AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #1 Skrevet 17. april 2018 Hva er det med dagens foreldre? Evner de ikke å sette grenser for barna sine? Hører daglig mødre og fedre med barn i barnehage og småskole som sier ting som: -Hun har alltid nektet å gå i ulltøy. -Hun nekter å gå i annet enn kjoler. -Han nekter å gå i annet enn superheltklær. -Han spiser ikke grønnsaker på pizza. -Han har aldri spist fisk. -Hun nekter å bruke solkrem, så vi er ikke så strenge på det. -Han liker ikke brød, derfor får han honningkorn til frokost. -Han ville ikke ha middag, så la han få en yoghurt til kvelds. -Han er ikke så glad i å gå, derfor kjører vi ham til skolen. -Han trenger en IPad for å sitte stille. -Han har alltid nektet å bruke pysjamas. Osv... Er det mulig??? Ungene trenger å lære seg at de voksne bestemmer. De trenger å lære seg hva som er fornuftig/ikke fornuftig å gjøre. De trenger å lære seg at de ikke alltid kan få viljen sin. Hvilke barn er det vi oppdrar? Hvordan er det for dem å komme i en klasse der læringsmiljøet er avhengig av at alle gjør som læreren sier? Synes inderlig synd på lærerne! Foreldrene klager hvis barna ikke lærer nok, selv om de aldri har gjort en innsats for å lære barna grunnleggende ferdigheter som er nødvendige for at lærerne skal få gjort jobben sin. Jeg er veldig glad for at spanskrøret er historie, men det er og må være de voksne som har det avgjørende ordet! (Og ja, jeg har opptil flere barn selv. Jeg vet at det ikke alltid er enkelt å være forelder, men på lang sikt er det sjelden de enkle løsningene som er de beste.) Anonymkode: 104e9...e86 15
Pillow of Dragon Skrevet 17. april 2018 #2 Skrevet 17. april 2018 Ungen min får ikke kjeks til frokost. Men ellers får han egentlig gjøre som han vil. Han er et individ og jeg vil at han skal skjønne at hans meninger betyr noe. Vi har ikke endret våre spisevaner etter at vi fikk barn. Spiser han ikke middagen så får han ikke noe annet, neste måltid er kvelds så da får han velge ja. Jeg synes barn skal bli hørt og føle at dem betyr noe 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #3 Skrevet 17. april 2018 1 minutt siden, Pillow of Dragon skrev: Ungen min får ikke kjeks til frokost. Men ellers får han egentlig gjøre som han vil. Han er et individ og jeg vil at han skal skjønne at hans meninger betyr noe. Vi har ikke endret våre spisevaner etter at vi fikk barn. Spiser han ikke middagen så får han ikke noe annet, neste måltid er kvelds så da får han velge ja. Jeg synes barn skal bli hørt og føle at dem betyr noe Barn trenger grenser i tillegg, klart de blir hørt også.men grenser gir trygghet Anonymkode: 38c4c...1ed 17
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #4 Skrevet 17. april 2018 3 minutter siden, Pillow of Dragon skrev: Ungen min får ikke kjeks til frokost. Men ellers får han egentlig gjøre som han vil. Han er et individ og jeg vil at han skal skjønne at hans meninger betyr noe. Vi har ikke endret våre spisevaner etter at vi fikk barn. Spiser han ikke middagen så får han ikke noe annet, neste måltid er kvelds så da får han velge ja. Jeg synes barn skal bli hørt og føle at dem betyr noe Hvor gammelt er barnet? Og er det ett barn som oppfører seg relativt bra? For jeg har 2 barn, det ene barnet har jeg ikke trengt å oppdra i det hele tatt. Det andre barnet har ADHD, og en vilje ut av en annen verden. Skulle jeg ikke oppdra, og sette grenser for det barnet. Så hadde det barnet blitt årets drittunge, og det hadde ikke gått bra med barnet. Anonymkode: 0d35d...0c5 11
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #5 Skrevet 17. april 2018 Man velger sine kamper. Om barnet bruker pysj eller ei anser jeg som et personlig valg og ikke viktig. Barnet mitt får ikke valget om ullundertøy eller ikke, men hvilket ullundertøy. For barn er det viktig også å få ta del i avgjørelser. Solkrem er viktig, da får barnet valget: Skal du eller jeg ta det på deg? Dersom barnet ikke ønsker middag en dag, javel, da blir neste måltid kvelds. En dag her og der uten middag er ingen krise. MEN, barnet må alltid sitte ved bordet under middagen! I dag var barnet hjemme fra skolen pga sykdom. Vi spiste faktisk pizza til frokost, noen dager er bare unntakstilstand Osv, osv, osv, håper dere ser tegninga Anonymkode: 5fcdf...690 18
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #6 Skrevet 17. april 2018 Jezus! Man velger sine kamper er det noe som heter også vet du.. Anonymkode: 32292...365 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #7 Skrevet 17. april 2018 17 minutter siden, Pillow of Dragon skrev: Ungen min får ikke kjeks til frokost. Men ellers får han egentlig gjøre som han vil. Han er et individ og jeg vil at han skal skjønne at hans meninger betyr noe. Vi har ikke endret våre spisevaner etter at vi fikk barn. Spiser han ikke middagen så får han ikke noe annet, neste måltid er kvelds så da får han velge ja. Jeg synes barn skal bli hørt og føle at dem betyr noe Det er ingen som har sagt at barn ikke skal bli hørt. Men det er viktig at de voksne legger klare rammer for hvilke valg barna kan ta. Eksempelet om ulltøy er bra. Barna skal ikke velge om de skal ha ulltøy, men de kan velge mellom det rosa og det lilla ulltøyet. Altfor mange lar barna bestemme altfor mye. De skal liksom få utvikle sin egen identitet, men når de får for stor frihet blir de for vant til å få ting på sin måte. Dermed sliter de med å tilpasse seg situasjoner der de må gjøre noe mot sin vilje, som for eksempel på skolen. Anonymkode: 104e9...e86 14
Lalala123 Skrevet 17. april 2018 #8 Skrevet 17. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen som har sagt at barn ikke skal bli hørt. Men det er viktig at de voksne legger klare rammer for hvilke valg barna kan ta. Eksempelet om ulltøy er bra. Barna skal ikke velge om de skal ha ulltøy, men de kan velge mellom det rosa og det lilla ulltøyet. Altfor mange lar barna bestemme altfor mye. De skal liksom få utvikle sin egen identitet, men når de får for stor frihet blir de for vant til å få ting på sin måte. Dermed sliter de med å tilpasse seg situasjoner der de må gjøre noe mot sin vilje, som for eksempel på skolen. Anonymkode: 104e9...e86 Herlighet så langt man skal dra ting..vet om flere som ikke liker ulltøy! Er vel bare å gi de annen type undertøy som fungerer like bra..og i 2018 så har vi det! 7
SoWhat? Skrevet 17. april 2018 #9 Skrevet 17. april 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det med dagens foreldre? Evner de ikke å sette grenser for barna sine? Hører daglig mødre og fedre med barn i barnehage og småskole som sier ting som: -Hun har alltid nektet å gå i ulltøy. -Hun nekter å gå i annet enn kjoler. -Han nekter å gå i annet enn superheltklær. -Han spiser ikke grønnsaker på pizza. -Han har aldri spist fisk. -Hun nekter å bruke solkrem, så vi er ikke så strenge på det. -Han liker ikke brød, derfor får han honningkorn til frokost. -Han ville ikke ha middag, så la han få en yoghurt til kvelds. -Han er ikke så glad i å gå, derfor kjører vi ham til skolen. -Han trenger en IPad for å sitte stille. -Han har alltid nektet å bruke pysjamas. Osv... Er det mulig??? Ungene trenger å lære seg at de voksne bestemmer. De trenger å lære seg hva som er fornuftig/ikke fornuftig å gjøre. De trenger å lære seg at de ikke alltid kan få viljen sin. Hvilke barn er det vi oppdrar? Hvordan er det for dem å komme i en klasse der læringsmiljøet er avhengig av at alle gjør som læreren sier? Synes inderlig synd på lærerne! Foreldrene klager hvis barna ikke lærer nok, selv om de aldri har gjort en innsats for å lære barna grunnleggende ferdigheter som er nødvendige for at lærerne skal få gjort jobben sin. Jeg er veldig glad for at spanskrøret er historie, men det er og må være de voksne som har det avgjørende ordet! (Og ja, jeg har opptil flere barn selv. Jeg vet at det ikke alltid er enkelt å være forelder, men på lang sikt er det sjelden de enkle løsningene som er de beste.) Anonymkode: 104e9...e86 Nå syns jeg ikke at alt du ramset opp var så ille? At de må bruke solkrem kan de jo ikke bestemme for det er jo skummelt uten, og helsa må jo foreldre ta ansvar for. Syns heller ikke noe om å skjemme bort barn med å bli kjørt da det er viktig at de beveger seg! Men at de får gå i klærne de vil og ikke bruke klær de ikke liker, det ser jeg ikke helt problemet med? Så lenge de ikke begynner å forlange nye klær. Syns også de til en stor grad kan få spise det de vil så lenge det er normalt sunt. En skal ikke lage ekstra måltider til ungene, men de får da bare velge om de vil spise det som blir servert eller ei til fks middag. De blir bare trassig om en skal tvinge i dem fks kokt kål om de ikke liker det. Jeg syns det er så mye viktigere å lære barn å ta hensyn til andre. Å få de tidlig til å forstå at mennesker ikke er like og lære de respekt for det. Lære de om det som en tror vil gi livet deres litt oaser som bøker, musikk og kunst. Det syns jeg er veldig viktig! At de føler at de kan skape noe også. Jeg er absolutt for grenser. De skal ikke trosse gjennom viljen sin. Den skal de få når voksne ser at det er hensitsmessig eller greit. De skal lære seg å oppføre seg bra mot andre, og dårlig oppførsel bør få konsekvenser(aldersbetinget etter hva de forstår selvfølgelig) Jeg tror ikke på at det er lurt å være streng! Jeg tror det er mye bedre å snakke sammen og forklare og ikke minst skjønne hva barn vil formidle! Om de nekter å ha på seg kjole, om de ikke vil ha kokte grønnsaker eller ligge med pysj,-det syns jeg ikke gjør det minste. Ikke at de får sitte med ipad heller om det faktisk roer dem ned. Foreldre skal veilede og ikke stille så mange krav til alt mulig. Nå vil jeg understreke at bortskjemte og uoppdragne unger er plagsomt, så jeg mener ikke at de skal bli det. Til slutt så vil jeg si at de heller ikke skal være sjefen i huset! De voksne skal ha regler, og det er trygt for barn at voksne setter dem. Men poenget mitt er at alt er ikke like viktig å ta kamper på, og at barn må bli bekreftet for dem de er. Det er det viktigste av alt. Det og å lære seg medmenneskelighet. Ingen foreldre er perfekte og en gjør tabber. Men å velge sine kamper tror jeg er veldig viktig. 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #10 Skrevet 17. april 2018 1 minutt siden, Lalala123 skrev: Herlighet så langt man skal dra ting..vet om flere som ikke liker ulltøy! Er vel bare å gi de annen type undertøy som fungerer like bra..og i 2018 så har vi det! Det er ikke et problem at barn får viljen sin på en enkeltstående ting, problemet jeg ser er at altfor mange barn blir behandlet som voksne av foreldrene sine. Det synes jeg er en dårlig ting. Har nettopp hatt guttebursdag, og fytti det er mye dårlig oppdratte barn! Det er veldig tydelig at de er vant til å få viljen sin, og ikke forstår et «nei». De løper fra bordet uten et takk når det passer dem, ber om å få noe annet enn det de blir servert, leker med maten, hopper i møblene og henger i gardinene. De hører på ingen måte etter når voksne snakker til dem, eller i beste fall prøver å argumentere mot de voksnes grensesetting. Anonymkode: 104e9...e86 11
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #11 Skrevet 17. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke et problem at barn får viljen sin på en enkeltstående ting, problemet jeg ser er at altfor mange barn blir behandlet som voksne av foreldrene sine. Det synes jeg er en dårlig ting. Har nettopp hatt guttebursdag, og fytti det er mye dårlig oppdratte barn! Det er veldig tydelig at de er vant til å få viljen sin, og ikke forstår et «nei». De løper fra bordet uten et takk når det passer dem, ber om å få noe annet enn det de blir servert, leker med maten, hopper i møblene og henger i gardinene. De hører på ingen måte etter når voksne snakker til dem, eller i beste fall prøver å argumentere mot de voksnes grensesetting. Anonymkode: 104e9...e86 Uff ja, i bursdager tror jeg det verste kommer fram i dem! Hele settingen gjør at de er så gira at de virker til å glemme alt av oppdragelse (dersom det har vært der tidligere)! Var dødssliten og forbanna etter forrige bursdag pga ungene som var høyt og lavt, kasta og hoppa på ting og i sofa osv. Og tro meg, jeg sier i fra!! Dette var da en jentebursdag, tror ikke de er noe bedre enn guttene når det kommer til bursdager! Anonymkode: 5fcdf...690 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #12 Skrevet 17. april 2018 8 minutter siden, SoWhat? skrev: Nå syns jeg ikke at alt du ramset opp var så ille? At de må bruke solkrem kan de jo ikke bestemme for det er jo skummelt uten, og helsa må jo foreldre ta ansvar for. Syns heller ikke noe om å skjemme bort barn med å bli kjørt da det er viktig at de beveger seg! Men at de får gå i klærne de vil og ikke bruke klær de ikke liker, det ser jeg ikke helt problemet med? Så lenge de ikke begynner å forlange nye klær. Syns også de til en stor grad kan få spise det de vil så lenge det er normalt sunt. En skal ikke lage ekstra måltider til ungene, men de får da bare velge om de vil spise det som blir servert eller ei til fks middag. De blir bare trassig om en skal tvinge i dem fks kokt kål om de ikke liker det. Jeg syns det er så mye viktigere å lære barn å ta hensyn til andre. Å få de tidlig til å forstå at mennesker ikke er like og lære de respekt for det. Lære de om det som en tror vil gi livet deres litt oaser som bøker, musikk og kunst. Det syns jeg er veldig viktig! At de føler at de kan skape noe også. Jeg er absolutt for grenser. De skal ikke trosse gjennom viljen sin. Den skal de få når voksne ser at det er hensitsmessig eller greit. De skal lære seg å oppføre seg bra mot andre, og dårlig oppførsel bør få konsekvenser(aldersbetinget etter hva de forstår selvfølgelig) Jeg tror ikke på at det er lurt å være streng! Jeg tror det er mye bedre å snakke sammen og forklare og ikke minst skjønne hva barn vil formidle! Om de nekter å ha på seg kjole, om de ikke vil ha kokte grønnsaker eller ligge med pysj,-det syns jeg ikke gjør det minste. Ikke at de får sitte med ipad heller om det faktisk roer dem ned. Foreldre skal veilede og ikke stille så mange krav til alt mulig. Nå vil jeg understreke at bortskjemte og uoppdragne unger er plagsomt, så jeg mener ikke at de skal bli det. Til slutt så vil jeg si at de heller ikke skal være sjefen i huset! De voksne skal ha regler, og det er trygt for barn at voksne setter dem. Men poenget mitt er at alt er ikke like viktig å ta kamper på, og at barn må bli bekreftet for dem de er. Det er det viktigste av alt. Det og å lære seg medmenneskelighet. Ingen foreldre er perfekte og en gjør tabber. Men å velge sine kamper tror jeg er veldig viktig. Jeg er enig i en del, men ikke det med iPad. Ungene må lære seg å sitte stille uten å ha en iPad, for det finnes situasjoner der det er nødvendig. Venner jeg har som er lærere synes ungene blir verre år for år, og mener det er nettopp fordi mange foreldre overlater til skolen å ta kampene de selv ikke gidder. Ungene er altfor vant til å få bestemme det meste selv, og forstår derfor ikke at de må innrette seg etter skolen. Jeg skjønner at en tiåring kan bestemme selv om hun vil ha kjole hver dag, men ser ingen poeng i at en treåring skal gjøre det samme. Det jeg reagerer mest på er at foreldrene unnskylder seg med at ungen ikke vil også på områder der han/hun absolutt ikke burde få bestemme selv. Anonymkode: 104e9...e86 4
SoWhat? Skrevet 17. april 2018 #13 Skrevet 17. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i en del, men ikke det med iPad. Ungene må lære seg å sitte stille uten å ha en iPad, for det finnes situasjoner der det er nødvendig. Venner jeg har som er lærere synes ungene blir verre år for år, og mener det er nettopp fordi mange foreldre overlater til skolen å ta kampene de selv ikke gidder. Ungene er altfor vant til å få bestemme det meste selv, og forstår derfor ikke at de må innrette seg etter skolen. Jeg skjønner at en tiåring kan bestemme selv om hun vil ha kjole hver dag, men ser ingen poeng i at en treåring skal gjøre det samme. Det jeg reagerer mest på er at foreldrene unnskylder seg med at ungen ikke vil også på områder der han/hun absolutt ikke burde få bestemme selv. Anonymkode: 104e9...e86 Mente ikke at en skal ty til iPad ved enhver anledning, men at det er helt greit iblant. Særlig etter en dag hvor det har vært mye, og de trenger det for å roe ned. Jeg vet ikke hvorfor vi foreldre må bestemme hvilke klær de skal ha på seg altså. Om de er tre eller ti, så lenge de velger blant det som de har og som passer til årstiden. Skal en i selskap så må de jo vite at en skal ha penere klær på, men ellers, nei. Syns det er trasig hvis de ikke er forberedt på skolen. Som jeg skrev så er det viktig med regler og at voksne setter dem. Så da har det gått for langt om ungene ikke klarer å tilpasse seg(selv om det kan ta litt tid da de begynner på skolen da). Oppdragelse skal foreldre stå for, der er jeg enig. Vi har kanskje ulikt syn på en del, men som jeg skrev: bortskjemte og uoppdagne barn har jeg ikke sans for. Synd at lærer r må slite med det. 2
Lalala123 Skrevet 17. april 2018 #14 Skrevet 17. april 2018 (endret) 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke et problem at barn får viljen sin på en enkeltstående ting, problemet jeg ser er at altfor mange barn blir behandlet som voksne av foreldrene sine. Det synes jeg er en dårlig ting. Har nettopp hatt guttebursdag, og fytti det er mye dårlig oppdratte barn! Det er veldig tydelig at de er vant til å få viljen sin, og ikke forstår et «nei». De løper fra bordet uten et takk når det passer dem, ber om å få noe annet enn det de blir servert, leker med maten, hopper i møblene og henger i gardinene. De hører på ingen måte etter når voksne snakker til dem, eller i beste fall prøver å argumentere mot de voksnes grensesetting. Anonymkode: 104e9...e86 Det er noe annet isåfall. Men Ok hvor gamle er barna da? I bursdagsbesøk så fyrer de hverandre opp og blir litt «gærne» det er helt normalt. De er barn dvs under utvikling, de har fremdeles «forbedringspotensial». Og de aller fleste foreldre gjør så godt de kan. Foreldrene er som oftest ikke tilstede i bursdagsbesøkene og da vil nok noen naturligvis benytte muligheten til å «slå ut håret» Jeg er guttemamma selv og har hatt flere bursdagsbesøk som har gått unna, noen liker ikke ditt og datt, vel har vi ikke noe annet så er det bare sånn. Jeg vil at barna skal ha det kjekt å sitte igjen med en god opplevelse etter bursdsgsbesøket, vil jeg ikke gå rundt å gi beskjeder hele tiden, så da har løsningen vært å ta de med ut så de får herje i hage ev. lekepark o.l eller lekeland. Inne er det formye å passe på av ting som kan bli ødelagt osv. når de har vært i den mest viltre alderen. Endret 17. april 2018 av Lalala123 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 18. april 2018 #15 Skrevet 18. april 2018 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det med dagens foreldre? Evner de ikke å sette grenser for barna sine? Hører daglig mødre og fedre med barn i barnehage og småskole som sier ting som: -Hun har alltid nektet å gå i ulltøy. -Hun nekter å gå i annet enn kjoler. -Han nekter å gå i annet enn superheltklær. -Han spiser ikke grønnsaker på pizza. -Han har aldri spist fisk. -Hun nekter å bruke solkrem, så vi er ikke så strenge på det. -Han liker ikke brød, derfor får han honningkorn til frokost. -Han ville ikke ha middag, så la han få en yoghurt til kvelds. -Han er ikke så glad i å gå, derfor kjører vi ham til skolen. -Han trenger en IPad for å sitte stille. -Han har alltid nektet å bruke pysjamas. Osv... Er det mulig??? Ungene trenger å lære seg at de voksne bestemmer. De trenger å lære seg hva som er fornuftig/ikke fornuftig å gjøre. De trenger å lære seg at de ikke alltid kan få viljen sin. Hvilke barn er det vi oppdrar? Hvordan er det for dem å komme i en klasse der læringsmiljøet er avhengig av at alle gjør som læreren sier? Synes inderlig synd på lærerne! Foreldrene klager hvis barna ikke lærer nok, selv om de aldri har gjort en innsats for å lære barna grunnleggende ferdigheter som er nødvendige for at lærerne skal få gjort jobben sin. Jeg er veldig glad for at spanskrøret er historie, men det er og må være de voksne som har det avgjørende ordet! (Og ja, jeg har opptil flere barn selv. Jeg vet at det ikke alltid er enkelt å være forelder, men på lang sikt er det sjelden de enkle løsningene som er de beste.) Anonymkode: 104e9...e86 Barn er ikke bare barn. De er små mennesker med egen mening og personlighet. Hun har alltid nektet å gå i ulltøy. Ullundertøy er det faktisk mange som synes er ubehagelig og klør. Da kan man kjøre andre alternativer. Hva er problemet? Ville du likt å bli presset til å gå med noe du ikke synes var behagelig? -Hun nekter å gå i annet enn kjoler. Hva om du hatet kjoler og ble tvunget til å gå i det? -Han nekter å gå i annet enn superheltklær. Så la ungen ha en superhelt uke. Hvorfor plager det deg? Hadde du likt om noen mente at du ikke får lov å gå med koseklær om du ønsker det? -Han spiser ikke grønnsaker på pizza. Hvem spiser grønnsaker på pizza? Jeg digger ren ostepizza. -Han har aldri spist fisk. Jeg hatet fisk da jeg var liten. Er fremdeles ikke særlig glad i det. Brakk med av lukten. Ville du likt at noen tvang deg til å spise noe du ikke engang takler lukten av? -Hun nekter å bruke solkrem, så vi er ikke så strenge på det. Solkrem er et must. Det tvinges igjennom, men de fleste barn synes det er klissete og ekkelt. -Han liker ikke brød, derfor får han honningkorn til frokost. Er mange som ikke liker brød. Igjen, skal en tvinges til å spise noe en ikke liker? Knekkebrød er et fint alternativ. -Han ville ikke ha middag, så la han få en yoghurt til kvelds. Vil en ikke ha middag så får en gå sulten til neste måltid. De fleste barn har en sånn periode og det pleier å gå over. Ofte vil ikke voksne heller ha middag. Skal de sitte ved bordet til de har spist opp selv om de ikke orker middag? -Han er ikke så glad i å gå, derfor kjører vi ham til skolen. Kommer an på alder, reisevei og om en likevel skal kjøre til jobben så er det naturlig. Noe foreldre synes det er betryggende å se at barnet kommet seg trygt frem til skolen. -Han trenger en IPad for å sitte stille. Det kan være mange grunner og er situasjonsbetinget. Om barnet er avhengig av iPad og mobil så burde en ta tak i det som med all annen avhengighet og dårlige vaner. -Han har alltid nektet å bruke pysjamas. Mange hater på sove i pysj. Om en liker å sove i nettoen så er det et personlig valg. Endret 18. april 2018 av GoldenLioness
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #16 Skrevet 18. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det med dagens foreldre? Evner de ikke å sette grenser for barna sine? Hører daglig mødre og fedre med barn i barnehage og småskole som sier ting som: -Hun har alltid nektet å gå i ulltøy. Ser poenget. Sånt kan klø skikkelig, men da må en finne andre alternativer når det er kaldt ute. På vinteren blir det faktisk grusomt kaldt -Hun nekter å gå i annet enn kjoler. Muligens jeg er sær som ikke ser problemet med dette?? -Han nekter å gå i annet enn superheltklær. Ser ikke heller problemet med dette. -Han spiser ikke grønnsaker på pizza. Ok. Hvis de spiser pizza med grønnsaker så får han enten pirke det av eller ikke spise -Han har aldri spist fisk. Noen barn liker ikke fisk. -Hun nekter å bruke solkrem, så vi er ikke så strenge på det. Solkrem er kjempeviktig, og burde tvinges gjennom. -Han liker ikke brød, derfor får han honningkorn til frokost. Lurer på hva ungen spiser til lunsj. -Han ville ikke ha middag, så la han få en yoghurt til kvelds. Nei, ikke la han få en yoghurt til kvelds. Spiser han ikke, så spiser han ikke, men ikke gi han kosemat. -Han er ikke så glad i å gå, derfor kjører vi ham til skolen. Selvfølgelig, om du gir dem valget mellom å bli kjørt og gå til skolen så vil de velge bilen. Det skaper mer trafikk ved skolen og problemer for de som går. -Han trenger en IPad for å sitte stille. De fleste barn sitter jo ikke stille frivillig -Han har alltid nektet å bruke pysjamas. Jeg kjenner at det bryr meg midt i.... Osv... Er det mulig??? Ungene trenger å lære seg at de voksne bestemmer. De trenger å lære seg hva som er fornuftig/ikke fornuftig å gjøre. De trenger å lære seg at de ikke alltid kan få viljen sin. Hvilke barn er det vi oppdrar? Hvordan er det for dem å komme i en klasse der læringsmiljøet er avhengig av at alle gjør som læreren sier? Synes inderlig synd på lærerne! Foreldrene klager hvis barna ikke lærer nok, selv om de aldri har gjort en innsats for å lære barna grunnleggende ferdigheter som er nødvendige for at lærerne skal få gjort jobben sin. Jeg er veldig glad for at spanskrøret er historie, men det er og må være de voksne som har det avgjørende ordet! (Og ja, jeg har opptil flere barn selv. Jeg vet at det ikke alltid er enkelt å være forelder, men på lang sikt er det sjelden de enkle løsningene som er de beste.) Anonymkode: 104e9...e86 Anonymkode: d0d6d...b75
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #17 Skrevet 18. april 2018 Jeg er til en viss grad enig med deg Ts. Jeg er barnehagelærer og ser mer og mer av den tendensen du beskriver. Mange barn får bestemme altfor mye og får altfor mange valg. Det settes for lite grenser i svært mange tilfeller. Og grenser er viktig! Samtidig så må vi ikke glemme å se dagens oppdragelsesmønster i sammenheng med tiden vi lever i. Vi kan ikke sammenligne med hvordan vi selv ble oppdratt, mye har endret seg. Jeg stusser på noen av eksemplene dine: Ta feks det med ullklær. Mange barn har problemer med å ha ull innerst mot huden, det kan klø og være ubehagelig. Er det da riktig at foreldrene skal bestemme at barnet skal ha det på likevel? Er det til barnets beste? Så ja, du har noen viktige poeng. Men det er likevel ikke hele sannheten, tenk også på det større bildet. Anonymkode: f15e4...814 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #18 Skrevet 18. april 2018 Forskjellen her er vel alltid og noen ganger. Hvis et foreldrepar hadde uttalt alle de setningene du siterer, så gjelder det kanskje foreldre som ikke evner å sette grenser og der barnet bestemmer tilnærmet alt. Men det gjelder ikke alle dagens foreldre, og jeg tipper disse sitatene kommer fra forskjellige foreldre til forskjellige tider. . Man velger sine kamper, og man svelger sine kameler, og nettopp fordi det blir noen kameler snakker man om det også, type: "jeg har gitt opp å få Herman til å spise brød til frokost", eller: "Han nekter å gå i annet enn superheltklær" (hva er problemet med det til daglig?). Vil ikke bruke pysj er jo helt i orden hvis foreldrene syns det er i orden. Det er såpass mye man som foreldre må bestemme, grenser som må settes, kamper som må tas, så pizza med ost og skinke der barnet får lov til å plukke av paprikaen, eller jenter som foretrekker kjoler i perioder er ikke blant dem hos oss i hvertfall. Vi har nok av andre grenser og barna syns selvfølgelig vi bestemmer i overkant mye. Vi kan ikke bestemme at barnet ikke skal klø av ull eller skal like fisk, vi kan tvinge det på og i dem, men vi lar selvfølgelig tvang være hvis vi kan unngå det (superundertøy er ok, fisk spises i grateng og -kaker en periode). Det er mye vi tvinger dem til, så der vi kan la dem bestemme gjør vi det. Anonymkode: 10b1a...e40
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #19 Skrevet 18. april 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det med dagens foreldre? Evner de ikke å sette grenser for barna sine? Hører daglig mødre og fedre med barn i barnehage og småskole som sier ting som: -Hun har alltid nektet å gå i ulltøy. Noen har så sart hud at det kllr om foteldrene ikke kjøper rett ulltøy. Denne kan jeg skjønne noen barn har -Hun nekter å gå i annet enn kjoler. Dette er et valg som kan respekteres. Ikke en nødvendighet å bruke bukser vel? -Han nekter å gå i annet enn superheltklær. Igjen kam barna velge dette (med unntak av juladten og 17. Mai) jeg har og mine klare preferanser innen klær. Syntes selv små barn kan få uttrykke seg via klær -Han spiser ikke grønnsaker på pizza. Mange liker ikke steikte grønnsker. Kutter og det på pizzaen og har de rå ved siden av, da spises de. -Han har aldri spist fisk. Noen er mer kresne enn andre, jeg har samme oppdragelse på mine to, streng ang mat den ene spiser alt den andre ingenting og or faktisk heller sulten -Hun nekter å bruke solkrem, så vi er ikke så strenge på det. Ikke ok -Han liker ikke brød, derfor får han honningkorn til frokost. Å ikke like brød er ok, men man må finne sunne alternativer. Jeg hater brød, har alltod gjort det. -Han ville ikke ha middag, så la han få en yoghurt til kvelds. Er det ikke fint at de i alle fall ikke lot barnet få yoghurten til middagen da? Vi har matkasse, ikke slltid jrg liker middagen så godt jeg heller da. Men positivt at foreldrene ikke endra middgen pga at barnet ikke ville ha tenker jeg. -Han er ikke så glad i å gå, derfor kjører vi ham til skolen. Litt latskap -Han trenger en IPad for å sitte stille. Litt latskap, evnt adhd -Han har alltid nektet å bruke pysjamas. Helt ok. Selv sover jeg naken. Et helt respektabelt valg som barnet faktisk kan få velge Anonymkode: 104e9...e86 Jeg er enig i at barna ikke alltid skal få viljen sin, og at mange barn kan trenge mer faste grenser, men eksemplene dine er dårlige, mange av de er fakrisk naturlige valg dom er helt ok at barna kan få ta. Å ville gå i kjole, ikke alltid ha lyst på middag, ikke like grønnsaker på pizza, ville sove uten klær... alt dette er vel helt ok vel? Noe må da barna faktisk få råderett over selv. Om det er å få is og youghurt i stedet for ordentlig mat hver dag, å få grine seg til å alltid få viljen sin, å se på tv/ipad hele dagen osv så blir det noe annet. Anonymkode: 46ec2...6d8 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #20 Skrevet 18. april 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det med dagens foreldre? Evner de ikke å sette grenser for barna sine? Hører daglig mødre og fedre med barn i barnehage og småskole som sier ting som: -Hun har alltid nektet å gå i ulltøy. -Hun nekter å gå i annet enn kjoler. -Han nekter å gå i annet enn superheltklær. -Han spiser ikke grønnsaker på pizza. -Han har aldri spist fisk. -Hun nekter å bruke solkrem, så vi er ikke så strenge på det. -Han liker ikke brød, derfor får han honningkorn til frokost. -Han ville ikke ha middag, så la han få en yoghurt til kvelds. -Han er ikke så glad i å gå, derfor kjører vi ham til skolen. -Han trenger en IPad for å sitte stille. -Han har alltid nektet å bruke pysjamas. Osv... Er det mulig??? Ungene trenger å lære seg at de voksne bestemmer. De trenger å lære seg hva som er fornuftig/ikke fornuftig å gjøre. De trenger å lære seg at de ikke alltid kan få viljen sin. Hvilke barn er det vi oppdrar? Hvordan er det for dem å komme i en klasse der læringsmiljøet er avhengig av at alle gjør som læreren sier? Synes inderlig synd på lærerne! Foreldrene klager hvis barna ikke lærer nok, selv om de aldri har gjort en innsats for å lære barna grunnleggende ferdigheter som er nødvendige for at lærerne skal få gjort jobben sin. Jeg er veldig glad for at spanskrøret er historie, men det er og må være de voksne som har det avgjørende ordet! (Og ja, jeg har opptil flere barn selv. Jeg vet at det ikke alltid er enkelt å være forelder, men på lang sikt er det sjelden de enkle løsningene som er de beste.) Anonymkode: 104e9...e86 Det er ihvertfall én forelder i denne verden som kan oppdragelse... Burde kanskje lære litt om generalisering, men pytt pytt. Anonymkode: 1dc98...4b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå