AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #1 Skrevet 18. april 2018 Får stadig noe legen mener er elveblest i ansiktet (jeg syns det ligner mer på sånn sommerfugl-utslett, min mor har det pga SLE) - men mulig det ligner mye. Ser noen av de samme bildene kommer på begge deler på google. I tillegg får jeg ofte en sånn angioødem som jeg akkurat fant ut at det må være når jeg har migrene. Foreløpig har det bare skjedd to ganger når jeg har vært på legevakten, og begge gangene har jeg fått voltaren-injeksjoner tror jeg. Iallefall en av de. Den andre gangen fikk jeg pinex forte, men husker ikke om jeg fikk voltaren i tillegg. Noen som vet om det betyr at jeg er allergisk mot disse medisinene? Og gjør det noe å ta de evt? Det går bort av seg selv etter en natts søvn... Har trodd til nå at det var hovne lymfer eller hevelse pga migrene Og ja, den elveblesten dukker opp litt sånn her og der... Noen andre som har det, hva gjør dere? Jeg har fått allergitabletter, men går allerede på andre allergitabletter og det er så til og fra og forsvinner av seg selv etter noen timer, så vet ikke om jeg gidder å stappe i meg masse medikamenter? Anonymkode: 56990...2c0
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #2 Skrevet 18. april 2018 PS: Har tatt pinex forte og voltaren mange ganger uten å få dette her angioødem også altså.. Anonymkode: 56990...2c0
Occulta Skrevet 18. april 2018 #3 Skrevet 18. april 2018 Jeg får ofte urticaria/elveblest. Tar allergimedisin og lagger på kald klut. Gir seg fort men huden ser rar ut i ca en uke
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #4 Skrevet 18. april 2018 4 timer siden, Occulta skrev: Jeg får ofte urticaria/elveblest. Tar allergimedisin og lagger på kald klut. Gir seg fort men huden ser rar ut i ca en uke Hmm. Jeg har googlet litt om elveblest nå og det ligner ikke i det hele tatt på det jeg har. Det står at det er hvite/lyserosa vabler og at de kan være røde rundt, som ved brennesle. Det jeg har er ILLRØDT, ingen vabler og det er bare ILLRØDT liksom. Huden rundt ser veldig hvit ut i forhold. Så tror kanskje legen må ha tatt feil. På meg ser huden normal ut etter et par timer. Jeg får det også hovedsaklig når jeg har dusjet (av kun vann altså, før jeg tar i sjampo etc) - men det stod at det var veldig sjelden at det utløses av vann... Anonymkode: 56990...2c0
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #5 Skrevet 18. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hmm. Jeg har googlet litt om elveblest nå og det ligner ikke i det hele tatt på det jeg har. Det står at det er hvite/lyserosa vabler og at de kan være røde rundt, som ved brennesle. Det jeg har er ILLRØDT, ingen vabler og det er bare ILLRØDT liksom. Huden rundt ser veldig hvit ut i forhold. Så tror kanskje legen må ha tatt feil. På meg ser huden normal ut etter et par timer. Jeg får det også hovedsaklig når jeg har dusjet (av kun vann altså, før jeg tar i sjampo etc) - men det stod at det var veldig sjelden at det utløses av vann... Anonymkode: 56990...2c0 Kuldeallergi utløses typisk i dusjen. Anonymkode: 95079...1ab
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #6 Skrevet 18. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kuldeallergi utløses typisk i dusjen. Anonymkode: 95079...1ab Kuldeallergi? Av varme? Haha?! Men er det sånn som bare kommer en gang også går det noen måneder også går det vekk igjen også kommer det igjen? Anonymkode: 56990...2c0
Occulta Skrevet 18. april 2018 #7 Skrevet 18. april 2018 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm. Jeg har googlet litt om elveblest nå og det ligner ikke i det hele tatt på det jeg har. Det står at det er hvite/lyserosa vabler og at de kan være røde rundt, som ved brennesle. Det jeg har er ILLRØDT, ingen vabler og det er bare ILLRØDT liksom. Huden rundt ser veldig hvit ut i forhold. Så tror kanskje legen må ha tatt feil. På meg ser huden normal ut etter et par timer. Jeg får det også hovedsaklig når jeg har dusjet (av kun vann altså, før jeg tar i sjampo etc) - men det stod at det var veldig sjelden at det utløses av vann... Anonymkode: 56990...2c0 Mitt er heller ikke vablete, bare flekker som er ildrøde, klør, svir og hovner opp. Kan utløses i dusjen ja. Utløses ofte av varme, kulde, ull, svette, andre kontaktallergi eller kombinert matallergi etc. Endret 18. april 2018 av Occulta
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #8 Skrevet 18. april 2018 Angioødem er så skjeldent at da jeg fikk det for mange år siden, så var det knapt noen som visste hva det var. Har du søkt og letet på dr. Google siden du har funnet ut av disse tingene? Anonymkode: 4a992...c57
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #9 Skrevet 18. april 2018 22 minutter siden, Occulta skrev: Mitt er heller ikke vablete, bare flekker som er ildrøde, klør, svir og hovner opp. Kan utløses i dusjen ja. Utløses ofte av varme, kulde, ull, svette, andre kontaktallergi eller kombinert matallergi etc. Jeg kjenner ikke noe, det er bare rødt og varmt. Får det noen ganger også helt ut av det blå, men mest intenst etter dusj. Hvor får du det? I ansiktet? På meg er det kun over nesen og på kinnene. 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Angioødem er så skjeldent at da jeg fikk det for mange år siden, så var det knapt noen som visste hva det var. Har du søkt og letet på dr. Google siden du har funnet ut av disse tingene? Anonymkode: 4a992...c57 Det kom opp bilder av angioødem når jeg søkte på elveblest, men har fått beskjed at jeg har hatt det tidligere på legevakten - men visste ikke hva det var eller noe før jeg så bildene nå og innså at jeg tydeligvis har det ganske ofte. Elveblest er det legen som har sagt jeg har, men som jeg skrev i HI syns jeg ikke det ligner så veldig (har som sagt en mor som har SLE og har sett henne med sommerfuglutslett, det var også det min lege sa jeg hadde da jeg var barn, ny lege som sier elveblest utifra et bilde da). Men jeg vet ikke. Anonymkode: 56990...2c0
Occulta Skrevet 18. april 2018 #10 Skrevet 18. april 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Angioødem er så skjeldent at da jeg fikk det for mange år siden, så var det knapt noen som visste hva det var. Har du søkt og letet på dr. Google siden du har funnet ut av disse tingene? Anonymkode: 4a992...c57 Angioødem er ikke sjeldent i det heletatt. Jeg har hatt det utallige ganger. I forbindelse med elveblest, allergisk reaksjon i leppen etter å ha spist frukt jeg ikke tåler, og hovne øyelokk under allergianfall. Begge tilstandene har samme årsaker og komme ofte sammen 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #11 Skrevet 18. april 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Angioødem er så skjeldent at da jeg fikk det for mange år siden, så var det knapt noen som visste hva det var. Har du søkt og letet på dr. Google siden du har funnet ut av disse tingene? Anonymkode: 4a992...c57 6 minutter siden, Occulta skrev: Angioødem er ikke sjeldent i det heletatt. Jeg har hatt det utallige ganger. I forbindelse med elveblest, allergisk reaksjon i leppen etter å ha spist frukt jeg ikke tåler, og hovne øyelokk under allergianfall. Begge tilstandene har samme årsaker og komme ofte sammen Tror kanskje anonymbruker tenker på "hereditært angioødem". Det er sjelden, men "vanlig" angioødem er vanlig, ifølge dr. google som vedkommende kaller det (nhi.no som jeg kaller det). Anonymkode: 56990...2c0
Occulta Skrevet 18. april 2018 #12 Skrevet 18. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror kanskje anonymbruker tenker på "hereditært angioødem". Det er sjelden, men "vanlig" angioødem er vanlig, ifølge dr. google som vedkommende kaller det (nhi.no som jeg kaller det). Anonymkode: 56990...2c0 Ja, tror det
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #13 Skrevet 18. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kuldeallergi? Av varme? Haha?! Men er det sånn som bare kommer en gang også går det noen måneder også går det vekk igjen også kommer det igjen? Anonymkode: 56990...2c0 Av varme og/eller fuktighet, ja. Det kan komme og gå. Anonymkode: 95079...1ab
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #14 Skrevet 19. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Av varme og/eller fuktighet, ja. Det kan komme og gå. Anonymkode: 95079...1ab Prøvde å google det, men kom bare opp om kulde og at det klør. På meg klør det ikke.. (Får forresten elveblest når jeg klapper hunden min mye, men det ligner altså ikke på det jeg får i ansiktet heller) Anonymkode: 56990...2c0
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #15 Skrevet 19. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøvde å google det, men kom bare opp om kulde og at det klør. På meg klør det ikke.. (Får forresten elveblest når jeg klapper hunden min mye, men det ligner altså ikke på det jeg får i ansiktet heller) Anonymkode: 56990...2c0 Det gjelder kulde, varme, store temperatursvingninger, fuktighet og trekk. Men hvis det ikke klør, er det ikke elveblest. Anonymkode: 95079...1ab
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #16 Skrevet 19. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det gjelder kulde, varme, store temperatursvingninger, fuktighet og trekk. Men hvis det ikke klør, er det ikke elveblest. Anonymkode: 95079...1ab Klør ikke, er bare illrødt og kan føles litt varmt i huden. Ser egentlig mest stygt ut og funker ikke spesielt bra å sminke over heller... Ikke at jeg er den mest forfengelige, men har fått noen blikk hvis jeg har gått noe sted sånn! Anonymkode: 56990...2c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå