Gå til innhold

Stor hund i liten kropp: hvilke raser?

Anbefalte innlegg

Gjest Selfie
Skrevet

Jeg ønsker meg en tøff, snill og smart hund men datteren min krever at den må være liten i størrelse. Og jeg ser fordelene med det - matmengde, transport osv. Men jeg liker ikke de gneldrende veskehundene det fins mye av her i Bærum.

Har noen tips til flotte, snille og tøffe små hunderaser? Som liker å gå tur og være med på fjellturer, skiturer, telting og sånt...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Chihuahua er den ultimate store hunden i liten innpakning. Grunnen til at en del av den rasen gneldrer, er at de ikke får brukt kroppen sin nok, men får bare svært korte lufteturer. 

Anonymkode: 367d9...8cf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Miniatyr Australian Shepherd

Anonymkode: c8d94...53c

• Liker 1
Skrevet

Dvergschnauzer blir ofte beskrivet som en stor hund i liten kropp. De kan bli gneldrete, da de har vaktinnstinkt, så du må begynne med trening tidlig, men annet enn det er de perfekte familiehunder. Intelligente, tåler en trøkk, kan være med på lange turer, generelt god helse, også er de jo veldig fine. Såkalt allergivennelige er de også, men det er endel pelsstell.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jack Russell Terrier

Anonymkode: 2223d...798

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Engelsk bulldog. 

Anonymkode: 42322...a9f

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jack Russell Terrier

Anonymkode: 2223d...798

Signerer den. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, nurcos skrev:

Dvergschnauzer blir ofte beskrivet som en stor hund i liten kropp. De kan bli gneldrete, da de har vaktinnstinkt, så du må begynne med trening tidlig, men annet enn det er de perfekte familiehunder. Intelligente, tåler en trøkk, kan være med på lange turer, generelt god helse, også er de jo veldig fine. Såkalt allergivennelige er de også, men det er endel pelsstell.

Har selv vokst opp med dvergschnauzer og er helt enig i det du skriver (vår var ikke gneldrete) Det var en perfekt familiehund. Nå klippet vi vår ned, så da ble det ikke så mye pels stell.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en mops som er som du beskriver, men det forutsetter selvsagt at man gir den nok mosjon og riktig ernæring. 

Anonymkode: d268a...382

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten puddel og er veldig fornøyd. Pudler er veldig lojale og glad i eier, og kan formes mye som man vil. 

Min lille har vært på sporkurs, gått lydighetskonkurranser og elsker fjellturer! Men liker også å ligge på fanget, slappe av, lære nye triks... Veldig hengiven og lydig og kosete, og full av glede! 

Bjeffer litt på uvante lyder, for eksempel da det var bygging med sprengingsarbeid hos naboen. Men det er så lite at det går fint å ha den med på kontoret uten at det er til bry eller sjenanse :)

Hunden er vel 3 kg, og en liten tøffing. 

Anonymkode: 93a29...a47

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en liten puddel og er veldig fornøyd. Pudler er veldig lojale og glad i eier, og kan formes mye som man vil. 

Min lille har vært på sporkurs, gått lydighetskonkurranser og elsker fjellturer! Men liker også å ligge på fanget, slappe av, lære nye triks... Veldig hengiven og lydig og kosete, og full av glede! 

Bjeffer litt på uvante lyder, for eksempel da det var bygging med sprengingsarbeid hos naboen. Men det er så lite at det går fint å ha den med på kontoret uten at det er til bry eller sjenanse :)

Hunden er vel 3 kg, og en liten tøffing. 

Anonymkode: 93a29...a47

Signerer denne! Jeg har også en liten puddeltøffing på litt over 3 kg. Han har ikke skjønt hvor liten han er... Noe av det fineste med pudler er at de er så tilpasningsdyktige. De har en god av-knapp inne, men er alltid med på alt som skjer. Kjempeaktive ute. Lange fjellturer går like bra som dager med korte turer. Liten nok til at han er enkel å putte i sekken om han skulle trenge en pause. 😄 Smart som bare det, og faktisk en vakthund. Ikke gneldrete, men en uventet trygghet i forhold til innbrudd. 

Det er litt jobb med pelsstellet, men det er så innmari verdt det. Kjempedeilig å ikke ha hundehår på alle klær, i møbler, i maten....

Puddel i alle størrelser kan anbefales på det sterkeste. :-) 

Anonymkode: 2de98...d47

• Liker 1
Skrevet

Boston Terrier <3

AnonymBruker
Skrevet

Terriere er ufattelig sta hunder, da. Ikke spesielt letthåndterte, og ikke nybegynnerhund.

Anonymkode: 367d9...8cf

AnonymBruker
Skrevet

Chihuahua. Jeg lo da en kollega hadde skaffet seg chihuahua, men da jeg ble kjent med hunden ble jeg virkelig imponert. Den er minst like mye hund som min labrador/rottweiler-blanding. Smart som få, og masse personlighet.

Anonymkode: 77200...422

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tibetansk spaniel! Liten i størrelse, stor i personlighet som jeg liker å si ;) hun har så mye personlighet og står i kontrast til tidligere raser jeg har hatt (dachs, diverse terriere, kinesisk nakenhund, dalmatiner, pitbull). Hunden min er veldig knyttet til meg, og lojal. Hun er lettrent når hun vil og er veldig flink og liker det, men kan være en smule sta ;) Hun elsker å være med på lengre turer i alle slags terreng. Super turkamerat, snill som dagen er lang! 

Endret av Vanben
AnonymBruker
Skrevet

Dansk-svensk Gårdshund. 

Anonymkode: dafa0...320

• Liker 1
Skrevet

Shih-tzu

Skrevet

Engelsk Cocker Spaniel. Stor nok til at den føles som en skikkelig hund, men allikevel liten og søt. Vår var ganske stri som valp, så det var et lite "helvete" å oppdra ham, men nå har han noen år på baken og er en glad sak med konstant logrende hale. Tilpasningsdyktig er han også, like fornøyd om han får en lang tur som om han får gå løs i hagen og vimse for seg selv en stund. Glad i det meste av mennesker og bryr seg lite om andre hunder, møter vi en hannhund som "ypper" seg stiller han seg bak meg eller mannen min, så en slåsskjempe er han ikke.

• Liker 2
Gjest Selfie
Skrevet

Takk for mange tips! Jeg er hundevant, men har alltid hatt store hunder tidligere. Hunden kan godt være en som trenger hundevante folk, så lenge det er en hund med personlighet. 

Gjest Selfie
Skrevet
32 minutter siden, Korsihalsen skrev:

Shih-tzu

Hvordan er de?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...