Gå til innhold

Dere med tvillinger/flerlinger og navnevalg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer bare på hva dere synes er best? litt like navn? ender eller begynner likt? eller helt forskjellige? Angrer dere på at dere eks har for like navn? Eller at bare begynner på samme bokstav? Her er noen eksempel:

Otilia og Olivia

Julie og Emilie 

Emma og Ella 

Thea og Sebastian

Victor og Victoria  

Skal ikke ha barn selv, men bare lurer på hvordan dere tenker :) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er selv trilling, og navnene til meg og mine søsken er ikke i nærheten av hverandre engang.

Anonymkode: 0c297...422

AnonymBruker
Skrevet

Syntes det bare er litt teit og forvirrende med nesten like navn, slik som otilia og olivia :P

Anonymkode: 1475a...a5c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er finest at navnene er i samme sjanger, de trenger ikke å ha samme forbokstav eller å rime. Mormoren min er tvilling, de har samme forbokstav og sjanger, men den ene har et kort navn og den andre har et langt. Svigermor er også tvilling, de har samme sjanger og ulik forbokstav.

Anonymkode: d93ec...a3e

Skrevet

Mine fikk sine navn tilfeldig. Begge navnene var navn jeg hadde likt i mange år og tenkt mye på å bruke. Så kom det to gutter og da  trengte jeg ikke velge mellom navnene. At de har samme forbokstav er tilfeldig. 

AnonymBruker
Skrevet

Mine tvillinger har helt forskjellige navn. De er nesten like lang, men det var tilfeldig.

Vi valgte navn etter hva vi likte og  hva vi hadde tenkt på tidligere. Tenkte ikke på at de skulle matche. 

Anonymkode: 760bd...c18

AnonymBruker
Skrevet

Mine tvillinger har også ganske ulike navn. Begge har typisk norske navn, men med ulik forbokstav og lengde. Jeg skjønner ikke helt greia med at tvillinger likere navn enn resten av søskenflokken. Det eneste jeg synes er litt merkelig er om den ene har ett navn og den andre dobbeltnavn (der begge navnene brukes).

Anonymkode: 336fb...308

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, kvinne1992 skrev:

Lurer bare på hva dere synes er best? litt like navn? ender eller begynner likt? eller helt forskjellige? Angrer dere på at dere eks har for like navn? Eller at bare begynner på samme bokstav? Her er noen eksempel:

Otilia og Olivia

Julie og Emilie 

Emma og Ella 

Thea og Sebastian

Victor og Victoria  

Skal ikke ha barn selv, men bare lurer på hvordan dere tenker :) 

Barn er ulike og dette skal markeres med både klær og navn. Det er viktig både når barna er små og skal bli "navnet sitt" og senere blant venner og ikke minst skriftlig så skal de ikke bli forvekslet eller gjenkjent som en av to/tre. Våre barn har derfor totalt ulike navn. Den ene har dobbeltnavn av norske navn, en har (internasjonalt) enkeltnavn og en har internasjonalt navn med tilleggsnavn fra landet hennes mor kommer fra (spebarnsadoptert fordi biologisk mamma døde og hadde ønske om at barnet skulle til oss.) Alle tre er veldig nære i alder. 

Anonymkode: 3a095...7e4

• Liker 1
Skrevet

Våre har ulik forbokstav, men like lange navn. Ulik endelse. Enkle, "vanlige"navn, men det var nå de vi syntes var finest og følte passet jentene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er fint når navn på søsken matcher litt, uavhengig om det er tvillinger eller ikke. Og joda, jeg skjønner at de neppe kommer til å bli ropt på samtidig i voksen alder:) Men det virker søkt når søsken heter for eksempel Ragnhild og Jeanette, Kent og Sigurd, Frøya og Raymond osv ...

Anonymkode: 51bab...e3f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er fint når navn på søsken matcher litt, uavhengig om det er tvillinger eller ikke. Og joda, jeg skjønner at de neppe kommer til å bli ropt på samtidig i voksen alder:) Men det virker søkt når søsken heter for eksempel Ragnhild og Jeanette, Kent og Sigurd, Frøya og Raymond osv ...

Anonymkode: 51bab...e3f

Synes du Sindre, Endre og Andre er greit i en søskenflokk? Jeg synes det vitner om dårlig fantasi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine firlinger heter Carrie, Miranda, Samantha og Charlotte. For like navn er bare øglybøgly. 

Anonymkode: c8aea...203

• Liker 4
Skrevet

Synes det er greit at navnene "klinger" litt sammen, men trenger nødvendigvis ikke være samme forbokstav, eller lik lengde eller noen ting. Hadde jeg fått tvillinger, hadde jeg nok gått for to navn med ulik lengde og ulik forbokstav, men passet på at det "klinget" litt sammen. Kan liksom ikke kalle en for Lucas og en for Oddvar. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Mine firlinger heter Carrie, Miranda, Samantha og Charlotte. For like navn er bare øglybøgly. 

Anonymkode: c8aea...203

:fnise: 

Mine oktoplinger heter Joey, Chandler, Phoebe, Monica, Ross, Rachel, Janice og Mike

I all seriøsitet så synes jeg flerlinger bør ha navn som klinger bra sammen ❤️

Anonymkode: bb584...b32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At navnene klinger bra sammen, gjerne med forskjellig forbokstav for da får de lissom sin egen bokstav.

Anonymkode: c3aeb...94e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes de får få klart ulike navn og ulik forbokstav, men greit å holde seg til noenlunde samme «sjanger» og lengde. Så slipper man kombinasjoner som

Bergljot og Linn-Melissa

Leander Matheo og Alf

Anonymkode: 73130...e3e

AnonymBruker
Skrevet
På 21.4.2018 den 11.21, AnonymBruker skrev:

At navnene klinger bra sammen, gjerne med forskjellig forbokstav for da får de lissom sin egen bokstav.

Anonymkode: c3aeb...94e

Nettopp. Særlig tannbørster, sko og andre personlige ting skal merkes nåde får hjemmebruk og bhg bruk. Da forenkler en ting både for seg selv, barna og andre med å ha ulike forbokstaver. 

Selv om barna har like ting, så skal de også vite og kunne finne sine egne ting ting og ikke "våre jakker eller våre sko". Flerlinger har gjerne problemer med at de blir omtalt i flertall og ikke i entall og som egne personer og personligheter. Derfor har jeg både er fart og lest mye om hvordan styrke "jeget" og ikke "vi/dere/felleskaet" i og hos barna. Selv om de automatisk også lærer seg at de er to, eller her tre, og at alle må vente fordi det er en om gangen. Når begynner de å bli så store at de klarer mye mer selv, og prøver å hjelpe hverandre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...