GĂ„ til innhold

Forventninger til partneren ved sykdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei🙂 Jeg er ei trebarnsmor med kronisk sykdom (Morbus Crohns). Jeg og barnefar er samboere. Jeg har levd veldig uproblematisk med min sykdom frem til vi ventet vĂ„r fĂžrste for syv Ă„r siden. Stresset rundt en invaderende og dominant svigerfamilie har satt sine spor og jeg har vĂŠrt livstruende syk ved tre anledninger siste 5Ă„r. Min samboer blir mer og mer kynisk og ufin, og han har aldri stĂ„tt opp for meg nĂ„r hans familie har vĂŠrt stygge mot meg, og det har vĂŠrt vanskelig Ă„ skjerme meg selv og barna for negativ pĂ„virkning. Jeg kunne ha skrevet ekstremt mye om hvordan vĂ„rt samliv er, men jeg har ikveld kjent pĂ„ at denne tonen til min samboer har gĂ„tt for langt. Man blir ikke frisk av Ă„ ha en bitter og ufin samboer for Ă„ si det sĂ„nn. Jeg forstĂ„r at han er lei av sykdom, men er det overhode en mĂ„te Ă„ fĂ„ han til Ă„ se at hans atferd i stor grad gir sĂ„ mye stress og ubehag at jeg har liten sjanse til bedring. Stress er nemlig min sykdoms verste fiende, og jeg har flere leger nĂ„ som har slĂ„tt ned pĂ„ hva som ligger bak min manglende bedring; altsĂ„ stresset med en samboer som selv gir mye f og han tar alltid sin families side. Vi har prĂžvd det som er av terapi, og er nĂ„ til samtaler i familieteamet i kommunen. De har sagt at jeg mĂ„ skĂ„nes og at hans familie mĂ„ vĂŠre ut av bildet inntil videre. Dette fĂžler jeg han straffer meg for. Han virker ikke sĂŠrlig interessert i annet en Ă„ si og gjĂžre ting som gir meg vondt i magen. For noen dager siden hadde jeg en tĂžff dag, da jeg hadde sĂ„ sterke smerter i beina at jeg ikke kom meg ut av senga fĂžr omkring 17.30. Det er veldig uvanlig at det er sĂ„ ille, og jeg var fortvilt. Barna kom ofte innom soverommet for Ă„ kose el snakke eller bare fĂ„ litt ro, men gubben va knapt innom. NĂ„r jeg tvang meg pĂ„ beina halv seks fordi jeg mĂ„tte sĂ„ pĂ„ do, da kjempa jeg meg inn pĂ„ stua etterpĂ„. Jeg spurte om det var igjen noe av middagen eller om jeg kunne be om litt oppvartning med ei skive eller to. Jeg hadde jo ikke spist enda og det var kveld. Ja det er bare Ă„ spĂžrre, sa han. Og jeg mĂ„tte faktisk spĂžrre pĂ„ en visst mĂ„te. Jeg sa at jeg var lei meg fordi jeg fĂžlte han ignorerte meg hele dagen og at det var vondt at han ikke kunne ha kommet med litt mat eller drikke. Ja men da mĂ„tte jeg bare spĂžrre, sa han. OK, men det var vel ikke sĂ„ ille av meg Ă„ forvente litt oppvartning med noe Ă„ bite i nĂ„r jeg hadde sĂ„ vondt at jeg ikke klarte Ă„ stĂ„ skikkeligÂż Nei vettu, sa han, det er ikke mulig Ă„ vĂŠre tankeleser hellerÂĄ Jeg kunne jo ikke ane at du ville ha mat.. Jeg ble litt satt ut.

Er det rart Ä forvente en matbit pÄ senga, 10 timer etter at han selv stod opp¿ Er det urimelig Ä innbille seg at en kan bli litt oppvartet uten Ä mase¿ Han sier at han overhode ikke har ansvar for hva jeg trenger, sÄ det mÄ jeg faktisk be om. Hvorfor skulle jeg liksom vite at du trenger mat, som han sa. Dette er helt klart en bagatell i de siste 10 Ärene, men jeg er rett og slett nysgjerrig pÄ hva man bÞr kunne forvente nÄr man fÄr smerter som gjÞr en fotlaus helt til kvelds. Selv ser jeg det som den stÞrste selvfÞlge Ä vÊre pÄ tilbudssiden nÄr gubben er mindre syk enn det jeg er, og spÞr mer enn gjerne om han er sulten, tÞrst, om han trenger noe. Jeg hadde ikke klart Ä bare overse han selv om han ikke hadde mast om noe i det hele tatt. Man steller jo litt med partneren sin uoppfordret, eller...¿

Anonymkode: a2b33...31c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart han kunne spurt om du ville ha mat. Men du kunne jo spurt han og. Ser ikke helt problemet nÄr du ikke har spurt han.

• Liker 6
Skrevet

SpÞr. Ring med ei bjelle eller send en SMS og si hva du trenger. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei🙂 Jeg er ei trebarnsmor med kronisk sykdom (Morbus Crohns). Jeg og barnefar er samboere. Jeg har levd veldig uproblematisk med min sykdom frem til vi ventet vĂ„r fĂžrste for syv Ă„r siden. Stresset rundt en invaderende og dominant svigerfamilie har satt sine spor og jeg har vĂŠrt livstruende syk ved tre anledninger siste 5Ă„r.

Min samboer blir mer og mer kynisk og ufin, og han har aldri stÄtt opp for meg nÄr hans familie har vÊrt stygge mot meg, og det har vÊrt vanskelig Ä skjerme meg selv og barna for negativ pÄvirkning. Jeg kunne ha skrevet ekstremt mye om hvordan vÄrt samliv er, men jeg har ikveld kjent pÄ at denne tonen til min samboer har gÄtt for langt. Man blir ikke frisk av Ä ha en bitter og ufin samboer for Ä si det sÄnn.

Jeg forstÄr at han er lei av sykdom, men er det overhode en mÄte Ä fÄ han til Ä se at hans atferd i stor grad gir sÄ mye stress og ubehag at jeg har liten sjanse til bedring. Stress er nemlig min sykdoms verste fiende, og jeg har flere leger nÄ som har slÄtt ned pÄ hva som ligger bak min manglende bedring; altsÄ stresset med en samboer som selv gir mye f og han tar alltid sin families side. Vi har prÞvd det som er av terapi, og er nÄ til samtaler i familieteamet i kommunen. De har sagt at jeg mÄ skÄnes og at hans familie mÄ vÊre ut av bildet inntil videre. Dette fÞler jeg han straffer meg for. Han virker ikke sÊrlig interessert i annet en Ä si og gjÞre ting som gir meg vondt i magen.

For noen dager siden hadde jeg en tÞff dag, da jeg hadde sÄ sterke smerter i beina at jeg ikke kom meg ut av senga fÞr omkring 17.30. Det er veldig uvanlig at det er sÄ ille, og jeg var fortvilt. Barna kom ofte innom soverommet for Ä kose el snakke eller bare fÄ litt ro, men gubben va knapt innom. NÄr jeg tvang meg pÄ beina halv seks fordi jeg mÄtte sÄ pÄ do, da kjempa jeg meg inn pÄ stua etterpÄ. Jeg spurte om det var igjen noe av middagen eller om jeg kunne be om litt oppvartning med ei skive eller to. Jeg hadde jo ikke spist enda og det var kveld. Ja det er bare Ä spÞrre, sa han. Og jeg mÄtte faktisk spÞrre pÄ en visst mÄte.

Jeg sa at jeg var lei meg fordi jeg fÞlte han ignorerte meg hele dagen og at det var vondt at han ikke kunne ha kommet med litt mat eller drikke. Ja men da mÄtte jeg bare spÞrre, sa han. OK, men det var vel ikke sÄ ille av meg Ä forvente litt oppvartning med noe Ä bite i nÄr jeg hadde sÄ vondt at jeg ikke klarte Ä stÄ skikkelig¿ Nei vettu, sa han, det er ikke mulig Ä vÊre tankeleser heller¥ Jeg kunne jo ikke ane at du ville ha mat.. Jeg ble litt satt ut.

Er det rart Ä forvente en matbit pÄ senga, 10 timer etter at han selv stod opp¿ Er det urimelig Ä innbille seg at en kan bli litt oppvartet uten Ä mase¿ Han sier at han overhode ikke har ansvar for hva jeg trenger, sÄ det mÄ jeg faktisk be om. Hvorfor skulle jeg liksom vite at du trenger mat, som han sa. Dette er helt klart en bagatell i de siste 10 Ärene, men jeg er rett og slett nysgjerrig pÄ hva man bÞr kunne forvente nÄr man fÄr smerter som gjÞr en fotlaus helt til kvelds. Selv ser jeg det som den stÞrste selvfÞlge Ä vÊre pÄ tilbudssiden nÄr gubben er mindre syk enn det jeg er, og spÞr mer enn gjerne om han er sulten, tÞrst, om han trenger noe. Jeg hadde ikke klart Ä bare overse han selv om han ikke hadde mast om noe i det hele tatt. Man steller jo litt med partneren sin uoppfordret, eller...¿

Jeg mÄtte dele innlegget litt for Ä klare Ä fokusere. 

Man er bra dum hvis man ikke tror et voksent menneske blir sulten eller tĂžrst ilĂžpet av en dag. Han kunne i det minste ha tatt seg bryet med Ă„ spĂžrre om du ville ha noe.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Han bÞr definitivt ta hensyn og avlaste og hjelpe deg. Har selv kronisk sykdom og sambo kommer inn med mat selvom jeg ikke spÞr fordi han ser pÄ klokka at det er mange timer siden sist. Orker jeg ikke spise setter han den ved senga og lister seg ut igjen, og ser etter meg en time senere og spÞr om han skal hjelpe meg. Orker jeg ikke respekterer han det og lar meg ligge i fred til jeg er bedre, og setter maten i kjÞleskapet sÄ jeg kan ta den nÄr  jeg orker. Han er omtenksom som en partner skal vÊre. Vi har ogsÄ hund, og det er aldri noe spÞrsmÄl at han gÄr med den de dagene jeg er dÄrlig, eller at han hjelper meg Ä vaske og stÞvsuge nÄr han vet jeg bare har en halvgod dag, og siden jeg sliter med leddene bÊrer han alltid de tyngste handleposene. Det er veldig sjeldent jeg mÄ spÞrre, men trenger jeg det sÄ gjÞr jeg det uten skam (han spÞr jo ogsÄ meg  om jeg kan lage mat nÄr han er sulten  eller om Ä hente noe for  han osv, pÄ tilfeldige dager jeg er i form og det skulle bare mangle) Han er pÄ ingen mÄte en hjelpepleier og jeg er pÄ ingen mÄte en belastning for han, men som nÄr han er syk steller jeg med han og samme gjÞr han for meg. 

Det virker som at kjÊresten din ikke har den samme omsorgsfÞlelsen jeg personlig ser pÄ som naturlig i et kjÊrlighetsforhold, og at han er egoistisk innstilt siden han blir sur. Jeg ville undersÞkt om det fantes noen pÄrÞrendekurs, eller pÄrÞrende nettgrupper, brosjyrer eller lignende han kunne hatt nytte av og endre seg etter nÄr han fÄr mer innsikt og opplÊring, og jeg syntes du bÞr gi han et ultimatum pÄ Ä starte pÄ det eller skilles, for sÄnn han er mot deg nÄ fortjener du ikke! Dette med stresset som gir sykdomsforvÊrring er ogsÄ viktig at han forstÄr og imÞtekommer deg pÄ, det finnes helt sikkert noen artikler fra leger eller forskning eller sykdomsforening retningslinjer som du kan vise han? For noen tar det fra andre som syting men innser alvoret nÄr det er skrevet svart pÄ hvitt i artikler fra leger eller evn blogger pÄ nett.

Anonymkode: 03a39...45c

• Liker 8
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Med barn og travel hverdag samt en syk kone sÄ er det nok ikke bare lett for mannen din oppi alt. En ting er nÄr en er syk av og til. Da har man ofte mer forstÄelse og fÄr litt beskytter trang og dermed kan vÊre litt mer oppvartende, men nÄr sykdom er en del av hverdagen sÄ blir det ikke riktig at han til enhver tid skal spÞrre deg hva du trenger. 

Det er tÞft Ä vÊre syk, men det er en tÞff pÄkjenning Ä vÊre pÄrÞrende ogsÄ. 

Jeg er selv syk, men jeg er fremdeles den jeg var. Selvstendig og har en stemme sÄ jeg kan sette krav og si ifra om det er noe jeg trenger eller vil. 

NÄr jeg er sÄ dÄrlig at jeg ikke fungerer sÄ sier jeg det til mannen og han tar over med ungen og det som mÄ gjÞres. Jeg sier jeg mÄ legge meg og da lar han meg hvile. Han mÄ noen ganger slippe alt han har i hendene for at jeg ikke kan gjÞre noe. Om det sÄ er avtaler, jobb etc. Det er faktisk et offer for han selv om han forstÄr at det mÄ gjÞres.

Han mÄ se pÄ nÊrt hold at jeg ikke har det bra, han mÄ leve med at jeg ikke orker sÄ mye lenger og at hverdagen og helgene mÄ tilpasses meg slik at jeg ikke kollapser. SÄ om jeg trenger at noe skal bli gjort sÄ ber jeg jeg han om det da han er i full jobb og har mye annet i tankene. Da synes jeg det er for mye Ä forvente at han skal vite alt som trengs Ä gjÞres hjemme til enhver tid.

Vi har heldigvis laget gode rutiner og har noen enkle husregler. Han skal vaske soverommet og skifte alt av sengetÞy og hÄndklÊr en gang i uka, han skal vaske eget treningstÞy, han vasker opp og rydder etter seg selv og ellers mottoet: Klarer du Ä rote, klarer du Ä rydde. 

Ligger jeg dÞd i sengen sÄ har jeg mobilen og trenger jeg noe sÄ sender jeg en SMS sÄ kommer han med hva enn jeg trenger. At han skal huske pÄ Ä sjekke meg med jevne mellomrom mens han leker med ungen og styrer mer sitt ser jeg ikke poenget med nÄr jeg fint klarer Ä kommunisere og kan si ifra selv.

Å vĂŠre syk er kjipt, men det er sĂžren med ikke lett Ă„ vĂŠre gift med en som er syk heller. 

Jeg lar sykdommen minst mulig pÄvirke hverdagen. Vi snakker lite om sykdom og fokuserer pÄ positive ting og konsentrerer oss om det som er bra i livet vÄrt. Jeg er veldig opptatt av at jeg ikke skal drukne i selvmedlidenhet. SÞnnen min skal i det minste ha intrykk av at han har en velfungerende mor sÄ langt det la seg gjÞre. 

Og jeg er opptatt av at mannen min er like viktig oppi alt. Jeg spÞr om hans dag og han tanker. Hvordan han har det oppi alt. For jeg er pÄ mange mÄte ikke samme damen han giftet seg med. Hun som lÞp hver dag, var supersosial, som elsket Ä reise og som elsket Ä vÊre aktiv. Jeg er henne enda inni meg, men mye av det er umulig eller krever nÞye planlegging og noen ganger gÄr det ikke. Klart det kan bli veldig frustrerende for den som er frisk og det forstÄr jeg. Jeg vet ikke om jeg hadde klart Ä vÊrt like forstÄelsesfull som han er nÄr alt kommer til stykket. Han er helten min som takler alt dette sÄ bra.

SÄ stopp opp og gÄ litt ut fra deg selv og se det store bildet. Ja, du er syk, men det er ikke bare deg og dine behov det handler om. Sett dere ned og snakk sammen. Hvordan har han det oppi alt dette? Barna? Og bruk stemmen din.

AnonymBruker
Skrevet

Å kreve at du skal spĂžrre pĂ„ en spesiell mĂ„te er helt klart urimelig. Men det er litt urimelig Ă„ forvente at han skal komme med mat til deg uten at du ber om det ogsĂ„.

Jeg har ogsÄ en kronisk sykdom (mild), og mannen min var sengeliggende i noen mÄneder med skade en gang. Da mÄtte jeg ta meg av alt hjemme og ham i tillegg, og det var tÞft. Det gikk fint, men mye takket vÊre mÄten han taklet det pÄ. Han beholdt humÞret, spurte pent nÄr han trengte noe og forventet ikke at jeg skulle vÊre tankeleser, viste takknemlighet for min innsats, selv om jeg ikke hadde noe valg, og passet pÄ Ä se meg oppi det hele. Og han godtok at ikke alt var perfekt hele tiden (han er den mest huslige av oss) og tÄlte Ä hÞre at jeg var sliten og viste forstÄelse for det.

Samtidig lÄ han med smerter nesten hele tiden og frustrasjon over at han ikke fikk gjort noenting. Det er nok ikke lett Ä takle det sÄ bra som han gjorde, men det hjalp meg til Ä hente frem den energien jeg trengte for Ä klare alt alene.

Ellers synes jeg GoldenLioness sier mye fornuftig. :)

Anonymkode: 898f7...115

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fÄr du sÄ vondt i beina av morbus crohns? Det er jo en inflammatorisk tarmsykdom som kan angripe fra endetarmen til munnen. 

Jeg synes egentlig dere begge to var litt teite. Han kunne ha spurt deg om du ville ha noe mat og drikke, og du kunne ha sendt en SMS og spÞrre om han kunne fikse noe mat til deg. Dere virker begge to like elendige pÄ Ä kommunisere. 

Anonymkode: 6c099...14b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er normalt Ä bry seg uansett om det er daglig eller iblant. Hadde satt inn drikke og spurt om han/hun skal ha litt Ä spise nÄr jeg lager mat, og ellers nÄr jeg vet at han/hun ikke har spist enda eller begynner Ä bli mange timer siden. 

Anonymkode: c4358...12f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv MC, og selv om jeg ikke vet hvordan du har det med din sykdom, kan jeg forestille meg det.  Jeg har selv krabbet pÄ alle fire ned trappen fordi jeg ikke klarte Ä stÄ pÄ beina, og mÄtte pÄ do.

Men jeg er pÄrÞrende til mennesker med annen sykdom, og kan forestille meg hvordan mannen din har det ogsÄ.

Det fÞrste du mÄ tenke pÄ, er at mannen din ikke er tankeleser.  Vil du ha noe fra ham mÄ du si i fra.
Jeg forventer ingenting fra noen nÄr jeg er syk.  De vet ikke om jeg vil fÄ servert mat pÄ senga, vil ha selskap, ha hjelp til noe, eller om jeg rett og slett vil vÊre i fred.
Jeg synes litt omsorg er godt, men jeg forventer ingenting.

Men, nÄr det er sagt, du skal selvfÞlgelig ikke godta Ä bli dÄrlig behandlet av mannen og hans familie, og det virker pÄ meg som om det ligger mye mer bak dette enn litt manglende omsorg pÄ en dÄrlig dag.
Og dette mÄ du gripe fatt i hvis du vil bli bedre, og ha et godt samliv i Ärene fremover.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor fÄr du sÄ vondt i beina av morbus crohns? Det er jo en inflammatorisk tarmsykdom som kan angripe fra endetarmen til munnen. 

SÄ godt at du kan informere oss med MC om hvilken type sykdom vi har.  Vi vet selvfÞlgelig ikke at det er en betennelsessykdom i tarmene.  :ironi:

Men nÄr du vet sÄ mye om vÄr sykdom, da vet du sikkert ogsÄ at magesmertene kan strÄle opp i skuldre, og ned i korsrygg, lyske, sete og lÄr?
Om med magesmerter strÄlende nedover i korsrygg, lyske, sete og lÄr, hvor lett tror du det er Ä stÄ pÄ beina?

Anonymkode: 1f1ee...087

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte litt skarpt pÄ dette innlegget, noe jeg angrer pÄ, fordi jeg innser at det kunne ha vÊrt et oppriktig spÞrsmÄl formulert pÄ en litt uheldig mÄte.

Det jeg reagerte pÄ var ikke spÞrsmÄlet i seg selv, men at bakgrunnen for spÞrsmÄlet ble formulert som en konklusjon "det er jo en inflammatorisk tarmsykdom....". 
Det fikk det til Ä virke som om TS lot vÊre Ä stÄ opp fordi hun var lat, "det er tarmene dine som er problemet, ikke beina").

Men for Ä svare seriÞst pÄ spÞrsmÄlet, som jeg skrev kan magesmertene strÄle nedover i beina, og vanskeliggjÞre bevegelser.  (Den samme mekanismen opplever mange under menstruasjon eller fÞdsel, der smertene kan strÄle nedover beina)

Mange mennesker med MC har ogsÄ revmatisme i bekken, hofter, eller korsrygg, noe som ogsÄ kan vanskeliggjÞre bevegelser i dÄrlige perioder.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han bÞr definitivt ta hensyn og avlaste og hjelpe deg. Har selv kronisk sykdom og sambo kommer inn med mat selvom jeg ikke spÞr fordi han ser pÄ klokka at det er mange timer siden sist. Orker jeg ikke spise setter han den ved senga og lister seg ut igjen, og ser etter meg en time senere og spÞr om han skal hjelpe meg. Orker jeg ikke respekterer han det og lar meg ligge i fred til jeg er bedre, og setter maten i kjÞleskapet sÄ jeg kan ta den nÄr  jeg orker. Han er omtenksom som en partner skal vÊre. Vi har ogsÄ hund, og det er aldri noe spÞrsmÄl at han gÄr med den de dagene jeg er dÄrlig, eller at han hjelper meg Ä vaske og stÞvsuge nÄr han vet jeg bare har en halvgod dag, og siden jeg sliter med leddene bÊrer han alltid de tyngste handleposene. Det er veldig sjeldent jeg mÄ spÞrre, men trenger jeg det sÄ gjÞr jeg det uten skam (han spÞr jo ogsÄ meg  om jeg kan lage mat nÄr han er sulten  eller om Ä hente noe for  han osv, pÄ tilfeldige dager jeg er i form og det skulle bare mangle) Han er pÄ ingen mÄte en hjelpepleier og jeg er pÄ ingen mÄte en belastning for han, men som nÄr han er syk steller jeg med han og samme gjÞr han for meg. 

Det virker som at kjÊresten din ikke har den samme omsorgsfÞlelsen jeg personlig ser pÄ som naturlig i et kjÊrlighetsforhold, og at han er egoistisk innstilt siden han blir sur. Jeg ville undersÞkt om det fantes noen pÄrÞrendekurs, eller pÄrÞrende nettgrupper, brosjyrer eller lignende han kunne hatt nytte av og endre seg etter nÄr han fÄr mer innsikt og opplÊring, og jeg syntes du bÞr gi han et ultimatum pÄ Ä starte pÄ det eller skilles, for sÄnn han er mot deg nÄ fortjener du ikke! Dette med stresset som gir sykdomsforvÊrring er ogsÄ viktig at han forstÄr og imÞtekommer deg pÄ, det finnes helt sikkert noen artikler fra leger eller forskning eller sykdomsforening retningslinjer som du kan vise han? For noen tar det fra andre som syting men innser alvoret nÄr det er skrevet svart pÄ hvitt i artikler fra leger eller evn blogger pÄ nett.

Anonymkode: 03a39...45c

Tusen hjertelig takk for svar og gode tips. Det er godt Ă„ fĂ„ forstĂ„else for at man kan forvente en viss velvilje og omsorg. Tusen takk🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, GoldenLioness skrev:

Med barn og travel hverdag samt en syk kone sÄ er det nok ikke bare lett for mannen din oppi alt. En ting er nÄr en er syk av og til. Da har man ofte mer forstÄelse og fÄr litt beskytter trang og dermed kan vÊre litt mer oppvartende, men nÄr sykdom er en del av hverdagen sÄ blir det ikke riktig at han til enhver tid skal spÞrre deg hva du trenger. 

Det er tÞft Ä vÊre syk, men det er en tÞff pÄkjenning Ä vÊre pÄrÞrende ogsÄ. 

Jeg er selv syk, men jeg er fremdeles den jeg var. Selvstendig og har en stemme sÄ jeg kan sette krav og si ifra om det er noe jeg trenger eller vil. 

NÄr jeg er sÄ dÄrlig at jeg ikke fungerer sÄ sier jeg det til mannen og han tar over med ungen og det som mÄ gjÞres. Jeg sier jeg mÄ legge meg og da lar han meg hvile. Han mÄ noen ganger slippe alt han har i hendene for at jeg ikke kan gjÞre noe. Om det sÄ er avtaler, jobb etc. Det er faktisk et offer for han selv om han forstÄr at det mÄ gjÞres.

Han mÄ se pÄ nÊrt hold at jeg ikke har det bra, han mÄ leve med at jeg ikke orker sÄ mye lenger og at hverdagen og helgene mÄ tilpasses meg slik at jeg ikke kollapser. SÄ om jeg trenger at noe skal bli gjort sÄ ber jeg jeg han om det da han er i full jobb og har mye annet i tankene. Da synes jeg det er for mye Ä forvente at han skal vite alt som trengs Ä gjÞres hjemme til enhver tid.

Vi har heldigvis laget gode rutiner og har noen enkle husregler. Han skal vaske soverommet og skifte alt av sengetÞy og hÄndklÊr en gang i uka, han skal vaske eget treningstÞy, han vasker opp og rydder etter seg selv og ellers mottoet: Klarer du Ä rote, klarer du Ä rydde. 

Ligger jeg dÞd i sengen sÄ har jeg mobilen og trenger jeg noe sÄ sender jeg en SMS sÄ kommer han med hva enn jeg trenger. At han skal huske pÄ Ä sjekke meg med jevne mellomrom mens han leker med ungen og styrer mer sitt ser jeg ikke poenget med nÄr jeg fint klarer Ä kommunisere og kan si ifra selv.

Å vĂŠre syk er kjipt, men det er sĂžren med ikke lett Ă„ vĂŠre gift med en som er syk heller. 

Jeg lar sykdommen minst mulig pÄvirke hverdagen. Vi snakker lite om sykdom og fokuserer pÄ positive ting og konsentrerer oss om det som er bra i livet vÄrt. Jeg er veldig opptatt av at jeg ikke skal drukne i selvmedlidenhet. SÞnnen min skal i det minste ha intrykk av at han har en velfungerende mor sÄ langt det la seg gjÞre. 

Og jeg er opptatt av at mannen min er like viktig oppi alt. Jeg spÞr om hans dag og han tanker. Hvordan han har det oppi alt. For jeg er pÄ mange mÄte ikke samme damen han giftet seg med. Hun som lÞp hver dag, var supersosial, som elsket Ä reise og som elsket Ä vÊre aktiv. Jeg er henne enda inni meg, men mye av det er umulig eller krever nÞye planlegging og noen ganger gÄr det ikke. Klart det kan bli veldig frustrerende for den som er frisk og det forstÄr jeg. Jeg vet ikke om jeg hadde klart Ä vÊrt like forstÄelsesfull som han er nÄr alt kommer til stykket. Han er helten min som takler alt dette sÄ bra.

SÄ stopp opp og gÄ litt ut fra deg selv og se det store bildet. Ja, du er syk, men det er ikke bare deg og dine behov det handler om. Sett dere ned og snakk sammen. Hvordan har han det oppi alt dette? Barna? Og bruk stemmen din.

Her bli jeg visst dĂžmt litt fort gitt. Jeg skjĂžnner at du ikke angriper meg her, men deler et absolutt fornuftig syn pĂ„ at det ikke bare er den syke som har det tĂžft. Det er begrenset hvor langt innlegg jeg ville skrive, og da blir man kanskje lett misforstĂ„tt nĂ„r en ikke skriver detaljert nok. Det er synd, men sĂ„nn er det🙂.

SÄ litt tilleggsinfo: Jeg ber han om hjelp, og noen ganger fÄr jeg hjelp, men med en tone som svir. Jeg ber ogsÄ om rom til en timeout og jeg ber om tjenester. Jeg har stort sett alt av husarbeid og alle oppgaver med ungene bortsett fra at han leverer de i BHG nÄr han drar pÄ jobb. Og han skal rydde av middagsbordet og ymse rot etter middagen.

Jeg bruker stemmen min, jeg spÞr fint om hjelp, jeg har ikke vÊrt selvmedlidende, tvert imot, men jeg har i 7 Är hatt jÊvlig dÄrlig samvittighet for min samboer fordi at jeg er syk, og det har vÊrt drivkraften min til Ä overkompansere og ikke la sykdommen bestemme vÄrt liv. Jeg har prÞvd alt i min makt Ä ikke vÊre en partypooper for han. Jeg steller godt med han, lager jevnlig dater meg gourmetmat, gir han hjemmelaget klippekort med massasje eller hyggekveld med popcorn, god drikke og film, eller ost,kjeks og vin i ny og ne. Etc. Saken er den at jeg har kommet dit at min kropp begynner Ä kollapse. Besvimer mye, sterke smerter i trygg og beina pga tilleggsplagene med ledd og kronisk muskelsmertesyndrom. Og det er tÞft Ä fÄ en rolle der jeg mÄ mase om ting jeg kunne Þnske han noen ganger kunne se selv. Og noen dager, nÄr en blir sÄ paff over et snÞft og en kaldrygg nÄr en forteller pÄ morgenen at beina fungerer ikke og jeg fÄr sinnsyke smerter ved Ä prÞve...nÄr eg fÄr kulde da, da er det ikke sÄ fristende Ä be om noe. I mitt samliv overkompanserer jeg mye for Ä skÄne han, jeg presterer alltid pÄ akkord med meg selv for Ä gjÞre hans og barnas dager sykdomsfrie. Det gjÞr meg ikke til et offer, men kanskje en dumsnill tosk eller idiot som bare sliter ut meg selv for de rundt meg. Jeg prÞver jevnlig Ä spÞrre hvordan han har det, men han sier lite. Han har fÄtt tilbudet om Ä gÄ ut av forholdet med god samvittighet, for jeg var ikke synlig syk da han valgte meg. VÄrt problem er at jeg mÄ skjule min sykdom for Ä unngÄ dÄrlig humÞr, for han takler dette med sykdom dÄrlig. Og siden min sykdom ble sÄ mye forverret etter 7 Är med vanvittig mange tÞffe angrep og psykisk terror fra hans foreldre og sÞster, sÄ er det litt synd at han ikke ser hva han kan gjÞre for at alle fÄr det bedre. Om han hadde bestemt seg for Ä vÊre et team med kjÊresten sin, og lage regler sammen om hvordan vi Þnsker Ä ha det, alt fra barneoppdragelse til fordeling av oppgaver i hjemmet, og sÄ hatt tydelige grenser pÄ hva som er greit og ikke i vÄrt hjem, altsÄ hvis han hadde satt grenser til sin familie der det er nÞdvendig, slik jeg er tydelig til min familie, da hadde mye vÊrt annerledes med helsa mi. Det har blitt stress og angst utav dette, sÄ jeg Þnsker inderlig gjerne gode rÄd og Feedback pÄ hva en bÞr gjÞre i en slik situasjon for jeg sitter dessverre ikke alltid med sÄ gode lÞsninger, heller ikke han, fordi vi stÄr midt oppi det og er litt blinde og fed up av det hele. SÄnn sett er det greit Ä fÄ hÞre tankene og rÄdene til noen som stÄr utenfor alt dette og lettere kan se kva som kan vÊre nÞdvendige grep en bÞr ta.t

Leit Ă„ hĂžre at du er syk. Men flott Ă„ hĂžre at dere hĂ„ndterer dette pĂ„ en mĂ„te som fungerer for dere😊

Jeg mÄ legge til at jeg skal ha en stor operasjon snart, og slik der er her nÄ sÄ tror jeg ikke jeg kan vÊre her hjemme de ukene etter utskriving. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv MC, og selv om jeg ikke vet hvordan du har det med din sykdom, kan jeg forestille meg det.  Jeg har selv krabbet pÄ alle fire ned trappen fordi jeg ikke klarte Ä stÄ pÄ beina, og mÄtte pÄ do.

Men jeg er pÄrÞrende til mennesker med annen sykdom, og kan forestille meg hvordan mannen din har det ogsÄ.

Det fÞrste du mÄ tenke pÄ, er at mannen din ikke er tankeleser.  Vil du ha noe fra ham mÄ du si i fra.

Men, nÄr det er sagt, du skal selvfÞlgelig ikke godta Ä bli dÄrlig behandlet av mannen og hans familie, og det virker pÄ meg som om det ligger mye mer bak dette enn litt manglende omsorg pÄ en dÄrlig dag.
Og dette mÄ du gripe fatt i hvis du vil bli bedre, og ha et godt samliv i Ärene fremover.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SÄ litt tilleggsinfo: Jeg ber han om hjelp, og noen ganger fÄr jeg hjelp, men med en tone som svir. Jeg ber ogsÄ om rom til en timeout og jeg ber om tjenester. Jeg har stort sett alt av husarbeid og alle oppgaver med ungene bortsett fra at han leverer de i BHG nÄr han drar pÄ jobb. Og han skal rydde av middagsbordet og ymse rot etter middagen.

Som jeg skrev i forrige svar trodde jeg at det lÄ mye mer bak enn manglende omsorg pÄ en dÄrlig dag, og det bekrefter du med dette innlegget.

Slik kan du ikke ha det!  Han mangler totalt empati mtp situasjonen din, og du vil ikke bli bedre sÄ lenge du lever slik.

Da jeg fikk diagnosen min ble jeg advart mot stress, og legen fleipet med at kanskje jeg mÄtte skilles for Ä bli bedre.  Det var en fleip med mye alvor bak!

Her mÄ du ta grep for Ä ta vare pÄ deg selv.  Du har et ansvar overfor barna dine, og for Ä ta vare pÄ dem mÄ du ta godt vare pÄ deres mor.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte litt skarpt pÄ dette innlegget, noe jeg angrer pÄ, fordi jeg innser at det kunne ha vÊrt et oppriktig spÞrsmÄl formulert pÄ en litt uheldig mÄte.

Det jeg reagerte pÄ var ikke spÞrsmÄlet i seg selv, men at bakgrunnen for spÞrsmÄlet ble formulert som en konklusjon "det er jo en inflammatorisk tarmsykdom....". 
Det fikk det til Ä virke som om TS lot vÊre Ä stÄ opp fordi hun var lat, "det er tarmene dine som er problemet, ikke beina").

Men for Ä svare seriÞst pÄ spÞrsmÄlet, som jeg skrev kan magesmertene strÄle nedover i beina, og vanskeliggjÞre bevegelser.  (Den samme mekanismen opplever mange under menstruasjon eller fÞdsel, der smertene kan strÄle nedover beina)

Mange mennesker med MC har ogsÄ revmatisme i bekken, hofter, eller korsrygg, noe som ogsÄ kan vanskeliggjÞre bevegelser i dÄrlige perioder.

Ja det strĂ„ler mye ned i beina. Jeg har en prolaps i korsryggen og en i brystryggen, og noen perioder krangler disse mye med med😒 og det du sier og revmatisme stemmer. Jeg hadde utslag pĂ„ revmatestene i ung alder og er midt i tredje runde med utredninger for Ăžkende leddplager. Jeg ha fĂ„tt pĂ„vist kronisk muskelsmertesyndrom og alle triggerpunkter hit fibromyalgi slo ut. Revmatiske plager er ofte en fĂžlge sykdom til morbus Crohns, og i mitt tilfelle opptrer det ofte som en sensykdom etter at magetarmkanalen har hatt tĂžffe og gjenstridige betennelser. Etter bĂ„de ileusepisoder og akutt fullminant kolitt, fikk jeg sterke plager med ledd og muskler ca 4 mndrs tid etter sykehusinnleggelsene. Jeg har jo fĂ„tt remicade i noen Ă„r for disse leddplagene, og da dempes jo kroppens immunforsvar, og dessverre ble jeg igjen alvorlig syk for ca ett Ă„r siden. Jeg fikk lungebetennelse, og influensa, samtidig, og brĂ„tt ble det sepsis av det. Kun flaks som redda meg der gitt, for alle prĂžver de tok da jeg kom pĂ„ sykehuset tilsa at jeg var et mirakel som klarte Ă„ bĂ„de snakke og gĂ„ og passe min da 4 mnd gamle datter. PrĂžvene var sĂ„ dĂ„rlige og CRP over 400 , sĂ„ jeg skulle vĂŠrt bevisstlĂžs. Uansett jeg hadde organsvikt og berget sĂ„vidt, men de tok av meg medisinen som hjelp min livskvalitet betraktelig...(vel helt til jeg fikk sepsis oga den😝). Og hittil har de ikke turt Ă„ sette igang biologisk behandling av meg enda, sĂ„ det siste Ă„ret har vĂŠrt et smertehelvete (sorry) i bĂ„de i mage, munn, spiserĂžr, muskler og ledd. SĂ„ det forklarer at jeg var fotlaus. Og fastlegen antydet at den Sarotexen jeg nĂ„ tester ut mot smerter, den kan gi mange slike bivirkninger. HĂ„per jeg fĂ„r en god medisin mot denne vonde og stive kroppen snart, for jeg fĂžler meg som en 90-Ă„ring gammel dameđŸ˜”đŸ˜đŸ™‚

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det strĂ„ler mye ned i beina. Jeg har en prolaps i korsryggen og en i brystryggen, og noen perioder krangler disse mye med med😒 og det du sier og revmatisme stemmer. Jeg hadde utslag pĂ„ revmatestene i ung alder og er midt i tredje runde med utredninger for Ăžkende leddplager. Jeg ha fĂ„tt pĂ„vist kronisk muskelsmertesyndrom og alle triggerpunkter hit fibromyalgi slo ut. Revmatiske plager er ofte en fĂžlge sykdom til morbus Crohns, og i mitt tilfelle opptrer det ofte som en sensykdom etter at magetarmkanalen har hatt tĂžffe og gjenstridige betennelser. Etter bĂ„de ileusepisoder og akutt fullminant kolitt, fikk jeg sterke plager med ledd og muskler ca 4 mndrs tid etter sykehusinnleggelsene. Jeg har jo fĂ„tt remicade i noen Ă„r for disse leddplagene, og da dempes jo kroppens immunforsvar, og dessverre ble jeg igjen alvorlig syk for ca ett Ă„r siden. Jeg fikk lungebetennelse, og influensa, samtidig, og brĂ„tt ble det sepsis av det. Kun flaks som redda meg der gitt, for alle prĂžver de tok da jeg kom pĂ„ sykehuset tilsa at jeg var et mirakel som klarte Ă„ bĂ„de snakke og gĂ„ og passe min da 4 mnd gamle datter. PrĂžvene var sĂ„ dĂ„rlige og CRP over 400 , sĂ„ jeg skulle vĂŠrt bevisstlĂžs. Uansett jeg hadde organsvikt og berget sĂ„vidt, men de tok av meg medisinen som hjelp min livskvalitet betraktelig...(vel helt til jeg fikk sepsis oga den😝). Og hittil har de ikke turt Ă„ sette igang biologisk behandling av meg enda, sĂ„ det siste Ă„ret har vĂŠrt et smertehelvete (sorry) i bĂ„de i mage, munn, spiserĂžr, muskler og ledd. SĂ„ det forklarer at jeg var fotlaus. Og fastlegen antydet at den Sarotexen jeg nĂ„ tester ut mot smerter, den kan gi mange slike bivirkninger. HĂ„per jeg fĂ„r en god medisin mot denne vonde og stive kroppen snart, for jeg fĂžler meg som en 90-Ă„ring gammel dameđŸ˜”đŸ˜đŸ™‚

Jeg fÞler med deg.  Jeg skal ikke utveksle erfaringer med deg, men vil bare si at jeg forstÄr hva du gÄr igjennom pÄ grunn av lignende erfaring.

Jeg forstÄr ogsÄ utmattelsen og hjelpelÞsheten du opplever, og at det er vanskelig Ä samle krefter for Ä gjÞre det du mÄ gjÞre for Ä fÄ det bedre, men nÄ mÄ du sortere og legge ansvaret der det hÞrer hjemme.

Dette handler ikke om omsorg, Ä fÄ servert mat nÄr du ikke klarer Ä gÄ, dette handler om respekt.  Din selvrespekt, og mannens respektlÞse oppfÞrsel mot deg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev i forrige svar trodde jeg at det lÄ mye mer bak enn manglende omsorg pÄ en dÄrlig dag, og det bekrefter du med dette innlegget.

Slik kan du ikke ha det!  Han mangler totalt empati mtp situasjonen din, og du vil ikke bli bedre sÄ lenge du lever slik.

Da jeg fikk diagnosen min ble jeg advart mot stress, og legen fleipet med at kanskje jeg mÄtte skilles for Ä bli bedre.  Det var en fleip med mye alvor bak!

Her mÄ du ta grep for Ä ta vare pÄ deg selv.  Du har et ansvar overfor barna dine, og for Ä ta vare pÄ dem mÄ du ta godt vare pÄ deres mor.

Tusen takk for kloke og gode rÄd. Ja det er storbrÄk og drama og jeg er frosset ut av hans familie fordi jeg begynte Ä ta skikkelig tak i helsa mi i august ifjor. Fastlegen min har fulgt meg nÞye og han sier at disse relasjonene som er sÄ umulig Ä forholde seg til, det stresser meg syk. Og den dÄrlige samvittigheten jeg gÄr med sliter ogsÄ pÄ helsa. Etter sepsisepisoden, da jeg nesten dÞde, da tok jeg skikkelig tak og jeg har vÊrt tydelig pÄ at jeg mÄ lytte til kroppen min og ta en del hensyn uten Ä mÄtte fÞle meg som en dritt fordi jeg har vare pÄ meg selv omsider. Som jeg har sagt til min samboer, akkurat som du sier, at jeg setter barna fÞrst, og jeg tar best vare pÄ dem gjennom Ä ta vare pÄ meg selv. De er 1, 3 og 6 Är, og de trenger mamman sin lenge enda, og helst sÄ frisk som mulig. Og dessverre tror jeg at overgangen til at jeg har blitt mer sunn egoist, noe jeg har innsett at jeg mÄ vÊre, det er tÞft Ä finne seg ifor han. Han sier han stÞtter det, men han virker sur og bitter. Og det er i slike stunder faktisk litt sÄrt for selvrespekten jeg prÞver Ä gjenoppbygge, Ä be om sÄ mye fra en som virker bare sur og lei.

Ja det er komplisert nĂ„r en fĂ„r sykdom i heimen, for alle parter😔

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fÞler med deg.  Jeg skal ikke utveksle erfaringer med deg, men vil bare si at jeg forstÄr hva du gÄr igjennom pÄ grunn av lignende erfaring.

Jeg forstÄr ogsÄ utmattelsen og hjelpelÞsheten du opplever, og at det er vanskelig Ä samle krefter for Ä gjÞre det du mÄ gjÞre for Ä fÄ det bedre, men nÄ mÄ du sortere og legge ansvaret der det hÞrer hjemme.

Dette handler ikke om omsorg, Ä fÄ servert mat nÄr du ikke klarer Ä gÄ, dette handler om respekt.  Din selvrespekt, og mannens respektlÞse oppfÞrsel mot deg. 

Takk😍 Det er akkurat ordet respekt jeg fĂžler han mangler. Jeg har vĂŠrt Ă„pen til han og sagt at jeg ikke fĂžler at han har respekt for meg. Hans mĂ„te Ă„ vĂŠre pĂ„ gir meg en helt annen oppfatning av meg selv, i forhold til hvordan jeg har det og hvordan jeg opplever meg selv sammen med andre. Jeg har vĂŠrt naiv og trodd at han en dag skal respektere meg, men mĂ„ har jeg gitt han tre nydelige barn, og jeg ha nesten dĂždd tre ganger, og den sepsisepisoden var virkelig en vond erfaring og opplevelse, og han fortsatt virker uberĂžrt og snurt, ja da kan jeg vel begynne Ă„ innrĂžmme for meg selv at min samboer er feil mann for meg, ikke sant..Âż Jeg fĂžler vel egentlig at jeg vet det nĂ„ at jeg ikke bĂžr dele livet mitt med han. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hverken vil ha mat eller forventer mat nÄr jeg er syk, men det er jo forskjell pÄ hvordan syk man er. Jeg er selv kronisk syk, og synes litt synd pÄ folk som dessverre mÄ lide med meg. Ikke lett Ä leve med mennesker med kronisk sykdom. Jeg har vÊrt sengeliggende i ukesvis og mÄtte fÄ servert mat og drikke, ikke greit at andre blir servitÞrer heller. 

Anonymkode: a8f84...9fd

AnonymBruker
Skrevet

NÄr partneren din er syk sÄ er det da helt normalt Ä gÄ inn Ä spÞrre hvordan det gÄr, kan jeg gjÞre noe for deg, vil du ha mat/drikke? Selv nÄr dette skjer ofte. Noen annet er ren skjÊr egoisme! 

Ja, det er tÞft Ä vÊre nÊr pÄrÞrende til kronisk syke, absolutt. Og mye faller pÄ han. Men det er faktisk mye verre Ä vÊre alvorlig syk og ikke klare Ä gÄ pÄ do eller lage mat til seg selv. Kan bare forestille meg hvor mye dÄrlig samvittighet mange kronikere har pga barn og familie. Jeg er selv kroniker, men ikke med en sÄ alvorlig sykdom. Jeg klarer meg, men pÄ dÄrlige dager sÄ mÄ jeg hvile mer og fÄr ikke gjort det jeg burde ha gjort. Og bare en dag, gir meg dÄrlig samvittighet. 

Har du din familie i nĂŠrheten som kan stĂžtte deg i vanskelige tider?

At mannen din ikke forstÄr dette er veldig merkelig. Jeg tror ikke jeg hadde orket Ä leve sÄnn. Det mÄ vÊre bedre Ä vÊre alene enn sammen med en som gjÞr deg syk. 

Anonymkode: 9c45b...c4e

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...