Gå til innhold

Daddyissue som mange kaller det

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når folk snakker om "daddy issues" er det jo som regel negativt ladet, og ofte rettet mot jenter som liksom leter etter eldre elsker fordi deres egen far har vært fraværende (dette blir nesten bare myntet på jenter i 20-årene da, når damer på 40 ligger med menn på 60 er visst ikke generasjons-aldersforskjellen så viktig lenger). Men innen psykoanalysen og hos Freud og Jung handla jo egentlig farskomplekset om en veldig tilstedeværende og patriarkalsk far, som hos Freud førte til opprør og motstand, og hos Jung til en dragning mot farsfiguren. 

Jeg tenker egentlig at farskomplekset heller handler om en dragning mot autoriteter som er veldig vanlig, både hos kvinner og menn. Det er jo liksom en sannhet at kvinner blir tiltrukket av menn i uniform. Hvis "daddy issues" bare er et annet uttrykk for den autoriteten, for eldre mennesker og spesielt eldre menn har jo en autoritetsposisjon over unge i vårt samfunn også, så er det kanskje så tabubelagt nettopp fordi kvinners aldring ikke blir verdsatt og begjært på samme måte som menns? Alle er jo redde for å bli usynlige, det tror jeg mange kvinner føler på ift aldring, og det er vel nettopp derfor mange eldre menn blir glade for disse trådene (eller skriver dem selv unde AB!), fordi de føler seg sett og begjært igjen.

Hvis dere faktisk er nysgjerrige på å finne ut mer om hvorfor dere har disse preferansene ville jeg heller lest bøker. Det er mye rart i Freuds Three essays on sexuality, men det er faktisk ganske interessant lesing. Men så kan det hende alle disse trådene egentlig bare handler om å få seksuell oppmerksomhet også da, for dette bør jo ikke være sååå utilgjengelig for den av dere som studerer kunsthistorie.:fnise:

Og hvis dere ikke vil bli dømt for preferansene deres er det lurt å ikke ligge med gifte menn og unnskylde det med at det ikke er ditt problem. Selvfølgelig er det ditt problem, du er liksom et medmenneske og du har et moralsk ansvar overfor andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Sjokoladeknask skrev:

De kvinnene/mennene som går etter de yngre da? Cougars og panthers. Takes two to tango. 

Menn har "tatt for seg" av yngre jenter i flere århundrer, nå er det vår tur.    :nori:

Gjest Sjokoladeknask
Skrevet
1 minutt siden, bullehurk skrev:

Menn har "tatt for seg" av yngre jenter i flere århundrer, nå er det vår tur.    :nori:

Det var nok før og, kanskje bare ikke like synlig. For min del så liker jeg ikke altfor unge, maks 5 år yngre enn meg. 

Skrevet
4 minutter siden, Sjokoladeknask skrev:

Det var nok før og, kanskje bare ikke like synlig. For min del så liker jeg ikke altfor unge, maks 5 år yngre enn meg. 

Forekom nok, men tror det var uhyre sjelden i forhold til motsatt. Tenk på at det var stort sett menn i de fleste maktposisjoner.                    Så stakkars tjenestepiker, fattigjenter, husmannsdøtre osv. osv. Listen kan gjøres uendelig lang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dytter ....

Anonymkode: 9497d...e2c

Gjest Sola92
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er en uting at du gir ekle gamle griser tilgang på unge kvinner. Ikke rart disse mennene går rundt og tror de er hottere enn de er. Faktum er at de eneste småripsene de har sjans på er de sårbare kvinnene som søker noe å tette det svarte hullet i sjelen skapt av sin dårlige eller fraværende pappa. Jeg kaller det utnytting/grooming. 

Men for all del. Hvis du ikke ser på deg selv som et offer skal ingen tvinge deg, men å la gamle griser tafse på deg er ingen langsiktig løsning.

Anonymkode: 910c3...5df

Fordi om man er voksen så er man vell ikke en ekkel gris? Du hørte utrolig dømmende ut, hvem har oppdratt deg?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Sola92 skrev:

Fordi om man er voksen så er man vell ikke en ekkel gris? Du hørte utrolig dømmende ut, hvem har oppdratt deg?

Jo det er nettopp det man er når man har sex med noen som kunne vært dattera di

Anonymkode: a4c63...adb

• Liker 1
Skrevet

Slapp av og vær deg selv. Ikke hør på de useriøse. Kanskje du bare har litt elektrakompleks?

"Elektrakomplekset er et metaforisk begrep innenfor nyfreudiansk psykologi, fremmet av Carl Gustav Jung og henviser til farsbinding: en pikes psykoseksuelle konkurranse med sin mor for å erobre sin far."  (https://no.wikipedia.org/wiki/Elektrakomplekset)

Enig. Noen voksne menn er faktisk best!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dame og 26 år. Folk reagerer jo på det fordi det er helt utenkelig for dem selv. Og da tenker dem jo at du har en fetisj, golddigger, er veldig enkel eller har "daddie issues". 

Jeg har aldri sett en 50 åring jeg synes er fysisk attraktiv, selv om du synes det. Og de fleste tenker nok mer som meg. 

Anonymkode: c6e70...f43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...