan hjelpe da. Da blir ikke jogging ☹ Hvor ofte og hvor mye må man trene. Hvordan hvet man om det vær nok trening? Jeg er sikkert veldig utalmodig. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke sykkle med en ben. Det er begge knee som verker. Legen har diagnostisert borelliose og det er mulig at jeg hadde dette lengre en jeg tenkte. Med svømming er vanskelig. Jeg har ingen førerkort og kommer ikke fram. Snart blir det varm og kan svømme i havet. Det ville være greit når legen kan hjelpe da. Da blir ikke jogging ☹ Hvor ofte og hvor mye må man trene. Hvordan hvet man om det vær nok trening? Jeg er sikkert veldig utalmodig. 

Det kan også holde i massevis å gå raskt i ugjevnt terreng, så fort at du blir andpusten. Gjerne 3-4 dager i uka. For mer avansert trening burde du nok ta kontakt med fysioterapaut for å få treningsopplegg. Hvor mye og hvor hardt du skal trene kommer du an på hvilke mål du har.

AnonymBruker
Skrevet

Je ønsker meg 17 kilo mindre men med 47 er det vanskelig. Med en couchpotet som mann blir det ikke lettere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...